شیخ‌الازهر مصر در مصاحبه‌ای گفت: غرب به تجزیه و تکه تکه شدن جهان اسلام تمایل دارد و خود تا حدودی مقصر پیدایش داعش است.
کد خبر: ۸۰۶۷۵۵

احمد الطیب، شیخ‌الازهر در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه در حاشیه سمیناری در فلورانس ایتالیا بشدت قدرت‌های غربی بویژه آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و خودش را یک شهروند عادی خواند و گفت: ظهور داعش یک شیوه و منش خودانگیخته است که ما را به سوی طرح این پرسش سوق می‌دهد که علت اصلی ظهور این گروه چیست؟ تسلیحاتی که داعش در اختیار دارد، آمریکایی است و در جهان عرب ساخته نمی‌شود. داعش بسرعت در حال گسترش است و به پول‌های زیادی نیاز دارد. وی در این مورد به سه محموله هوایی سلاح که به دست داعش افتاد اشاره کرد و ادامه داد: آنها (آمریکایی‌ها) گفتند که این اقدام را اشتباهی انجام دادند.

شیخ‌الازهر همچنین به نقش برخی از کشورهای عربی بویژه حوزه خلیج فارس در گسترش و تامین مالی داعش اشاره کرد و افزود: اگر جهان بویژه آمریکا خواسته بودند تا جهان عرب برای از میان بردن داعش همکاری کند، می‌توانستند ظرف یک روز این کار را انجام دهند. اما نظم جهانی به دنبال ناآرامی است و به نظر می‌رسد به جدایی و تکه تکه کردن منطقه ما تمایل دارد و داعش یک ابزار موثر برای این کار است. داعش برای قدرت‌های بزرگ‌تری که نمی‌خواهند منطقه ما در کنار اسرائیل رشد کند، کار می‌کند.

شیخ الازهر تمایل خود را برای دیدار با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان ابراز کرد اما اهمیت چنین تعاملی را کم‌اهمیت شمرد و گفت: اگر همه چیز به دست پاپ یا دیگر رهبران مذهبی بود، رخدادها خیلی سریع حل و فصل می‌شد. این مساله درباره پاپ یا الازهر نیست بلکه به رژیم‌های سیاسی بستگی دارد که درباره اوضاع اقتصادی، مالی و نظامی برنامه‌ریزی می‌کنند. اینها قدرت‌هایی هستند که پایگاه‌های نظامی در آب‌های کشورهای عربی دارند. وی در پاسخ به پرسشی درباره حکم اعدام اعضای اخوان‌المسلمین مصر از ارائه هرگونه انتقاد از دولت قاهره امتناع کرد و افزود: می‌دانم مصر بر این مشکل فائق آمده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها