کارشناسان در گفتگو با جام جم آنلاین:

اقتصاد مقاومتی پس از توافق فراموش نشود

وزیر خزانه‌داری آمریکا امروز در نشست «جروزالم‌پست» با بیان اینکه توافق نهایی باید امکان بازرسی در هر زمان و از هر مکان را فراهم کند، گفت: احیای فوری اقتصاد ایران پس از توافق، افسانه‌ای بیش نیست.
کد خبر: ۸۰۵۶۳۰
توافق هسته ای باید امکان بازرسی از هر مکان را فراهم کند

«جک لو» وزیر خزانه‌داری آمریکا روز یکشنبه بار دیگر گفت در توافق نهایی هسته‌ای، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بتواند از هر کجا در ایران، بازرسی کند.

وی که در نشستی به میزبانی روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» سخنرانی می‌کرد، گفت توافق هسته‌ای باید شامل «نظارت‌های قدرتمند بوده و اجازه دهد آژانس از هر مکان و در هر زمانی دلیلی داشت، بازرسی انجام دهد.»

لو با بیان اینکه تحریم‌ها تنها ابزاری برای رسیدن به یک نتیجه بوده‌اند، بار دیگر گفت در صورت نقض توافق، تحریم‌ها به سرعت بازمی‌گردند. وی در مورد مناقشه بر سر مکانیزم «بازگشت آنی تحریم‌ها»، گفت: «اجازه نمی‌دهیم یکی از اعضای شورای امنیت از جمله روسیه یا چین، بتواند بازگشت (تحریم‌ها) را وتو کند.»

این مقام ارشد دولت آمریکا افزود: «ما هم این نگرانی را داریم که ممکن است ایران از پولی که به دلیل کاهش تحریم‌ها کسب می‌کند، برای حمایت از تروریسم استفاده کند.»

وی افزود: «این تصور که اقتصاد ایران بلافاصله (پس از توافق) احیا می‌شود، افسانه‌ای بیش نیست. این امر زمان می ‌برد.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا در مورد روابط تهران و واشنگتن پس از توافق هم گفت: «توافق هسته‌ای هرگز عاملی برای حل تمام اختلافات بین ایالات متحده و ایران نبوده است. هدف توافق این نیست.»

لو ادامه داد: «نخست‌وزیر (بنیامین) نتانیاهو معتقد نیست که می‌شود به ایران اعتماد کرد. ما هم اعتقادی نداریم.»

وی سپس در پاسخ به اعتراضات حضار اسرائیلی و منتقدان به مذاکره با ایران، افزود: «دیپلماسی را برای دوستان به کار نمی ‌برید، بلکه در برابر رقبا از آن استفاده می‌کنید.»

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 که تازه‌ترین دور آن این هفته در شهر وین اتریش برگزار شد، باید تا 10 تیر ماه به نتیجه برسد. با این حال اصرار طرف غربی بر بازرسی‌های خارج از عرف و قوانین معمول بین‌المللی موجب شده تا روند پیشرفت گفت‌وگوها، آنطور که طرفین می‌گویند «بسیار کند» باشد.( فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها