اگر نگاهی به اوضاع ترکیه چه در بعد سیاست داخلی یا خارجی بیندازیم، آنچه بیش از همه مشخص است سردرگمی است که در هر دو جبهه به چشم می‌آید. پس از برگزاری انتخابات پارلمانی و شکست حزب اردوغان در کسب اکثریت کرسی‌ها، احزاب مختلف هنوز نتوانسته‌اند بر سر تشکیل دولت ائتلافی به توافق برسند و هر روز خبر تازه‌ای در این زمینه به گوش می‌رسد. در بحبوحه این وضع نامشخص سیاسی، مقامات ترک طی چند روز گذشته بحث مداخله نظامی در سوریه را نیز مطرح کرده و به این سردرگمی افزوده‌اند.
کد خبر: ۸۱۳۴۲۲

گرچه ترکیه طی چند سال اخیر و با آغاز ناآرامی‌های سوریه با حمایت مخالفان و شورشیان به صورت غیرمستقیم در این درگیری‌ها شرکت داشت، اما پیروزی‌های اخیر نیروهای کرد در مناطقی همچون تل‌ابیض و عین عیسی و شنیده شدن زمزمه تشکیل یک کشور مستقل کرد در مناطق هم‌مرز سوریه با ترکیه، مقامات آنکارا را واداشت تا بحث مداخله نظامی در سوریه را بیش از گذشته مطرح کنند. این نگرانی را می‌توان حتی در سخنان مقامات ترکیه نیز مشاهده کرد. مثال مشخص در این زمینه سخنان چند روز پیش رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه است که اعلام کرد کشورش هرگز اجازه تشکیل یک کشور در شمال سوریه و مرزهای جنوبی ترکیه را نخواهد داد و با این مساله به هر قیمتی که شده مبارزه خواهد کرد.

اردوغان و سیاستمداران ترک در حالی با قاطعیت در این زمینه صحبت می‌کنند که نیروهای نظامی این کشور طی چند روز گذشته مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده‌اند. احزاب مخالف دولت نیز بارها مخالفت خود را با این موضوع ابراز داشته‌اند. در همین راستا، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوریخواه خلق سه‌شنبه شب اعلام کرد سیاست دولت ترکیه در قبال مساله سوریه کاملا اشتباه بوده است.

علاوه بر این چالش‌های داخلی، به نظر می‌رسد ترکیه برای عملی کردن این خواسته مشکلات دیگری نیز پیش‌رو داشته باشد. یکی از موانع موجود مربوط به موضوعی است که صالح مسلم، رئیس حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه روز گذشته به آن اشاره کرد.
وی در مصاحبه با روزنامه ملیت ترکیه گفت: مرزهای ترکیه با سوریه در عین حال مرزهای ناتو است و اگر ترکیه وارد خاک سوریه شود، این اقدام نیاز به مجوز پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواهد داشت.

وی افزود: مداخله نظامی عملی ترکیه در سوریه به دلیل عضویت ترکیه در ناتو به این معنی خواهد بود که ناتو این تصمیم را تائید کرده است و در آن صورت خیلی چیزها در منطقه تغییر خواهد کرد و وضع جدیدی پیش خواهد آمد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد مقامات غربی و بخصوص آمریکایی‌ها تمایل چندانی به تحقق این خواسته نداشته باشند. در همین راستا، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه شب در نشستی خبری درباره ایجاد منطقه حائل در خاک سوریه گفت: وزارت دفاع آمریکا تصریح کرده که اکنون نیازی به چنین چیزی وجود ندارد. از آن گذشته هرگونه دخالت نظامی ترکیه در خاک سوریه می‌تواند با واکنش دیگر کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و خود سوریه نیز مواجه شود. برای همین دولت ترکیه باید برای هرگونه دخالتی جنبه‌های مختلفی را محاسبه کند.

همین‌ها سردرگمی ترکیه را دوچندان کرده است، زیرا از یک سو مشاهده می‌کند که طرف‌های غربی از این ایده حمایت نکرده و در عمل ترکیه تنها خواهد بود و از سوی دیگر موفقیت و پیشروی کردها در سوریه را می‌بیند که هر روز اخبار تازه‌تری از آن گزارش می‌شود. از این‌رو دست زدن به هرگونه دخالت نظامی می‌تواند بر اشتباهات این کشور در سوریه بیفزاید.

‌‌ گروه بین‌الملل

حسین خلیلی ‌‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها