فناوری مهم‌تر است یا اخلاق؟

مرد سنگی اپل

خاطرات تلخ کارمندان استیو جابز از کار با وی در شرکت اپل؛

استیو جابز مدیرعاملی پر توقع، سخت‌گیر و یک «غول احمق» بود

هفته قبل انتشار مطالبی در سطح نت از سوی یکی از کارمندان سابق شرکت اپل – که نام خود را فاش نکرده بود - در خصوص کار کردن به عنوان کارمند استیو جابز در زمان وی در شرکت اپل منجر به تحیر بسیاری از کاربران شد. اکنون بعد از یک هفته یکی دیگر از کارکنان شرکت اپل نیز اقدام به بازگویی خاطرات تلخ خود از کار با استیو جابز در اپل کرده است.
کد خبر: ۸۰۹۵۴۰
استیو جابز مدیرعاملی پر توقع، سخت‌گیر و یک «غول احمق» بود

به گزارش جام جم کلیک: هفته قبل یکی از کارمندان سابق شرکت اپل در خاطرت خود اشاره کرده بود که استیو جابز یک رئیس و مافوق متوقع بود که به سختی و تا جایی که میشد از کارمندان و زیر دستان خود کار میکشید. البته سختگیری های استیو جابز در شرکت اپل نکته ای نیست که بر کسی پوشیده باشد و این موضوع که اغلب کارکنان این شرکت تجربه هایی سخت از کارکردن با استیو جابز و قوانین وی در اپل داشته باشند، چندان جای تعجب نداشت.

اما بعد از گذشت یک هفته از این جریان، این بار یکی دیگر از کارمندان سابق این شرکت با افشای هویت خود به باز گویی خاطرات تلخ کار با استیو جابز پرداخته و گفته است که استیو جابز نه تنها یک رئیس پر توقع بوده است بلکه وی را «یک احمق بزرگ» خطاب کرده که دیگران را بخاطر اشتباهات خود سرزنش میکرد.

«ارین کاتون» که سایقا در شرکت اپل یک مدیر پروژه بوده است و در حال حاضر نیز مشاور در امور مدیریت پروژه است میگوید که دیگر حاضر نیست با شرکت اپل کار کند. وی در پاسخ به چرایی این موضوع اشاره به خاطراتی کرده است که از زمان کار با استیو جابز در شرکت اپل دارد:


وی در آن زمان به عنوان مهندس ارشد مدیر پروژه تیم MobileMe بوده است. پروژه ای که اغلب کارشناسان از آن به عنوان یک فاجعه در اپل یاد میکنند و شاید به همین دلیل است که کاتون خاطرات چندان خوشی از کار در شرکت اپل و به همراه جابز ندارد. اما نکاتی که وی در خصوص جابز بیان کرده است قابل توجه میباشد.

کاتون گفته دو خاطره از کار با استیو جابز در اپل دارد. اول زمانی که برای نهار در صف ایستاده بوده است و به یکباره شخصی از راه میرسد و جلوی او در صف می ایستد. وقتی کاتون از همکار خود میپرسد که وی کیست، همکارش در پاسخ میگوید: استیو جابز!

اما خاطره دوم وی بسیار بدتر از این برخورد اول با جابز است. زمان که وی به عنوان سرپرست تیم MobileMe انتخاب میشود، وی و این از سوی جابز برای تکمیل پروژه تحت فشار قرار میگیرد. در حالی که پروژه با برخی از مشکلات ساختاری همراه بوده است تیم به وی اطلاع میدهد که پروژه به این دلایل در زمان تعیین شده به پایان نخواهد رسید اما جابز بر موضع خود برای تکمیل پروژه علیرغم مشکلات در زمان تعیین شده اصرار میورزد.

مهندسان و کارکنان تیم برای تکمیل MobileMe تلاش بسیار میکنند اما چند ساعت قبل از زمان نهایی، این دستگاه با یک کرش شدید همه را متحیر میکند. علیرغم این موضوع همه اعضای تیم دست به کار میشوند و طی ساعت ها کار بی وقفه – در حالی که برخی پشت میز کار خود چند دقیقه ای از شدت فشار کار به خواب میرفتند - در نهایت موفق میشوند که پروژه را مجددا راه اندازی کنند. البته بعد از آن به همه خبر داده میشود که برای یک جلسه ملاقات با جابز دعوت شده اند.

کاتون میگوید: همه اعضای تیم طوری به ملاقات جابز رفتیم که انگار قرار بود به زیر گیوتین برویم. جابز جلوی ما ایستاد و بر سر ما فریاد زد و همه ما را دیوانه هایی خطاب کرد که حتی کمترین اقدامات را برای راه اندازی پروژه انجام نداده ایم. کاتون میگوید: این یکی از بهترین سخنرانی های تاریخ برای خراب کردن انگیزه تعدادی مهندس بوده است.

کاتون میگوید: در حالی که ما پروژه را راه اندازی کرده بودیم و به اطلاع مقامات بالادست خود نیز رسانده بودیم اما هیچ کس جرات آن را نداشت که به استیو جابز این موضوع را یاد آوری کند و این سیستمی مبتنی بر خفقان بود که استیو جابز به وجود آورده بود. در حالی که مقصر اول در شکست پروژه MobileMe خود استیو جابز بود، اما در نهایت رفتار و سیستم وی منجر به آن شد که گروهی از افراد با استعداد و پر کار انگیزه های خود را برای هر نوع خلاقیتی از دست بدهند.

کاتون در نهایت بعد از نقد سیستم جابز و رفتارهای بیش از حد سختگیرانه وی مینویسد: بهترین راه برای ساخت بهترین محصولات این است که صادقانه با کارمندان خود برخورد کنید و به آنها به خوبی گوش کنید. هیچ مدیر عاملی نمیتواند به تنهایی محصولات شرکت اش را تولید کند زیرا وابسته به کارمندانی است که به خاطر خلاقیت و توانایی، آنها را استخدام کرده است.

متن کامل خاطرات ارین کاتون را میتوانید از اینجا در بیزینس اینسایدر بخوانید.

منبع: تابناک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
ب
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
۰
۰
غیبت پشت سر مدیر فوت شده ؟!
كامران
Monaco
۰۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
۰
۰
البته این آقا به هیچ عنوان مجبور به كار در شركت اپل نبوده ، به عقیده ی من كسی كه با این شرایط سخت تن به كار داده است . خود یك احمق به تمام معناست !
ghost
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
۰
۰
اگه استیو خدا بیامرز انقدر سخت گیری نمیكرد اینده محصولاتش یه چیزی می شد مثل سیستم عامل هنگ روید
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
۰
۰
((كاتون میگوید: این یكی از بهترین سخنرانی های تاریخ برای خراب كردن انگیزه تعدادی مهندس بوده است.)) اشتباه تایپی بعد از واژه های این یكی از بهترین ، كه باید بدترین می نوشتید . لطفا اصلاح كنید.
نظر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
۰
۰
با وجود اینكه در مورد استیو جابز نظر مثبتی دارم اما احتمال درست بودن این حرفهای كاركنان رو هم میتونم درك كنم . به خاطر اینكه همیشه مردم اون مدیر شركت و یا مسئول بالایی رو مسئول موفقیت بزرگ یك شركت می دونند و همین طور مغز متفكر . اما به واقع در خیلی موفقیت های یك كار بزرگ كسانی كه به طور مستقیم با اون كار در ارتباط هستند مثل مهندسین متفكران و انجام دهندگان اصلی كار هستند . اونها فقط همیشه در نقش مدیران فرصت طلبی هستند كه در فكر این هستند كه نهایت استفاده را از نیروی زیر دست خودشان بكنند تا خودشون معروف بشن . به همین راحتی . امكان درست بودن حرفشون وجود داره
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها