متخصص داخلی مرکز آموزشی درمانی ضیائیان بر لزوم امتناع از پرخوری در ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: روزه داران باید در هنگام افطار و سحر از پرخوری پرهیز کنند.
کد خبر: ۸۱۳۶۶۹
روزه داران از پرخوری پرهیز کنند

دکتر سیامک نیک بخت در باره ارتباط روزه داری و بیماری های داخلی گفت: روزه داری برای اکثر بیماران گوارشی که مبتلا به ری فلاکس و GERD هستند نه تنها خوب است بلکه حالت درمانی دارند، به شرطی که سحر و افطار حجم زیاد مایع همراه با غذا استفاده نشود و بلافاصله بعد از غذا، از دراز کشیدن و خوابیدن امتناع کنند.

وی افزود: همچنین افرادی که مشکل حادی در این زمینه ندارند و یا اینکه احساس سنگینی در معده می کنند توصیه می شود که حتما روزه بگیرند.

نیک بخت ضمن توصیه به بیماران دیابتی برای کنترل قند خون و رعایت مصرف داروها گفت: در بیماران دیابتی، روزه می تواند با عوارضی از قبیل کاهش قند خون، افزایش قند خون، کم آبی و حتی کمای دیابتی همراه شود لذا بیماران دیابتی باید شرایط روزه داری را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: روزه داری تصمیمی مهم در بیمار دیابتی است و فردی که تصمیم به روزه گرفتن دارد باید توصیه های مربوط به تغذیه، فعالیت های فیزیکی، کنترل قند خون و مصرف داروها را رعایت کند و حتما باید با پزشک معالج خود در زمینهٔ توانایی و شرایط روزه گرفتن، مشورت کند.

متخصص داخلی مرکز آموزشی درمانی ضیائیان افزود: بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 که با مقدار کم دارو تحت کنترل است می تواند روزه بگیرد و بقیه بایستی خیلی مواظب نوسان قند خون در طول روز باشند.

وی به روزه داری و بیماری های التهابی روده اشاره کرد و گفت: بیماری های التهابی روده مانند کولیت و کرون در صورتیکه داروها در هنگام سحر و افطار مصرف شود، می توانند روزه بگیرند و با توجه به منشا عصبی این بیماری ها علائم آن با روزه داری بهتر هم می شود.

نیکبخت، یبوست را از مشکلات شایع خواند و افزود: در صورت رعایت درست مصرف میوه جات و سبزی ها یعنی از افطار تا سحر اگر این دو ماده غذایی را در برنامه غذایی خود قرار دهند می توان گفت که هیچ مشکلی این بیماران را تهدید نمی کند.

متخصص داخلی مرکز آموزشی درمانی ضیائیان در مورد منع روزه داری افزود: زخم انثی عشر ثابت شده و فعال، با خونریزی در دو هفته گذشته نباید روزه بگیرند. افراد دارای زخم های فعال در معده یا اثنی عشر در صورت تحمل گرسنگی با ساعات زیاد، احتمال خونریزی در آنها بسیار زیاد است، لذا اینگونه افراد از روزه گرفتن خودداری کنند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها