نیمی از پزشکان عطای طبابت را به لقایش بخشیده‌اند

طبیبان بی‌کار

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

مردم واقعا در بخش بهداشت و درمان مشکل دارند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بابیان اینکه مردم واقعا در بخش بهداشت و درمان مشکل دارند، گفت: موضوع عدم کیفیت کار پزشکان فقط به خاطر طمع مادی نیست بلکه در بخش آموزش پزشکی نیز مشکل داریم.
کد خبر: ۸۰۸۳۰۸
مردم واقعا در بخش بهداشت و درمان مشکل دارند

دکتر حسن هاشمی در هشتاد و یکمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی که با حضور روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد، افزود: اگر ما در حوزه پزشکی اشکالاتی داریم به خاطر کوتاهی در بخش آموزش پزشکی بوده است.

وی با بیان اینکه با آمدن دکتر لاریجانی به معاونت آموزشی وزارت بهداشت، خون جدیدی به رگ های این بخش تزریق شده و قرار است اتفاقات خوبی بیافتد، گفت: در ادامه طرح تحول سلامت، تغییرات جدی در آموزش پزشکی صورت می گیرد که امیدواریم مردم شاهد این تغییرات باشند.

هاشمی با بیان اینکه شورای آموزش پزشکی و تخصصی باید در تصمیمات خود به جد دقت کند، افزود: ما در گذشته شاهد تصمیمات خلق الساعه موردی، تحمیلی و بدون کارشناسی بوده ایم اما از این پس باید به سراغ کارهای اساسی برویم که ضرورت دارند.

وی اظهار کرد: در آموزش های تخصصی و فوق تخصصی در برخی جهات بلاتکلیف هستیم و نمی دانیم به چه تعداد نیرو نیاز داریم و یا اینکه آیا می توانیم با هزینه کمتر این آموزش ها را در اختیار پزشکان و دانشجویان قرار دهیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از عملکرد گذشته شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: ما امروز شاهدیم در برخی حوزه ها مداخلات و موازی کاری هایی صورت می گیرد که اگر تجدید نظر نکنیم برای سلامت مردم و ادامه کار همکارانمان مخاطره آمیز خواهد بود.

حل مشکلات پزشکی در شورای آموزش پزشکی و تخصصی

دکتر هاشمی با بیان اینکه قانون به ما اختیار داده است و باید مشکلات پزشکی را در شورای آموزش پزشکی و تخصصی حل و فصل کنیم، افزود: به عنوان مثال همیشه در افزایش ظرفیت پزشکی با مخالفت ارائه دهندگان خدمت مواجه بوده ایم و اختیار حاکمیتی مان را هم دست صنف و اعضای برد دادیم.

وی گفت: جمعیت کشور افزایش یافته است و متناسب با آن نه پزشک و نه متخصص تربیت شده اند و اگر بخواهیم با همین شیوه ای که امروز خدمات ارائه می دهیم به ارائه خدمت بپردازیم 10 تا 30 سال آینده، این وزارتخانه رتبه نخست هزینه بر بودن را پیدا خواهد کرد.

وزیر بهداشت افزود: امسال باید حدود هزار تا هزار و 500 ظرفیت به بومی ها اختصاص دهیم و در بخش تخصص هم همینطور و مسئولیت آن را خود بنده قبول می کنم؛ خیلی مهم نیست دیگران چه می گویند آنچه مهم است منافع مردم است.

وی با بیان اینکه باید ببینیم آینده کشور به چه تعداد نیروی پزشک و متخصص نیاز دارد، گفت: هم در تخصص و هم در پزشکی، دندانسازی، داروسازی و پرستاری باید کمبودهایمان را جبران کنیم.

یک فوق تخصص تا 48 سالگی گرفتار دولت است

هاشمی با بیان اینکه موضوع طرح بسیار مهم است که به راحتی از کنارش گذشته ایم، افزود: یک فوق تخصص تا 48 سالگی گرفتار دولت است و اگر حساب کنیم به طور متوسط 25 سالگی ازدواج کرده باشد و زن و شوهر دانشجوی پزشکی باشند چه مشکلاتی برای زندگی و کانون خانواده پیش می آید.

وزیر دولت تدبیر و امید گفت: نیازی نیست به فارغ التحصیلان فشار بیاوریم که 10 تا 15 سال آن هم بر خلاف میلش در بیمارستان های دولتی برای ما کار کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه معتقدم پزشک یا باید در بخش خصوصی باشد یا در بخش دولتی کار کند، افزود: با تعرفه های جدید پزشکی دیگر قابل قبول نیست که به جوانانی که جذب هیئت علمی شده اند باز آدرس غلط بدهیم که بروند در بخش خصوصی کار کنند.

هاشمی خواستار احیای معلمی در پزشکی شد و گفت: قصدمان این است که بخش دولتی را به بخش خصوصی نزدیک کنیم و دوستانی که علاقه مند هستند بمانند فقط در حوزه دولتی می توانند ادامه فعالیت دهند.

وی در ادامه به کیفیت کار پزشکی اشاره کرد و افزود: متاسفانه بیشتر آموزش ها نظری شده و از آموزش های پزشکی دیگر مغفول مانده ایم؛ به عنوان مثال چرا یک پزشک زنان و زایمان بیشتر به مسائل نظری می پردازد در حالیکه اگر تخصص های عملی کار را فراگیرد می تواند در جامعه به کانون خانواده و تولد بچه های سالم بسیار کمک کند.

وزیر بهداشت گفت: آموزش ها اگر در یک دوره چهار ساله صورت می گیرد؛ شورای آموزش پزشکی و تخصصی جدیت به خرج دهد و اجازه ندهد حتی یک روز زودتر دانشجو ترک تحصیل کند.

وی افزود: ما نیازمند پزشکانی مجرب، متخصص و با مهارت هستیم و نه کسانی که صرفا به فراگیری دانش نظری می پردازند.

هاشمی از دانشگاه ها هم خواست در ارتقای کیفت کار پزشکی تلاش کنند.

وزیر بهداشت در ادامه به پزشک خانواده و نظام ارجاع اشاره کرد و گفت: اگر نظام ارجاع را می خواهیم پزشک خانواده هم نیاز داریم و هر دوی اینها نیاز به داشتن شبکه است.

هاشمی با بیان اینکه بهتر است در طول دوره پزشکی عمومی و تخصصی تجدید نظر شود، افزود: رودربایستی را باید کنار بگذاریم به فکر منفعت مردم باشید تا صنف، چرا که از حکومت انتظار می رود کفه اش به سمت مردم سنگینی کند.

وضع معیشتی دستیاران خوب نیست

وی به موضوعات مهم دیگری هم اشاره کرد و گفت: وضع معیشتی دستیاران خوب نیست؛ آن ها ماهی 700 یا 800 هزار تومان حقوق‌شان است بنابراین باید به نحوی عمل کنیم که حقوقشان دو برابر شود.

هاشمی خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور افزود: در پرداخت های نظام نوین هم تعلل نکنید و در این راستا به رده های مدیریتی حتما توجه شود.

وی به آموزش پرستاری اشاره کرد و گفت: باید به جامعه پرستاری خدمت کنیم و وضع آنها را ارتقا دهیم و شرایطی را فراهم کنیم که افرادی با سواد، متانت و عقل وارد این حرفه شوند نه اینکه با اهداف سیاسی وارد شوند و برای پیشبرد امورشان یا جلوی مجلس باشند یا وزارتخانه.

هاشمی خطاب به روسای دانشگاه های سراسر کشور افزود: هیچ گاه در انتخابات اصناف پزشکی دخالت نکنید اما رودربایستی را هم در جاهایی که منافع مردم مبناست کنار بگذارید.

وی همچنین به استفاده از فناوری های روز دنیا در پزشکی اشاره کرد و گفت: مذاکراتی با شرکت ها و دیگر کشورها در حال انجام است که اگر مذاکرات (ایران و 1+5) به نتیجه برسد گشایش بزرگی برای سرمایه گذاری در بخش بهداشت و درمان صورت می‌گیرد، البته اگر هم نشد اعتبارات قابل قبولی در داخل در نظر گرفته شده است.

۳۰۰ برابر شدن آموزش تخصصی رشته‌های پزشکی

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست گفت: آموزش تخصصی رشته های علوم پزشکی در ایران طی سه دهه گذشته ۳۰۰ برابر شده است.

باقر لاریجانی افزود: روند تغییرات پذیرش دستیار در مقاطع مختلف تخصصی و فوق تخصصی و تکمیل تخصصی طی 10 سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است که این رشد بیشتر در رشته های تخصصی بوده و در مابقی رشته ها رشد چندانی رخ نداده است.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به چالش های موجود در آموزش تخصصی اشاره کرد و گفت: باید بومی سازی را جدی بگیریم و نظام ارزش یابی را پیگیری و به بین الملل سازی آموزش نیز فکر کنیم.

لاریجانی افزود: تدوین و اجرایی کردن سند آمایش سرزمینی و برنامه جامع آموزش عالی حوزه سلامت را در دستور کار داریم.

وی سیاست و جهت گیری کلی حوزه آموزش را شامل آموزش عالی سلامت با تمرکز زدایی و نهادینه سازی آموزش و شبکه سازی عنوان کرد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین گفت: حدود 200 هزار پرستار در کشور کم داریم که باید با تربیت نیروی پرستاری جز کشورهای برتر منطقه باشیم.

لاریجانی از ایجاد دو یا سه تغییر در برگزاری آزمون دستیاری پزشکی در سال جاری نیز خبر داد که بر اساس آن سوابق آموزشی فرد در آینده شغلی وی موثر است.(خبرگزاری صدا و سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها