پنج نفر در رابطه با پرونده مرگ زائران عربستانی در مشهد دستگیر شده و نمونه‌های آزمایشگاهی برای تعیین علت اصلی مرگ آنها به تهران منتقل شده است.
کد خبر: ۸۰۶۰۵۱

عصر دیروز درحالی که گمانه‌زنی‌ها در خصوص علت مرگ زائران عربستانی همچنان ادامه داشت، سخنگوی دستگاه قضا با حضور در جمع خبرنگاران، از بازداشت پنج نفر در این پرونده خبر داد. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در تشریح آخرین جزئیات حادثه مسمومیت تعدادی از شهروندان عربستانی در هتلی در مشهد، گفت: از طرف خودم و دستگاه قضایی به‌واسطه وقوع این حادثه ابراز تأسف می‌کنم و آرزو دارم هرچه سریع‌تر مسموم‌شدگان حالشان بهبود یافته و برای بازماندگان متوفیان نیز تسلی خاطر آرزومندم.

وی گفت: در این پرونده بازپرس ویژه قتلی تعیین شد که به‌صورت شبانه‌روز در حال انجام اقدامات لازم در این پرونده است. تاکنون پنج نفر بازداشت شده‌اند و از هوا، آب و غذایی که این افراد استفاده کرده بودند نمونه‌برداری شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: قرار شده است تا شامگاه دوشنبه نتیجه آزمایش‌های مربوط به سم‌شناسی تعیین شود، اما نکته قابل توجه این است که تاکنون هیچ‌ سرنخی مبنی بر عمدی بودن این حادثه به‌دست نیامده است؛ البته این جواب نهایی نیست و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو دیروز به خبرنگاران گفت: دیگر اطلاعات امنیتی و اطلاعاتی در مورد مسمومیت زائران عربستانی باید بررسی شود، اما حداقل نتایج این است که استفاده از سم غیرمجاز تخلف بوده ضمن این‌که استفاده از این سم محرز است.آزمایش‌ها نشان می‌دهد که برای سم پاشی از سم‌های غیرمجازی استفاده شده که نباید در این گونه مکان‌ها استفاده شود. این سم، تصعید شده و بخارش حشرات موذی را از بین می‌برد.

وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارونیز بارها اعلام کرده‌اند که این سم غیرمجاز است. مرگ و میر و مسمومیت با این سم پیش از این سابقه داشته و استفاده از آن در موارد خودکشی یا مرگ و میرهای تصادفی هم گزارش شده است.

رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی هم درخصوص آخرین وضعیت رسیدگی قضایی به پرونده گفت: اقدامات مقدماتی از جمله کالبدشکافی و آزمایش‌های پزشکی انجام شده در مرحله تکمیل است و به تهران ارسال شده است.

در مرحله اول، تشخیص اولیه پزشکی قانونی مسمومیت با بخار قرص برنج بوده است، البته در حال حاضر نمی‌توان علت مرگ را قرص برنج اعلام کرد.

حجت‌الاسلام علی مظفری با بیان این‌که از نظر قضایی به این نتیجه که عمل مجرمانه‌ای در این زمینه صورت گرفته باشد، نرسیده ایم، ادامه داد: دادسرا و مقامات امنیتی این موضوع راـ که اگر احیانا سوءقصدی برای مسمومیت زائران غیرایرانی صورت گرفته باشد ـ در دستور کار خود قرار می‌دهند.رئیس بیمارستان امام رضا(ع) مشهد هم دیروز اعلام کرد: تعداد زائران غیرایرانی دچار مسمومیت که در این بیمارستان بستری شده‌اند به 36 نفر افزایش یافت.

دکتر عبدالله بهرامی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ساعت 3 بامداد دوشنبه سه زائر عرب دیگر که کودک هستند با علائم مسمومیت به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد مراجعه کردند.

وی افزود: هم‌اکنون وضع جسمانی 32 زائر غیرایرانی دچار مسمومیت که در این بیمارستان بستری هستند پایدار و مطلوب است.

زائران عربستانی در قالب کاروان 60 نفره سیاحتی و زیارتی به مشهد مقدس سفر کرده بودند.نتیجه بررسی‌ها درخصوص این پرونده، در کمترین زمان ممکن مشخص شده و تحقیقات گسترده در این زمینه ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها