پاسخ سفیر ایران در سازمان ملل به ادعای 11 کشور عرب:

حامیان دیروز صدام از نقض منشور ملل متحد دم می زنند

نتایج توافق احتمالی هسته‌ای از دید تحلیلگر لبنانی

از واگرایی اعراب تا تقویت جایگاه ایران در منطقه

یک نویسنده لبنانی بهبود اقتصاد ایران، افزایش نقش سیاسی تهران در منطقه و عرصه بین‌المللی و افزایش تنش در روابط بین واشنگتن و تل‌آویو را از نتایج مستقیم توافق هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ خواند.
کد خبر: ۸۱۴۸۸۲
از واگرایی اعراب تا تقویت جایگاه ایران در منطقه

«ناجی س.البستانی» نویسنده و کارشناس لبنانی در یادداشتی تحت عنوان «پیامدهای مستقیم توافق با ایران...» که در وبگاه خبری «النشره» منتشر شد، با بیان اینکه «مرحله بعد از توافق هسته‌ای با مرحله قبل از آن یکسان نخواهد بود»، پیامدهای مستقیم توافق هسته‌ای بین ایران و 5+1 را به شرح زیر توضیح داد:

1. توافق احتمالی تاثیری مثبت و بزرگ بر اوضاع اقتصادی و مالی ایران خواهد داشت. همه تحریم‌ها از اموال بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران در بانک‌های جهانی برداشته می‌شود و (تهران) را از تنگنای مالی برون خواهد آورد. در آن صورت تهران تولید نفت خود را چهار برابر افزایش خواهد داد و بخش‌های تولیدی و صنعتی و در رأس آن صنعت خودروسازی را فعال خواهد کرد.

چنین امری سود فراوانی برای ایران در پی خواهد داشت... سرمایه گذاری میلیاردها دلاری خارجی در ایران نیز مورد انتظار است و ایران را به قدرت اقتصادی بزرگی در منطقه تبدیل خواهد کرد... با برداشته شدن تحریم‌ها در آینده نزدیک و بهبود اوضاع مالی تهران در آینده، قدرتش در حمایت از متحدانش در منطقه نیز افزایش خواهد یافت.

2. توافق هسته‌ای بر نقش و حضور سیاسی ایران در منطقه و عرصه بین‌المللی تاثیری مثبت برجای خواهد گذاشت و تهران به عنوان بازیگر فعال و تاثیرگذار به عرصه جهانی بازخواهد گشت... در نتیجه حضورش در کنفرانس‌های مختلف بین‌المللی حتمی به نظر می‌رسد و مواضعش بیش از هر زمان دیگری جدی گرفته خواهد شد ولی همگرایی ایران و کشورهای غربی بویژه با آمریکا با واگرایی بیشتری بین تهران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بویژه با عربستان سعودی روبه‌رو خواهد شد. روابط عربستان با آمریکا نیز دچار کاهش خواهد شد.

3. روابط آمریکا و ایران به مرحله با اهمیت‌تر بعد از توافق هسته‌ای منتقل خواهد شد و پرونده‌ها و مشکلات منطقه‌ای بر میز مذاکره بررسی خواهند شد و انتظار می‌رود این روند با بررسی پرونده تحولات عراق آغاز شود. ایران و آمریکا اولویت را به پرونده عراق می‌دهند. آمریکا همچنین مایل است اولویتی را به پرونده یمن بدهد تا روابطش با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بویژه با عربستان سعودی، بیش از شرایط فعلی تیره نشود.

این در حالی است که ایران مایل به جلو انداختن پرونده تحولات سوریه است تا منافع محور مقاومت را حفظ کند... ولی مطرح ساختن این پرونده‌ها به معنی دستیابی به راه حل‌ها یا حتی نتایج مثبت فوری و مستقیم نخواهد بود بلکه به معنی آغاز روند طرح راه حل‌ها در بلند مدت است.

4. روابط بین آمریکا و اسرائیل شاهد واگرایی و تنش بیشتری خواهد بود زیرا اسرائیل بخوبی درک می‌کند که ایران بزودی به سلاح اتمی دست نخواهد یافت... ولی دستانش بعد از امضای توافق با غرب بیش از هر زمان دیگری در منطقه آزاد خواهد شد و توانش در حمایت از متحدانش در سوریه، لبنان و برخی مناطق فلسطینی افزایش خواهد یافت. چنین امری باعث خواهد شد که اسرائیل مواضع تندروتری را اتخاذ کند.

طبق گفته البستانی، روند مرحله بعد از امضای توافق هسته‌ای بین ایران و غرب بسیار کند خواهد بود و انتظار دستیابی به راه‌حل‌های سریع برای پرونده‌های مورد اختلاف توهمی بیش نیست.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها