شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید «کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۸۱۳۹۵۰
شوخی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با مدیرمسئول کیهان

شوخی آلن ایر با مدیرمسئول کیهان

روزنامه آرمان آورده:شنیده شد که آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امورخارجه آمریکا با حضور در جمع خبرنگاران ایرانی در چادر مقابل هتل کوبورگ درپاسخ به سوال خبرنگار العربیه درخصوص احتمال توافق هسته‌ای دراین مرحله به مزاح گفت که اگر حسین شریعتمداری بگذارد توافق هسته‌ای انجام می‌گیرد. فارس نوشت؛ آلن ایر درادامه گفت اگر به ایران بیایم از میدان انقلاب با دلارهایم کتاب می‌خرم. خبرنگار دیگری ازاو پرسید دلارهایتان رابه رخ ما می‌کشید؟ وی گفت نخیر خواستم علاقه‌مندیم را به کتب و فرهنگ ایرانی‌ها بگویم.



مصریان پرچم داعش را آتش زدند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: جمعی از نمازگزاران مصری پس از برگزاری نماز جمعه، تظاهراتی روبروی یک مسجد در شهر الاسکندریه، اقدامات تروریستی علیه ارتش مصر را در صحرای سینا را محکوم کردند. آنها پرچم گروهک تروریستی داعش را در محکومیت این حملات آتش زدند.

زندان، به خاطر همنشینی با شیعیان

خالد بن عوض الغامدی، قاضی سعودی، یک شهروند اهل تسنن سعودی به نام «مخلف الشمری» را به دلیل همنشینی با شیعیان به دو سال زندان و 200 ضربه شلاق محکوم کرد. به گزارش پایگاه کتابات، متهم، مخلف الشمری از حقوقدانان سعودی است که سال گذشته در توییتی بر روی پایگاه ارتباط جمعی توییتر نوشته بود: «به دلیل اعتقاد به همزیستی میان ادیان و مذاهب، نماز روز 21 رجب را در مسجد شیعیان و به امامت حسن النمر اقامه خواهم کرد.» وی پیشتر به همنشینی با شیعیان اعتراف کرده و در دادگاه تعهد نموده بود که روابط خود با آنان را کاهش دهد، اما به تعهدات خود عمل نکرد. دادگاه علاوه بر محکومیت 2 سال زندان برای

سخنان تفرقه آمیز حزب گلبدین حکمتیار علیه ایران

جمهوری اسلامی آورده:حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در افغانستان اعلام کرده است ایران «اسرائیل دیگری برای امت اسلامی»‌ است. در بیانیه حزب اسلامی،‌ که در سایت آژانس اسلامی افغانستان منتشر شده، آمده است: «اغراق نیست اگر بگوییم که ایران در واقع اسرائیل دیگری برای امت اسلامی است، هم از این نظر که در آتش جنگ‌های فرقه‌ای و درگیری‌ها می‌دمد و هم از این نظر که جنگ‌های داخلی را شعله‌ور می‌کند». این بیانیه حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در واکنش به انتشار گزارشی در خبرگزاری فارس منتشر شده است که در آن ادعا شده عربستان سعودی از حزب اسلامی گلبدین حکمتیار خواسته مقام‌های پاکستانی مخالف حمله عربستان به یمن را ترور کنند. فارس مطلب خود را به نقل از وبسایت «الوعی نیوز» منتشر کرده بود. حکمتیار، در دوران حاکمیت کمونیست‌ها بر افغانستان در تهران اقامت داشت، اما پس از آزادی افغانستان و بازگشت به کشور خود، علیه ایران موضع گرفت. حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در فروردین ماه امسال اعلام کرده بود که آماده است برای همکاری با نیروهای عربستان سعودی نفرات خود را به یمن بفرستد.

پایان نامه عربستان با موضوع تکفیر شیعیان

جمهوری اسلامی نوشت:دولت عربستان در اقدامی غیربشری، دفاع یکی از پایان نامه‌های خود با موضوع تکفیر شیعیان را پذیرفت و به دانشجوی آن مدرک کارشناسی ارشد داد. به گزارش شفقنا، سازمان دیده بان حقوق بشر شیعه، در بیانیه‌ای تصریح کرد: از آن جا که دولت سعودی با در پیش گرفتن فرقه گرایی و حمایت مادی و معنوی از گروه‌های تروریستی در تمام کشورها باعث گسترش تروریسم شده است،‌ بنابر این دادن گواهینامه کارشناسی ارشد به پایان نامه‌ای که گروهی از شهروندان را تکفیر کند، امری عجیب به نظر نمی‌رسد. این پایان نامه، بر ضرورت مبارزه با شیعیان تاکید می‌کند. گزارش‌های «جمعیت علمی علوم عقیدتی و ادیان عربستان» نشان می‌دهد که دانشگاه‌های سعودی در طول 20 سال گذشته به بیش از 139 پایان نامه با موضوع دشمنی با شیعیان و ضرورت مبارزه فکری، فرهنگی و مادی علیه آنان، مدرک کارشناسی ارشد داده‌اند. این سازمان با تاکید بر ضرورت توجه سازمان‌های بین‌المللی مختلف از جمله شورای جهانی حقوق بشر و هیات‌ها و حکومت‌های بین‌المللی، تصریح کرد: از آن جا که جامعه بین‌المللی بر خطرناک بودن وجود گروه‌های تروریستی و افکار افراطی گرانه یقین کامل دارد بنابر این تلاش کند تا راه‌هایی جهت خشکاندن ریشه‌های فکری و مالی آنان بیابد.

آماده‌باش فرانسه به شرکت‌هایش:از بازار ایران جا نمانید

روزنامه ایران نوشت:«رویترز» در گزارشی به نقل از یک دیپلمات فرانسوی گفت که به شرکت‌های این کشور برای رفتن به ایران آماده باش داده شده است. به گزارش «عصر ایران»، این خبرگزاری نوشت: «یک دیپلمات فرانسوی به شرکت‌های این کشور گفته است که شرکت‌هایی از کشورهای دیگر از جمله امریکا و آلمان آماده ورود به بازار ایران هستند و زمانی برای هدر دادن باقی نمانده است.» «رویترز» با انتشار نقل قول منبع دیپلماتیک خود مبنی بر اینکه «در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه بعد از گذشت مدت کوتاهی از دستیابی به توافق هسته‌ای به تهران سفر خواهد کرد»، افزوده است: «فرانسه با موضع سرسختانه خود وضعیت شرکت‌های این کشور را هنگام برداشته شدن تحریم‌های ایران به خطر می‌اندازد. در صورت برداشته شدن تحریم‌های ایران، این کشور می‌تواند مبلغی به رقم 150 میلیارد دلار از پول‌های خود را از بانک‌های جهان دریافت و شرکت‌های خارجی را برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از بخش انرژی گرفته تا حمل و نقل و ساخت و ساز جذب کند.»

فریدمن: بیشترین عقب نشینی ها از سوی امریکا بود

ایران آورده:«توماس فریدمن» ستون نویس مشهور روزنامه «نیویورک تایمز» با نگارش مقاله ای در این روزنامه توافق نهایی هسته ای در شرف امضا بین ایران و گروه 1+5 را یک تحول بسیار بزرگ در خاورمیانه دانست. به گزارش «عصر ایران»، فریدمن در این یادداشت، به نقل از« مایکل مندلبوم» متخصص سیاست خارجی در دانشگاه «جان هاپکینز» نوشت:« در مذاکرات هسته ای بین ایران و امریکا ، با وجودی که واشنگتن می توانست دست بالا را داشته باشد اما بیشترین عقب نشینی ها از سوی امریکا بود». به نوشته این کارشناس امریکایی: «مذاکرات هسته ای امریکا و ایران با درخواست واشنگتن به منظور بسته شدن تمامی تاسیسات هسته ای و متوقف کردن تمامی فعالیت های ایران آغاز شد اما در نهایت امریکا رضایت داد تأسیسات هسته ای و فعالیت های هسته ای ایران در چارچوبی مورد توافق دو طرف به فعالیت خود ادامه دهد».

حضور خبرنگاران خانم در «آزادی»

روزنامه ایران نوشت:دیروز ساعاتی پیش از بازی والیبال تیم های ملی ایران و روسیه ، «ایسنا» اعلام کرد که «قرار است خبرنگاران خانم در بازی والیبال ایران و روسیه حضور داشته باشند». به گزارش این خبرگزاری،«« فابیو ازودو » مدیر رویدادهای بین المللی FIVB به ایران سفر کرده تا بر شیوه توزیع برابر بلیت بین تماشاگران مرد و زن در مسابقه والیبال ایران و روسیه در لیگ جهانی والیبال نظارت داشته باشد. این در حالی است که در چهار بازی قبلی ایران در لیگ جهانی والیبال، تماشاگران و خبرنگاران خانم ایرانی اجازه حضور در مسابقات را نداشته اند. البته با توجه به حضور ناظر فدراسیون جهانی در تهران، گفته می شود فدراسیون والیبال ایران از چند خبرنگار خانم دعوت کرده تا مسابقه ایران - روسیه را از نزدیک تماشا کنند». «ایسنا» همچنین گزارش داد که « بعد از اعتراض ها در کنگره جهانی والیبال در سال گذشته مبنی بر تک جنسیتی بودن سالن های ایران، فدراسیون جهانی ناظری را به ایران فرستاده که البته او در چهار بازی قبلی ایران حضور نداشته و برای مسابقه ایران و روسیه به تهران سفر کرده است».

نامه سرگشاده به علاءالدین بروجردی

ایران آورده:شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان شهرستان بروجرد در نامه‌ای سرگشاده خطاب به علاءالدین بروجردی، نماینده این شهر در مجلس از آنچه دخالت در عزل و نصب‌های مسئولان شهرستان بروجرد خوانده، انتقاد کردند. به گزارش «آنا» در بخشی از این نامه آمده است: اکنون نیز شاهد انتصاب نابجای دو نفر دیگر از مخالفان مشی اعتدالی دولت در سمت‌های اداره ارشاد اسلامی و دانشگاه پیام نور هستیم.»

هشدار حقوقی به یک مسئول مهم اجرایی

روزنامه خراسان در ستون ویژه خود نوشت:بر اساس ابلاغیه مسئولان یکی از نهادهای نظارتی به رئیس یکی از سازمان‌های مهم دولتی، تاکید شده است که با توجه به مقررات قانونی و الزامات اداری مصوب، صورت‌های مالی این سازمان باید در زمان مقرر قانونی به دستگاه‌های مربوط و نظارتی ارائه شود که این موضوع در سال‌های گذشته با تاخیر همراه بوده و با توجه به اهمیت رعایت انضباط مالی در قوه مجریه، در صورت تکرار این موضوع، این تخلف برای رسیدگی، به دادسرا ارجاع خواهد شد.

دستور دولت برای تشکیل یک کارگروه ملی

خراسان نوشت:بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، اعلام شده است که با تشکیل یک کارگروه ملی جدید در دولت، تشکل جدیدی با عنوان کارگروه ملی محیط زیست به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت نمایندگان دستگاه‌های عضو شورای عالی محیط زیست، حداقل در سطح مدیرکل، تشکیل می‌شود . همچنین بر اساس بخش دیگر این ابلاغیه، مسئولان وزارت کشور و سازمان مدیریت نیز وارد مباحث ارزیابی محیط زیستی برنامه‌های منطقه‌ای در استان‌ها می‌شوند.

بازداشت یکی از مدیران بانک سپه

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که مدیر روابط عمومی بانک سپه گفت: بازداشت یکی از مدیران این بانک ناشی از تخلف مالی یا مسائل مرتبط با بانک نبوده و به نظر می‌رسد علت بازداشت، مسائل شخصی بوده است .فارس نوشت؛جلالی با اشاره به انتشار خبرهایی مبنی بر بازداشت یکی از مدیران بانک سپه، اظهارداشت:‌ یکی از مدیران بنا به دلایلی که تاکنون جزئیات آن برای بانک مشخص نشده، بازداشت شده است. وی افزود: تاکنون هیچ گونه تخلف مالی یا مسائل مرتبط با بانک از سوی واحدهای نظارتی درباره علت بازداشت نامبرده گزارش نشده است. مدیر روابط عمومی بانک سپه گفت: به نظر می‌رسد علت بازداشت نامبرده مسائلی شخصی بوده که ارتباطی با بانک سپه ندارد.

فرماندارجدید مشهد انتخاب شد

آرمان نوشت:شنیده شد که مدیرکل سیاسی استانداری خراسان رضوی از انتخاب فرماندار جدید مشهد خبر داد.ایسنا نوشت؛ مسعود محولاتی با اعلام این خبر گفت: رضا منصوری فرماندار بیرجند به عنوان فرماندار جدید مشهد انتخاب شد. ‌وی افزود: امروز قرار است مراسم تودیع و معارفه فرماندار جدید مشهد برگزار شود. ‌معاون استاندار و فرمانداری سبزوار، فرمانداری شیروان، فرمانداری تایباد، مدیر کل سیاسی استانداری هرمزگان و گیلان و معاون فرمانداری مشهد از جمله سوابق رضا بیرجندی فرماندار جدید مشهد است.

حادثه در ساخت و سازهای میدان سپاه

آرمان آورده:شنیده شد که مدیر روابط عمومی اورژانس تهران از مجروحیت یک کارگر جوان در پی سقوط یک دستگاه تاور کرین در محدوده میدان سپاه خبر داد. حسن عباسی ‌در این‌باره گفت: این حادثه صبح روزپنج شنبه به اورژانس اطلاع داده شد که پس از حضور عوامل اورژانس در محل حادثه واقع در میدان سپاه مشخص شد که اوپراتور یک تاور کرین در پی سقوط این دستگاه دچار مصدومیت شده است. ایسنا نوشت؛ وی با بیان اینکه عوامل اورژانس اقدامات اولیه درمانی را بر روی این جوان حدود 20 ساله انجام دادند گفت: پس از آن این فرد در حالی که مصدومیت شدیدی داشت از سوی عوامل اورژانس به بیمارستان ایران شهر منتقل شد. وی درباره اینکه علت این حادثه چه بوده است،گفت: اورژانس وظیفه‌ای در این خصوص ندارد و علت آن را باید از مسئولان مربوطه پرس و جوکرد اما آنچه که در محل رویت شده بود این است که شکستگی در دستگاه باعث بروز این حادثه شده بود.

نظرجدید درباره فسادهای میلیاردی قشم

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که وزیر دادگستری درخصوص ادعای فساد ۱۲ هزار میلیارد تومانی و ۵۰ هزار میلیارد تومانی فروش قسمت‌هایی از منطقه آزاد قشم گفت: بر سر قیمت زمین فروخته شده اختلاف وجود دارد. پورمحمدی که درمراسم افطار اصولگرایان به میزبانی محمدرضا باهنر حضور یافته بود در خصوص پرونده این فساد افزود: با توجه به بررسی‌هایی که صورت گرفته، متهمان دستگیر و پرونده به دادگاه ارسال شده است، اما برای شفافیت بیشتر موضوع همچنان باید صبر کرد زیرا درمورد قیمت‌های مختلف همچنان بحث‌هایی وجود دارد و ادعاهای مختلفی نیز مطرح شده است.

دریافت وام 300 میلیونی با مدارک جعلی!

آرمان نوشت:شنیده شد که فرمانده انتظامی استان ایلام از دستگیری فردی خبر داد که با مدارک جعلی اقدام به دریافت وام بانکی سه میلیارد ریالی در شهرستان آبدانان کرده بود. پایگاه خبری پلیس نوشت؛ سردار علی دولتی گفت: متهم با جعل مدارک پروانه بهره‌برداری یک شرکت اقدام به اخذ وام بانکی کرده بود. وی ادامه داد: با ارائه مدارک جعلی توسط این فرد به بانک، مسئولان بانک به واقعی بودن مدارک مشکوک که برای روشن شدن موضوع مدارک را در اختیار پلیس قرار می‌دهند. وی افزود: با بررسی های صورت گرفته جعلی بودن مدارک محرز و با دستگیری متهم پرونده، راز این کلاهبرداری سه میلیارد ریالی فاش شد. وی خاطرنشان کرد: کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان آبدانان با استفاده از توانمندی‌های تخصصی و اشراف اطلاعاتی جاعل مدارک را نیز شناسایی و متهم را دستگیر کردند. موضوع این پرونده جهت رسیدگی تحت بررسی پلیس و محاکم قضایی قرار دارد.

عکس متفاوت ظریف و واکنش کاربران

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در این چند روز مذاکرات سخت و فشرده‌ای داشته است و در این بین، عکسی متفاوت از محمدجواد ظریف، توجه رسانه‌ها و مخاطبان را جلب کرده است. باشگاه خبرنگاران نوشت؛ نظر به اینکه مذاکرات هسته‌ای اکنون در بالاترین سطح خود در وین دنبال می‌شود، شاهد برگزاری جلسات فشرده در سطوح مختلف به‌منظور دستیابی به توافق جامع هستیم. اما این مذاکرات حاشیه‌هایی هم به همراه دارد. صفحه اینستاگرام منتسب به دکتر محمدجواد ظریف عکسی را منتشر کرد که توجه کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرده است. برخی کاربران که این صفحه را در اینستاگرام دنبال می‌کنند، در ذیل عکس ظریف، نوشته‌اند: «یا علی»، «حق نگهدارت مرد، چشم 80 میلیون به شماست»، «خدا پشت و پناهت بزرگمرد، ان‌شاءا... همیشه شاد و خندان باشی دکتر ظریف عزیز»، «دوستت داریم مرد»، «خدا بهت قوت بده مرد، لبخندت بهمون جون می‌ده، خدا به خانوادت هم توان زیاد بده»، «خسته نباشید دکتر. به امید آینده‌ای روشن»، «چشم یک ملت به شماست»، «خسته نباشی، چشم دشمنات کور» و ... .

کاشف غار علیصدر درگذشت

آرمان نوشت:شنیده شد که یکی از اعضای تیم کاشف غار شگفت‌انگیز علیصدر درگذشت. یوسف نجایی متولد سال 1319 در همدان بود و در آموزش ‌و پرورش در کسوت دبیری ورزش فعالیت داشت. تابناک نوشت؛ مرحوم نجایی یکی از کوهنوردان و غارنوردان مطرح کشور و عضو انجمن غارنوردی ایران بود که صعود به قله الوند و دیگر قلل را نیز در کارنامه خود دارد. وی عضو تیم چهارنفره کاشف غار علیصدر بود که توانست به کشف بزرگ‌ترین غار آبی جهان دست یابد. پسر مرحوم یوسف نجایی ضمن قدردانی از همراهی مردم همدان در تشییع و خاکسپاری پدر اظهار کرد: مرحوم فعالیت خود را از صعود الوند و قله توچال شروع کرد و اکثر قله‌های کشور و نقشه‌برداری از قلل را انجام داد.


ترک افطار روحانی از سوی نقدی؟

آرمان نوشت:شنیده‌ها حاکی از این است که شنبه‌شب گذشته، سردار نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین سفره افطار رئیس‌جمهور برای فرماندهان نظامی را در اعتراض به بروز اشرافی‌گری در سفره‌های افطار ترک و با ارسال یک نامه انتقادآمیز به رئیس‌جمهور نسبت به ریخت و پاش در سفره افطار مذکور اعتراض کرد. دانا مدعی شد؛ رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: سفره‌های اشرافی با پول بیت‌المال، هم مغایر اقتصاد مقاومتی است و هم با مقررات اسلام منافات دارد.

ذوق‌زدگی زنجیره‌ای برای 19 ماه بدعهدی آمریکا!

کیهان نوشت:اظهار ذوق‌زدگی برخی روزنامه‌ها درباره آزادی 13 تن طلای ایران در حالی است که این محموله باید طبق توافق ژنو و 19 ماه پیش به ایران می‌رسید.

روزنامه‌هایی مانند ایران، اعتماد، آرمان، شهروند، فرهیختگان، 7 صبح و... روز پنج‌شنبه با ذوق‌زدگی، آزادی 13 تن طلا خریداری شده ایران را تبدیل به تیتر اول خود کردند. رئیس بانک مرکزی در این باره گفته بود معادل 13 تن طلا که قبلاً خریداری شده و در آفریقای جنوبی به صورت امانی طی 2 سال گذشته نگهداری می‌شد و به دلیل شرایط تحریم و برخی کارشکنی‌ها امکان انتقال به ایران را نداشت، براساس پیگیری‌های انجام شده در مذاکرات جاری در وین رفع مشکل شده و طی هفته گذشته در قالب 3 محموله که آخرین آن به میزان 4 تن بود، وارد کشور و تحویل خزانه بانک مرکزی شد.

روزنامه‌های زنجیره‌ای به گونه‌ای ماجرا را پوشش داده‌اند که 19 ماه بدعهدی آمریکا در این زمینه مغفول مانده است.

به گزارش رجانیوز، هر چند این خبر همزمان با دور نهایی مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع، با استقبال قابل توجهی از سوی رسانه‌های حامی دولت مواجه شد، اما نکته قابل توجه درباره این خبر آن بود که اساساً انتقال این مقدار طلا می‌بایست در دی ماه 92 و پس از اجرایی شدن توافق ژنو یعنی 19 ماه پیش امکان‌پذیر می‌شده است، چرا که مطابق با یکی از بندهای تعهدات طرف مقابل به ایران در «برنامه مشترک اقدام» موسوم به توافقنامه ژنو، طرف مقابل ملزم به رفع تحریم طلا و فلزات گرانبها در قبال انجام تعهدات از سوی طرف ایرانی شده بود.

براساس توافق ژنو آمریکا متعهد بود که تحریم‌ها در قبال طلا و فلزات گرانبها را تعلیق کند. اما آنچنان که رئیس بانک مرکزی گزارش داده، ظاهراً این عمل به تعهدات تا روز پایان زمان تمدید یک‌ساله این توافقنامه، یعنی 10 تیر ماه 94 هم انجام نشده است، و این در حالی است که آمریکا با انتشار دو فهرست مفصل از برخی شرط و شروط ویژه برای لغو تحریم طلا و فلزات گرانبها، با نقض توافق ژنو، عملاً وعده‌ای که داده بود را لغو کرده و از اجرای این تعهد به دلیل شروط پنج‌گانه‌ای که اعلام کرده بود، صرف‌نظر کرده است. آمریکا در دو سند که به عنوان اسناد اجرای توافقنامه ژنو شناخته می‌شود، لغو تحریم طلا و فلزات را منوط به 5 شرط کرده و عملاً توافق صورت‌گرفته با ایران را که در آن قرار بود تحریم طلا و فلزات گرانبها بدون قید و شرط رفع شود، نقض کرد.

یادآور می‌شود بعد از تحریم بانک مرکزی، ایران بخشی از درآمد نفتی خود را با انتقال به ترکیه تبدیل به طلا و آن را به داخل کشور منتقل می‌کرد. در واقع بخش قابل توجهی از صادرات نفت و گاز ایران با سایر کشورها نظیر چین، هند و ترکیه به دلیل تحریم‌های مالی، از طریق تهاتر با طلا تسویه و طلا جایگزین دلارهای نفتی می‌شد. با این کار بخشی از درآمدهای نفتی به داخل کشور منتقل می‌شد، پشتوانه ریال افزایش می‌یافت و همچنین ضمن حفظ ذخایر ارزی و ارزش آنها، این امکان به وجود می‌آمد که دلار از حجم انبوهی از مبادلات حذف شود. در نتیجه ایران به این وسیله می‌توانست بخش مهمی از تحریم‌های غرب علیه خود را خنثی کند.

رجا نیوز نوشت: پس از توافق ژنو، عملاً میزان واردات طلای ایران نه تنها افزایش نیافت بلکه به صورت قابل ملاحظه‌ای نیز کاهش داشت، به نحوی که طبق آمار رسمی ترکیه از صادرات خود به ایران، از نوامبر 2013 (که 24 ام این ماه توافق ژنو امضا شد) تا پایان اکتبر 2014، یعنی به مدت 11 ماه تمام، هیچ واردات مستقیم و رسمی طلا از ترکیه صورت نگرفته است. آنچه در توافقنامه ژنو به عنوان امتیاز تعلیق تحریم طلا مطرح شد، با توجه به قیود بسیاری که برای آن گذاشته شد، امکان رسیدن کشور به فایده‌ای هر چند اندک در این حوزه را باقی نگذاشت.

سؤالی که مطرح می‌شود این است که وقتی آمریکا در مورد موضوعی که به صراحت در توافق ایران و 5+1 آمده است، به راحتی نقض عهد کرده و اجازه اجرای آن را نمی‌دهد، آیا قرار است به دنبال لغو تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران در توافقنامه‌ای که میان ایران و 5+1 آنهم برای سال‌ها منعقد می‌شود، از آمریکا انتظار عمل به وعده داشته باشیم!؟

آتش داعش دامن آتش‌افروزان را می‌گیرد

کیهان نوشت:حملات تروریستی اخیر درکویت، تونس و لیون فرانسه از سیاره دیگری نیامده بلکه این چیزی بوده است که خود این «کشورها ساخته و پرداخته بودند و اکنون دامن آنها را گرفته است.»

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم در مقاله‌ای با اشاره به حملات تروریستی اخیر در کویت و تونس و همچنین در فرانسه، نوشت: غافلگیری‌های خونین داعش همچنان ادامه دارد. پس از بازپس‌گیری شهر کردنشین «عین العرب»، و پیشروی به سمت شهر الحسکه شمال سوریه، اکنون داعش قلب دو کشور عربی (کویت و تونس) و یک کشور اروپایی (فرانسه) را هدف قرار داده و خدا می‌داند که حمله چهارم در کجا خواهد بود، اما قطعا این سریال ادامه خواهد یافت گرچه بیشتر کشورهای عربی و سه پایتخت غربی (رم، مادرید و پاریس) برای جلوگیری از وقوع این حملات، آماده‌باش کامل اعلام کردند.

عطوان افزود: «آنچه را خود ساخته و پرداخته کردید به سوی شما بازگشته است.» شاید این بهترین عنوان برای این سه حمله خونین باشد. جالب آنکه این کشورها، یکی از مهمترین طرف‌ها در حمایت از مخالفان مسلح سوری و حامی مالی، نظامی و رسانه‌ای بودند. کویت هم در بعد رسمی و هم مردمی، از کشورهایی بود که از گروه‌های تندرو که با هدف‌ براندازی نظام سوریه کارزار می‌کنند، بسیار حمایت کرد.

دولت سابق تونس نیز از طریق تبانی با ترکیه و برخی از کشورهای خلیج(فارس)، عبور و مرور 4 هزار نفر از جوانان را به سوریه برای جنگ دوشادوش «جبهه النصره» و داعش تسهیل کرد. همچنین به درخواست احمد داوداوغلو که در آن زمان وزیر خارجه ترکیه بود، میزبانی نخستین نشست دوستان ملت سوریه را بر عهده گرفت.

در ادامه این مقاله آمده است: بیشترین قربانیان حادثه تروریستی در هتلی در تونس، از کشور انگلیس بودند، اما انگلیس و فرانسه بیشترین حمایت‌ها را از مخالفان مسلح سوریه داشته‌اند و نخست وزیران این کشورها تنها مسئولانی از بین هیجده کشور عضو اتحادیه اروپا بودند که خواستار لغو ممنوعیت ارسال سلاح (برای تروریست‌های مسلح در سوریه) شده بودند.

عطوان می‌پرسد: آیا این به معنای این است که «جادو دامن جادوگر را گرفته (آتش دامن آتش‌افروزان را گرفته)»؟

جواب مثبت است، کسی که با آتش بازی کند، انگشتانش می‌سوزد، و این آتش تندروی‌ها و افراطی اکنون به عمق کویت، عربستان و فرانسه رسیده است و بعید نمی‌دانیم که در آینده بسیار نزدیک دامن بحرین و اردن و حتی خود ترکیه را نیز بگیرد.

سردبیر رای‌الیوم نوشت: ما از حالت بهت‌زدگی و تحیر در محافل رسمی و مردمی کشورهای خلیج‌فارس در مورد حادثه تروریستی مسجد امام صادق(ع) شیعیان در قلب کویت، تعجب می‌کنیم. در عین حال از ابراز همدردی‌های دروغین و مزورانه برخی‌ها به ویژه در محافل سنی‌ها در قبال این حادثه نیز متعجبیم. تا دیروز، شیعیان، رافضی، مجوس و صفوی بودند اما امروز به برادران دینی و عقیدتی تبدیل شدند!

عطوان با اشاره به حوادث یمن افزود: هواپیماهای «طوفان قاطعیت» عربستان و کشورهای خلیج(فارس) چه کسانی را در یمن به قتل می‌رسانند؟ آیا بر حسب ادبیات اغلب رسانه‌های قدیمی و جدید خلیج‌فارس شیعیان، رافضی‌ها و مزدوران مجوس و کافر ایران را به قتل می‌رساند؟ آیا این همان توصیه‌ها و اوامر برای ارتش بزرگ اینترنتی کشورهای خلیج‌فارس نیست که از سوی دولت‌هایشان به کار گرفته شدند و میلیاردها دلار برای سیاه‌نمایی دیگران، و شیطان فرض کردن آنها و توجیه کشتن آنها هزینه می‌کنند؟ حال چرا بزرگان، شبکه‌های ماهواره‌ای و سخنگویان این کشورها، در پی انفجارهای کویت، قطیف و دمام تعجب می‌کنند؟ داعش چه اقدامی بیشتر از اقداماتی که آنان مرتکب شده و اکنون با هواپیماهای طوفان قاطعیت مرتکب می‌شوند، انجام داده است!

گزارش روزنامه دولت از ایجاد انحصار در واردات خودرو

کیهان آورده: ایران روزنامه رسمی دولت نوشت:دستورالعمل وزارت صنعت درباره واردات خودرو موجب ایجاد انحصار و رانت شده است.

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: دستورالعمل واردات خودرو که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت آماده شد این روزها با واکنش‌های انتقادی رو به رو شده است. در این دستورالعمل صراحتا عنوان شده است افراد حقیقی و حقوقی که خواهان واردات خودرو هستند باید با نمایندگی شرکت‌ها قراردادی را منعقد کنند تا به واسطه آن خریداران خودروهای وارداتی بتوانند خدمات پس از فروش دریافت کنند. تا قبل از این دستور‌العمل افراد بدون گارانتی خودرو می‌فروختند و مردم به دلیل اینکه نمی‌توانستند خدمات و قطعات مورد نیاز خود را تهیه کنند با چالش روبه‌رو می‌شدند. همین استدلال سبب شد وزارت صنعت راه‌های اجحاف به حقوق مصرف‌کنندگان را ببندد اما از طرفی برای برخی از شرکت‌ها انحصار ایجاد کرد.

شرکت‌های واردکننده خودرو حاضر نیستند با افراد حقیقی و حقوقی قرارداد ببندند و معتقدند خودشان امکان تامین خودرو بازار را دارند. از جهتی به دلیل محدود شدن واردکنندگان خودرو قیمت خودروهای خارجی افزایش پیدا کرد. این گونه اتفاق‌ها باعث شد شورای رقابت که در ابتدای امر مهر تأیید بر این دستورالعمل زده بود خود جزو معترضان قرار گیرد و خواستار رفع انحصار شود. اما مسئولان وزارت صنعت همچنان از دستورالعمل خود موضوع انحصار را برداشت نمی‌کنند و معتقدند این رویه آثار مثبتی هم داشته است.

به نوشته ایران، رضا شیوا رئیس شورای رقابت در خصوص بازنگری دستورالعمل واردات خودرو گفت: هفته گذشته در جلسه شورای رقابت با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت دستورالعمل واردات خودرو مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ایشان به عنوان نماینده وزارت صنعت بر این موضوع اذعان داشت که چند مورد از بندهای دستورالعمل ابلاغی تغییر خواهد کرد تا انحصار پیش‌آمده برای چند شرکت خاص شکسته شود.

وی ادامه داد: زمانی که این دستورالعمل واردات خودرو تهیه شد شورای رقابت بررسی‌های لازم را انجام داد و آن زمان این شورا بر انحصاری نبودن نظر داد ولی اکنون با اجرای دستورالعمل مشخص شد که انحصار ایجاد شده است. در قانون آمده است که تمام افراد حقیقی و حقوقی که تمایل به واردات خودرو دارند می‌توانند با نمایندگی‌های مجاز در موضوع خدمات پس از فروش قرارداد منعقد کنند و حتی پیش‌نویس قرارداد آنها از سوی وزارت صنعت آماده شده بود اما در مقطع فعلی می‌بینیم که نمایندگی‌ها حاضر به همکاری نیستند.

وی گفت: شرکت‌های انگشت‌شمار نباید اجازه واردات خودرو داشته باشند این مصداق بارز انحصار است.

اما محسن صالحی معاون وزیر صنعت در این باره گفت: بازنگری مجدد در دستورالعمل واردات خودرو مطرح نیست. مبنای واردات، همان دستورالعملی است که از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت تصویب شده است، به نحوی که هر واردکننده‌ای که بتواند خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی را تضمین کند، یا اینکه ارائه خدمات پس از فروش خودروی وارداتی خود را از طریق شرکتی که این امکانات را دارد، فراهم کند، می‌تواند تأییدیه‌های لازم برای واردات خودرو را کسب کند.

بیانات رهبر ایران درباره دورویی آمریکا صددرصد درست است

کیهان نوشت:یک نویسنده و تحلیلگر آمریکایی گفت: بیانات رهبر ایران درباره دورویی آمریکا و غرب صددرصد درست است.

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی، مارک گلن در گفت‌وگو با این شبکه درباره بیانات رهبری مبنی بر حمایت غرب از تروریستهای ضد ایران و ریاکاری غرب درباره مسئله تروریسم گفت: به نظر من ریاکاری و دورویی غرب در نبرد علیه تروریسم بسیار گسترده است. آمریکا از یک طرف وانمود می‌کند با ایران مذاکره می‌کند و تلاش می‌کند روابط خود را با تهران بهتر کند اما از طرف دیگر نام گروه مجاهدین (منافقین) را از فهرست گروههای خطرناک تروریستی خارج کرده است. این در حالی است که شواهد و مدارک بسیار زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند این گروه همچنان گروهی تروریستی است. شاید این گروه به اندازه کافی نیروی انسانی و قدرت نظامی و مالی را که زمان صدام داشت و در جنگ صدام علیه ایران به آن رژیم کمک می‌کرد، نداشته باشد اما این گروه همچنان به فعالیتهای تروریستی خود ادامه می‌دهد.

وی تصریح کرد: تعامل و همکاری آمریکا با این گروه خطرناک ضد ایران در حالی که سرگرم مذاکرات با ایران است، سیاست نادرستی است. آمریکا در حالی از این گروه تروریستی حمایت می‌کند که خودش دائما کشورهای دیگر از جمله ایران را به نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم متهم می‌کند. این خود نشان می‌دهد بیانات رهبر معظم ایران در این خصوص صددرصد صحیح است و نمی‌توان به آمریکا و غرب اعتماد کرد و آنها همچنان همانند سه دهه پیش دنبال نابود کردن ایران و تضعیف انقلاب 1979 هستند. این تحلیلگر آمریکایی افزود: متاسفانه مردم غرب از دورویی رهبران و سیاستمداران کشورهایشان آگاه نیستند. در آمریکا مردم عادی اصلا نمی‌دانند کشورشان از گروه تروریستی مجاهدین خلق سالهاست که حمایت می‌کند. این گروه آزادانه هر جایی که در غرب می‌خواهند رفت و آمد و پول جمع می‌کنند. قطعا آنها این پولها را علیه ایران و اقدامات تروریستی علیه ایران و مردم این کشور استفاده می‌کنند و این همان چیزی است که اسرائیل و آمریکا می‌خواهند. آنها دنبال بی‌ثبات کردن ایران هستند و می‌خواهند حکومت ایران را سرنگون کنند. البته می‌توان اعضای این گروه تروریستی را به دادگاه کشاند و محاکمه کرد اما کاملا روشن است که این کار نمی‌تواند از طریق غرب و نهادهای غربی انجام شود زیرا این نهادها همگی تحت کنترل و فرمان اسرائیل هستند. اسرائیل رژیمی تروریست است که هزاران جنایت جنگی مرتکب شده است اما تاکنون محاکمه نشده است.

آمریکا خودش میلیونها نفر را در خاورمیانه کشته یا به کشتن داده است و آشکارا جنایات جنگی انجام داده است اما تاکنون محاکمه نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها