بعد از مدتها حرف وحدیث درمورد لزوم بررسی طرح استانی شدن انتخابات، نمایندگان مجلس امروز با ورود به بررسی جزئیات، این طرح جنجالی را در دستور کار خود قرار دادند تا در صورت تصویب نهایی، ساز وکار نحوه انتخاب نمایندگان از شیوه فعلی به روشی جدید در کشور تغییر یابد.
کد خبر: ۸۰۷۸۱۹
طرح جنجالی استانی شدن انتخابات به مجلس آمد

به گزارش جام جم آنلاین نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز یکشنه در میان هیاهوهای مخالف وموافق وحتی درخواست برای مسکوت ماندن طرح، تصمیم گرفتند که بررسی جزئیات طرح مهمی که هدفش فعال کردن نمایندگان در بعد نظارت وقانوگذاری وجدا شدن آنان از دغدغه های استانی است، مصوب کنند.

در میان مخالفتهای شدید نمایندگان مرز نشین وموافقت های نمایندگان کلان شهرها و در جریان بررسی جزئیات، 25 نماینده با امضای درخواستی طبق ماده 195 آیین نامه خواستار مسکوت ماندن این طرح شدند اما با وجود تلاش ها واستدلال ها ،اکثریت نمایندگان بر ضرورت بررسی جزئیات پافشاری کردند.

احمد امیرآبادی نماینده قم به عنوان یکی از در خواست کنندگان مسکوت ماندن طرح ،یادآور شد که درشرایطی که این طرح در دستور کار مجلس قرار دارد، کلید تبلیغات انتخابات مجلس دهم از هم اکنون خورده شده ولذا این قانون به این دوره از انتخابات مجلس نمی‌رسد.

وی تاکید کرد که ماده3 این طرح در مورد شروط ثبت نام افراد برای کاندیداتوری است که از طرف شورای نگهبان به دلیل پایمالی حقوق افراد با مخالفت روبه روخواهد شد

وی همچنین گفت :مجمع تشخیص مصلحت ،استانی شدن انتخابات را در سیاست‌های کلی رد کرده چون این طرح منشاء اختلافات قومی و منطقه‌ای است وباید رای به مسکوت ماندن آن داده شود تا به کمیسیون برگردد.

حمیدرضا طباطبایی نماینده نایین نیز در مخالفت با این درخواست اعلام کرد که این طرح در آذرماه سال گذشته مطرح شد که بعد از انجام کار کارشناسی کلیاتش تصویب و مجدداً برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع داده شد. بنابراین در جریان بررسی جزییات مسکوت ماندن طرح درست نیست .

وی با تاکید بر بررسی طرح شهرستانی و استانی شدن انتخابات یاد آور شد که نباید مجلس و تصمیماتش را مورد تردید قرار داد.

پس از این گفتگو واستماع نظرات موافق و مخالف ، پیشنهاد مسکوت ماندن طرح استانی- شهرستانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس نتوانست به تصویب برسد.

تعداد نمایندگان استان تغییر نمی‌کند

مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به جزییات طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس مصوب کرد که تعداد نمایندگان هر حوزه استانی معادل تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه موجود در آن استان است.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز در بررسی ماده یک طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که در انتخابات مجلس محدوده جغرافیایی هر استان به عنوان حوزه‌ی استانی انتخابات محسوب می‌شود.

همچنین در تبصره یک ذیل این ماده مصوب شد تعداد نمایندگان هر حوزه استانی معادل تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه موجود در استان است که مستند به قانون، تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی مصوب 30/1/1366 و اصلاحیه‌های بعدی آن تعیین شده است.

نمایندگان در یک حوزه انتخابیه ثبت نام کنند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماده دیگری از این طرح مصوب کردند هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید منحصرا برای یکی از حوزه‌های انتخابیه موجود در استان ثبت نام کند. همچنین ثبت نام در بیش از یک حوزه انتخابیه موجب لغو ثبت نام و محرومیت از داوطلبی نمایندگی آن دوره‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

فاطمه امیری - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
شیرعلی پاك نژاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
۰
۰
باسلام در سنوات گذشته طرح تنظیم خانواده با شعار فرزند كمتر زندگی بهتر بر سر زبان مردم وبا تشویق دولتمردان و اقتصادان دانان و... واما بودن اقوامی كه به این حرفها گوش ندادند ... حالا مسئولین به این حقیقت امر پی برده اند كه كار .كاركارشناسی نبوده وحالا هم فكر نكنم استانی شدن انتخابات كار كارشناسی خوبی شده باشد چون در این كار اقوام به جان هم می افتند وبعد سازمان های حقوق بشر غربی كاسه داغ تر از آش می شوند. همین حالا مگر نمی بینید

نیازمندی ها