خطر انفجار ذخیره آمونیاک موجود در کاخانه گلناز از بیخ گوش مردم کرمان گذشت و در این شرایط افزایش سطح ایمنی واحدهای صنعتی اطراف کرمان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۸۰۹۵۷۲
جزئیات آتش سوزی بزرگ کارخانه روغن نباتی در کرمان

به گزارش مهر، عملیات اطفاء حریق گسترده کارخانه روغن نباتی در حاشیه شهر کرمان که برای دومین بار طی ماههای اخیر روی می دهد با موفقیت پایان یافت و لحظاتی قبل کار سرد سازی محوطه محل حادثه نیز به اتمام رسید اما نکته قابل توجه وجود ذخیره قابل توجه آمونیاک در مجاورت کانون آتش بود که با تلاش گسترده آتش نشانان و امداد گران در کرمان این خطر بزرگ از بیخ گوش مردم کرمان رد شد.

حضور معاون سیاسی و امنیتی و شهرداری و معاونانش در این حادثه نشان از مدیریت بحران در حادثه داشته است از این حادثه به عنوان یکی از بزرگترین حریق های شهر کرمان طی سالهای اخیر یاد می شود.

نکته قابل توجه این بود که به دلیل حجم بالای آتش از خودروهای امدادی هوانیروز کرمان، فرودگاه، شهر ماهان و شهرداری کرمان و سایر دستگاههایی که ظرفیت امدادرسانی نیز داشتند برای مهار آتش استفاده شده است.

محمد حسین حیدری، معاون عملیات آتش نشانی کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: آتش سوزی ساعت ۱۱ شب گذشته آغاز شد و در دقایق اولیه کارگران سعی در کنترل آتش داشته اند اما زمانی که نمی توانند آتش را کنترل کنند ساعت ۱۱ و هشت دقیقه با آتش نشانی تماس می گیرند و نخستین خودروهای ما در دقایق اولیه به صحنه حادثه رسیدند باید به این نکته نیز اشاره کرد که کارخانه مورد نطر خارج از محوطه خدمات شهری قرار داشته است به همین دلیل باید برای بروز چنین حوادثی پیش بینی های لازم را انجام دهد.

وی که به دلیل استنشاق دود با مشکل در صحبت کردن نیز مواجه بود اظهارداشت: نزدیک به پنجاه دستگاه خودروی آتش نشانی با تمام توان در لحظات اولیه سعی در کنترل آتش برای نزدیک نشدن به ذخایر آمونیاک را داشتند زیرا در صورت رسیدن آتش به گاز آمونیاک انفجار بزرگ رخ می داد که غیر قابل مهار بود.

حیدری از تلاش بی وقفه آتش نشانان خبر داد و گفت: تا ساعت چهار صبح عملا در حال کنترل آتش بودیم و در نهایت توانستیم از گسترش حادثه جلوگیری کنیم اما به دلیل وزش باد و گرمای هوا آتش هر لحظه شعله ور تر می شد و همچنین آب شدن روغن موجود در انبار و جاری شدن آن در کف انبار و خیابانهای اطراف امکان توسعه آتش را بیشتر می کرد.

وی افزود: برای مهار روغن جاری شده که هر لحظه امکان شعله ور شدنش وجود داشت حوضچه ای بزرگ در محدوده زمانی اندک با همکاری ماشینهای سنگین شهرداری ایجاد شد و روغن جاری که حجم قابل توجهی را داشت مهار شد.

معاون آتش نشانی کرمان افزود: عملا آتش سوزی ساعت هفت تا هشت صبح امروز مهار شد و کانونهای کوچک آتش نیز خاموش شده است و هم اکنون خطری وجود ندارد.

وی دلیل بروز آتش سوزی را به تحقیقات بیشتر در این خصوص واگذار کرد و افزود: با توجه به تکرار آتش سوزی در این واحد صنعتی باید امکانات موجود در محل تقویت شود و آموزشهای لازم نیز به کارگران داده شود.

وی وضعیت ایمنی این کارخانه را مناسب ندانست و خواستار ارتقاء سطح ایمنی شد.

وی با اشاره به حضور موثر شهرداری کرمان برای مدیریت بحران و تلاش بی وقفه کارگران شهرداری افزود: در این حادثه دو تا سه نفر از کارگران دچار سوختگی جزیی به دلیل جاری شدن روغن شدند و تعدادی از آتش نشانان نیز با جراحات جزئی مواجه شده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها