سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد:

احتمال تمدید چند روزه مذاکرات هسته‌ای

سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه احتمال دارد مذاکرات هسته‌ای ایران چند روز تمدید شود گفت:فشار اضافی بر مذاکره کنندگان وجود ندارد، من فکر می ‌کنم مذاکره کنندگان خطرات را درک می‌کنند و مطمئنا فشار رئیس جمهور و شرکای پنج به علاوه یک را برای رسیدن به توافقی که منعکس کننده اصول توافق شده در هفته نخست آوریل در لوزان باشد، درک می‌کنند.
کد خبر: ۸۱۱۵۹۲
احتمال تمدید چند روزه مذاکرات هسته‌ای

به گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، جاش ارنست ادامه داد: این چیزی است که ما همواره گفتیم برای تکمیل این گفتگوها و تکمیل توافق نهایی نیاز است. یکی از جالب ترین نکات درباره این نامه این است این نامه معیاری را نشان می‌دهد که عمدتا منطبق با چارچوبی (توافق لوزان) است که در آوریل اعلام شد و رئیس جمهور به صورت شفاف و واضح گفت تنها نوع توافق نهایی که ما به آن خواهیم رسید توافقی خواهد بود که منعکس کننده اصولی باشد که قبلا با آن موافقت کردیم.

وی گفت: ما به صورت بسیار شفاف درباره شکل کلی توافق نهایی صحبت کردیم و شکل کلی آن براساس توافق سیاسی در هفته نخست آوریل خواهد بود، بنابراین مردم به همین جهت می‌توانند به راه حل و توافق نهایی که منعکس کننده این اصول باشد اطمینان داشته باشند، در صورتی که ما نتوانیم درباره توافق نهایی که منعکس کننده این اصول باشد، اطمینان یابیم، توافق نهایی انجام نخواهد شد و رئیس جمهور چیزی کمتر از توافق سیاسی در آوریل را امضاء نخواهد کرد.

جاش ارنست تصریح کرد: ما تا به حال اذعان کرده‌ایم که سی‌ام ژوئن مهلت نهایی است و این تاریخ همچنان مهلت نهایی است، من مطمئنا امکان کشیده شدن مذاکرات چند روز فراتر از مهلت تعیین شده مانند آنچه را که در آوریل صورت گرفت، رد نمی‌کنم اما ما در حال حاضر در حال برنامه ریزی برای تمدید طولانی تر نیستیم.

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: حقیقت این است ما درباره نوع اصولی که برای اطمینان از جلوگیری از همه مسیرهای دستیابی ایران به سلاح هسته ای به کار خواهیم بست، به صورت شفاف گفته ایم که شامل سرزده ترین بازرسی‌هایی است که تاکنون بر برنامه هسته‌ای یک کشور اعمال شده است تا تبعیت آنها از توافق را راستی آزمایی کند. آنها (مشاوران سابق اوباما) چهار شرط در نامه نوشتند و درباره نظارت و راستی آزمایی بحث کردند.آنها گفتند توافق نهایی باید دسترسی به موقع و موثر برای بازدید ازهر سایت مورد نیاز آنها(بازرسان) در ایران را بدهد. ما نیز موافق این مسئله هستیم و رئیس جمهور نیز همین اصول را بیان کرد.

وی افزود: اصل دوم مربوط به ابعاد نظامی احتمالی است. آنها (مشاوران سابق اوباما)می گویند بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای باید بتوانند به موقع و موثر نمونه برداری انجام دهند و با دانشمندان و مقامات دولتی ایران مصاحبه کنند، ما مطمئنا نشان دادیم این بخشی از نوع بازرسی‌ها است که بر ایران اعمال خواهد شد.

به گفته ارنست، اصول سوم که آنها(مشاوران اوباما) بیان کردند مربوط به سانتریفوژهای پیشرفته است و گفته‌اند توافق باید محدودیت شدید بر آزمایش و به کارگیری سانتریفوژهای پیشرفته وتحقیق و توسعه اعمال کند. ما دقیقا گفتیم معتقدیم چنین چیزی باید باشد و این اولویت است و باید در توافق نهایی قرار داده شود. مسئله چهارم مربوط به تخفیف تحریم ها است.آنها گفتند تخفیف تحریم‌ها باید براساس عملکرد ایران در تبعیت از الزامات خود باشد. ما گفتیم این بخشی از توافق خواهد بود.

ارنست تاکید کرد: نکته آخر این که آنها درباره پیامدهای نقض توافق صحبت کردند. آنها گفتند توافق باید شامل مکانیزم به موقع و موثری برای اعمال مجدد تحریم‌ها باشد.ما به طور مفصل درباره ضرورت بازگرداندن سریع تحریم‌های سازمان ملل متحد و دولت آمریکا در صورت مشخص شدن نقض ایران از توافق صحبت کردیم.بنابراین اصول تعیین شده آنها به طور کلی منطبق با اصولی است که ما قبلا آن را تعیین کردیم، به همین جهت، مردم نباید نگرانی داشته باشند و رئیس جمهور توافق کمتر از توافق انجام شده در آوریل را امضاء نخواهد کرد.

جاش ارنست گفت: حرف های آنها مطابق با آن چیزی است که رئیس جمهوردر حال انجام آن است زیرا آنها خود پنج اصول را که فکر می کردند برای توافق نهایی مهم است ،بیان کردند و این اصول به طور کلی مطابق با اصولی هستند که ما قبلا آنها را بیان کردیم، این نامه نشان می‌دهد آنها درباره این موضوع کار کردند و بسیاری از آنها به دقت با آن نگاه کردند و به این نتیجه رسیدند اساسا این منطبق با اصولی است که رئیس جمهور خود تشکیل داد.

وی تصریح کرد: جای نگرانی نیست. نوع توافقی که رئیس جمهور در اوایل آوریل نشان داد به دنبال تکمیل آن تا پایان ژوئن خواهد بود منطبق با اصولی است که آنها در نامه تشریح کردند و من فکر می‌کنم این نامه اندیشمندانه است و بیانگر اولویت‌هایی است که رئیس جمهور تاکنون قرار داده است.(باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها