جزئیات اقرارهای چاک بلیزر مقام بلندپایه سابق فیفا در جریان یک جلسه دادگاه در سال ۲۰۱۳ در نیویورک به عنوان بخشی از اسناد دادگاه منتشر شده است.
کد خبر: ۸۰۴۶۱۵
بلیزر جزئیات فساد در فیفا را فاش کرد + عکس

براساس این اسناد، او می گوید که همراه با دیگر اعضای کمیته اجرایی فیفا به پذیرش رشوه در مقابل گزینش آفریقای جنوبی برای میزبانی جام جهانی ۲۰۱۰ موافقت کردند.

بلیزر که آمریکایی است همچنین در ارتباط با جام جهانی ۱۹۹۸ رشوه دریافت کرد.

آمریکا یک پرونده بزرگ جنایی در مورد فساد در فیفا تشکیل داده است؛ پرونده ای که یک روز پیشتر به استعفای سپ بلاتر رئیس فیفا منجر شد.

دادستان های آمریکایی هفته پیش ۱۴ نفر را در ارتباط با رشوه خواری، اخاذی و پولشویی متهم کردند. قبلا ۴ نفر دیگر از جمله بلیزر در این ارتباط متهم شده بودند.

وزارت دادگستری آمریکا مدعی است که این افراد طی یک دوره ۲۴ ساله در مجموع بیش از ۱۵۰ میلیون دلار رشوه گرفته اند.

هفت نفر از این ۱۴ نفر، مقام های فیفا هستند و در زوریخ دستگیر شدند. دو نفر آنها معاونان فدراسیون جهانی فوتبال هستند.

دادستان ها متن جلسات سال ۲۰۱۳ دادگاه بخش شرقی نیویورک را روز چهارشنبه منتشر کردند و جزئیات اقرارهای بلیزر بخشی از آن بود. این اقرارها براساس توافق بلیزر با دادستان ها در مورد میزان مجازات انجام شد.

بلیزر از ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۱ دومین مقام بلندپایه بخش آمریکای شمالی و مرکزی و حوزه کارائیب فیفا بود و همچنین از ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۳ در کمیته اجرایی فیفا عضویت داشت.

براساس آن اسناد، بلیزر در دادگاه گفت:«از حوالی سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱، من و دیگران در کمیته اجرایی فیفا با پذیرش رشوه برای انتخاب آفریقای جنوبی به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۱۰ موافقت کردیم».

این در حالی است که پیش از آن، روز چهارشنبه آفریقای جنوبی پرداخت ۱۰ میلیون دلار رشوه برای جلب میزبانی رویداد ۲۰۱۰ را تکذیب کرده بود.

بلیزر گفت:‌«من و دیگران با پذیرش رشوه و پول زیرمیزی برای حق پخش و سایر حقوق کاپ های طلایی ۱۹۹۶، ۱۹۹۸، ۲۰۰۰، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ (قهرمانی های منطقه ای برای تیم های ملی) موافقت کردیم».

سایر اقرارها در میان ۱۰ اتهام او که در یک سند ۴۰ صفحه ای ثبت شده شامل فرار از پرداخت مالیات است.

ماموران فدرال آمریکا که درباره فرار بلیزر از پرداخت مالیات تحقیق می کردند او را دستگیر کردند و او قبول کرد با محققان همکاری کند.

گفته می شود که او با ضبط صدای همکارانش با استفاده از میکروفون جاسازی شده در یک دسته کلید موافقت کرد.

بلیزر که ۷۰ سال دارد به سرطان روده مبتلاست و حال او وخیم توصیف می شود.

علاوه بر این پرونده در آمریکا، مقام های سوئیسی هم درحال تحقیق درباره چگونگی اعطای میزبانی جام های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ هستند.

پیشتر در روز چهارشنبه حدود ۴۰۰ کارمند فیفا در پی ورود بلاتر به ساختمان برای ۱۰ دقیقه سرپا برایش کف زدند.

بنابه گزارش ها، او که در آستانه اشک ریختن بود «تیم فوق العاده» فیفا را تشویق کرد «قوی باشند».

او بر اصلاحاتی که فیفا اکنون باید به آنها دست بزند تاکید کرد.

بلاتر شنبه هفته پیش مجددا طی انتخاباتی رئیس فیفا شد اما روز سه شنبه پس از اعلام استعفایش گفت به نظر می رسد که «اختیارات سپرده شده به او مورد حمایت همه جهان نیست».(بی بی سی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها