فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم گفت: بیماران دیابتیک باید دقت داشته باشند در طول روز باکم شدن آب بدن و افت شدید قند مواجه نشوند.
کد خبر: ۸۱۱۲۳۷
توصیه های پزشکی برای روزه داری بیماران مبتلا به دیابت

علی‌رضا استقامتی، با اشاره به اهمیت اصول تغذیه بیماران دیابتی در ماه مبارک رمضان گفت: در این ماه افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف زیاد و کنترل نشده مواد غذایی شیرین و دارای نشاسته مانند زولبیا یا غذاهای چرب و غذاهایی از قبیل حلیم و آش خودداری کنند.

وی ادامه داد: با توجه اینکه روزهای ماه مبارک بسیار طولانی و گرم است، بیماران دیابتیک باید دقت داشته باشند که کم شدن آب بدن ممکن است به افزایش غلظت خون منجر شود و در نتیجه افت شدید قند خون را در پی خواهد داشت. قبل از افطار و بعد از افطار و آخر شب و چند بار در طول روز تست قند خون را انجام بدهند.

این فوق تخصص غدد گفت: اگر در طول روز دچار ضعف، احساس گرسنگی شدید و تعریق و همچنین اختلال در هوشیاری شدند، ممکن است دچار شوک شدید بشوند و حتماً باید افطار کنند.

استقامتی گفت: بعضی از بیماران تازه به دیابت مبتلا شده‌اند و تنها قرص مصرف می‌کنند. این دسته برای روزه گرفتن با مشکلات کمتری رو به رو هستند؛ ولی دسته دیگر که چندین سال است با دیابت دست‌وپنجه نرم می‌کنند و شرایط برای این بیماران کاملاً متفاوت است چرا که در طول روز چندین قرص مختلف مصرف می‌کنند و چند بار مجبور به تزریق انسولین هستند. در کل روزه گرفتن با این شرایط برای این دسته از بیماران بسیار خطرناک است و ممکن است دچار افت شدید قند خون شده و صدمات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.

وی اضافه کرد: موارد منع روزه برای بیماران مبتلا به دیابت زیاد است و غالباً این بیماران از چند نوع بیماری همزمان رنج می‌برند. ولی اگر کسی اصرار به روزه گرفتن دارد، توصیه من این است باید تحت نظر پزشک و با مجوز اقدام به روزه گرفتن کند و اگر پزشک مجوز نداد از دیگر فضائل معنوی این ماه بهره ببرند. ( فارس )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها