رئیس ستاد کل ارتش آمریکا:

باعث ظهور داعش در عراق هستیم

در حالی که این روزها مناطق مختلف یمن زیر بمباران جنگنده‌های عربستانی قرار دارد، گروه‌های تروریستی داعش نیز حملاتی را در این کشور علیه نیروهای مقاومت انجام می دهند. تازه‌ترین این عملیات شامگاه دوشنبه در صنعا، پایتخت این کشور رخ داد.
کد خبر: ۸۱۳۰۷۹

به گزارش منابع خبری، حمله دوشنبه‌شب در پشت بیمارستان نظامی صنعا به وقوع پیوست. در این حادثه یک خودروی بمبگذاری شده منفجر شد که بنا به گفته منابع نزدیک به حوثی‌ها، خانه‌های فیصل جیاش و برادرش حمید جیاش، از رهبران انصارالله را هدف گرفته بود . چند روز پیش یکی از نزدیکان این دو نفر بر اثر حملات جنگنده‌های عربستان به شهادت رسید. این انفجار در حالی به وقوع پیوست که شامگاه دوشنبه تعدادی از نیروهای انصارالله و زنان برای تسلیت به خانه آنها رفته بودند .

شبکه المسیره وابسته به نیروهای انصارالله اعلام کرد در این حمله 38 نفر زخمی شدند که حال دو نفر وخیم گزارش شد. در این میان منابع خبری همچون شبکه العربیه و سایت‌های نزدیک به دولت عربستان اعلام کردند بر اثر این حمله حدود 20 نفر کشته شدند. چند ساعت پس از این حادثه، گروه تروریستی داعش در بیانیه‌ای در اینترنت مسئولیت این انفجار را به عهده گرفت. عملیات شامگاه دوشنبه گروه تروریستی داعش در صنعا علیه نیروهای انصارالله بیش از پیش این حقیقت را افشا کرد که با وجود ادعاهای مقامات آمریکایی و غربی برای مبارزه با تروریسم و مخصوصا داعش، این گروه تروریستی در حال گسترش دامنه فعالیت‌ خود در کشورهای منطقه است.

آمریکا و قدرت‌گیری داعش

شواهد و مدارک موجود نشان می‌دهد آمریکایی ها نه‌تنها از ابتدای فعالیت‌های داعش در یمن اقدامی علیه این گروه‌ها انجام ندادند، بلکه حمایت‌شان در تقویت این تروریست‌ها بسیار آشکار بوده است. تازه‌ترین مدرک گزارشی است که چند هفته پیش افشا شد. این گزارش متعلق به سازمان اطلاعاتی ارتش آمریکا (DIA) است که تاریخ آن به آگوست 2012 بازمی‌گردد. طبق این گزارش آمریکا و هم‌پیمانانش از سال‌ها پیش برای رسیدن به اهداف خود در کشور‌های منطقه خاورمیانه القاعده را در چنگ خود نگه داشتند .

طبق این گزارش، دستگاه دولتی آمریکا از سه سال قبل می‌دانست در شورش سوریه نقش رهبری در دست القاعده و دیگر سازمان‌های تروریستی است. در واقع این گروه‌های تروریستی با حمایت کشورهای غربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌دنبال برپا کردن یک «‌امارت سلفی» در شرق سوریه بودند. آنچه بر نقش آمریکا در شکل‌گیری داعش تاکید دارد مربوط به بخشی از این گزارش است که طی آن سازمان اطلاعاتی یادشده با ذکر جزئیاتی مانند تسخیر موصول و رمادی بوسیله تروریست‌ها، بدرستی نتیجه سیاست آمریکا را در آن زمان پیش‌بینی کرده بود. به دنبال انتشار این گزارش، یورگن تودن هوفر، نویسنده و کارشناس خاورنزدیک گزارش DIA را «واتر گیت تروریستی» نامید. بنا به عقیده این تحلیلگر، آمریکا در حال حاضر نقشه‌ای برای حذف کامل داعش ندارد، زیرا آنها هنوز به داعش نیاز دارند. در غیر این صورت ایران از نظر آنها بسیار نیرومند خواهد شد.

در سایه همین حمایت‌هاست که داعش حضور خود در یمن را پر‌رنگ‌تر می‌کند. در همین راستا، منابع آگاه نظامی و قبیله‌ای از اقدام داعش در احداث یک پایگاه نظامی برای آموزش نیروهایش در «قف الکثیری» واقع در صحرای حضرموت یمن که در مرز عربستان سعودی قرار دارد، خبر دادند. پایگاه خبری یمنی «الخبر» به نقل از منابع نظامی نوشت داعش چند روز پیش این پایگاه نظامی را احداث کرده و ده‌ها جوان با تابعیت‌های مختلف و چند نفر از ساکنان استان حضرموت به این پایگاه نظامی پیوسته‌اند. بر اساس این گزارش، داعش پس از امن کردن تمامی جاده‌های منتهی به منطقه‌ای که این پایگاه در آن قرار گرفته، در حال آموزش نظامی این افراد است. پیدایش داعش در یمن پس از آن صورت گرفت که شماری از اعضای گروه القاعده به سرکردگی «جلال البلعیدی» با ابوبکر البغدادی بیعت کردند.

موشک‌های اسکاد به سمت عربستان

روز گذشته در ادامه جنگ تجاوزگرانه عربستان سعودی به یمن اعلام شد نیروهای ارتش یمن، یکی از پایگاه‌های موشکی عربستان سعودی را با موشک اسکاد هدف قرار دادند. به گزارش شبکه العالم، شرف لقمان، سخنگوی رسمی نیروهای مسلح این کشور با بیان این خبر، اعلام کرد این موشک با دقت بالا به هدف اصابت کرد. بر اساس این گزارش، این موشک به پایگاه موشکی «السلیل» اصابت کرد.

شرف لقمان خاطرنشان کرد، این موشک در پاسخ به جنایت‌ها و تجاوزگری‌های عربستان سعودی و افزایش حملات هوایی جنایتکارانه به یمن صورت گرفته است. سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن خاطرنشان کرد: عملیات شلیک این موشک، پیام دیگری به کشورهای استکبار است که درس بگیرند، ما در روزهای آینده مسائل غافلگیرکننده بسیاری خواهیم داشت. از سوی دیگر، درحالی که محافل رسمی عربستان همچنان درباره خبر شلیک موشک اسکاد به یکی از پایگاه‌های نظامی این کشور سکوت کرده‌اند، فعالان سعودی در شبکه‌های اجتماعی از اصابت این موشک به پایگاه «السلیل» در منطقه ریاض سخن می‌گویند. شبکه المیادین نیز گزارش داد در حملات عربستان سعودی در مأرب، محویت و صعده 15 نفر به شهادت رسیدند که بیشتر آنها زن و کودک هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها