لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز یکشنبه پس از سفر به مصر و اردن برای گفت‌وگو با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان به تل‌آویو و رام‌الله سفر کرده است. فرانسه قصد دارد به راهکارهای موجود درباره راه‌حل دو کشور و ارائه زمانبندی برای خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغالی دست یابد.
کد خبر: ۸۱۰۵۸۳
پادرمیانی فرانسه برای از سرگرفتن مذاکرات سازش

وزیر خارجه فرانسه روز شنبه به قاهره رفت و با وزرای خارجه برخی کشورهای عربی درباره طرح خود برای بازگرداندن اسرائیل و فلسطین بر سر میز مذاکره گفت‌وگو کرد.

لوران فابیوس امیدوار به ترغیب کشورهای عربی، اتحادیه اروپا و اعضای شورای امنیت برای تحت فشار قرار دادن طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی برای دادن امتیازهای بیشتر است. این درحالی است که مذاکرات سازش از آوریل 2014 تاکنون قطع شده است.

فابیوس همچنین پس از دیدار با عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر در گفت‌وگو با خبرنگاران بر لزوم از سرگیری مذاکرات بین دو طرف تاکید کرد و گفت دست روی دست گذاشتن و کاری انجام ندادن خطر دوگانه بن‌بست را به همراه دارد.

وزیر خارجه فرانسه با تاکید بر لزوم حفظ امنیت اسرائیل در عین حال گفت حقوق فلسطینیان باید به رسمیت شناخته شود.

وی شهرک‌سازی اسرائیل را به معنای عقب راندن راه‌حل تشکیل دو کشور خواند و خاطرنشان کرد ادامه اقدامات تل‌آویو در ساخت شهرک‌های جدید چشم‌اندازها را برای راه‌حل دو دولتی از بین می‌برد.

این اظهارات در حالی است که به گزارش اداره مرکزی آمار اسرائیل، عملیات تکمیل واحدهای مسکونی در اراضی اشغالی 219 درصد و ساخت پروژه‌های جدید 93 درصد افزایش یافته است.

سفر فابیوس به خاورمیانه در حالی انجام می‌شود که نتانیاهو در سخنرانی اخیرش در کنفرانس هرتزلیا مخالفت آشکار خود را با اعمال صلح از خارج اعلام کرد و گفت اسرائیل مقابل این طرح‌ها مقاومت خواهد کرد.

به گفته او از طرفی فلسطینی‌ها به میز مذاکره نمی‌آیند چون می‌دانند قطعنامه سازمان ملل به آنها چیزهای بیشتری نسبت به دولت اسرائیل می‌دهد.

معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز ابتکار عمل فرانسه را بی‌نتیجه خواند و گفت این طرح این توهم را به فلسطینی‌ها می‌دهد که می‌توانند بدون ارائه هیچ امتیازی، چیزی از جوامع بین‌المللی دریافت کنند.

فرانسه قصد دارد با کمک کشورهای عرب قطعنامه جدیدی درباره اسرائیل و فلسطین به شورای امنیت ارائه کند.

این همزمان با نگرانی‌ تل‌آویو درباره احتمال عدم استفاده آمریکا از حق وتوی خود برای مخالفت با قطعنامه فرانسه است. دراین میان فلسطینی‌ها معتقدند هرگونه قطعنامه‌ای باید شامل جدول زمانی برای پایان اشغالگری و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی و در مرزهای 1967 باشد. آنها می‌گویند تنها در این صورت است که حاضر به ازسرگیری گفت‌وگوها خواهند بود. در این قطعنامه یک دوره زمانی احتمالا 18 ماهه برای تکمیل مذاکرات تعیین شده است.

خبرگزاری رویترز در این باره به نقل از یک دیپلمات فرانسوی که خواست نامش فاش نشود، نوشت: تاکنون حل موضوع احیای روند سازش به این گونه بوده که طرفین با میانجیگری آمریکا، گفت‌وگوی رودررو داشته باشند، ولی این روش شکست خورده است. ما معتقدیم این رکود کشنده است و دیگر نمی‌توان درگیری اسرائیل و فلسطین را از روند منطقه‌ای جدا کرد. اگر این درگیری‌ها همچنان ادامه یابد، گروه‌های تندرویی مثل داعش مساله فلسطین را در دست خواهند گرفت.

استعفای دولت فلسطین

تلاش‌های دولت فرانسه در حالی است که منابع نزدیک به تشکیلات خودگردان فلسطین از احتمال استعفای رامی حمدالله، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی و وزرای دولتش در آینده نزدیک و تقدیم این استعفا به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خبر می‌دهند.

منابع نزدیک به تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کردند وی پس از شکست عملکرد دولتش در غزه و بازگشت وزیران کابینه از غزه و نیز محاصره وزرای دولتش در هتلی از سوی نیروهای امنیتی وابسته به حماس این تصمیم را اتخاذ کرده است.

اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) نیز در تلاش برای منصرف کردن رامی حمدالله از تصمیم خود و ایجاد فرصتی برای انجام وظایف دولت توافق ملی بویژه در بازسازی غزه و حل مشکل پرداخت حقوق کارمندان هستند.

این در حالی است که صلاح بردویل، رهبر جنبش مقاومت اسلامی «حماس» در گفت‌وگو با مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین و اعلام مخالفت این جنبش با انحلال دولت وفاق ملی تصریح کرد این تصمیم نشانگر یاس و سردرگمی و در عین حال تفکر یکجانبه‌گرایی و مخالفت این جنبش و محمود عباس رئیس آن با مشارکت ملی است.

بردویل دولت فلسطین را دولت وفاق ملی خواند و گفت تمام طرفین باید موافق انحلال دولت باشند. رهبر جنبش مقاومت اسلامی حماس همچنین تصمیم اخیر فتح را نشانگر یکجانبه‌گرایی عباس و اطرافیان وی و بی‌توجهی آنها به تبعات این اقدام خواند و تاکید کرد انتظار می‌رود زمینه فعالیت بهتر و آزادانه دولت وفاق ملی فراهم شود و نه این‌که این دولت سرکوب شده و دستور انحلال آن صادر شود.

معصومه زارع - گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها