ثبت رکورد جدید مصرف برق در تابستان

معاون وزیر نیرو: مدیریت نکنیم خاموشی داریم

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه پیک مصرف برق تابستان با ثبت یک رکورد جدید از مرز ۵۱ هزار مگاوات عبور می‌کند، گفت: مصرف و تقاضا را مدیریت نکنیم با خاموشی‌های تابستانی روبرو خواهیم شد.
کد خبر: ۸۰۴۳۸۸
معاون وزیر نیرو: مدیریت نکنیم خاموشی داریم

هوشنگ فلاحتیان در یک گردهمایی در جمع مدیران صنعت برق با اشاره به جهش مصرف برق در کشور در طول چند سال گذشته تاکنون، گفت: برای تابستان سال جاری چنانچه مدیریتی در مصرف برق انجام نگیرد، پیک بار برق از مرز ۵۱ هزار مگاوات عبور می کند و این مسئله صنعت برق را با مشکل جدی روبرو خواهد کرد.

معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت اعمال مدیریت مصرف برق و تقاضا، افزود: این میزان پیک بار رقم بزرگی است و در حالی در تابستان با این میزان پیک بار مواجه هستیم که پیک بار برق مصرفی کشور در زمستان ۳۰ تا ۳۲ هزار مگاوات است.

این مقام مسئول بار دیگر با تاکید بر اینکه چنانچه اعمال مدیریتی در طرف تقاضا و در زمینه مصرف برق در فصل تابستان انجام نگیرد، با مشکل جدی در فصل گرما در زمنیه تامین برق مواجه خواهیم شد، اظهار کرد: چنانچه بخواهیم حداکثر در سه ماه فصل تابستان تامین برق را بدون هیچ مشکلی انجام دهیم باید مدیریتی جدی در زمینه مصرف برق اعمال شود و مدیران ۱۶ شرکت برق منطقه ای کشور باید سعی کنند پیک بار مصرفی برق آنها در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته افزایش نیابد.

فلاحتیان با بیان اینکه مدیریت طرف تقاضا روش ها و متدهای علمی خاص خود را دارد، افزود: مدیران حال حاضر شرکت های برق منطقه ای باید در کنار ایجاد زیرساخت های جدید با رویکرد علمی به مدیریت طرف تقاضا نیز توجه داشته باشند.

معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو همچنین به مشکلات موجود در زمینه اقتصاد برق کشور اشاره کرد و گفت: در طول دو سال گذشته اقداماتی در زمینه ایجاد توازن میان منابع و مصارف صنعت برق انجام گرفته اما هنوز در حوزه این صنعت مشکلات اقتصادی جدی داریم.

این مقام مسئول به ثابت ماندن قیمت برق از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ تاکید کرد: این ثابت ماندن قیمت برق در حالی بود که مواد اولیه صنعت برق از جمله سیم های مسی و آلومینیمی افزایش چند ۱۰۰ درصدی داشته اند به عنوان نمونه قیمت سیم مسی از کیلویی هزار تومان به کیلویی ۲۷ هزار تومان رسیده است.

فلاحتیان با اعلام اینکه این افزایش بسیار قیمت مواد اولیه صنعت برق و از طرف دیگر ثابت ماندن قیمت برق منجر به کاهش چشمگیر درآمدهای صنعت برق کشور شد و اقتصاد این صنعت را با مشکل مواجه کرده است، گفت: همیشه نیاز به سرمایه گذاری های جدید در زمینه توسعه زیرساخت های برق ضروری نیست، چنانچه بتوانیم بخش تقاضا را مدیریت کنیم خواهیم توانست میزان سرمایه گذاری در صنعت برق را تا حد زیادی کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون برای احداث یک نیروگاه پنج هزار مگاواتی با شبکه های توزیع و انتقال آن به ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: این در حالی است که میزان فروش برق این نیروگاه معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان است و قطعا این اختلاف باید از طریق تزریق منابع دیگر در صنعت برق جبران شود که به صرفه نیست.

معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو با مطلوب ارزیابی کردن وضعیت صادرات برق ایران به عراق، تبیین کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید برق در سه استان کرمانشاه، کردستان و ایلام به ۲۳۰۰ مگاوات رسیده که امیدواریم با بهره برداری از چند نیروگاه دیگر دو تا سه سال آینده این میزان به بیش از چهار هزار مگاوات افزایش یابد.

وی از بهره برداری از نیروگاه سیمره با ظرفیت ۴۸۰ مگاوات در سال جاری خبر داد و افزود: در روزهای آینده نیز یک نیروگاه در اسلام آبادغرب با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات وارد مدار می شود.

معاون وزیر نیرو همچنین با بیان اینکه نیروگاه سد داریان تا اوایل سال آینده با ظرفیت تولید ۲۰۰ مگاوات وارد مدار می‌شود، گفت: با توجه به انعقاد قرارداد نیروگاه بخار زاگرس در اواخر سال گذشته، تاکید کرد: به زودی عملیات اجرایی این نیروگاه ۳۲۰ مگاواتی آغاز شده و تا ۲ سال و نیم آینده این نیروگاه نیز در منطقه غرب کشور به بهره برداری می رسد.

فلاحتیان با بیان اینکه ساخت نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی اسلام آباد غرب درسه سال گذشته تا حدی رکود داشته است، افزود: اواخر سال گذشته LC این نیروگاه باز شد و در آینده نزدیک عملیات نصب واحدهای نیروگاه انجام شده و ظرفیت ۵۰۰ مگاواتی آن به عنوان فاز اول این نیروگاه وارد مدار خواهد شد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها