داعش بار دیگر به کوبانی حمله کرد اما این حمله بسیار غافلگیرکننده بوده است. منابع مختلفی از کردها و ترکیه اعلام کرده‌اند که عناصر داعش از خاک ترکیه وارد کوبانی شده‌اند. در واقع اعضای داعش از جایی وارد کوبانی شده‌اند که کردها تصور حمله از این نقطه را نمی‌کردند.
کد خبر: ۸۱۱۸۴۰
تبانی ترکیه و داعش در حمله به کوبانی

هر چند رجب طیب‌اردوغان حمله داعش از خاک ترکیه را رد کرده است. اما با توجه به سیاست‌های ترکیه در قبال کردهای سوری همکاری آنکارا با داعش در حمله مجدد به کوبانی دور از ذهن نیست. داعش در اواخر سال میلادی گذشته حملات گسترده‌ای را با تمام توان به شهر کوبانی آغاز کرد.

ارتش ترکیه در مرز با سوریه تجمع کرد ولی هیچ اقدامی برای جلوگیری از حمله داعش به کوبانی انجام نداد و نظاره‌گر قتل‌عام کردها در کوبانی شد اما مقاومت کردها باعث عقب‌نشینی داعش از کوبانی شد.

مقاومت کردها در برابر داعش در کوبانی نقطه امیدوارکننده‌ای برای حمله آنها به مواضع داعش شد.

در چند هفته گذشته کردها موفقیت‌هایی را در تصرف چند شهر سوریه داشتند و به 50 کیلومتری شهر رقه، پایتخت داعش در سوریه رسیدند.

پیشروی‌های کردهای سوریه نگرانی‌هایی را به دنبال داشت و داعش و حامیانش نیاز به تحرکی غافلگیرکننده برای جلوگیری از پیشروی‌های آنها داشتند.

حمله غافلگیرکننده داعش به کوبانی واکنشی به پیشروی کردها در جبهه‌ای دیگر بود. نگاهی به جغرافیای کوبانی نشان می‌دهد داعش بدون همکاری و یا حداقل آگاهی ارتش ترکیه توان چنین عملیات برق‌آسایی در کوبانی را نداشت.

دولت ترکیه پس‌از این‌که انتقادات گسترده‌ای به سیاست‌های این کشور در حمایت از داعش وارد شد روی این مساله تبلیغات بسیاری کرد که تنها از ارتش آزاد و ائتلاف میانه‌روی مخالف دولت سوریه حمایت می‌کند ولی اقدامات غافلگیرکننده داعش در حمله به کوبانی نشان می‌دهد که ائتلاف میانه‌روی ضد‌سوری از توان لازم برای حمله به مواضع ارتش سوریه برخوردار نیست.

حمله داعش به کوبانی نشان می‌دهد رجب طیب اردوغان با وجود شکستی که در انتخابات پارلمانی متحمل شد تغییری در سیاسست‌های ضد‌سوری خود ایجاد نکرده است.

مرتضی مکی - کارشناس خاورمیانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
بابایی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
۰
۰
كاش كردهای تركیه نصف زنان كرد عراقی غیرت داشتند. اردوغان این مهره شكست خورده در انتخابات تركیه هنوز دست از نوكری صهیونیستها نكشیده است.ملت تركیه نیز هنوز در این باره حركتی نكرده اند سكوت علامت شراكت در كشتار مردم بی دفاع است.بنابراین شایسته است همه به خود اییم.
صمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
۰
۰
تركیه عاقبت چوب این سیاست غلط خارجی خود را خواهد خورد
mohsen
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
۰
۰
لعنت بر اردوغان
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها