گزیده عناوین روزنامه های صبح یکشنبه

پیش بینی پوتین از سرانجام مذاکرات

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین صفحات اول خود مطالبی همچون«مردم انگلیس:جنگ افروزی ممنوع به داد ما برسید»،«دیدار ظریف با موگرینی و همتایان اروپایی اش در لوکزامبورگ»،«کارتن خوابی خانوادگی در پایتخت»،«آغاز توزیع سبد کالا با کارت بانکی یارانه»،«انحصار واردات دارو شکست»،«30 درصد قیمت تمام شده مسکن مالیات است» و «پیش بینی پوتین از سرانجام مذاکرات» را منتشر کردند.
کد خبر: ۸۱۰۲۳۳
پیش بینی پوتین از سرانجام مذاکرات

دنیای اقتصاد:پیش‌بینی پوتین از سرانجام مذاکرات

در آستانه ضرب‌الاجل 30 ژوئن (9 تیر) و در بحبوحه نگارش متن توافق هسته‌ای در وین اتریش، رئیس‌جمهوری روسیه، در حاشیه اجلاس مجمع بین‌المللی اقتصاد سنت‌پترزبورگ، گفت: «از نظر من توافق در آینده نزدیک انجام خواهد شد، اما روند اجرای این توافقات بعد از امضای توافق آغاز خواهد شد که 6 ماه زمان می‌برد. در یک ماه اخیر دو موضوع «پروتکل الحاقی» و «ابعاد احتمالی نظامی» سرعت گفت وگوها را کند کرده است و برخی از رسانه‌های خبری از افزایش احتمال تمدید مجدد مذاکرات خبر می‌دهند. در همین ارتباط، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به پیشنهاد مطرح شده کمیته خارجی سنای آمریکا مبنی بر تمدید تاریخ معین شدن توافق‌نامه ایران عنوان داشت، جان کری همچنان بر 30 ژوئن متمرکز است و در حال حاضر در فکر به تعویق افتادن تاریخ تعیین شده نیست.

روند اجرای توافق با ایران بعد از امضاآغاز خواهد شد که احتمالا 6 ماه زمان می‌برد

در شرایطی که کمتر از دو هفته به مهلت تعیین‌شده برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای باقی‌مانده است، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در سخنانی که خبرگزاری روسی اینترفکس روز جمعه ۲۹ خرداد آن را بازتاب داد، گفت؛ «ما خرسندیم از اینکه موضع ایران به‌طور چشمگیری تعدیل شده که این امر دستیابی به توافق را تا حدی ممکن می‌کند. ما قطعا از این توافق حمایت می‌کنیم.» پوتین در ادامه با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای افزود: «تنها مساله‌ای که آسیب‌زننده به نظر می‌رسد این است که به منظور به هم زدن توافق تعمدا – دوست دارم تاکید کنم روی این سخن – تعمدا از ایران خواسته شود دست به اقداماتی بزند که کاملا غیرممکن است اقداماتی که در مقایسه با حل‌وفصل مساله اصلی، یعنی مساله منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، بی‌اهمیت است.»

پوتین در ادامه با اشاره به دیدارش با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه اجلاس مجمع بین‌المللی اقتصاد سن‌پترزبورگ، گفت: «از نظر من توافق در آینده نزدیک انجام خواهد شد. اما در دیدار با مدیرکل آژانس به این مساله اشاره شد که روند اجرای این توافقات بعد از امضای توافق آغاز خواهد شد که 6 ماه زمان می‌برد.»

اظهارات پوتین در شرایطی مطرح می‌شود که بحث دسترسی به مراکز نظامی ایران به یکی از مناقشه‌های هفته‌های اخیر تبدیل شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و برخی اعضای 1+5 از جمله فرانسه تاکید کرده‌اند که هر گونه دستیابی به توافق جامع باید امکان دسترسی را فراهم بیاورد. موضوعی که مقامات ارشد تهران بارها آن را رد کرده و آن را مغایر با منافع ملی ایران می‌دانند. با این وجود، خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های غربی از افزایش احتمال دستیابی به توافق جامع هسته‌ای خبر داد.

تمرکز برتوافق تا 9 تیر

همزمان، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز جمعه در واکنش به پیشنهاد مطرح شده کمیته خارجی سنای آمریکا مبنی بر تمدید تاریخ معین شدن توافق‌نامه ایران عنوان داشت، جان کری همچنان بر تاریخ 30 ژوئن (9تیر) متمرکز است و در حال حاضر در فکر به تعویق افتادن تاریخ تعیین شده نیست. به گزارش «ایرنا» جان کربی در پاسخ به خبرنگاران در رابطه با تاخیر چند ماهه وزارت خارجه در ارسال گزارش‌های منع اشاعه سلاح مربوط به ایران ضمن قبول تاخیر در ارسال این گزارش‌ها اظهار کرد: این وزارت به‌طور جد برای تکمیل این گزارش‌ها مشغول به کار است و بدون ارائه برنامه زمانی ارسال آن به کنگره، گزارش‌های مربوط به سال‌های پیش از 2012 را به زودی منتشر خواهد کرد.

کربی یکی از دلایل به تاخیر افتادن این گزارش‌ها را برنامه سفرهای فشرده جان کری، وزیرخارجه آمریکا طی ماه‌های گذشته و همچنین تاخیر معمول نیروی انسانی و اداری عنوان کرد و افزود: این گزارش‌ها در آینده‌ای بسیار نزدیک منتشر خواهد شد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از پاسخگویی به خبرنگاران در مورد گزارش‌های رسیده مبنی بر موافقت مذاکره‌کنندگان آمریکایی با عدم بازدید از برخی از سایت‌های هسته‌ای ایران خودداری کرد و گفت: ما حاضر نیستیم از اینجا درباره این جزئیات با ایران مذاکره کنیم. او افزود: «دسترسی مناسب بازرسان سازمان انرژی هسته‌ای از سایت‌های هسته‌ای ایران باید فراهم شود و مذاکره‌کنندگان نیز روی به‌وجود آمدن این دسترسی‌ها کار می‌کنند.»

راستی‌آزمایی؛ زیر بنای توافق

در ادامه موضوع دسترسی ها، وزیر انرژی آمریکا شفافیت و راستی آزمایی را زیربنای هر توافق هسته‌ای با ایران دانست و دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اماکن و اشخاص را در یک توافق هسته‌ای ضروری خواند. به گزارش «ایسنا»، ارنست مونیز، روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه‌ «پی‌بی‌اس» بار دیگر بر لزوم دسترسی آژانس به اماکن و اشخاص مورد درخواستش در یک توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد. وزیر انرژی آمریکا گفت: «آمریکا در هر توافق هسته‌ای با ایران خواهان راستی‌آزمایی و دسترسی به سایت‌های مشکوک در این کشور است.»

مونیز در ادامه این گفت‌وگو با تکرار ادعای غرب مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای بیان کرد: «یک توافق خوب توافقی است که به ما کاملا اطمینان دهد تمام راه‌های ایران برای ساخت بمب که شامل رسیدگی به راه‌های محرمانه است مسدود می‌شود.» او افزود: «هدف ما تکمیل این توافق است تا ما و هم‌پیمانانمان در گروه 1+5 بتوانیم اطمینان یابیم که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و اینکه اگر چنین نبود فورا آن را تشخیص و پاسخ مناسب بدهیم.»

وزیر انرژی آمریکا همچنین مذاکرات هسته‌ای را یک فرصت مناسب توصیف کرد و گفت: «من به این توافق به‌عنوان یک فرصت در طول مدت زمانی طولانی نگاه می‌کنم که ایران بتواند نشان دهد اهدافش در برنامه‌ هسته‌ای ماهیت کاملا صلح آمیز دارد.» مونیز در شرایطی این ادعاها را مطرح می‌کند که ایران همواره تاکید می‌کند فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و تسلیحات هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی ندارد.

رایزنی هسته‌ای ظریف در اروپا

در آستانه ضرب‌الاجل توافق جامع هسته‌ای، وزیر امور خارجه ایران فردا در لوکزامبورگ با فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فیلیپ هاموند، فرانک والتر اشتاین مایر و لوران فابیوس سه وزیر خارجه اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) دیدار و گفت‌وگو می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس، سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه ایران نیز که در حال حاضر در وین به سر می‌برند فردا از وین به لوکزامبورگ می‌روند و ظریف را در دیدارهای خود همراهی خواهند کرد و تیم کارشناسی کماکان در وین به مذاکرات ادامه خواهند داد. وزرای خارجه اتحادیه اروپا و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فردا برای شرکت در نشست شورای امور خارجی اتحادیه اروپایی در لوکزامبورگ حضور دارند.

محمدجواد ظریف 15 خرداد در مسکو با وزرای خارجه چین و روسیه به‌صورت دوجانبه دیدار داشت و در نشستی سه‌جانبه با همتایان روس و چینی خود درخصوص آخرین روند مذاکرات هسته‌ای به گفت‌وگو پرداخت. نهم خرداد نیز ظریف و کری در ژنو به همراه معاونانشان و با حضور معاون موگرینی در حدود شش ساعت گفت‌وگو کردند.

ادامه نگارش متن توافق جامع در وین

از سوی دیگر، سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان ظریف دیروز شنبه ساعت 9 و 30 دقیقه به وقت وین - 12 به وقت تهران - مذاکره با هلگا اشمید را برای ادامه نگارش متن توافق جامع آغاز کردند. معاونان وزیر امور خارجه از روز چهارشنبه در وین سرگرم مذاکره برای نگارش متن توافق جامع هستند، روز جمعه نیز در دو نوبت با معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکره کردند.

درحال حاضر معاونان وزیران خارجه کشورهای 1+5 در وین هستند و صبح جمعه نشستی داخلی برای هماهنگی مواضع داشتند، نشستی که با توجه به اظهارنظر تازه جان کری مهم ارزیابی می‌شود.

جان کری وزیر خارجه آمریکا برای نخستین بار در روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایالات‌متحده آماده برچیدن تحریم‌های اقتصادی ایران است آن هم بدون رسیدگی به ادعاهای دست داشتن ایران در ساخت سلاح‌های هسته‌ای. در هفتمین دور مذاکرات که نشست هماهنگی میان معاونان وزیر امور خارجه با همتایان‌شان در 6 کشور قدرتمند جهان برگزار شد، مقرر شد روند مذاکرات که کند و آهسته اما رو به پیشرفت ارزیابی می‌شد، قدری شتاب گیرد.

محدودیت‌های تسلیحاتی ایران

در اظهارنظری دیگر راجع به مذاکرات هسته‌ای، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت گروه 1+5 هنوز به توافقی بر سر لغو محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران دست نیافته است. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، روز جمعه گفت که قدرت‌های جهانی هنوز نتوانسته‌اند به یک تفاهم مشخص بر سر لغو محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران دست یابند. معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: «این یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد اختلاف در گروه 1+5 است که ما هنوز نتوانسته‌ایم به یک نقطه تفاهم بر سر آن برسیم.» شورای امنیت سازمان ملل در مارس سال 2007 با تکیه بر این ادعا که ایران برای ساخت تسلیحات هسته‌ای تلاش می‌کند، تحریم‌های تسلیحاتی را علیه تهران تصویب کرد.

تغییر محتوای طرح هسته‌ای مجلس

در سوی دیگر ماجرا، محتوای طرح هسته‌ای مجلس شورای اسلامی که قرار بود امروز با اولویت در دستور کار قرار گیرد، پیش از طرح در جلسه علنی دستخوش تغییر شد. به گزارش «ایرنا»، این طرح که «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» نام دارد پیش از این نیز سه بار تغییر کرده بود. از جمله آخرین اصلاحات آن پیش از رسیدن به صحن می‌توان به تاکید بر مصوبات شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و اینکه وزیر امور خارجه هر 6 ماه یک بار باید روند اجرای توافق را به مجلس گزارش کند. به نظر می‌رسد محتوای جدید این طرح بیش از نسخه‌های قبلی منطبق بر اصول امنیت ملی و موازین بین‌المللی است. یک فوریت طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران در 14 بهمن 93 و تقاضای در اولویت قرار گرفتن آن هم در جلسه علنی 27 خرداد 94 تصویب شد.

همزمان رئیس فراکسیون رهروان مجلس با اشاره به توافق دو فراکسیون اصولگرا بر طرح جدید هسته‌ای گفت: «طرح‌های قبلی هسته‌ای مجلس ورود زیادی به جزئیات مذاکرات داشت، بنابراین جزئیات بازرسی به شورای عالی امنیت ملی سپرده شد.» کاظم جلالی در گفت‌وگو با «مهر» با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری درباره مذاکرات بر عهده شورای عالی امنیت ملی است، افزود: «قانون‌گذار نمی‌تواند در همه جزئیات ورود پیدا کند، چون جزئیات برای ما احصاء شده نیست، بنابراین در امر قانون‌گذاری باید کلیات و خطوط قرمز مذاکرات را گوشزد کنیم.»

دنیای اقتصاد

-خروج علائم منفی از بازارها
-رهایی صادرات از ممنوعیت
-رخنه ویکی لیکس به دلالان سعودی
-پیش بینی پوتین از سرانجام مذاکرات

خراسان

-ظریف: اگر با نظم موجود بین‌الملل سازگار شویم، به جایی نمی‌رسیم
-خصوصی سازی بانک ها؛ از اصلاحات در مکزیک تا سردرگمی در ایران
-چمران در این دنیا شرف را بیمه کرد
-ویکی‌لیکس سعودی‌ها را رسوا کرد

کیهان

-مردم انگلیس:جنگ افروزی ممنوع به داد ما برسید
-انتشار اسناد تازه ویکی لیکس از ارتباط فتنه گران با دربار آل سعود
-سکوت معنادار مرکز آمار درباره رشد اقتصادی
-فراخوان سیاهان آمریکا برای مقابله مسلحانه با نژاد پرستی

ابرار

-از سوی محسنی اژه ای:تشریح عملکرد دستگاه قضایی در یک سال گذشته
-حساب ویژه ای بر پایگاه هایی شهید دوران داریم
-دیدار ظریف با موگرینی و همتایان اروپایی اش در لوکزامبورگ
-بعد از مادیان از من رو گردان شدند

آرمان

-اخلالگران حرم امام شناسایی شدند
-کارتن خوابی خانوادگی در پایتخت
-نوری برکنار شد؛ فضلی ماند
-ابعاد تازه پرونده حمید بقایی

آفرینش

-امروز؛ آخرین فرصت شرکت در آزمون عملی گروه هنر در کنکور 94
-تشریح روند برگزاری آزمون ارشد پزشکی 94
-بزرگترین کلاهبرداری قرن، فروش برج ایفل به شش نفر
-آغاز توزیع سبد کالا با کارت بانکی یارانه

ابتکار

-سرنوشت نامعلوم 46 میلیون سهامدار سهام عدالت
-قصه مزایده های نافرجام به پایان رسید
-سناریوی جدید 10 روز، چند معتاد
-شمشیر دولبه طرح مجلس

اعتماد

-استیضاح زنجیره ای به روایت رییس فراکسیون اکثریت
-جدال بی پایان مصباح با هاشمی
-موج اسناد علیه سعودی
-دانشگاه نگران است

افکار

-تکذیب توافق برای بازگرداندن اجباری پناهجویان ایرانی از استرالیا
-افزایش احتمال دستیابی به توافق هسته ای
-نفس کشیدن برای تهرانی ها مشکل شده است
-ایتالیا گوی سبقت را ربود

امتیاز

-سونامی گردشگر در آستانه ورود به کشور
-آژیر قرمز 4/5 میلیون متقاضی شغل
-انحصار واردات دارو شکست
-شرط تابستانی بدون خاموشی

امین

-آیا انتخابات ترکیه صلح را به منطقه می آورد؟
-جشنواره انیمیشین "انسی" میزان هیچ فیلم ایرانی نشد
-مدافع قهرمانی در تهران زانو زد
-نهاوندیان:مردم آرامش می خواهند

ایران

-طرح زنجیره ای استیضاح وزیران به نفع کشورنیست
-30 درصد قیمت تمام شده مسکن مالیات است
-فعالیت 500 شرکت اعتباری بدون مجوز
-حرمت شکنی، آفت جدید فضای سیاسی
-ورود ویکی لیکس به تاریکخانه ریاض

حمایت

-گمانه زنی ها درباره تمدید مذاکرات ایران و 5+1
-پاس کام وام 60 میلیونی مسکن
-خدمات دستگاه قضا در سال 93
-ایران حامی تروریسم است !

راه مردم

-وقتی سهم عمده بازار روغن نباتی ایران برای سعودی هاست
-خواب شیرین بورسی ها چگونه پریشان می شود؟
-نفش کشیدن برای تهرانی ها مشکل شده است

رسالت

-160 میلیارد دلار تجارت نشان شکست تحریم هاست
-حکم مهدی هاشمی در مرحله ابلاغ دادسراست
-چیزی به عنوان پی ام دی وجود ندارد
-مذاکرات هسته ای در وضعیت زرد

سپید

-بیمارستان هایی در سراسر کشور برای مقابله با مرس آماده شده اند
-افزایش حقوق دستیاران از اول مهر ماه
-نتایج قطعی انتخابات 8 تیر اعلام می شود

رویش ملت

-شناسایی 590 شرکت تعاونی اعتباری غیرقانونی
-نبرد کلینتون ها و بوش ها برای مصادره کاخ سفید
-ادامه نگارش متن توافق جامع در وین

سایه

-بیش از 936 میلیون لیتر بنزین یارانه ای برای قاچاقچیان!
-هشدار:پای الکل به مدارس باز شده است
-خواب های لندنی برای نفت ایران
-سونامی بیکاری را جدی بگیریم

شرق

-موضع تازه رئیس مرکز پژوهش های امام خمینی (ره) :انتقاد تند مصباح از بیت امام
-حجت الاسلام سید محمود دعایی پیش بینی کرد:آینده ای درخشان برای سید حسن خمینی
-انتشار اسناد جدید ویکی لیکس درباره پسر مهاجرانی
-پول شویی سرسفره بانک ها

شهروند

-نانواها گرد هم آمدند / ما بچه جنوب شهریم سفره ای را بی نان نمی گذاریم
-پایان زورگیری های خشن از 70 زن میانسال
-تجمع برای خواسته ای غیرقانونی
-انحصار واردات دارو شکست

صاحب قلم

-لایحه حمایتی واحد برای خدمات کمیته امداد و بهزیستی تدوین می شود
-خرید الحاقیه بیمه شخص ثالث لغو می شود
-خیز کالاهای ایرانی برای ورود به اروپا
-سفارش 400 هواپیما در سال های آینده

عصر ایرانیان

-دسترسی به اماکن و اشخاص شرط توافق با تهران است
-قراردادهای خارجی وزارت نفت کارکنان ایرانی را بیکار می کند
-ترس آمریکا از همکاری اقتصادی یونان با روسیه و چین
-نزول 3 پله ای جذب سرمایه گذاری ایران در خاورمیانه

قانون

-اسرار سعودی ها
-به چمران هم جفا کردند
-گتوند را با دروغ ساخته اند
-رمزگشایی از « این 11 نفر »

کار و کارگر

-فعالیت هزار صرافی بدون مجوز باید قانونمند شود
-ورود کارگران چینی مشکل ساز نیست
-پرداخت حداقل حقوق به معلولان بیکار

مردم سالاری

-هشدار به موسسات اعتباری و صرافی های غیرمجاز
-رتبه 174 ایران در جذب مستقیم سرمایه گذاری خارجی
-والیبالیست ها به دنبال دومین پیروزی برابر آمریکا

نسل فردا

-برادرم را کشتم چون سرمادرم داد می زد
-آخرین مهلت اعتراض به حذف یارانه نقدی
-ظرفیت های گردشگری که مغفول می مانند
-بسیاری از بازنشستگان در مضیقه اند

وطن امروز

-در خاک وطن آرام گرفت
-قیمت خودرو آزاد می شود؟
-بهارستان در مقابل کنگره
-حکم در آستانه اجرا

همبستگی

-ظریف وزیر امور خارجه:احتمال ادامه مذاکرات پس از ضرب الاجل
-پرونده مهدی هاشمی در مرحله اجرای حکم است
-خرید الحاقیه بیمه شخص ثالث لغو می شود

همکاری ملی

-نیازمندان در دریافت بسته های امنیت غذایی حذف شدند
-علت عدم پرداخت معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی
-احتمال «ادامه مذاکرات» پس تز ضرب الاجل
-آخرین مهلت اعتراض به حذف یارانه نقدی

اسرار

-وزیر بهداشت:زیاده خواهی برخی پزشکان مردم را گرفتار کرده است
-حقیقت پور:دادستانی با تندروهای مراسم شهدا برخورد جدی کند
-پرتره فاطمه معتمد آریا در سازمان ملل
-آژیر قرمز 4.5 میلیون تقاضای شغل

جام جم

-چهره های ضد ایرانی انتخابات آمریکا را بشناسیم
-تقلب سازمان یافته در مواد غذایی
-بیش از 1000 صرافی مجوزندارند
-از افطار تئاتر تا «سحری» سینما

سیاست روز

-طراحی ویرانی منطقه‌ در پستو‌های کاخ سعودی
-ادامه قلدری‌های آمریکا در مذاکرات هسته‌ای
-پشت تیم مذاکره‌کننده گرم می‌شود
-دربست اوین!

تعادل

-اجرای طرح انضباط شهری بدون توجیه اقتصادی
-معادله چند مجهولی تعیین قیمت شیر در بازار ایران
-بازار بیمه کشورنه انحصاری است، نه رقابتی
-آزاد شدن دلارها خطر وسوسه توده ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها