شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید «کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۸۱۲۵۹۷
هشدار جدید داعش به مسیحیان

هشدار جدید داعش به مسیحیان

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:گروه تروریستی داعش به تازگی با انتشار بیانیه‌ای در پایگاه اجتماعی «فیس بوک» به مسیحیان ساکن قدس اشغالی هشدار داده هرچه سریعتر از این شهر خارج شوند، در غیر این صورت همه آنان روز عید فطر سر بریده می‌شوند. به گزارش انتخاب، در این بیانیه مسیحیان بیت المقدس «کافر» خوانده شده و به آنها تا پایان ماه رمضان برای تخلیه شهر قدس فرصت داده شده است. همچنین در این بیانیه داعش تمامی رهبران کشورهای عربی از جمله محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را تهدید کرد. در این بیانیه همچنین عباس «کافر» و «مزدور صهیونیست ها» خوانده شده که یهودیان و مسیحیان را در فلسطین اسکان داده است. در این بیانیه خطاب به مردم فلسطین آمده است:‌ای مردم ما می‌خواهیم استقامت و تلاش شما را احیا کنیم و از شما می‌خواهیم هر کدام در هر مکانی که هستید مسیحیان ساکن منطقه خود و نیز مزدوران صهیونیست‌ها و کشورهای غربی را به ما معرفی کنید. اسقف کلیسای لاتین شهر قدس نیز در واکنش به این بیانیه اعلام کرد این مساله هرگز باعث ترس و وحشت مسیحیان نخواهد شد و همه مسیحیان می‌توانند حق خود را در سرزمین‌های فلسطین به دست آورند و نیازی به حمایت هیچ کسی ندارند. وی افزود:اگر این یک تهدید واقعی از سوی تروریست‌های داعش باشد ما در سرزمین خود می‌مانیم و ترس نداریم. وی در پایان خطاب به تمامی مسیحیان و مسلمانان گفت: نترسید و این مساله را دنبال نکنید.

تلاش های بی ثمر سازمان ملل

جمهوری اسلامی نوشت: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل به مناسبت 70 ساله شدن این سازمان در پیامی اعلام کرد: «سازمان ملل متحد در 70 سالگی می‌تواند به پیشینه غرورانگیز همکاری با شرکای زیاد برای از بین بردن استعمار، پیروزی بر آپارتاید، حفظ صلح در مکان‌های درگیری، تدوین مجموعه‌ای از معاهدات و قوانین برای حمایت از حقوق بشر بنگرد.» این جمله آقای بان‌کی‌مون را لابد باید به این معنی بدانیم که وی از آنچه این روزها در یمن می‌گذرد خبر ندارد. همچنین لابد دبیرکل سازمان ملل اطلاع ندارد صهیونیست‌ها سرزمین فلسطین را اشغال کرده‌اند و با تکیه بر «آپارتاید» حاضر نیستند درهای زرادخانه اتمی خود را حتی به روی ماموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز کنند و خود را مجاز به ارتکاب هر جنایتی علیه مردم فلسطین می‌دانند. حمایت‌های آمریکا و سایر کشورهای غربی از تروریست‌های تکفیری و دامن زدن به جنگ در سوریه و عراق و افغانستان و یمن را لابد باید نتیجه تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری صلح بدانیم!

از لاریجانی تشکر می‌کنم

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که سرپرست استانداری قم، گفت: با توجه به تجارب مدیریتی‌ام، کشور را خوب می‌شناسم و سعادت نصیبم شد که در قم خدمت کنم. فریدون همتی در مراسم معارفه خود افزود: از رئیس مجلس تشکر می‌کنم و البته به واسطه اینکه 10 سال زیرنظر ایشان کار مدیریتی کرده‌ام، بنده را می‌شناسند؛ آقای لاریجانی همان روزی که معلوم شد بنده به‌عنوان سرپرست استانداری قم منصوب شدم، ابراز لطف کردند.

حکم نهایی شیخ استخاره اعلام نشده

آرمان آورده:شنیده شد که رئیس دیوان عدالت اداری درباره آخرین وضعیت حکم اعدام شیخ استخاره گفت: اخبار ویژه را از من نپرسید چرا که پس از طی مسیر لازم حکم نهایی اعلام می‌شود. آنا نوشت؛ حجت‌الاسلام منتظری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عملکرد قوه قضائیه را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: این سوال را باید از مردم بپرسید اگر از ما سوال شود، می‌گوییم عملکردمان خوب است اما اگر بخواهیم منصفانه نظر بدهیم عملکرد قوه قضائیه نسبت به گذشته بهتر شده است اما تا رسیدن به مرحله مطلوب راه زیادی در پیش داریم. وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پرونده پاساژ علاءالدین بیان کرد: سعی می‌کنیم وضعیت پرونده این پاساژ ظرف یک ماه آینده مشخص شود البته بخشی به نظر کارشناسان بررسی می‌شود که ما نیز سعی کردیم این بخش را سرعت بخشیم.

تنها 9 کنسرت لغو شده است

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که وزیر کشور گفت که امید است همگی با تن دادن به قواعد شهروندی شاهد لغو هیچ کنسرتی نباشیم. عبدالرضا رحمانی‌فضلی درصفحه اینستاگرام خود نوشته است؛ امروز در نشست مشترک وزارت کشور با احزاب سیاسی به تشریح سیاست‌های انتخاباتی دولت پرداختم که برای پرهیز از برداشت‌های سلیقه‌ای و جناحی احتمالی کلیدواژه‌هایی را با مردم نجیب و فهیم در میان می‌‌گذارم. وزیر کشور در همین صفحه درمورد نقش رسانه‌ها در صیانت از اعتماد شهروندان نیز مطلبی نوشته که به این شرح است: «اعتماد شهروندان به‌عنوان سرمایه اجتماعی» انتشار اخبار اغراق‌آمیز درباره لغو کنسرت‌ها در کشور از مصادیق بد اخلاقی اجتماعی است. حجم خبرها به‌گونه‌ای است که حکایت از لغو پنجاه درصدی کنسرت‌ها دارد این درحالی‌است که بر اساس آمار سه ماهه اول امسال از 312 کنسرت دارای مجوز تنها 9 کنسرت برگزار نشده که 3 مورد آن از طرف برگزارکنندگان و یک مورد به‌دلیل اشکال محتوایی از سوی وزارت ارشاد لغو شده است.

عملیات نجات ایرانی‌ها در آب‌های امارات

آرمان آورده:شنیده شد که معاون عملیات دریایی و بندری اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه از نجات شش سرنشین یک لنج تجاری در آب‌های سرزمینی کشور امارات خبر داد. شناور تجاری مذکور 75 نفر محموله میوه و تره‌بار را از بندر لنگه به مقصد بندر دبی جابه‌جا می‌کرد. تابناک نوشت؛ ایوب خادمی افزود: شناور تجاری مذکور 75 نفر محموله میوه و تره‌بار را از بندر لنگه به مقصد بندر دبی جابه‌جا می‌کرد که به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و بی‌توجهی نسبت به اخطاریه‌های هواشناسی، از رسیدن به مقصد بازماند. وی ادامه داد: ناخدای این لنج با همراهی 5 نفر سرنشین صبح روز جمعه(پنجم تیرماه) عازم کشور امارات می‌شوند اما تلاطم شدید دریا و وضعیت بد جوی باعث می‌شود تا در فاصله 10 مایلی بندر دوبی، دچار سانحه آبگرفتگی شوند.

صدور عفو برای 62 زندانی ایرانی در امارات

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که 62 ایرانی از زندان‌های دوبی و امارت‌های شمالی امارات متحد عربی آزاد شدند. ایسنا نوشت؛ با تلاش‌های سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دوبی و پیگیری‌های به‌عمل آمده، به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، 62 زندانی ایرانی مشمول عفو شده و به‌زودی و پس از طی تشریفات قانونی، آزاد و به کشور بازخواهند گشت. بر اساس این گزارش، بیشترِ این افراد در دوبی و تعدادی نیز در شارجه، راس‌الخیمه، ام‌‌القوین و عجمان زندانی بوده‌اند. سرکنسولگری ایران در دوبی اعلام کرده است پیگیری و اهتمام جدی نسبت به امور ایرانیانِ خارج از کشور و همچنین گسترش حمایت حقوقی - کنسولی از کلیه اتباع ایران، همواره سرلوحه فعالیت‌های این سرکنسولگری و دیگر نمایندگی‌های کشورمان بوده است و امید است با به بار نشستن تلاش‌های صورت گرفته، به مناسبت عید قربان نیز تعداد دیگری از زندانیانِ ایرانی، آزاد و به کشورمان بازگردند.

کدام دولتی‌ها برای مجلس استعفا دادند؟

آرمان آورده:شنیده شد که بر اساس قانون مقاماتی که بخواهد در انتخابات مجلس شرکت کند، باید 6 ماه قبل از ثبت‌نام، از مسئولیت خود استعفا دهد. این مهلت برای انتخابات دهمین دوره مجلس، سوم تیرماه بود. نواندیش نوشت؛ فهرست برخی از مقاماتی که برای حضور در مجلس آینده از سمت خود استعفا کردند، به قرار زیر است: قدرت‌ا... علیخانی: مشاور پارلمانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام اسماعیل شوشتری: رئیس‌دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور، علی‌اصغر یوسف‌نژاد: معاون پارلمانی وزارت اقتصاد و امور دارایی، کیخا: معاون سازمان حفاظت از محیط زیست، خانزادی: معاون سازمان بنادر و کشتیرانی، محمد علیخانی: مشاور وزیر نفت، حق‌شناس: معاون سازمان بنادر و کشتیرانی، قدرتعلی حشمتیان: مشاور مناطق محروم ریاست‌جمهوری، مجید نصیرپور: معاون نظارت معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، ابراهیم جهانگیری: مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان، رجایی: مشاور نهاد ریاست‌جمهوری.

آخرین وضعیت پرونده مرتضوی

آرمان نوشت:شنیده شد که وکیل جمعی از کارگران در پرونده تامین اجتماعی از مراحل نهایی تحقیقات مقدماتی پرونده سعید مرتضوی و ارجاع آن به دادگاه خبر داد. خبرگزاری صداوسیما نوشت؛ مصطفی ترک‌همدانی درمورد آخرین وضع رسیدگی به پرونده تخلفات سعید مرتضوی اظهار کرد: پرونده رئیس اسبق سازمان تامین اجتماعی در مرحله پایانی تحقیقات مقدماتی قرار دارد. وی افزود: محتوای پرونده مرتضوی محرمانه است و از بیان جزئیات آن معذورم. وکیل جمعی از کارگران در تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: پرونده مرتضوی در مرحله صدور قرار قانونی و ارجاع به دادگاه است. براساس این گزارش؛ پرونده سعید مرتضوی با اتهامات مختلفی در دستگاه قضایی در دست رسیدگی است که بخشی از آن به جریان بازداشتگاه کهریزک و بخشی نیز مربوط به تخلفات وی در دوره تصدی ریاست سازمان تامین‌اجتماعی است.

آماده شدن داعش برای حمله به مکه !

آرمان نوشت:شنیده شد که رسانه‌های غربی پیش‌بینی می‌کنند که داعش عملیات خود را در دوره آتی متوجه عربستان کند تا حکومت را از چنگ خاندان حاکم سعودی درآورده و خود آن را در دست بگیرد.سایت ویژه رادیو صدای آمریکا در این باره نوشت: بلندپروازی‌های داعش تنها به مرزهای سوریه و عراق و حتی لیبی منتهی نمی‌شود بلکه برای الحاق مناطق زیادی از کشورهای منطقه به مناطق تحت سیطره خود تلاش خواهد کرد. این رسانه به نقل از «رایان کروکر» سسفیر سابق آمریکا در عراق گفت: هدف داعش تصرف شهر مکه و مدینه و تبدیل آنها به مقر پایتخت به اصطلاح «دولت اسلامی» خود است.

دستور جدید کابینه درباره توجه به تولید و مناطق محروم

روزنامه خراسان نوشت:بر اساس مصوبه روزهای اخیر هیئت دولت که به محمدباقر نوبخت ابلاغ شده، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف شده است مبالغ انتشار اوراق بهادار موضوع قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور برای وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی را در قالب لوایح بودجه سنواتی، با توجه به اولویت هایی از جمله بخش‌ تولید و متناسب با جهت گیری های برنامه های توسعه، اتمام طرح های نیمه تمام و کاهش عدم تعادل های منطقه ای و توسعه مناطق محروم تعیین کند.

مجوز 480 میلیاردی دولت برای زاینده رود

خراسان آورده:بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، مقرر شده مبلغ 68 میلیارد ریال به صورت هزینه‌ای و 412 میلیارد ریال به صورت تملک دارایی‌های سرمایه ای از محل منابع ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشوربرای اجرای پروژه های مقابله با خشکسالی و استفاده بهینه از آب مانند ساماندهی رودخانه‌های زاینده رود و تکمیل پروژه های نیمه تمام مربوط به عرصه های منابع طبیعی در اصفهان در اختیار این استان قرار می‌گیرد تا برابر قوانین و مقررات مربوط هزینه شود.

1400 میلیارد تومان تخلف دانشگاه آزاد، در دولت قبل

خراسان نوشت:رییس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد :« پرونده هایی با رقم یک هزار و 400میلیارد تومان از مدیران سابق، له یا علیه دانشگاه آزاد در محاکم حقوقی وجود دارد. برخی اشخاص حق دانشگاه را پایمال کرده اند و ما از آنها شکایت کرده ایم. ».به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد ، حمید میرزاده افزود: «دانشگاه آزاد شکایاتی به ارزش حدود 700 میلیارد تومان علیه اشخاص حقیقی و حقوقی انجام داده و از هیچ شکایتی صرف نظر نشده زیرا وظیفه قانونی ما این است که از طریق محاکم قضایی، به تخلفات هر فردی که حق دانشگاه را ضایع کرده است رسیدگی کنیم».

بازداشت دو مدیرعامل پیشین منطقه آزاد قشم

روزنامه ایران در ستون دیگه چه خبر نوشت:به گفته یک «منبع آگاه» در قشم، در جریان پرونده فروش فرودگاه قدیمی این جزیره، دو نفر از مدیران عامل و دو نفر از مدیران کل سازمان منطقه آزاد قشم بازداشت و زندانی و برخی از اعضای هیأت مدیره برای ارائه توضیحات به مراجع قانونی احضار شده‌اند. این دو مدیر عامل در سال‌های 1389 و 1390 با حکم معاون رئیس جمهوری وقت به عنوان پنجمین و ششمین مدیران عامل سازمان منطقه آزاد قشم منصوب شده بودند.

به گزارش ایرنا، این «منبع آگاه» که خواست نامش گفته نشود، با بیان اینکه «یکی از مدیران عامل پیشین سازمان منطقه آزاد قشم نزدیک به 6 ماه پیش دستگیر و از آن تاریخ با قرار وثیقه سه هزار میلیارد ریالی در بازداشت بسر می‌برد»، افزود: «این شخص در زمان تصدی 20 هکتار اراضی فرودگاه قدیمی قشم را به قیمت هر مترمربع 900 هزار ریال فروخته است و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که ارزش ریالی هر مترمربع از این اراضی در آن تاریخ حدود یک میلیون و 500 هزار ریال بوده است.» وی ادامه داد: «در دوره مدیرعامل بعدی نیز موضوع این زمین‌ها با تغییر در رویکردها به صورت مشارکت با خریدار مطرح می‌شود و در این زمینه با افزایش سه درصدی سهام منطقه آزاد قشم در طرح‌های ارائه شده برای زمین‌های این فرودگاه، 180 میلیارد ریال پول فروش این اراضی به خریدار بازگردانده شده و منطقه آزاد به صورت مشارکتی طرح‌ها را دنبال می‌کند.

دکل گمشده ایران سر از خلیج مکزیک درآورد

ایران نوشت:دکل دریایی GSP FORTUNA که بیشتر پول خرید آن توسط شرکت تأسیسات دریایی پرداخت شده است، به جای تحویل به ایران در ابتدا به امارات منتقل و سپس به خلیج مکزیک منتقل شد تا قرارداد ۸۹۴ روزه شرکت پمکس و شرکت GSP را اجرایی کند. به نوشته «عصر نفت»، رسانه‌های خارجی خبر داده‌اند که این دکل در فوریه سال ۲۰۱۴ عازم خلیج مکزیک شده و هم اینک مشغول عملیات حفاری است. از سوی دیگر؛ علی علیلو عضو کمیسون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه «خبرهای خوبی از حوزه حفاری و دکل های نفتی از وزارت نفت شنیده نمی شود»؛ موضوع گم شدن دکل نفتی را عجیب و توجیه ناپذیر ارزیابی می کند و خواستار برخورد جدی و روشن شدن وضع پرونده دکل نفتی است. به گزارش خبرگزاری «صدا و سیما »، علیلو تاکید کرد:« در باره دکل حفاری اخبار بسیار بدی رسیده است، گم شدن دکل نفتی با هیج عقل سلیمی توجیه پذیر نیست و معنا ندارد». وی افزود:« دستگاههای نظارتی باید وارد عمل شوند، به طور حتم برای مدیران ارشد محل این دکل مشخص است با توجه به شایعات، مدیران با سکوت در این موضوع، خود را زیر سوال می برند».

پرونده مرتضوی در مرحله صدور قرار و ارجاع به دادگاه

روزنامه ایران آورده:وکیل جمعی از کارگران در پرونده تأمین اجتماعی از مراحل نهایی تحقیقات مقدماتی پرونده سعید مرتضوی و ارجاع آن به دادگاه خبر داد. مصطفی ترک‌همدانی در مصاحبه با «صدا و سیما» در مورد آخرین وضع رسیدگی به پرونده تخلفات سعید مرتضوی گفت: «پرونده رئیس اسبق سازمان تأمین اجتماعی در مرحله پایانی تحقیقات مقدماتی قرار دارد.»

هافینگتون: مردم ایران فقط توافق عزتمندانه را می‌پذیرند

روزنامه کیهان نوشت:یک روزنامه آمریکایی تأکید کرد مردم ایران هر چند از توافق هسته‌ای استقبال می‌کنند اما موافق توافق به هر قیمت نیستند.

هافینگتون‌پست نوشت، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم ایران خواستار توافقند، اما آنها توافق خوب می‌خواهند که به استقلال ایران احترام بگذارد و موافق توافق به هر قیمت نیستند.

پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی در تحلیلی درباره دیدگاه مردم ایران درباره مذاکرات هسته‌ای نوشت: پس از سالها مذاکرات پرزحمت، ایران و قدرتهای دنیا به ضرب‌الاجل تعیین شده برای دست‌یابی به توافقی نزدیک می‌شوند که قرار است برنامه هسته‌ای تهران را در ازای کاهش تحریم‌های بین‌المللی، محدود کند. مذاکره‌کننده‌های پنج بعلاوه یک، سی‌ام ژوئن را به عنوان ضرب‌الاجل توافق هسته‌ای نهایی تعیین کرده‌اند. این احتمال وجود دارد که همانند دوره‌های گذشته مذاکرات، آنها نتوانند پیش از پایان این ضرب‌الاجل به توافق برسند. در حالی که ضرب‌الاجل نزدیک شده است، هشدارها و سخنان شدید‌اللحنی از دو طرف درباره وجود اختلاف‌نظرهای بسیار در خصوص نحوه و میزان کاهش تحریم‌ها و چگونگی نظارت بر اجرای توافق به گوش می‌رسد. در این هفته آیت‌الله‌علی خامنه‌ای رهبر معظم ایران چند درخواست آمریکا را رد کرد و قوه مققنه نیز برخی از این موارد را به عنوان قانون تصویب کرد.

روزنامه هافینگتون‌پست با تریتا پارسی رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) درباره دیدگاه واقعی مردم ایران درباره مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کرد واز وی پرسید زمانی که ایران و پنج بعلاوه یک در آوریل اعلام کردند به چارچوب توافق دست یافته‌اند، مردم در تهران جشن گرفتند. آیا همچنان چنین گرایش و خوش‌بینی در ایران وجود دارد؟ وی در پاسخ گفت: در ایران حمایت بسیار زیادی از توافق می‌شود. پارسی در عین حال گفت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم ایران خواهان توافقند، اما آنها توافق خوب می‌خواهند که به استقلال ایران احترام بگذارد. محدودیت‌ها بر روی توانمندی موشکی و پافشاری بر دسترسی بین‌المللی به سایتهای نظامی ( در ایران) ایجاد ناراحتی کرده است زیرا در داخل ایران به غرب اعتماد زیادی نیست. مردم با محدودیت‌ها بر تحقیقات هسته‌ای مخالفند زیرا آنها با این رویکرد جامعه بین‌المللی درباره این که ایران نمی‌تواند پایگاه‌های علمی خود را توسعه دهد، مخالفند. در ایران همچنین این دیدگاه وجود دارد که غربی‌ها می‌خواهند ایران پیشرفت علمی نداشته باشد.

وی می‌افزاید: مردم ایران همچنین درباره درخواست غرب برای دسترسی به سایتهای نظامی این کشور حس خوبی ندارند. این شرطی است که تنها یک کشور شکست‌ خورده در جنگ آن را می‌پذیرد و ایران در جنگی شکست‌ نخورده است. اگر مردم ایران فکر کنند طرف ایرانی برای دست‌یابی به توافق امتیازات بسیاری به طرف آمریکایی داده است، مذاکره‌کننده‌های ایرانی روزهای بسیار دشواری در پیش خواهند داشت.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی نوشت: انتظار توافق در زمان تعیین شده دور از ذهن است. به نظر می‌رسد در موضوعات بازرسی‌ها، نحوه لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و سرعت توسعه توانمندی‌ غنی‌سازی اورانیوم در سالهای پایانی اعتبار توافق، اختلاف‌نظرهای بسیاری باقی مانده است.

روزنامه یو‌اس‌ای‌تو‌دی نیز در گزارشی کوتاه درباره سفر کری به وین نوشت: هر چند کری به وین پرواز کرد، اما وی نیز امید چندانی نداشت مذاکرات تا پیش از پایان ضرب‌الاجل تعیین شده به نتیجه برسد.

شبکه سی‌ان‌ان نیز اعلام کرد: انتظارات درباره حصول توافق هسته‌ای به نسبت زمان انتشار بیانیه لوزان کمتر شده است ایران خواستار لغو فوری تحریم‌ها، ادامه تحقیق و توسعه در زمینه‌فناوری هسته‌ای، و ممنوعیت بازرسی از مراکز نظامی است.

همچنین شبکه خبری بلومبرگ نوشت: دامنه نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران و سرعت لغو تحریم‌ها در چارچوب توافق نهایی از جمله مسائلی است که بیشترین اختلاف‌نظر درباره آنها وجود دارد.

براساس گزاره برگ (فکت شیت) دوم آوریل آمریکا درباره چارچوب توافق، ایران باید ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم را در یک تاسیسات احداث شده در دل کوه تا دو سوم کاهش دهد و از تولید پلوتونیوم خودداری کند و ذخیره سوخت خود را تا 97 درصد کاهش دهد.

افت سرمایه‌گذاری خارجی پس از توافق ژنو!

کیهان نوشت:بر اساس جدیدترین گزارش سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) که معتبرترین مرجع اعلام آمار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای جهان است، سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در 2 سال اخیر با کاهش چشمگیر مواجه شده است.

مطابق این آمار، رقم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در سال گذشته میلادی (معادل سال 1393) به 2 میلیارد و 105 میلیون دلار رسیده که نسبت به سال 1392 حدود 31 درصد و نسبت به سال پایانی دولت قبل یعنی سال 1391 بیش از 50 درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که ایران در سال 2013 نیز با کاهش 35درصدی جذب سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به سال پیش از آن مواجه شده بود.

همچنین رتبه ایران در رده‌بندی جهانی از لحاظ رقم جذب سرمایه‌ خارجی طی سال گذشته با نزول 25 پله‌ای همراه شده و به 74 رسیده است.

به گزارش مشرق، افت شدید سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در 2 سال اخیر با وجود تبلیغات دولت مبنی بر گشایش در سیاست خارجی و کاهش تحریم‌ها رقم خورده است.

پس از توافق ژنو در آذرماه 1392 که همزمان با صدمین روز آغاز به کار دولت امضاء شد، مسئولان دولتی اعلام کردند که با اجرای این توافق، بخش قابل توجهی از تحریم‌ها تعلیق شده و شرایط برای همکاری تجاری و اقتصادی ایران با دیگر کشورها به مراتب بهبود خواهد یافت. پس از آن رسانه‌های دولتی به شدت درباره هجوم سرمایه‌گذاران و شرکت‌های غربی به ایران، مانور کردند.

رئیس‌جمهور و سایر اعضای کابینه‌اش نیز در دو سال اخیر بارها در سفرهای خارجی، جلسات ویژه‌ای با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران غربی برگزار کرده و آنها را دعوت به سرمایه‌گذاری در ایران کرده‌اند.

مقامات دولتی همچنین بارها بر توفیق خود در بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور با کنار گذاشتن سیاست‌های اقتصادی دولت قبل تاکید کرده و این موفقیت را عامل جذب تجار و سرمایه‌گذاران خارجی خوانده‌اند و با شور و شعف از رشدهای چند صددرصدی سفر هیئت‌های تجاری خارجی به ایران سخن گفته‌اند.

اما چرا آنطور که دولت می‌گوید به رغم اتخاذ سیاست خارجی آرام، متعادل و هماهنگ با سرمایه‌گذاری خارجی و ارتباطات نزدیک با قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان، عملا وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در کشور نسبت به دولت قبل که به اتخاذ سیاست‌های تهاجمی و تنش‌زا در سیاست خارجی متهم می‌شود، افت چشمگیری پیدا کرده است؟

به نظر می‌رسد پاسخ این سوال را باید در رویکرد غلط دولت در گره زدن تمام اقتصاد به مذاکرات هسته‌ای جست‌وجو کرد.

نگاهی به رویکرد دولت و دستگاه‌های اقتصادی آن در دو سال اخیر گواهی می‌دهد که برخی مدیران دولتی در این دو سال چشم‌انتظار به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و رفع کامل تحریم‌ها نشسته‌اند تا آنگاه با فراغ خاطر به سراغ برنامه‌ریزی برای جذب تجار و سرمایه‌گذاران خارجی بروند.

کیهان: عزم سیاسی برای شناسایی نیازمندان واقعی یارانه وجود ندارد

این مطلب را حسین راغفر اقتصاددان عنوان کرد. وی در مصاحبه با یکی از روزنامه‌ها می‌گوید: روش دولت برای حذف یارانه بگیران از اول غلط بوده است. کارشناسان از ابتدا گفتند هیچ جای دنیا نمی‌آیند ثروتمندان را حذف کنند بلکه اول فقرا را شناسایی می‌کنند و بعد حذف ثروتمندان شروع می‌شود. این روش کاملا غلط است که البته ابتدا گفتند سه دهک بالا حذف می‌شوند. اصلا دهک یک مفهوم کاملا متغیر است. یعنی آدم‌ها می‌توانند وارد آن شوند یا از آن بیرون بیایند و لذا اصلا قابل شناسایی نیستند. دولت می‌تواند از فقیرترین‌ها شروع به شناسایی کند و از آنجا به کسی برسد که کمتر فقیر است و به تدریج فقرا را به یک حدی پوشش دهند. این روش در همه جای دنیا کاملا شناخته شده و اقدام می‌شود منتها عزم سیاسی برای انجام این کار وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه‌الزهرا در پاسخ این سوال که اقدامات دولت روحانی نسبت به دولت‌های قبلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این دولت تا چه میزان به سمت اقتصاد آزاد و غیررانتی حرکت کرده است؟ می‌گوید: به نظرم از جهت رویکرد کلی تفاوت خیلی چشمگیری میان این دولت و دولت قبل وجود ندارد. هر دو دولت‌های قبلی و کنونی به نقش بازار آزاد و اقتصاد بازار آزاد خیلی اعتقاد نداشته و ندارند. دولت قبلی از این ظرفیت‌های بزرگی که وجود داشت استفاده مطلوب درراستای منافع جامعه نکرد و نشان داد کارکردهایش ضد توسعه اقتصادی است.

وی می‌افزاید: در دولت کنونی هم متاسفانه با تعارض جدی منافع عمومی بامنافع خصوصی مواجه هستیم. در این دولت تعداد زیادی از وزرا در بخش عمومی حضور دارند و سیاست‌های این بخش را تنظیم می‌کنند. همزمان صاحب منافع در همان بخش‌های عمومی و خصوصی نیز هستند. این خیلی روشن و ساده تعارض منافع بین بخش سیاستگذاری در حوزه عمومی و منافع خصوصی است. هیچ جای دنیا این تلفیق را نمی‌پذیرند که کسی درحوزه عمومی باشد و صاحب منافع در همان بخش در حوزه خصوصی نیز باشد. این تعارض جدی عامل فساد است.

این اقتصاددان با انتقاد از وضعیت «سرمایه‌داری رفاقتی» می‌نویسد: این اقتصاد 3 ویژگی دارد. اولین ویژگی اقتصاد رفاقتی این است که اعتبارات بانکی با اولویت و با نرخ‌های ترکیبی بین دوستان و رفقا توزیع می‌شود و به دست بخش خصوصی واقعی، به خصوص بنگاه‌های کوچک و متوسط نمی‌رسد و منشا اصلی فساد اقتصادی است. ویژگی دوم چنین اقتصادی تخصیص امتیاز انحصاری و شبه‌انحصاری به خویشاوندان است که فرصت‌های ممتازی را در اختیار گروه‌های خاصی قرار می‌دهد که همه به زیان منافع عمومی اقتصاد است و برخلاف شعار اقتصاد آزاد است. ولی این فقط یک شعار خوش آب و رنگی است که بر مناسبات انحصارها و شبه‌انحصارها سرپوش می‌گذارد. ویژگی سوم هم دستکاری در نظام قیمت‌گذاری است. صدها بار شاهد بودیم که تعداد زیادی خودرو 2500 سی‌سی وارد کشور می‌شود و بعد از آن جلویش را می‌گیرند. این دستکاری در نظام قیمت‌گذاری است. با تعرفه‌های موبایل، تعداد خیلی زیادی گوشی وارد می‌شود و وقتی این محموله‌ها وارد شد، قیمت بالا می‌رود و منافع بزرگی را به جیب عده دیگری می‌ریزد.

راغفر همچنین در پاسخ این سوال که بعد از گذشت دو سال هنوز بخش‌های تولیدی کشور با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، دولت برای مشکلات بخش تولید باید چه کار کند؟ خاطرنشان کرد: تقریبا دو سال از عمر دولت یازدهم می‌گذرد. در این مدت منتقدان دولت عنوان می‌کنند که دولت در حوزه تولید هیچ اقدام قابل توجهی انجام نداده که منجر به خروج از رکود و رونق بخش تولید شود، اما در مقابل، فعالان اقتصادی عنوان می‌کنند که آن‌قدر شرایط سخت و پیچیده است که برون‌رفت از مشکلات کنونی، نیاز به زمان دارد. لذا نقش دولت را باید در پرداخت اعتبارات، کمک‌ها، پرهزینه کردن فعالیت‌های ربوی و غیرمولد و اخذ مالیات از این طریق و انتقال آن به صورت کمک به بخش‌های تولیدی دید. هنوز این حمایت‌ها آن‌طور که باید و شاید، دیده نمی‌شود چو حتی درحال حاضر بانک‌ها خودشان بخشی از مسئله هستند و هیچ اقدام جدی‌ای برای حل مسئله و بحران بانکی که کشور با آن مواجه هست صورت نگرفته است. بخش‌های مولد و به خصوص بنگاه‌های کوچک و متوسط به طور معمول محروم از منابع و اعتبارات هستند. ما نیازمند طراحی برنامه‌ای فعال در حوزه اقتصاد هستیم.

اعتراض آیت‌الله حائری به هاشمی: سیاه‌نمایی، میانه‌روی نیست

روزنامه کیهان آورده:آیت‌الله حائری شیرازی طی نامه‌ای به هاشمی رفسنجانی نسبت به اظهارات اخیر وی مبنی بر اینکه 8 سال دولت گذشته مثل مرض هاری بود واکنش نشان داد.

وی خاطرنشان کرد: صحبت اخیر شما در رابطه با عملکرد دولت سابق که هشت سال زهر به نظام اقتصادی و اخلاقی تزریق شد به طوری که مردم تمام مشکلات اخلاقی و اقتصادی که در گوشه و کنار جامعه مشاهده می‌شود از آن دولت ببینند و در آخر نسبت به پشتیبانی روحانیون از این دولت گلایه فرموده‌اید لازم دیدم کلمه‌ای گفته باشم.

آیت‌الله حائری تصریح کرد: آنچه شما دولت سابق را در آن خلاصه کردید، افزایش نقدینگی است. مسئله، مسئله پول رایج جهانی است. طبیعت این پول آن است که نمی‌توان با آن در حد نقطه جوش عمل کرد و مشکلات را حل کرد مگر آنکه از جانب دیگر مشکلی پیش آید. مسئله صاحب خانه شدن متوسط مردم در قبل از دولت سابق، امری نزدیک به محال بود. الان بسیاری از آنها صاحب خانه هستند. یکی از اشتباهات وارثان آن دولت این بود که در تکمیل خانه‌ها عقب‌نشینی کردند تا صاحبان آن مجبور شوند به ثمن بخس‌ خانه خود را به دلال‌ها بفروشند و آنها با تکمیل خانه‌ها به آلاف و الوف برسند و مستحقین خانه، دوباره دربدر شوند.

نماینده استان فارس در مجلس خبرگان خاطر نشان کرد: شما همیشه می‌گویید عدالت، میانه‌روی. اینکه حاکمیت هشت ساله گذشته را حتی خاکستری نبینیم و سیاه‌مطلق بدانیم، میانه‌روی است؟ اینطور نیست. دولت سابق آرزوهای بعضی انسان‌ها را عملی کرد و آرزوی بخشی از اقشار ضعیف را برآورد. استان فارس آرزوی راه‌آهن داشت امروز به آرزوی خود رسیده است. متوسط جامعه مایوس از خانه‌دار شدن بودند الان صاحب خانه‌اند. وضع خانه‌‌های اجاره‌ای اگر قابل تحمل باشد، به جهت صاحب‌خانه شدن بسیاری از مستاجرین است و اگر قابل تحمل نباشد، بدانید اگر خانه‌سازی‌ها نبود، وضع بدتر بود.

آیت‌الله حائری می‌نویسد: بگذارید دولت فعلی شق‌القمری کند و معجزه‌ای انجام دهد و وضع مردم را از نظر اخلاقی و اقتصادی بهتر کند آنگاه خواهید دید مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید. الان نیاز به وحدت داریم. با سیاه‌نمایی دیگران از وحدت دور می‌شویم. امروز طرفداران دولت سابق و طرفداران دولت حاضر باید صف‌های خود را فشرده‌تر کنند. حکومتی که پشتوانه‌ مردمی داشته باشد هیچ فشار و توطئه خارجی آن را شکست نمی‌دهد. تمام آنها که آسیب دیدند، حکومت‌های کودتا بودند. حکومت‌های مردمی را با اختلاف شکست می‌دهند نه با فشار نظامی و اقتصادی. اساس اتحاد، خود کنترل کردن است. املک لسانک تملک قلوب اخوانک. امام سجاد علیه‌السلام به کسی که از دشمنی‌هایی که با او شده بود عاصی گردیده بود فرمود: زبان خود را نگه‌دار تا دل برادران دینی خود را داشته باشی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها