مراسم گرامیداشت بیست و هشتمین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت با حضور مسئولان کشوری،‌ استانی و مهمانانی از اقلیم کردستان عراق در شهرستان سردشت برگزار شد.
کد خبر: ۸۱۲۸۶۷
سردشت؛ نمونه‌ای از انفعال مجامع بین‌المللی

به گزارش ایسنا، سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و حسن قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه از جمله مقامات حاضر در این مراسم بودند.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه در این مراسم گفت: وجدان بشری هیچ جوابی برای مظلومیت مردم بی‌دفاع و مظلوم شهرستان سردشت در حادثه بمباران شیمیایی ندارد.

قشقاوی افزود: 400 شرکت خارجی در تهیه مواد مورد نیاز بمب‌های شیمیایی رژیم بعث عراق همکاری داشتند، ولی متاسفانه هیچ‌گونه اقدامی در جهت احقاق حقوق مردم این شهرستان در مجامع بین‌المللی انجام نگرفت.

وی اضافه کرد: وزارت امور خارجه بیش از 12 هزار صفحه مدرک و سند در محکومیت شرکت‌های اروپایی در اختیار دادگاه بین‌المللی لاهه قرار داد، ولی این دادگاه تاکنون فقط به محکوم کردن یک نفر هلندی اکتفا کرده است.

قشقاوی گفت: متاسفانه تاکنون یک دلار نیز در راستای کمک به مردم بی‌دفاع سردشت و جبران خسارت‌های وارد شده از سوی مجامع بین‌المللی پرداخت نشده است. وی یادآوری کرد: وزارت امور خارجه برای شناسایی ابعاد این بمباران شیمیایی و شناسایی عاملان آن آماده هر گونه همکاری با دادگاه بین‌المللی لاهه و مجامع بین‌المللی است.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه گفت: این وزارتخانه آمادگی دارد تا برای رسمی شدن مرز کیله سردشت اقدامات لازم را انجام دهد.

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل هم در پیامی به این مناسبت تاکید کرد: با گذشت بیش از28 سال از بمباران شیمیایی دشمن بعثی، هنوز فجایع ناشی از آن التیام نیافته و آثار مصیبت‌بار آن و قصور و اغماض عامدانه حامیان صدام که با کمک و مساعدت به این رژیم و تجهیز آن به سلاح‌های ممنوعه شیمیایی، او را در ارتکاب این جنایات یاری کردند، نمی‌توان فراموش کرد.

به گزارش مهر، جلالی در این پیام افزوده است: امروز شاهدیم که رژیم‌های سلطه‌گر، با شگردهای مختلف در کشورهای منطقه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده و مسلمانان را به خاک و خون می‌کشند، استفاده حاکمان دست‌نشانده از این‌گونه سلاح‌ها، که در حقیقت تکرار فجایع شهرهای هیروشیما و ناکازاکی است، بویژه توسط شورشیان سوریه علیه مردم آن کشور و سلاح‌های فسفری توسط رژیم صهیونیستی علیه نیروهای حزب‌الله، مسلمانان غزه و رژیم وهابی آل‌سعود و متحدانش در یمن نمونه‌های کوچکی از این جنایات است که با سکوت بین‌المللی روبه‌رو شده است.

این پیام می‌افزاید: فاجعه سردشت این واقعیت را نشان داد که کنوانسیون‌ها و معاهدات حقوقی درباره منع استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی چگونه تحت‌الشعاع ملاحظات سیاسی و منفعت‌نگری قدرت‌های به اصطلاح حامی حقوق بشر قرار می‌گیرد که امروز نیز همین کشورها مانع از اجرایی شدن کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
از پرسنل نیروی هوایی
Netherlands
۰۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
۰
۰
بعد از نتیجه مذاكرات ایران باید نیروی هوایی ارتش را نوسازی و تجهیز كند به جنگنده های مدرن و جدید مثل میگ ۳۵ , اس یو ۳۵ , اس یو ۳۴ , اس یو تی ۵۰ پكفا , اگر رابطه ایران و روسیه خیلی خوب است زیرا ما باید برای آینده قدرت خود را حفظ كنیم ...
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها