تجلی «روز قدس» در بیانات رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری

روزی به وسعت یک انقلاب

«روز قدس روزی است که باید تمام مستضعفین را از چنگال مستکبرین بیرون بیاوریم؛ روزی است که باید جامعه مسلمین همه اظهار وجود بکنند و هشدار بدهند به ابرقدرت‌ها و به این تفاله‌هایی که مانده است از آنها چه در ایران و چه در سایر جاها.»
کد خبر: ۸۱۵۲۶۳
روزی به وسعت یک انقلاب

این بخشی از پیام حضرت امام خمینی(ره) در آستانه اولین روز قدس است؛ روزی تاریخی که امام راحل با هوشمندی، آن را نه‌تنها برای نجات قدس شریف، بلکه به‌منظور دفاع از همه ملت‌های مظلوم نامگذاری کردند تا اکنون پس از سه دهه برگزاری راهپیمایی باشکوه روز قدس، ثمره این حرکت نمادین، خود را در الهام‌بخشی انقلاب اسلامی به جهان اسلام به ظهور برساند.

حضرت امام خمینی(ره) در سال 1358 پس از تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس طی یک سخنرانی در جمع مردم قم، به تشریح خصوصیات این روز پرداختند و فرمودند:‌ «روز قدس یک روز جهانی است. روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملت‌هایی است که در زیر فشار ظلم ‌آمریکا و غیر آمریکا بودند، در مقابل ابرقدرت‌هاست. روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند. روزی ‌است ‌که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین ‌این روز را روز قدس می‌دانند و عمل می‌کنند به آنچه باید بکنند و منافقین ـ آنهایی ‌که با ابرقدرت‌ها در زیر پرده آشنایی دارند و با اسرائیل دوستی ـ در ‌این روز بی‌تفاوت هستند یا ملت‌ها را نمی‌گذارند ‌که تظاهر کنند؛ روز قدس، روزی است که باید سرنوشت ملت‌های مستضعف معلوم شود باید ملت‌های مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین، باید همان‏طور که ایران قیام کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید و خواهد مالید، تمام ملت‌ها قیام کنند و این جرثومه‏های فساد را به زباله‏دان‌ها بریزند.»

با رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، هدف والای انقلاب اسلامی در دفاع از ملت‌های مظلوم بویژه مردم فلسطین دچار خدشه نشد و رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر ضرورت هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن راهپیمایی عظیم روز قدس تاکید کردند. رهبر انقلاب ضمن حمایت از جنبش مقاومت اسلامی، در اردیبهشت‌ماه 1380، در مراسم گشایش کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین‌ تاکید کردند: «بحمداللَّه ملت‌های عرب و مسلمان، امروزه بیش از هر وقت دیگری در 50سال گذشته، نیرومند و قوی هستند؛ آنها در زمینه‌های مختلف قدرتمند شده‌اند. مسلمانان، دیگر نمی‌توانند شاهد سرکوبی روزانه ملت فلسطین باشند و ساکت بنشینند. به اسرائیل باید بفهمانید که استمرار سرکوبی ملت فلسطین و مناطق فلسطینی‌نشین، با عکس‌العمل شدید، جدّی و عملی همه اعراب و مسلمانان مواجه خواهد شد. مردم فلسطین را باید به ادامه مقاومت دلگرم کنید. مردم فلسطین خوب می‌دانند که آنچه بر اقدامات سرکوبگرانه‌ اسرائیل در لبنان لگام زده است، توان مقاومت اسلامی در پاسخگویی به اسرائیل و وارد آوردن ضربات سهمگین به آن می‌باشد و نه اتّکا به تلاش‌های مسالمت‌آمیز و میانجیگری این و آن.» ایشان در اسفند 1388 در دیدار شرکت‌کنندگان در افتتاحیه همایش غزه‌ خاطرنشان کردند: «ما در جمهوری اسلامی مساله فلسطین برایمان یک مساله‌ تاکتیکی نیست، یک استراتژی سیاسی هم نیست، مساله‌ عقیده است، مساله‌ دل است، مساله‌ ایمان است. لذاست که بین ما و بین مردم‌مان در این زمینه هیچ‌گونه فاصله‌ای وجود ندارد؛ همان قدر که ما برای مساله فلسطین اهتمام قائلیم، مردم ما هم ـ آنهائی که می‌دانند مساله‌ فلسطین چیست که اکثریت عظیم ملت ما، بلکه قاطبه‌ ملت ما هستند ـ همان انگیزه را دارند. و شما مشاهده می‌کنید در روز قدس و در جمعه‌ آخر ماه رمضان هر سال، که امام آن را به عنوان روز قدس معین کردند، مردم می‌آیند در شهرهای بزرگ، در شهرهای کوچک، حتّی در روستاها، مثل راهپیمایی ۲۲ بهمن ـ ۲۲ بهمن یادآور و سالگرد پیروزی انقلاب ماست که یک مساله‌ مربوط به خود ملت و داخل کشور است ـ همان احساسات را به خرج می‌دهند؛ همان حضوری را نشان می‌دهند که در روز ۲۲ بهمن نشان می‌دهند. در روز قدس هم مردم در همه‌ شهرهای کشور، در همه‌ شهرهای بزرگ و کوچک و روستاها، می‌آیند در خیابان‌ها؛ هوا گرم باشد، هوا سرد باشد؛ و حضور خودشان و انگیزه‌ خودشان را نشان می‌دهند. بدانید اگر ما ـ ما که مسئولین کشور هستیم ـ جلو مردم را نمی‌گرفتیم، بسیاری از جوان‌های ما راه می‌افتادند برای این‌که با جسم خودشان و با تن خودشان هم در عرصه‌ فلسطین حضور داشته باشند.»

این بیانات روشن می‌کند که در هدف‌گذاری انقلاب اسلامی، نمی‌توان فاصله‌ای میان تحولات درونی کشور و حرکت به‌سوی راهبردی روشن در دفاع از ملت‌های مسلمان قائل شد. چنین است که رهبر انقلاب در شهریور 1390 در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه‌ها تصریح می‌کنند: «روز قدس، یک روز به معنای حقیقی کلمه، بین‌المللیِ اسلامی است؛ روزی است که ملت ایران می‌تواند با کمک ملت‌های مشتاق دیگر، که امروز خوشبختانه تعدادشان هم متعدد و زیاد شده، یک حرف حقی را فریاد کند که برای پنهان کردن آن حرف حق و خاموش کردن آن فریاد، شصت سال است که دستگاه استکبار دارد سرمایه‌گذاری می‌کند - البته حداقل شصت سال است، یعنی از زمان تشکیل دولت غاصب؛ والّا از مقدماتش شاید صد سال هم بیشتر است ـ شصت سال است که دارند سعی می‌کنند فلسطین را از نقشه جغرافیای جهانی حذف کنند. البته تا حدود زیادی هم موفق شده بودند. انقلاب اسلامی زد توی دهن اینها. ایجاد نظام جمهوری اسلامی و اعلان روز قدس و تبدیل سفارت رژیم غاصب به سفارت فلسطین در تهران، حرکت هشداردهنده و متوقف‌کننده و مهاجمی بود که در مقابل این نقشه‌ استکباری ایستاد. امروز خوشبختانه این حرکت، روزبه‌روز توسعه پیدا کرده. روز قدس پشتوانه‌ امنیت کشور ما هم هست. این را همه‌ آحاد مردم عزیز ما بدانند؛ هر یک نفری که روز قدس توی خیابان می‌آید، به سهم خود دارد به امنیت کشور و امنیت ملت و حفظ دستاوردهای انقلابش کمک می‌کند. روز قدس روز بزرگی است، روز مهمی است.»

به این ترتیب با نگاهی به فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب می‌توان دریافت که روز قدس، روزی نمادین، استراتژیک و تعیین‌کننده برای حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده و امسال در سی و ششمین راهپیمایی مردم ایران در دفاع از ملت مظلوم فلسطین بار دیگر فریاد حمایت از جبهه مقاومت اسلامی، درسی برای افراطیونی خواهد شد که گمان می‌کنند می‌توانند با استفاده از گروهک‌های تروریستی، جهان اسلام را دچار چالش‌های هویتی و امنیتی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها