عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت:اختلاف نظرها در متن توافق جامع مقداری کمتر شده است اما پیشرفت کار به آن اندازه ای که انتظار داشتیم، نیست.
کد خبر: ۸۱۰۶۹۸
عراقچی:پیشرفت کار به اندازه انتظار نیست

سید عباس عراقچی امروز (دوشنبه) درباره نتایج پنج روز نشست های فشرده با نمایندگان کشورهای 1+5 در وین اظهارداشت: نگارش متن توافق در سطوح مختلف همچنان ادامه دارد.

وی که در وین پیش از پرواز به مقصد لوکزامبورگ سخن می گفت ، افزود: متن مربوط به توافق ، متن پیچیده ای است و ابعاد مختلفی هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ حقوقی و از همه مهم تر به لحاظ سیاسی دارد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: در این متن باید بررسی های کاملی انجام شود و این کار ابتدا در سطح کارشناسان سپس در سطح معاونان انجام می شود.

عراقچی خاطرنشان کرد: نمایندگان کشورهای 1+5 هم در پنج روز گذشته در برخی مواقع حضور داشتند. البته مذاکرات با خانم هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از گروه 1+5 بود اما کارشناسان ، مدیران و معاونان دیگر کشورها حضور دارند.

وی همچنین از برگزاری نشست های دوجانبه با سه کشور اروپایی و چین و روسیه برای پیگیری مسایل مهم خبر داد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای درمورد عزیمت تیم هسته ای به لوکزامبورگ خاطرنشان کرد: دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه هم به تیم در لوکزامبورگ می پیوندد.

عراقچی دیدار با وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی و دیدار گروهی به همراه خانم موگرینی را از برنامه های تیم مذاکره کننده در لوکزامبورگ بیان کرد.

وی ادامه داد: همچنین ملاقات های دوجانبه ای با وزرای امور خارجه انگلیس ، فرانسه و آلمان خواهیم داشت.

معاون وزیر امور خارجه همچنین گفت: احتمال می رود در پایان این هفته جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هم به وین سفر کند و ملاقات های دوجانبه ای با وی برگزار شود.

عراقچی افزود: احتمال می رود دیگر وزرای خارجه 1+5 هم به مذاکرات ملحق شوند. این ماراتن به تدریج به لحظات آخر خود نزدیک می شود و امیدواریم خداوند آنچه را که خیر و صلاح است مقرر کند.

وی یادآور شد: پس از پایان مذاکرات لوکزامبورگ به وین باز خواهیم گشت و مذاکرات را ادامه خواهیم داد و آقای ظریف پس از عزیمت به تهران به احتمال زیاد آخر هفته به وین بازخواهد گشت.

وی به نزدیک شدن به روزهای آخر مذاکرات و مهلت تعیین شده اشاره کرد و گفت: البته همانگونه که بارها گفته شده این مهلت برای ما نهایی نیست و اگر لازم باشد که چند روز بیشتر گفت و گو کنیم این کار را انجام خواهیم داد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد:برای ما رسیدن به یک توافق مطلوب و مورد قبول ملت ایران که در آن حقوق مردم ایران شناسایی و محترم شمرده شده باشد،، برنامه هسته ای ایران به رشد و پیشرفت خود ادامه دهد و تحریم ها هم برداشته شود ، مهم است.

عراقچی اظهار امیدواری کرد: در طول چند روز آینده همه این اهداف محقق شود.

وی افزود: اختلاف نظرهایی که در خصوص متن توافق جامع وجود دارد مقداری کمتر شده است اما پیشرفت کار به آن اندازه ای که انتظار داشتیم نیست.

وی باردیگر اظهار امیدواری کرد که اگر خداوند کمک کند در روزهای آینده اختلافات کمتر شود و به متن واحدی دست یابیم. با این حال اختلافات در بعضی مسایل جدی تر است و به بررسی های بیشتری احتیاج دارد و امیدواریم امروز در جریان ملاقات وزرای امور خارجه بحث بیشتری درباره چند موضوع کلیدی مورد اختلاف صورت گیرد.

تیم مذاکره کننده هسته ای ایران امروز به لوکزامبورگ رفتند تا با هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سه وزیر اروپایی عضو 1+5 آخرین روند نگارش متن توافق جامع را بررسی کنند.

محمد جواد ظریف از تهران به لوکزامبورگ می رود و سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی که از چهارشنبه در وین در حال مذاکره برای نگارش متن توافق بودند از اتریش به او ملحق می شوند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها