یک فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به علاقه بسیاری از مسلمانان برای روزه داری در دهه سوم ماه مبارک رمضان و همزمان با شب‌های قدر با اشاره به روزه‌داری میلیون‌ها نفر از مسلمانان دیابتی در جهان گفت: ضروری است شهروندانی که دیابت دارند پیش از اقدام به روزه‌داری با پزشک خود در این زمینه مشاوره کنند.
کد خبر: ۸۱۴۹۰۹

به گزارش جام‌جم دکتر سعید کلباسی افزود: آن دسته از افرادی که در طول شبانه روز مجبور هستند برای کنترل دیابت خود دارو مصرف کنند، مجاز به روزه‌داری نیستند.

وی گفت: تنها آن دسته از مبتلایان به دیابت که پزشک به آنان اجازه روزه‌داری داده است، با کنترل قند خون و طی یک پروسه تغذیه‌ای می‌توانند با رعایت تغذیه مناسب روزه بگیرند و قطعا هنگام افطار و سحر از خوردن غذاهای شیرین و خیلی چرب نیز باید پرهیز کنند.

این فوق تخصص غدد توصیه کرد: یک ساعت و نیم پس از افطار، مصرف میوه مفید است و قند خون را نیز باید دو ساعت پس از افطار کنترل کنند و مصرف سبزیجات برای روزه‌داران دیابتی بسیار ضروری و مصرف چای و قهوه مناسب نیست.

این مدرس دانشگاه توصیه کرد: با توجه به طولانی بودن روزها در فصل تابستان، دیابتی‌ها بهتر است در فصل زمستان که روزها کوتاه‌تر است و در واقع نخوردن قرص‌ها عوارض کمتری برای آنان دارد، روزه قضای خود را بگیرند.

وی درباره تاثیر تست قند خون بر روزه‌داری دیابتی‌ها هم گفت: دیابتی‌هایی که پس از مشاوره با پزشک امکان روزه گرفتن در شرایط خاص را دارند، تست قند خون با توجه به فتاوای مراجع معظم، هیچ تاثیر در روزه داری آنان ندارد و حتما باید قند خون خود را در طول روز کنترل کنند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم همچنین به عرضه داروهای جدید در کشور اشاره کرد و گفت: در صورت استفاده از این نوع داروها، شهروندان مبتلا به دیابت و علاقه‌مند به روزه‌داری می‌توانند تا 24 ساعت قند خون خود را ثابت نگه دارند.

دکتر کلباسی با اشاره به سخنی از پروفسور جاسلین از مشهورترین متخصصان دیابت در جهان گفت: جاسلین معتقد بود آموزش برای مبتلایان به دیابت، خود درمان است و اثر آموزش روی درمان بسیار بهتر از آن است که هر روز داروها یا پزشک را تغییر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها