شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید «کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۸۱۲۲۰۷
کشف «باغ‌وحش مخفی» در یک شهر

ترکیه هنوز اجازه ورود آورگان را نمی دهد

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: دولت اردوغان، از ورود آوارگان کوبانی به ترکیه ممانعت می‌کند. بعد از آنکه گروه تروریستی داعش روز پنجشنبه پس از گذشت چند ماه از عقب‌نشینی از کوبانی بار دیگر به این شهرهجوم آورد، موج جدید حملات داعش باعث فرار عده زیادی از مردم کرد ساکن کوبانی به نقاط مرزی شد. با این حال شبکه اسکای نیوز عربی خبر داد آنکارا هنوز به آوارگان کوبانی (عین العرب) اجازه ورود به ترکیه را نمی‌دهد. در شب‌های گذشته ده‌ها خانواده کرد کوبانی در نزدیکی دو گذرگاه مرزی میان سوریه و ترکیه تجمع کردند تا به آنها اجازه ورود به ترکیه داده شود.

دستور بستن 80 مسجد در تونس

جمهوری اسلامی آورده:نخست‌وزیر تونس دستور بستن 80 مسجد را در این کشور با هدف ارزیابی فعالیت آنها صادر کرد. شبکه خبری الجزیره در خبری فوری با انتشار این خبر افزود: حبیب الصید این تصمیم را در پی وقوع انفجارهای تروریستی مسجد الصادق کویت و نیز حمله تروریستی به هتلی در شهر سوس تونس گرفته است. براساس این گزارش، علت بسته شدن این مساجد قرار نداشتن آنها در حیطه کنترل و تحریک به خشونت اعلام شده است. این اقدام در چارچوب یک سلسله اقدامات امنیتی فوری در پی حادثه تروریستی شهر سوس صورت گرفته که منجر به کشته شدن 39 نفر شد. حبیب الصید نخست‌وزیر تونس در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: فعالیت این مساجد در خارج از چارچوب قانونی بوده و همه آنها طی یک هفته آتی بسته خواهند شد. علاوه بر این اقدامات قانونی لازم علیه احزاب و گروه‌‌های مخالف با این دستور نیز به اجرا گذاشته خواهد شد. وی از بازنگری در آیین نامه تشکل‌ها به ویژه تشکل‌های دارای فعالیت اقتصادی و مالی و تحت نظارت قرار دادن آنها خبر داد و گفت: منابع مالی تروریست‌ها از جانب برخی از تشکل‌ها تامین می‌شود.

مراکش اسیر سیاست‌های صهیونیستی

جمهوری نوشت:کاردار ایران به دلیل انتشار یک مقاله در خبرگزاری فارس به وزارت خارجه مراکش احضار شد. به گزارش عصر ایران، سایت خبری «عربی 21» نوشت: در مقاله منتشر شده در خبرگزاری فارس آمده بود که «مراکش اسیر سیاست‌های صهیونیست ها»ست. معاون وزیر خارجه مراکش ضمن احضار کاردار ایران اعلام کرد که رباط مطالب منتشر شده در این مقاله را کاملاً رد می‌کند. وزارت خارجه مراکش این مقاله را مغرضانه و توهین آمیز توصیف کرده است. به نوشته رسانه‌های مراکشی، خبرگزاری فارس این مقاله را با عنوان «مراکش اسیر سیاست‌های صهیونیستی» از سایت خود حذف کرده است.

تبادل ۲۱ محکوم به حبس بین ایران و عراق

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که ۲۱ محکوم ایرانی و عراقی محکوم به حبس بر اساس موافقتنامه انتقال محکومین بین دو کشور، برای تحمل ادامه مجازات‌هایشان به کشورهای خود منتقل و تحویل مقامات قضایی شدند. شاهرخ هدایتی، مشاور وزیر و سرپرست اداره کل ارتباط با قوه قضائیه وزارت دادگستری اظهار کرد: از این تعداد، 14 نفر تبعه ایران و هفت نفر نیز تبعه عراق بودند که بعدازظهر روز چهارشنبه سوم تیرماه از طریق مرز زمینی شلمچه به کشورهای‌ خود منتقل شدند. این مقام مسئول در وزارت دادگستری با بیان اینکه تمامی محکومان یاد شده، مرد بودند؛ ورود غیرقانونی و موادمخدر را علت محکومیت اتباع ایرانی و عراقی عنوان کرد. هدایتی یادآور شد: انتقال این محکومان بر اساس موافقتنامه انتقال محکومین بین دو کشور و پس از طی تشریفات قانونی و انجام هماهنگی‌های لازم بین مقامات قضایی طرفین، وزارت امورخارجه، وزارت دادگستری و سفارت کشورمان در عراق، صورت پذیرفت. براساس این گزارش، اسفند سال گذشته نیز 19 محکوم ایرانی و 5 محکوم عراقی بین برای تحول ادامه مجازات‌هایشان به کشورهای خود منتقل شدند.

دست‌چین تعطیل شد

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی از تعطیلی کارخانه محصولات غذایی دست‌چین به‌دلیل تخلفات متعدد بهداشتی خبر داد. تسنیم نوشت؛ جمشید سلام‌زاده درباره تعطیلی و پلمب خط تولید شرکت تولید آبلیموی دست‌چین عنوان کرد: طی بازدیدی که دو و سه هفته قبل با کارشناسان سازمان غذا و داور از این کارخانه داشتیم، تخلفات بهداشتی متعددی ملاحظه شد که پرونده این تخلفات در کمیسیون تعزیرات دانشگاه تایید و کارخانه تعطیل شد. سلام زاده درباره مدت تعطیلی این کارخانه گفت: ما باید از سلامت محصولات مطمئن شویم و تضمینی دراین‌باره ارائه شود، بنابراین زمان تعطیلی نیز بستگی به رای کمیسیون تعزیرات دارد، ولی انتظار است با توجه به تخلفاتی که از گذشته نیز درباره محصولات این کارخانه گزارش شده بود برخورد جدی صورت پذیرد.

نگفتم خائن

آرمان نوشت:شنیده شد که جواد کریمی قدوسی گفت: ما هیچ وقت نشنیدیم که لقب خائن به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بدهند و من نیز چنین کاری را نکرد‌ه‌ام. ایسنا نوشت: نماینده مشهد که از منتقدان به مذاکرات و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای است ، در پاسخ به این سوال که حمایت رهبری از تیم مذاکره کننده هسته‌ای چه پیامی برای عده ای که به این تیم توهین می کردند دارد؟ اظهار کرد: صحبت های رهبری، بخش ها و فرازهای مختلف داشت و باید به همه آن‌ها توجه کرد. وی گفت: ما هیچ وقت از کسی نشنیدیم که لقب خائن به مذاکره کنندگان بدهد و کسی چنین حرفی نزده است.

کشف «باغ‌وحش مخفی» در یک شهر

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که راز یک باغ‌وحش مخفی که بسیار زیبا طراحی شده بود، با بیش از 100 جانور وحشی در خمینی‌شهر فاش شد. فرارو نوشت؛ با افشای اطلاعاتی مبنی بر نگهداری تعداد زیادی جانور وحشی درون باغی در اطراف خمینی‌شهر اصفهان، محیط‌بانان به تحقیق در این زمینه پرداختند. رئیس اداره محیط زیست شهرستان خمینی‌شهر در این باره گفت: محیط‌بانان پس از مدتی بررسی نامحسوس و اطمینان از وجود جانوران وحشی، موضوع را به مقام قضایی اطلاع دادند. حسین خادمی اظهار کرد: مأموران پس از هماهنگی با دادستان و دریافت نیابت قضایی وارد باغ شده و با یک باغ وحش تمام و کمال مواجه شدند که تعداد زیادی انواع پرندگان و پستانداران وحشی به صورت غیرمجاز در آن نگهداری می‌شدند.

افزایش بازداشت ایرانیان در سریلانکا

آرمان نوشت:شنیده شد که سریلانکا در سال های اخیر به یکی از نقاط مورد توجه قاچاقچیان انسان برای ترانزیت اتباع ایرانی خواستار پناهندگی در کشورهای اروپایی تبدیل شده و همین موضوع زندانیان ایرانی را افزایش داده است. ایرنا نوشت؛ قاچاقچیان بعد از تهیه گذرنامه‌های جعلی کشورهای اروپایی برای این دسته از اتباع ایرانی، آن ها را برای عزیمت به سریلانکا و ادامه مسیر به سمت مقاصد اروپایی از طریق فرودگاه کلمبو تشویق می کنند. اخیرا مسئولین بخش مهاجرت و همچنین کارکنان هواپیمایی مستقر در فرودگاه توجه ویژه‌ای به اصالت و تعلق گذرنامه‌های اروپایی به مسافرین مشکوک معطوف کرده و تعداد قابل توجهی از اتباع ایرانی را که به همین شیوه عازم مقاصد اروپایی بودند بازداشت و به زندان منتقل کرده‌اند.

آموزش «بازجوهای زن» برای زندان

آرمان نوشت:شنیده شد که طبق ماده 42 آیین جدید دادرسی کیفری بازجویی از زنان و افراد نابالغ باید توسط ضابط آموزش دیده زن صورت گیرد. دکتر ایرج گلدوزیان، حقوقدان در پاسخ به این سوال که این مساله چه‌مقدار به دادرسی عادلانه کمک خواهد کرد،توضیح داد: به دلیل عدم ترس خانم‌ها از حضور بازجوی زن در محاکم این مساله باعث امنیت قضایی خواهد شد. وی همچنین در مورد تحصیلات بازجوهای خانم این‌طور توضیح داد: البته در مورد تحصیلات این افراد باید گفت تحصیلات این افراد متفاوت نخواهد بود. خانم‌های بازپرس یا دادیار باید لیسانس حقوق داشته باشند. البته برخی نیز تحصیلات حوزوی دارند که مقررات خاص خود را خواهد داشت.

بازداشت مقام بلندپایه حکومت صدام

روزنامه آرمان آورده:شنیده شد که «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور «عبدالباقی السعدون» یکی از مقام های بلندپایه حزب بعث و حکومت صدام دیکتاتور پیشین عراق را که از هنگام سرنگونی وی، فراری بود، دستگیر کرده اند.وی گفت: سازمان امنیت عراق موفق به دستگیر کردن سعدون شده‌اند که از زمان سرنگونی حکومت صدام تحت تعقیب قرار داشته است.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران:حضور بانوان در ورزشگاه حرمت ذاتی ندارد

روزنامه ایران درستون دیگه چه خبر نوشت:آیت الله علی اکبر رشاد گفت: حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و سایر مجامع حرمت ذاتی ندارد ولی چون شرایط فیزیکی و اخلاقی مطمئن و مناسب شأن و حریم بانوان ارجمند در ورزشگاه‌ها فراهم نیست، حضور آنان به صلاح آنان و جامعه نیست، زیرا ممکن است بانوان امنیت اخلاقی لازم را نداشته باشند و حریم آنها حفظ نشود به همین دلیل از حضور آنان از سوی متولیان مربوط ممانعت می‌شود. وی گفت:‌ اگر می‌توانستیم ورزشگاه‌های مناسب بسازیم یا ورزشگاه‌ها را به نحوی ساماندهی کنیم که بانوان با امنیت مناسب و حفظ حریم اخلاقی بتوانند تردد کنند، مشکلی نبود؛ ولی متأسفانه می‌بینیم در مواقعی که بین دو تیم مسابقه‌ای برگزار می‌شود، برخی جوان‌های غیراخلاقی چه در داخل مکان‌های ورزشی و چه در خیابان‌ها به اموال عمومی و خصوصی آسیب می‌رسانند و رفتارها و گفتارهای غیراخلاقی از آنها سر می‌زند که در این صورت شایسته نیست بانوان در چنین فضایی حضور داشته باشند.

ادعاهایی تازه در مورد حمله به کارخانه فرانسوی

ایران نوشت:منابع رسانه‌ای می‌گویند مالک کارخانه‌ای که جمعه گذشته در فرانسه هدف حمله تروریستی قرار گرفت، فردی با تابعیت ایرانی- آمریکایی است. به گزارش «فارس» به نوشته روزنامه «دیلی میل»، مالک این کارخانه فردی است به نام «سیفی قاسمی» که گفته می‌شود اخیرا قرارداد بزرگی با عربستان به امضا رسانده است. رسانه‌های غربی، ایرانی بودن این فرد و حمله به کارخانه وی را به حمایت ایران از مردم سوریه نسبت داده‌ و تلویحا اشاره کرده‌اند که ممکن است این کارخانه به همین دلیل انتخاب شده باشد. قاسمی متولد 1944 در مشهد است و در سال 1982 تابعیت امریکایی دریافت کرده است. وی سال 1979 همزمان با انقلاب اسلامی ایران را ترک کرده است. او در سال 2011 نیز با حضور در «کمیته انرژی »سنای آمریکا در جلسه استماعی با موضوع وضعیت انرژی آمریکا صحبت کرده است. ادعای احتمال ارتباط این حادثه با هویت ایرانی این فرد در حالی مطرح می شود که وی در آن نشست خود را مخالف جمهوری اسلامی معرفی کرده و گفته که همسری یهودی دارد و به همین دلیل از ایران خارج شده است.

روایتی از سفر هیأت علمی امریکا به ایران

ایران از قول خبرگزاری «صدا و سیما» نوشت: «هنوز رد گروه قبلی هیأت امریکایی گم نشده بود که گروه دیگر امریکایی بی سر و صدا سر و کله‌شان در کشور پیدا شد. هیأت امریکایی قبلی با ویزای توریستی و این بار هیأت دیگری با ویزای دانشگاهی وارد ایران شدند.» این خبرگزاری به نقل از خبرنگار «پیک بامدادی» افزود: «روابط عمومی وزارت علوم گفته سفر هیأت، آکادمیک بود و یک مسأله عادی است. نمی‌دانیم چرا این بار اینقدر حساس شده اصلاً چیز خاصی نیست مثل تیم والیبال که به ایران سفر می‌کنند.» پیک بامدادی با بیان اینکه «عضویت در شورای روابط خارجه امریکا، یکی از سمت‌های «آلن گودمن» سرپرست این هیأت امریکایی بوده است»، ادامه داد: «گودمن» در این سفر نه به عنوان عضو شورای روابط خارجی بلکه به عنوان رئیس مؤسسه آموزشی بین‌المللی با مسئولان وزارت علوم و 13 دانشگاه کشور دیدار کرده است.» براساس این گزارش، «گودمن» در تماس تلفنی با «پیک بامدادی» هدف از سفر خود به ایران را ارزیابی ارتباطات و توسعه دانشگاهی میان ایران و امریکا و همچنین ایجاد و توسعه روابط بین این دو کشور دانست و ابراز امیدواری کرد نتیجه مبادلات دانشگاهی و روابط ایران و امریکا وارد فصل جدیدی شود.»

پیشنهاد تشکیل «پلیس مالی»

ایران آورده:مؤید حسینی صدر گفت: «مؤسسات مالی‌ غیرمستقیم مانند لیزینگ‌ها، کار بانکی سود‌دار یعنی ربایی انجام می‌دهند که این اقدام آنان، تاکنون ضرر‌های بسیاری به ‌جامعه رسانده است. یکی از کارهایی که این مؤسسات مشخصاً انجام می‌دهند، این است که بعد از یک مدت که توانستند منابع مالی خوبی ‌به دست آورند و تا حدودی اعتماد مردم را جلب کنند، یا پول مردم را ‌می‌خورند یا د‌ست به اختلاس میلیاردی می‌زنند یا اعلام ورشکستگی کرده و فرار می‌کنند.» این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌و‌گو با «تابناک» تأکید کرد: «اگر قوه قضائیه و بانک مرکزی‌ بخواهند، می‌توانند جلو این تخلفات را بگیرند. بانک مرکزی می‌تواند ارتباط بانکی این افراد با تمام بانک‌ها را ببندد. قوه قضائیه هم می‌تواند همه گرداننده‌های این مؤسسات را دستگیر کند. علاوه بر اینها، به نظر می‌رسد در شرایط کنونی، تشکیل یک پلیس مالی نیز در کشور اجتناب ناپذیر است. پلیس باید انواع تبادلات مالی در جامعه را رصد کند تا جلوی این تخلفات را بگیرد.»

هشدار دولت درباره استفاده و خرید محصولات تولید باران

روزنامه خراسان نوشت:بر اساس بخشنامه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، تاکید شده است که حسب پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و موافقت به استناد اصل 138 قانون اساسی، تولید، واردات، خرید و به کارگیری دستگاه‌های یونیزاسیون برای باران زایی و کاهش گرد و غبار به جز در امور تحقیقاتی و بدون مجوز کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری هیئت دولت ممنوع شده است.

ابلاغیه جدید به دستگاه ها برای اصلاح فوری ساختار انسانی

خراسان آورده:بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول مهم اجرایی به تعدادی از دستگاه ها و ادارات، تاکید شده است که با توجه به ابلاغیه های گذشته دولت مبنی بر ضرورت اصلاح ساختار نیروی انسانی دستگاه های اجرایی، این ادارات باید برنامه 3 ساله خود را در موضوعاتی چون هدف گذاری تعداد پرسنل مورد نیاز، ایجاد تعادل در تناسب کارکنان و پیش بینی منابع مورد نیاز مالی و صرفه جویی ناشی از اصلاح ساختار، تهیه و فورا به دولت ارسال کنند.

وعده همکاری هسته‌ای پس از آن همه بدعهدی غرب

روزنامه کیهان نوشت:خبرگزاری آسوشیتدپرس از ارائه سند همکاری هسته‌ای مشروط غرب به ایران خبر داد.

براساس این سند به ایران قول داده شده که در ازای توقف فعالیت نیروگاه آب‌سنگین اراک، نیروگاه آب ‌سبک در اختیار این کشور قرار بگیرد. نیروگاه آب سنگین اراک قادر به تولید پلوتونیوم است که می‌تواند برای ساخت چندین بمب‌اتمی در یک سال کافی باشد.

در این سند همچنین به ایران قول داده شده که سوخت مورد نیاز و نیز کلیه احتیاجاتش برای هر رآکتوری که بخواهد تامین شود. همچنین به ایران وعده کمک در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، پزشکی هسته‌ای، تحقیقات و نیز جابه‌جایی زباله‌های اتمی داده شده است.

در مورد سایت فردو تصریح شده که اگر این سایت به جای غنی‌سازی اورانیوم برای تولید ایزوتوپ مورد استفاده قرار گیرد، می‌توان بر سر ادامه فعالیت آن به توافق رسید.

اما از آنجا که فرایند تولید ایزوتوپ به تکنولوژی مشابه غنی‌سازی اورانیوم نیاز دارد و یکی از این دو می‌تواند فوری جایگزین دیگری شود، این پیشنهاد احتمالا با مخالفت کنگره آمریکا روبرو خواهد شد.

از آنجا که سایت فردو در عمق زمین قرار دارد و بین کوه‌ها محصور است، در برابر حملات هوایی مصونیت دارد. به همین دلیل آمریکا و متحدانش از مدتها پیش مصر هستند که فعالیت غنی‌سازی اورانیوم این سایت متوقف شود. در صورت شکست مذاکرات، گزینه حمله به مراکز اتمی ایران، از سوی آمریکا و اسرائیل همچنان گزینه‌ای مطرح است.

یک دیپلمات در وین به آسوشیتدپرس گفته که چین اعلام آمادگی کرده تا در فرآیند جابه‌جایی تاسیسات آب سنگین اراک با آب سبک کمک کند. همچنین فرانسه مسئولیت دفن زباله‌های اتمی ایران را پذیرفته است. بریتانیا نیز آماده است تا در بخش امنیت و ایمنی هسته‌ای به ایران کمک کند.

پیشنهادهای همکاری و کمک هسته‌ای از این دست در حالی است که فرانسوی‌ها حاضر نشدند سهم 10 درصدی مالکیت ایران از موسسه یورودیف را پرداخت کنند. شرکت آلمانی زیمنس نیز با نقض تعهد، اجرای نیروگاه اتمی بوشهر را نیمه کاره گذاشت.

همچنین آمریکا و متحدان غربی آن در ماجرای نیاز ایران به سوخت 20 درصد رآکتور تهران (و تهیه رادیو داروهای 800 هزار بیمار)، نیاز ایران را به گروگان گرفته و نه تنها حاضر به فروش سوخت 20 درصد نشدند، بلکه برای این کار در بازارهای جهانی مانع‌تراشی کردند اما ایران به همت متخصصان خود توانست این سوخت را تولید کند.

همچنین شایان ذکر است که چینی‌ها به عنوان طرف قرارداد احداث تأسیسات یوسی‌اف اصفهان در سال چهارم قرارداد خود- مقارن با دولت اصلاحات- نقض تعهد کردند و این تأسیسات توسط متخصصان ایرانی ساخته شد.

پنج مورد نقض خطوط قرمز نظام در بیانیه لوزان

روزنامه کیهان نوشت:در بیانیه لوزان پنج خط قرمز مورد تاکید رهبر معظم انقلاب رعایت نشده است.

سایت رجانیوز با تاکید بر اینکه در توافق نهایی باید خطوط قرمز مورد تصریح رهبر انقلاب (بازخوانی شده در دیدار مسئولان نظامی رعایت شود)،‌ نوشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «آنها اصرار دارند بر محدودیت بلندمدت؛ ما گفتیم ما محدودیت ده سال و دوازده سال و مانند اینها را قبول نداریم؛ ده سال یک عمر است؛ همه آنچه ما در این مدت به دست آوردیم، در حدود ده سال طول کشیده است!». اما براساس گزاره‌برگ اولیه وزارت خارجه کشورمان که در 13 فروردین 94 منتشر و ساعاتی بعد از سایت وزارتخارجه حذف شد و هم‌چنین اظهارات آقای عراقچی در 31 فروردین 94 در دانشگاه علامه طباطبایی، محدودیت 10 ساله برای برنامه هسته‌ای ایران قطعی شده است. در این باره عراقچی اظهار داشت؛ «با چشم‌اندازی که در مذاکرات وجود دارد بعد از ده سال محدودیت تولید ما می‌توانیم مراحل تکمیل غنی‌سازی را آغاز کنیم... ما پذیرفتیم تا 10 سال ظرفیت سانتریفیوژهایمان پنج شش هزار باشد و 15 سال مرکز غنی‌سازی جدیدی تاسیس نکنیم و آب سنگین نسازیم.»

رهبر انقلاب همچنین درباره ادامه تحقیق و توسعه و نپذیرفتن محدودیت در این زمینه تصریح کردند: «در همین مدت محدودیت هم که ما قبول می‌‌کنیم، کار تحقیق و توسعه و ساخت‌و‌ساز باید ادامه پیدا کند، که این هم از جمله خطوط قرمزی است که مسئولین محترم روی آن تکیه کردند؛ گفتند ما حاضر نیستیم از تحقیق و توسعه دست برداریم؛ حق با اینها است. در طول این سال‌های محدودیت هم، بایست تحقیق و توسعه ادامه داشته باشد.» اما با وارد شدن عبارت current (جاری) در متن توافق ژنو، موضوع تحقیق و توسعه ایران در حالت جاری و فعلی باقی می‌ماند و تاسف‌بارتر اینکه در بیانیه لوزان همین میزان نیز از حد «جاری» به یک جدول زمانی و سطح توافق شده کمتر و محدودشده‌تری تبدیل شد.

رجانیوز خاطرنشان کرد: اساسا فرآیند تحقیق و توسعه یک ماشین سانتریفیوژ از هر نسلی، فقط تولید یک نمونه از آن ماشین نیست. وقتی یک ماشین جدید سانتریفیوژ تولید و یک نمونه آن گازدهی می‌شود، هنوز فرآیند تحقیقاتی آن کامل نشده است، مثل صنعت خودروسازی که وقتی یک نمونه آزمایشگاهی خودرو از یک مدل جدید تولید و تست می‌شود به معنی این نیست که کار تحقیقات آن خودرو کامل شده است بلکه باید ده‌ها نمونه از این خودرو تولید و در شرایط مختلف تست شده و بکارگیری شود تا فرآیند تحقیقات کامل شده و تولید صنعتی خودرو ممکن شود.

رجانیوز درباره خط قرمز «لغو یک‌جانبه تحریم‌ها در روز امضای توافق» نوشت؛ رهبر انقلاب در این باره تصریح کردند: «تحریم‌های اقتصادی و مالی و بانکی، چه آنچه به شورای امنیت ارتباط پیدا می‌کند، چه آنچه به کنگره آمریکا ارتباط پیدا می‌کند، چه آنچه به دولت آمریکا ارتباط پیدا می‌کند، همه باید فورا در هنگام امضای موافقت‌نامه لغو بشود، بقیه تحریم‌ها هم در فاصله‌های معقول ]لغو بشود[. البته ‌آمریکایی‌ها در زمینه تحریم‌ها یک فرمول پیچیده چند لایه عجیب و غریبی را مطرح می‌‌کنند که اصلا اعماق آن معلوم نیست؛ از انتهای آن چه درمی‌آید.» در این باره نیز اگرچه تاکنون رئیس‌جمهور بارها تاکید کرده است که تحریم‌ها در روز «اجرای توافق» لغو خواهند شد نه «امضای توافق»، اما فارغ از اظهارات متعدد مقامات آمریکایی مبنی بر «تخفیف بعضی تحریم‌ها نه لغو همه آنها» و توجه در بیانیه لوزان نشان می‌دهد قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد، چنانچه در متن بیانیه لوزان خبری از لغو تحریم‌های آمریکا نیست بلکه تنها به تعلیق (cease) اجرای تحریم‌های ثانویه آمریکا، آن هم پس از تایید راستی‌آزمایی آژانس درباره تعهدات ایران اشاره شده است.»

رهبر انقلاب همچنین با رد مرجعیت آژانس به عنوان یک نهاد بی‌طرف تاکید کردند: «ما با موکول کردن هر اقدامی به گزارش آژانس مخالفیم. ما به آژانس بدبینیم؛ آژانس نشان داده که هم مستقل نیست، هم عادل نیست. این در حالی است که در متن توافق ژنو خبری از تایید اقدامات ایران توسط آژانس نبود اما متاسفانه در بیانیه لوزان مرجعیت آژانس به عنوان تایید‌کننده اقدامات و تعهدات ایران پذیرفته شده و همانطور که در بند قبلی نیز ذکر شد شرط تعلیق تحریمهای ثانویه آمریکا علیه ایران نیز مشروط به تایید و راستی‌آزمایی آژانس شده است.

رهبر انقلاب در زمینه مخالفت با بازجویی از شخصیت‌‌ها و بازرسی‌های نامتعارف از کشور نیز فرمودند: «با بازرسی‌های غیرمتعارف هم بنده موافق نیستم؛ پرس‌وجوی از شخصیت‌ها را هم به هیچ وجه قبول ندارم و موافق نیستم؛ بازرسی از مراکز نظامی را هم نمی‌پذیرم همچنان که قبلا هم گفتیم.»؛ اما تاکنون با توجه به متن توافق ژنو و بیانیه لوزان که در هر دوی آنها از پذیرش و اجرای پروتکل الحاقی از سوی دولت ایران سخن به میان آمده است،‌ عملا زمینه برای هرگونه نظارت نامتعارف و هم‌چنین بازجویی از شخصیت‌های علمی یا امنیتی کشور فراهم شده چرا که اساسا فلسفه پذیرش و اجرای پروتکل الحاقی رفع نگرانی‌های نامحدود و ناتمام طرف مقابل است و بدیهی است زمانی که این موضوع از سوی ایران پذیرفته شود، بسیاری از اماکن نظامی و افراد مختلف برای بازجویی آژانس مطرح خواهند شد که آن وقت در ازای نپذیرفتن درخواست آژانس برای دسترسی به این اماکن و افراد، طرف مقابل ادعا خواهد کرد همچنان نگرانی‌هایش بابت پرونده هسته‌ای ایران پا برجاست و از آنجا نیز که شرط تعلیق تحریم‌های آمریکا به تایید آژانس گره خورده است، عملا هیچ تحریمی حتی تعلیق نیز نخواهد شد. نکته تاسف‌بار آنکه در متن بیانیه لوزان ضمن تاکید بر پذیرش و اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران، تعبیر «access enhanced» نیز به کار رفته است که عملا زمینه برای دسترسی‌های بیشتر و فرا پروتکلی آژانس به اماکن و افراد در ایران را مهیا کرده است.»

عبدالله نوری: روحانی کاتالیزور است

روزنامه کیهان نوشت:عبدالله نوری می‌گوید اصلاح‌طلبان نباید سرمایه‌ سیاسی خود را پشت سر روحانی جمع کنند و روحانی یک کاتالیزور برای گذار است. او همچنین می‌گوید اصلاح‌طلبان باید با حاکمیت اعتمادسازی کنند و برخلاف سیاست‌ گذشته تحریم انتخابات، در انتخابات حضور داشته باشند.

وزیر کشور دولت اصلاحات در مصاحبه با اندیشه پویا گفته است: امروز مجموعاً اصلاح‌طلبان کم‌ صحبت می‌کنند. شاید احساس می‌کنند زمینه‌ای در حاکمیت برای شنیدن صحبت‌هایشان نیست یا محدودیت‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود خیلی وارد مسائل نشوند.

وی درباره روحانی گفته است: اینکه برخی نیروهای اصلاح‌طلب نخواهند سرمایه سیاسی‌شان را پشت‌ سر آقای روحانی جمع بکنند، حرف غلطی نیست. اگر یکی بگوید که نباید به‌گونه‌ای وانمود شود که همه خواسته‌های اصلاح‌طلبان در دولت آقای روحانی خلاصه شده، حرف درستی است. اما یک زمان یکی می‌گوید از دولت آقای روحانی حمایت نشود، من مخالف این نگاه هستم. از دولتی که در جهت بهبود اوضاع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مناسبات بین‌المللی گام‌هایی برداشته، وظیفه همه ما است که حمایت کنیم و اصلاح‌طلبان هم این کار را می‌کنند. اما اینکه برنامه‌ها و عملکرد آقای روحانی مساوی با همه خواسته‌های اصلاح‌طلبان است، قطعاً چنین نیست. آیا اصلاح‌طلبان باید خواسته‌هایشان را محدود کنند به آن چیزی که دولت روحانی انجام می‌دهد؟ نه! خواسته‌ها باید سر جای خودش باشد.

مدیرمسئول روزنامه توقیف شده خرداد همچنین اظهار داشت: جریان اصلاحات چون اصلاح‌طلب است و دنبال فروپاشی نیست، باید برای حرکت گام‌به‌گام برنامه‌ریزی کند و به این منظور باید با طرف مقابل در چارچوب اصول اصلاح‌طلبی تعامل کند و از ستیز فاصله بگیرد. کشاندن اصلاح‌طلبان به بگو‌مگوهای سیاسی و عکس‌العمل‌های تند، هدف برخی جریانات افراطی مقابل است برای غبارآلود کردن فضای سیاسی کشور و خارج از نظام‌ نشان دادن جریانات اصلاح‌طلب. اصلاح‌طلبان باید بین خودشان همکاری را تقویت کنند و با طرف مقابل هم رقابت سالم داشته باشند و اعتمادسازی کنند.

وی خواستار تشکیل مجلسی شبیه ترکیب دولت شد و درباره روحانی اظهار داشت: سعی می‌کنم خوش‌بین باشم که آقای روحانی کاتالیزوری باشند برای گذار به شرایط مناسب‌تر. امیدواری و خوش‌بینی من امید یک آدم مستأصل نیست. مستأصل را قبول ندارم، امید یک فردی که نسبت به آینده کشورش واقعاً نگران است. فقط امیدوارم و واقعاً نمی‌دانم چه می‌شود.

گفتنی است دوره وزارت نوری، دوره تشدید افراطی‌گری و تشنج در کشور بود که سرانجام همین روند منجر به آشوب تیرماه 1378 شد. روزنامه متبوع نوری در آن آشوب وابسته به آمریکا و انگلیس و اسرائیل، مانند برخی دیگر از نشریات زنجیره‌ای درصدد کشته‌سازی دروغین بود ضمن اینکه این روزنامه به حمایت از اسرائیل در مقابل فلسطین، گروهک نهضت آزادی و تحریف مکتب امام پرداخت. روند فعالیت‌های نوری منجر به محاکمه وی شد. او در دادگاه مواضعی به غایت رادیکال گرفت.

درحالی که نوری اکنون تظاهر به اصلاح‌طلبی و اعتمادسازی و عقلانیت می‌کند، احمد پورنجاتی- از اعضای فراکسیون مشارکت در مجلس ششم- 19 اسفند 91 در مصاحبه با روزنامه بهار تأکید کرد: «آقای عبدالله نوری زمانی که دفاعیاتش را برای روزنامه خرداد می‌نوشت به من گفت این دفاعیات را بخوان. به آقای نوری گفتم شما باید الان تصمیم بگیرید، این چیزی که نوشته‌اید به عنوان دفاعیات برای روزنامه خرداد مفهومش این است که خداحافظ حاکمیت و اگر یک مقدار بخواهیم بدبینانه‌تر برخورد کنیم خداحافظ انقلاب! تصمیمات را باید درست بگیریم نمی‌شود آن‌طوری تصمیم بگیریم و قبلش در بازنگری قانون اساسی از ولایت مطلقه دفاع کنیم یا در دوره چهارم مجلس را برگزار کنیم بعدها گارد اصلاح‌طلبی ویژه بگیریم. من در دفتر رهبری بودم از آقای نوری تجلیل می‌شد که چه مرد مدبری است بعد یک دفعه آقای نوری رسیده به این‌جا. این است که ته ماجرا مردم می‌گویند این رفتارها اصالت ندارد و فقط برای رسیدن به قدرت است. مردم باید دلشان پاک شود که هدف کنش اصلاح‌طلبان کسب قدرت نیست».

وزیرخارجه ناکام آمریکا دربه‌در یک پیروزی در مذاکرات

روزنامه کیهان نوشت:خبرگزاری رویتر در تحلیلی نوشت وزیرخارجه آمریکا فاقد پیروزی در طول مدیریت خود بوده و از طریق مذاکره و توافق با ایران می‌کوشد، ناکامی‌های گذشته خود را بپوشاند.

رویتر نوشت: موفقیت جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند دستاورد منحصر به فردی در سابقه طولانی سیاسی او محسوب شود. شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال 2004، نداشتن رزومه‌ای شامل قوانین عمده با وجود 28 سال فعالیت در مجلس سنا، و ناتوانی در برقراری صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، همه بیانگر این واقعیت‌اند که جان کری نتوانسته است موفقیت‌های بزرگی بدست بیاورد.

کری 71 ساله انرژی بسیاری را صرف دستیابی به یک توافق تاریخی با ایران کرده است؛ منتقدان می‌گویند کری بعضی قواعد مذاکره را زیر پا گذاشته است؛ مذاکره‌کننده اصلی آمریکا وندی شرمن را زیرسایه خود قرار داده است؛ به جای اینکه در مواقع لازم به صحنه بیاید به طور مرتب با ایرانی‌ها ملاقات می‌کند؛ و تمایلش به توافق را پنهان نمی‌کند.

رویتر می‌افزاید: وزیر امور خارجه آمریکا طی شش‌ماه گذشته با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش، تقریبا در همه جا از ژنو، پاریس، لوزان، مونترو و مونیخ تا نیویورک ملاقات کرده است. مذاکره‌کنندگان با سابقه می‌گویند تمایل کری به ملاقات با ایرانی‌ها اغلب این حس را منتقل می‌کند که او سخت به دنبال یک توافق است؛ در صورتی که او باید برای حل مشکلات بسیار دشوار پا به میدان بگذارد.

جان کری پس از سابقه‌ای طولانی در سنای آمریکا، سال 2013 رهبری وزارت امور خارجه آمریکا را در دست گرفت. از جمله دستاوردهای کری در سنا کمک به عادی‌سازی روابط آمریکا با ویتنام و تحقیقات در بانک اعتبار و تجارت بین‌الملل بود. او جان و دلش را برای طرح دو حزبی تغییرات اقلیمی کره‌زمین گذاشت اما آن تلاش‌ها سال 2010 به شکست انجامید.

رویتر خاطر نشان کرد: منتقدان و حامیان کری موافق‌اند که توافق با ایران با وجود ناکامی‌های قبلی کری میراث او را رقم خواهد زد. کریم سجادپور، تحلیلگر بنیاد کارنگی برای صلح بین‌الملل، می‌گوید «اگر کری یک موفقیت بزرگ بدست آورد هیچ‌کس اقدامات قبلی‌اش را به یاد نخواهد آورد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها