با داغ شدن بحث شبکه‌های اجتماعی، افراد موافق و مخالف گسترش این شبکه‌ها، نظرات و پیشنهادهای خود را ابراز می‌کنند. براساس نتایج یک تحقیق جدید، کاربران فیسبوکی با نوشتن درباره مسائل شخصی و خصوصی خود تا حدود زیادی شخصیت و ویژگی‌های رفتاری خود را بروز می‌دهند.
کد خبر: ۸۰۵۱۷۵
پست‌های کاربران فیسبوک از روحیاتشان خبر می‌دهد

براساس این تحقیق، کاربرانی که درباره شریک عاطفی خود مطلبی روی صفحه فیسبوک می‌گذارند، به احتمال زیاد کمتر برای خود احترام قائل هستند. اما افرادی که درباره رژیم غذایی، ورزش و پیشرفت‌های خود پست می‌گذارند، معمولا انسان‌هایی خودشیفته هستند.

روان‌شناسان دانشگاه برونل لندن تحقیقی روی کاربران فیسبوک انجام دادند تا ویژگی‌های شخصیتی و انگیزه‌هایی را که بر انتخاب پست‌های فیسبوکی آنها تاثیر می‌‌گذارد، آزمایش کنند. این تحقیق روی 555 کاربر فیسبوک انجام شد تا علاوه بر خودشیفتگی و احترام به خود، پنج ویژگی شخصیتی بزرگ آنها شامل برون‌گرایی، داشتن روانی رنجور، صداقت، خوش مشربی و وظیفه‌شناسی را مشخص کنند.

نتیجه این تحقیق حاکی از این بود افرادی که کمتر به خود احترام می‌گذارند، غالبا پست‌هایی درباره شریک عاطفی فعلی خود و فراز و نشیب‌های رابطه خود می‌گذارند. اما دیوار نوشته‌های خودشیفتگان بیشتر اوقات درباره دستاوردهایشان است که از نیاز آنها به جلب توجه از سوی دوستانشان در فیسبوک منشأ می‌گیرد. این مطالب معمولا لایک‌ها و کامنت‌های زیادی می‌گیرد و فخرفروشی و خودشیفتگی این افراد با نیاز به توجهی که می‌طلبند، تقویت می‌شود. برای مثال این افراد اغلب پست‌هایی درباره برنامه‌ها، رژیم غذایی و ورزش روزانه خود می‌گذارند و از فیسبوک برای نشان‌دادن وضع ظاهری و فیزیکی خود استفاده می‌کنند. از سوی دیگر افراد وظیفه‌شناس با نگارش پست‌هایی درباره افراد جامعه از قبیل وضعیت کودکان و زنان، خصوصیات خود و دلمشغولی‌هایشان را نشان می‌دهند.

دکتر تارا مارشال، استاد روان‌شناسی دانشگاه برونل که به همراه تیم خود در این باره تحقیق می‌کند، می‌گوید: «شاید کمی شگفت‌آور باشد که پست‌های فیسبوک، با دقت خوبی خصوصیات شخصیتی افراد را منعکس می‌کند. با این حال درک این که چرا مردم درباره بعضی موضوع‌ها در صفحه فیسبوک خود مطلب می‌نویسند، مهم است. زیرا آنها با لایک‌ها و کامنت‌هایی که از این نوشته‌ها می‌گیرند، توجه دیگران را به خود جلب می‌کنند. کاربرانی که لایک و کامنت بیشتری می‌گیرند، دوست دارند منفعت‌های محبوبیت اجتماعی را تجربه کنند. کسانی که لایک و کامنت کمی می‌گیرند، نوعی احساس طرد شدن از جامعه را تجربه می‌کنند.» این روان‌شناس در ادامه می‌گوید: «اگرچه نتایجی که گرفتیم، نشان می‌دهد خودشیفتگان از لایک‌ها و کامنت‌هایی که می‌گیرند، به خود می‌بالند، اما دوستان فیسبوکی‌ آنها شاید از این پست‌ها خسته شده باشند و تنها در ظاهر و به خاطر رعایت ادب با لایک‌هایشان آنها را پشتیبانی ‌کنند و در باطن از این نمایش‌ها راضی نباشند.» این تیم تحقیقاتی اعلام کرده است باید مطالعات بیشتری درباره پست‌های کاربران فیسبوک انجام شود تا به نتایج بیشتری از وضعیت روحی و رفتاری آنها دست پیدا کرد.

phys.org / مترجم: آزاده ارشدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها