تارنمای افشاگر «ویکی‌لیکس» می‌گوید آژانس امنیت ملی امریکا (NSA) در 10 سال گذشته از دو وزیر دارایی سابق فرانسه، قراردادهای صادراتیِ رقم بالا و مکالمه‌های تجاری و بودجه‌ایِ این کشور جاسوسی کرده است.
کد خبر: ۸۱۲۸۹۹
آمریکا از وزرای دارایی فرانسه جاسوسی کرد

بر اساس اسناد جدیدی که ویکی‌لیکس دوشنبه منتشر کرد، آژانس امنیت ملی بین سال‌های 2004 و 2012 مکالمات فرانسوا بارون و پی‌یر موسکوویچی، وزرای دارایی سابق فرانسه و سه تن دیگر از مقام‌های ارشد این کشور را شنود کرده است.

این اسناد می‌افزایند آژانس امنیت ملی طی سال‌های 2002 تا 2012 از سرویس‌های اطلاعاتی استرالیا، انگلیس، کانادا و نیوزلند خواست اطلاعات مربوط به قراردادهای صادراتیِ بالای 200 میلیون دلارِ فرانسه را در بخش‌هایی از جمله، نفت، گاز، مخابرات، برق، انرژی هسته‌ای، حمل و نقل و بهداشت جمع‌آوری کنند.

بر پایه این گزارش، آژانس امنیت ملی همچنین از اطلاعات مربوط به سیاست بودجه و تجارت فرانسه و نقش شرکت‌های فرانسوی در طرح موسوم به «نفت در برابر غذا» در عراق در دهه 1990 جاسوسی کرده است.

فرانسه و امریکا تا کنون در مورد اسنادی که ویکی‌لیکس در نشریه‌های «مدیاپارت» و «لیبراسیون» منتشر کرده است واکنشی نشان نداده‌اند.

این تارنمای افشاگر در اسناد خود به نام شرکتِ فرانسوی خاصی اشاره نکرده است.

این تحولات در حالی رخ داده‌اند که ویکی‌لیکس هفته پیش اعلام کرد آژانس امنیت ملی آمریکا طی سال‌های 2006 تا 2012 از سه رئیس جمهورِ آخر فرانسه جاسوسی کرده است.

ویکی‌لیکس با استناد به گزارش‌های اطلاعاتی فوق محرمانه و اسناد فنی در یک اعلامیه مطبوعاتی اعلام کرد امریکا مکالماتِ ژاک شیراک، نیکولا سارکوزی، و فرانسوا اولاند را شنود کرده است.

به گفته این تارنما، آژانس امنیت ملی امریکا مکالمات اولاند را از سال 2012 تا کنون، مکالمات سارکوزی را از 2007 تا 2012 و شیراک را از سال 1995 تا 2007 شنود کرده و وزرای کابینه فرانسه و سفیر فرانسه در امریکا را نیز تحت نظر داشته است.

اولاند در واکنش به این خبر دستور داد جلسه شورای دفاعی تشکیل شود.

مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه نیز تدوین «منشور اخلاقی» اطلاعاتی را بین کشورهای هم‌پیمان خواستار شد. (پرس تی وی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها