سبک‌زندگی طب ایرانی- اسلامی

آنچه درباره زولبیا نمی‌دانستید

یکی از خوراکی‌های پرطرفدار ماه رمضان زولبیا و بامیه است. زولبیا از شیرینی‏های دوره‏ امویان است که اغلب در سرزمین‏های اسلامی تهیه می‌شده و در گذشته آن را با نام‌های زلیبا، حلوای زلیبی، جلیبی، حلقچی و زلابیه می‌شناختند. این شیرینی از نشاسته یا آرد سفید و شیر سبک (کم چرب) تهیه می‌شود. مواد نیمه رقیق زولبیا را از طریق ظرفی منفذ دار روی روغن جوشان می‏ریزند که به‌صورت لوله‏های درهم فرورفته و پیچیده در می‏آید و پس از سرخ شدن، آن را در آب و شکر یا شیره می‏‌اندازند و در نهایت میل می‌کنند.
کد خبر: ۸۱۵۳۰۹

با مزاج زولبیا آشنا شوید

زولبیا از گروه حلواها به حساب می‌آید، چون مزه آن ‌ شیرین است. از نظر مزاجی گرم و تر است و برای گرم مزاجان بخصوص در فصول گرم سال بویژه ایام روزه‌داری، مناسب نیست؛ زیرا باعث افزایش احساس عطش در فاصله سحر تا افطار می‌شود و مصرف آن در وعده سحر توصیه نمی‌شود. این شیرینی اگر کم‌چرب و با مواد اولیه مرغوب و در مدت زمان تعریف شده‌ای برشته شود، به‌دلیل انرژی‌زایی بالا، افزایش‌‏دهنده‏ کارکرد مغز است و مثل دیگر حلواها برای کسانی که سرفه‌های خلطی دارند و گلو و ریه و کلیه مناسب است.

این افراد زولبیا نخورند

البته نباید فراموش کرد این شیرینی به‌دلیل چرب و شیرین بودن چاق‌کننده است و می‌تواند باعث انسدادهای ریز در مجاری کبد و طحال شود. در نتیجه مصرف آن برای بیماران کبدی بویژه مبتلایان به کبد چرب و بیماران دچار بزرگی طحال توصیه نمی‌شود. این شیرینی برای بیماران دیابتی و افراد با گرفتگی‌های عروق و کسانی که معده‌های ضعیف دارند و بیماران مفصلی و افراد سالمند اصلا مناسب نیست. بهتر است برای کاهش عوارض این شیرینی پس از خوردن آن سکنجبین یا آب انار میخوش (ترش و شیرین) مصرف شود.

موضوع مهم دیگر آن که چون پخت زولبیا بویژه گوش فیل اغلب با روغن‌هایی است که چند بار مورد استفاده قرار می‌گیرد، در نتیجه دقت کنید این شیرینی را از مراکز معتبر بخرید و به تغییرات نامطلوب در طعم و بو و رنگ محصول حساس باشید.

در نهایت به کسانی که نمی‌توانند بی خیال خوردن زولبیا شوند می‌گوییم به مزاجتان نگاه کنید اگر گرم مزاج هستید با اکراه بخورید و بعد از آن سکنجبین یا آب انار میل کنید و اگر از گروه سردمزاجان هستید با روی گشاده ولی به اعتدال آن را مصرف کنید. اما همچنان به افرادی که آنها را از خوردن زولبیا نفی کرده‌ایم مصرف این شیرینی لذیذ، اما دردسرساز را توصیه نمی‌کنیم.

دکتر محمدعلی زارعیان

‌ پزشک و پژوهشگر طب سنتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها