یک روز پس از انتشار خبرهایی از دخالت نظامی قریب الوقوع ترکیه در سوریه برای ایجاد مناطق امن در عمق این کشور، آنکارا نیروهای نظامی تازه ای به سمت مرزهای خود با سوریه گسیل کرد.
کد خبر: ۸۱۳۲۶۶
ترکیه نیروهای نظامی به سمت مرزهای سوریه گسیل کرد

ابراهیم قالین از معاونان رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت اقدام های صورت گرفته در مناطق مرزی در پی حمایت از مرزهای ترکیه است.

از سویی کمال کلیج دار اوغلو رهبر حزب اپوزیسیون خلق جمهوری خواه ترکیه هشدار داد که هرگونه دخالت نظامی در سوریه، برای ترکیه مصیبت بار خواهد بود.

با هر پیروزی کُردها علیه گروه داعش در شمال سوریه، نگرانی ترکیه افزایش می یابد. کُردها شهر عین العرب (کوبانی) را از داعش باز پس گرفتند. همچنین این گروه را از شهر مرزی تل ابیض بیرون راندند. مساله ای که باعث شد ترکیه از پیشروی های کُردها در مرزهای جنوبیش و افزایش آنچه خطر برپایی کشور مستقل کُرد در آن مناطق خوانده می شود، نگران شود.

به گزارش العربیه، شورای امنیت ملی ترکیه به ریاست رجب طیب اردوعان، در این باره تشکیل جلسه داد و در بیانیه ای،نگرانی خود را از «خطر تروریسم پیش رو از آن سوی مرزها» ابراز کرد. در این بیانیه همچنین از «تغییرات جمعیتی در منطقه» ابراز ناخرسندی شده است. اردوغان گفت که ترکیه به هیچ وجه اجازه برپایی کشوری کُرد را در مرزهای جنوبی اش نخواهد داد.

از سویی دیگر احمد داوود اغلو نخست وزیر ترکیه تاکید کرد که کشورش آماده اتخاذ تمام اقدام های لازم برای مقابله با تهدیدهای امنیتی در طول مرزها است.

این سخنان را ابراهیم قالین معاون رئیس جمهوری ترکیه تلاش کرد تلطیف کند. او گفت هدف از اقدام ها در مرز با سوریه، تامین امنیت مرزهای ترکیه است.

این در حالی است که ارتش ترکیه تدابیر امنیتی در مناطق مرزی خود با سوریه را افزایش داده و خودروهای زرهی خود را در مناطق مرزی در دو ایالت غازی عنتب و کیلیس مستقر کرد. نیروهای وابسته به لشکر پنجم زرهی نیز گشت هایی در برخی مناطق نزدیک به گذرگاه مرزی «قره کامش» آغاز کردند.

این تحرکات واکنش کُردهای ترکیه را در پی داشت. یکی از رهبران برجسته حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) گفت که این حزب به هرگونه دخالت ارتش ترکیه در داخل سوریه، پاسخ خواهد داد.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها