پرونده ای با ۲۰۰ جلد کیفرخواست

قاضی پرونده بابک زنجانی مشخص شد

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین صفحات اول خود مطالبی همچون«تخلفات روزانه بانک‌ها؛ ۶ ماه دیگر بررسی می‌شود»،«انتقام اینترنتی از مرد گرانفروش»،«قرارداد که یواشکی امضا نمی شود !»،«آیت الله هاشمی رفسنجانی:بعضی گروه ها فقط نام مردم را مصادره می کنند»،«چک های برگشتی 6 برابر شد»،«انگور 40 هزار تومانی استرالیا و مازراتی 2 میلیاردی ایتالیا» و «روحانی:دولت به وعده‌های خود عمل کرده است» را منتشر کرده است.
کد خبر: ۸۰۴۳۰۶
بابک زنجانی تاجری خوش‌نام است!

بابک زنجانی تاجری خوش‌نام است!

روزنامه آرمان نوشت: شنیده شد که دبیر شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت:ترک‏ها به بابک زنجانی با دید یک تاجر موفق می‌‏نگرند که در شرایط خاص، از ترکیه خرید کرده و به هیچ‌‏وجه به‏‌و‏یژه از سوی طرف دولتی، نگاهی منفی به او وجود ندارد. تابناک نوشت؛ سیدجلال ابراهیمی ادامه داد: به این دلیل، رضا ضراب نیز پس از دستگیری به‌سرعت آزاد شد، چون دلیلی برای بازداشت او از دیدگاه آنها وجود نداشت و بنابر آخرین اخبار، آقای ضراب کاملا آزادانه به روابط تجاری خود مشغول است، اما به هرصورت، دیگر نیازی به معاملات طلا وجود ندارد، چراکه بنابر قرارداد جدید با عنوان پیمان پولی ایران و ترکیه، هر دو کشور می‌توانند با پول ملی خود اقدام به معامله کنند و نیازی به معاملات مبتنی بر دلار نیست. در گذشته این نوع معاملات در حدود ١٢درصد بود که پس از سفر اخیر اردوغان به ایران، بنابراین قرارداد جدید، این رقم به صددرصد افزایش یافت. این امر سبب می‌شود با تسهیل روابط تجاری دو کشور، حجم واردات و صادرات بسیار تحت تأثیر قرار گیرد و مشکلات بانکی در این زمینه وجود نداشته باشد و بانک‌ها به‌راحتی اقدام به گشایش ال‏سی و پرداخت فاینانس کنند.

تعیین زمان دادگاه مرتضوی

آرمان نوشت:شنیده شد که سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران گفت: جلسه بعدی دادگاه رئیس سابق سازمان تامین‌اجتماعی تا تیرماه برگزار می‌شود. فرارو نوشت؛ محسن افتخاری گفت: بخشی از پرونده سعید مرتضوی دارای نقص بود که قاضی اقدام به استعلام کرد.وی یادآور شد: درحال حاضر پاسخ استعلام‌ها از سازمان تامین‌اجتماعی آمده و باید منتظر تعیین وقت دادگاه باشیم. وی افزود: احتمالا تا تیرماه وقت رسیدگی به پرونده سعید مرتضوی از سوی قاضی کشکولی تعیین می‌شود. قاضی محمدی‌کشکولی بعد از پایان چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات سعید مرتضوی با حضور در جمع خبرنگارن در پاسخ به این سوال که جلسه بعدی دادگاه در چه تاریخی برگزار می‌شود، گفت:‌ بعد از وصول پاسخ استعلامات، از متهمین و شاکیان برای حضور در جلسه بعدی دعوت خواهد شد.

جزئیات یک بازی رسانه‌ای عجیب

آرمان نوشت:شنیده شد که خوراک خبری برخی رسانه‌های داخلی مدعی ارزشمداری، توسط خود آنها تهیه و در رسانه‌های مخالف کشور منتشر می‌شود! صراط نوشت؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد تعدادی از سایت‌های خبری داخلی که مدعی ارزشمداری هستند، روش عجیبی را برای شایعه‌سازی و شانتاژهای خبری خود در پیش گرفته اند. بر این اساس، چند سایت خبری مدعی این جریان که در یک محل به‌روز می‌شوند، مدت‌هاست این پروژه عجیب را پیاده کرده‌اند. روش مذکور به این ترتیب است که ابتدا خبری راست، دروغ یا کاسبکارانه، در یکی از این سایت‌ها تولید می‌شود؛ سپس در سایت دیگر بازنشر داده می‌شود، و در مرحله بعدی توسط یکی از گردانندگان این سایت‌ها، با نام مستعار در سایت بالاترین بانشر داده می‌شود.

تغییرات گسترده در وزارت ورزش

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که ظاهرا قرار است تغییرات گسترده‌ای در وزارت ورزش در سطح معاونان ایجاد شود. در روزهای گذشته شایعه تغییر وزیر ورزش را برخی رسانه‌ها مطرح کردند اما این شایعه تکذیب شد با این حال این روزها در محافل ورزشی خبر دیگری به گوش می‌رسد که مربوط به وزارت ورزش است. شنیده‌ایم که ظاهرا از دولت به وزیر ورزش گفته‌اند هرچه سریع‌تر در وزارت ورزش تغییراتی انجام بدهد و به نارضایتی‌های اهالی فوتبال هم رسیدگی شود. به همین دلیل گفته می‌شود به‌زودی تغییرات گسترده‌ای را در سطح معاونان وزارت ورزش شاهد خواهیم بود. برخی می‌گویند تغییر مسئولیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از امیررضا خادم به نصرا... سجادی در راستای همین دستور دولت به وزیر ورزش صورت گرفته است.

عیادت مخفی فردوسی‌پور از مایلی‌کهن

آرمان آورده:شنیده شد که سرمربی سابق تیم ملی، در چند سال گذشته جزو سرسخت‌ترین منتقدان عادل فردوسی پور بوده و بارها از او و برنامه اش انتقاد کرده است. مایلی کهن این اواخر عادل را «کروشی پور» خطاب کرد و گفت برای این مربی برنامه می‌سازد. رابطه این دو همیشه سینوسی بوده است. با اینهمه، فردوسی پور پس از بستری شدن محمد مایلی کهن به عیادت او رفت. عادل همیشه عادت دارد بی‌سر و صدا این کارها را می‌کند و اتفاقا کسی هم از حضورش در بیمارستان با خبر نشد تا اینکه خود مایلی کهن این موضوع را گفت. خبرآنلاین نوشت؛ او که از حضور عادل تا حدودی ذوق زده شده، این روزها به کسانی که به عیادتش می‌آیند، از حضور عادل بر بالین‌اش خبر می‌دهد.

طرح استکبار برای نفوذ به مجلس خبرگان

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: مراقب ورود نیروهای نفوذی به مجلس خبرگان باشیم. اسدا... بادامچیان اظهار داشت: در برگزاری این انتخابات استکبار کمر همت بسته است تا در آن نفوذی بفرستد چون معتقد است این مجلس نقش ویژه‌ای در مسائل روز خواهد داشت. وی ادامه داد: با توجه به اینکه اصل ولایت فقیه بر پایه بیداری اسلامی است بنابراین این زمینه وجود دارد که افراد نفوذی و مزاحم به این مجلس فرستاده شود که نیاز است همه مراقب باشیم. عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: وظیفه ما این است فهرستی که جامعه روحانیت در این راستا مطرح می‌کند را حمایت کنیم و نیروهای اصولگرا به این وحدت رسیده‌اند.

پیش بینی انتخاباتی یک نماینده

روزنامه ایران نوشت:عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس درباره فعالیت کمرنگ اصولگرایان اعتدالی در مقایسه با اصولگرایانی چون جبهه پایداری و ایثارگران گفت: اجاق فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل به معنای واقعی روشن نشده است و هنوز تحرکات به شکل جدی صورت نگرفته است. سید رمضان شجاعی کیاسری درباره فعالیت کمرنگ اصولگرایان اعتدالی در مقایسه با اصولگرایانی چون جبهه پایداری و ایثارگران گفت: اجاق فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل به معنای واقعی روشن نشده است و هنوز تحرکات به شکل جدی صورت نگرفته است.

جهانیان به زودی غافلگیر ‌می‌شوند

آرمان نوشت:شنیده شد که پانوراما الشرق الوسط نوشت منابع عربی گزارش دادند فرمانده سپاه قدس وعده داد جهانیان از تحولات چند روز آینده در سوریه شگفت زده خواهند شد. خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری «پانوراما الشرق الاوسط» اعلام کرد، سردار قاسم سلیمانی از تحولات آینده در سوریه خبرداده و گفت: در چند روز آینده جهانیان از آنچه ما با همکاری فرماندهان نظامی سوریه در حال آماده کردن مقدمات آن هستیم غافلگیر خواهند شد.

نماز با کفش؟

روزنامه جمهوری اسلامی در ستون جهت اطلاع نوشت: انتشار تصویر نماز خواندن ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان با کفش در داخل کعبه باعث انتقاد شدید مسلمانان جهان از وی شده است. پادشاه عربستان اخیراً به زیارت مسجدالحرام در مکه مکرمه رفته و پس از آن وارد کعبه مشرفه شد و درحالی که کفش به پا داشت، دو رکعت نماز آنجا خواند و پس از آن دیوار کعبه در حضور وی شسته شد. ورود به کعبه که مقدس‌ترین و پاکترین نقطه روی زمین از نظر مسلمانان محسوب می‌شود، باید بدون کفش باشد و اقدام شاه سلمان، یک بدعت است.

بازهم عربستان علیه ایران

جمهوری اسلامی نوشت:وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: در مقابل دخالت‌های ایران دست بسته نخواهیم ماند. وی که در کنفرانس خبری مشترک با همتای مصری خود در قاهره سخن می‌گفت، ایران را به دخالت در امور کشورهای دیگر متهم‌ کرد. عادل الجبیر، در شرایطی ایران را به دخالت در امور داخلی دیگر کشورهای منطقه متهم می‌کند که این کشور در 4 سال گذشته دو بار با لشکرکشی و حمله نظامی آشکار به دو کشور بحرین و یمن در امور داخلی آنها دخالت کرده و سالهاست که با صرف هزینه‌های گزاف، از تروریست‌های تکفیری برای به آشوب کشاندن سوریه و عراق حمایت می‌کند. وزیر خارجه عربستان، در عین حال که ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد، این را هم گفت که: نگاه ما به آینده است و اینکه بتوانیم با ایران یک رابطه قوی برقرار کنیم.

یک انتخابات و این همه دولتمرد بیطرف؟!

روزنامه کیهان نوشت:آیا دولت در انتخابات آن‌گونه که رئیس‌جمهور می‌گوید بیطرف است؟ رفتار برخی دولتمردان دراین‌باره در تناقض با سخنان روحانی است.

وبسایت فردا با طرح موضوع فوق نوشت: رئیس‌جمهور در جمع فرمانداران خود از عدم ورود دولت در انتخابات گفت و مجموعه تحت امر خود و دیگر دستگاه‌های کشور را به عدم ورود به انتخابات توصیه کرد. رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود گفت: اینکه دولت بخواهد به عنوان حامی از این حزب یا آن گروه وارد انتخابات شود، به هیچ عنوان چنین چیزی نخواهد بود.

وی افزود: دولت، حزب و جناح نیست، فرای حزب و جناح است، مجری قانون است؛ باید قانون را اجرا کند.

فردا با بیان اینکه «این حرف‌ها در حالی است که نگاه مجموعه پایین‌دستی و کنایه‌های شخص ایشان خلاف این گفتار را نشانه می‌روند»، به پیام کنایه‌آمیز رئیس‌جمهور در نوروز پرداخت و نوشت: در این اقدام‌ها روحانی در پیام نوروزی خود با بیانی کنایه‌دار از مجلسی حرف زده بود که در شان ملت باشد. وی گفته بود «دست به دست هم دهیم، مجلسی را بسازیم که شایسته این ملت بزرگ ایران است و مجلس خبرگانی را به وجود آوریم که ثبات بیشتر برای کشور و آرامش بیشتر برای افکار عمومی جامعه ما بوجود آورد و این کار با همکاری یکدیگر امکان‌پذیر است.»

اما کار به کنایه و حرف در لفافه ختم نشد و اقدامات و حرف‌های انتخاباتی دولتی‌ها ادامه داشت. علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور از فعالیت‌های ستاد انتخاباتی روحانی برای انتخابات مجلس حرف زد و از تلاش برای کسب کرسی‌های مجلس گفت. یونسی در سفر به سیستان و بلوچستان در جمع اعضای ستاد انتخاباتی حسن روحانی گفته بود که: «ستادهای انتخاباتی حسن روحانی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری راکد شده است و این به زیان دولت است. ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری نه تنها باید منسجم باشند بلکه از هم‌اکنون برای انتخابات بعدی مجلس فعالیت خود را آغاز کنند.»

از سوی دیگر حسین مرعشی خبر از فعال شدن دوباره ستادهای انتخاباتی روحانی با مدیریت نوبخت داد. خبری که اگرچه تکذیب شد اما با حضور و سخنرانی نوبخت در جمع بخش جوانان حزبش مورد خدشه واقع شد.

فردا خاطر نشان می‌کند: اما شاخص‌تر از همه این اخبار گفته‌های معاون اول آقای روحانی بود. جهانگیری در 6‌ام اردیبهشت‌ماه در جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران که ریاست آن را برعهده دارد از خطر شکست در انتخابات برای دولت حرف زد و تاکید کرد که اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار این دولت ناتمام خواهد ماند.

فردا در پایان می‌نویسد: اگرچه ورود دولتی‌ها به انتخابات سابقه طولانی دارداما به نظر می‌رسد اقدام روحانی در رد فعالیت‌های دولتی‌ها در انتخابات بیشتر از این که سوزن به خود باشد جوال‌دوز به دیگری است. جوال‌دوزی که بناست به مجموعه‌های دیگر زده شود تا هم از سوی انتخابات به سود اصلاح‌طلبان پایان برد هم حریف‌ها را از میدان به در کند؛ امید می‌رود هرچه به سمت انتخابات پیش می‌رود از این دست اقدام‌ها کاسته شده و از ورود حزبی دولتمردان به عرصه سیاست کاسته شود تا شائبه دخالت دولت در انتخابات از میان برود.

آفتاب یزد: بی‌محابا می‌گوییم روحانی کاری برای مردم نکرده است

کیهان نوشت:یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید دکتر روحانی در غیاب بزرگان سازندگی و اصلاحات روی کار آمد و هنوز کار خاصی انجام نداده است.

روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی نوشت: آقای دکتر روحانی در غیاب دولتمردان بزرگ دوران سازندگی و اصلاحات و ملغمه و معجونی از افکار تکنوکراتی و سیاسی در انتخابات خردادماه سال 1392 با وجود جناح اصولگرا که دارای تشتت فکری بوده و همگرایی آرمانی و عملی نداشتند و امتحان پس داده نیز بودند و با وجود چهره نخبه و سیاستمدار کارکشته لیکن محافظه‌کاری چون دکتر علی‌اکبر ولایتی، دولت جدید را به دست گرفت.

نویسنده می‌افزاید: بی‌محابا بگویم ایشان در طول این مدت برای مردم و قشر نخبه حامی خود، کار خاص و شاقی انجام نداده است! از تورم و کاهش آن می‌گویند: به عنوان یک قلم به دست و کارشناس حقوقی و اقتصادی به تجربه میدان کاری می‌گویم ما هنوز با وجود کاهش اندک تورم به مصیبت رکود مبتلا هستیم و از فشارها و تشریفات زاید در بروکراسی اداری برای اخذ تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان چیزی کاسته نشده است. از آزاد شدن دارایی‌ها و منابع مالی بلوکه شده ایران در خارج از کشور ناشی از فروش نفت جز مقدار اندک خبری نیست و مذاکرات هسته‌ای با وجود کارشکنی‌های کدخدا! با وجود آنکه جناب روحانی قول حل‌وفصل 6 ماهه آن را داده بودند خبری نیست و فعلا همه چیز منوط بر راستی‌آزمایی و منوط به بازرسی‌های دوره‌ای است و چانه‌زنی‌ها ادامه دارد.

نویسنده خاطرنشان می‌کند: اکنون دولتمردان فقط دوست دارند تنها سخنان شاه کلید خود را بشنوند و به حلقه‌های سیاسی و اجتماعی دوم و سوم جامعه کاری ندارند!... آقای روحانی عزیز! شما گفته بودید مگر دست خودمان است که اهل نظر و نخبه را از چرخه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کنار بگذاریم. اما در عمل شاهد یک پارادوکس سنگینی هستیم که بعضی از اطرافیان و حلقه دوم و سوم دولت نمی‌خواهند اهل نظر به اعتلاء برسند و شما را مددرسان باشند و سخن رساندن به شما و عزیزان نزدیک شما نیز بسیار سخت است. و این شاه‌کلید سخن با جنابعالی و نکته مغفول و مقفول! دولت شماست که:

شمس درخشنده چو پنهان شود شب پره بازیگر میدان شود!

نویسنده آفتاب یزد تصریح می‌کند دوست خوب کسی است که تو را بگریاند و به تفکر وادارد. بنده نیز تلخی برخورد صادقانه را بر شیرینی برخورد کاذبانه و منافقانه ترجیح می‌دهم.

عبدی: اصلاح‌طلبان معطل بودند روحانی و عارف نامزد ما نبودند

روزنامه کیهان نوشت:عضو مستعفی حزب مشارکت تصریح کرد در انتخابات 92، عارف شخصی شرکت کرده بود و روحانی هم اصلا نامزد اصلاح‌طلبان نبود.

عباس عبدی در گفت‌وگو با روزنامه شرق با بیان اینکه به عملکرد اصلاح‌طلبان حتی قبل از اتفاقات سال 88 انتقاد دارد می‌گوید: در سال 88 ابتدا در ستاد آقای کروبی بودم و همان زمان هم گفتم اگر آقای خاتمی بیاید، من در ستاد هیچ نامزدی فعالیت نخواهم کرد. به محض اینکه آقای خاتمی آمد، از ستاد آقای کروبی خارج شدم و بعد از یک ماه (اعلام انصراف از نامزدی آقای خاتمی) دوباره به ستاد آقای کروبی بازگشتم. اساساً به نام جریان اصلاحات با هدف کسب قدرت وارد نشده بودم، چون عقیده نداشتم در سال88 چیزی به نام اصلاحات می‌تواند حضور واقعی در انتخابات داشته باشد. تقریباً اکثر بدنه اصلاحات به سمت آقای موسوی رفتند، ولی من که نرفتم. من آنجا (ستاد موسوی) نمی‌توانستم تأثیرگذار باشم، چراکه به مرور زمان ماجرا فراتر از اراده این و آن اتفاق می‌افتاد. اگر نامه به دبیرکل مشارکت در زمستان 87 را منتشر کنید، دقیقاً این نکات در آن پیش‌بینی شده است.

وی ادامه می‌دهد: من با حضور خیابانی موافقم، اما با لحاظ یک شرط، اینکه کسی که به خیابان می‌آید خودش بتواند بازگردد، ولی هنگامی که کسی به خیابان کشانده شود، کارش تمام است. این برای نیروی سیاسی یک سم مهلک است.

عبدی می‌گوید: هیچ وقت حاضر نیستم بگویم آقا بیایید شرکت کنید که حتماً می‌بریم در واقع شرکت کردن را به نتیجه انتخابات وصل نمی‌کنم، چون این یک شیوه غلط است. همچنان‌که در سال 76 هم اصلاح‌طلبان براساس نتیجه‌گرایی شرکت نکردند. ابتدای کار باید موضع خود را در ارتباط با اصل مشارکت و انتخابات مشخص کنیم نه نتیجه آن. این نقطه انحراف برخی از فعالان است و از اینجا انحراف شروع شد.

وی همچنین درباره انتخابات 92 گفت: آنچه می‌گفتم این بود که در سال 92 باید اساس را بر شرکت در انتخابات گذاشت. هیچ‌وقت حاضر نبودم بگویم حتماً پیروز می‌شوید، چون این یک فریب و دروغ است. هیچ‌کس نمی‌تواند به دیگران وعده پیروزی بدهد. برخی که می‌خواستند آقای خاتمی را در سال 92 به صحنه بیاورند، می‌گفتند انتخابات برای آنان فرع بر موضوع دیگری که مبارزه است، بود. من در آن زمان هیچ وقت وعده پیروزی ندادم. چون هیچ قطعیتی در این‌باره وجود ندارد. شما وقتی تصمیم به مشارکت گرفتید و اصل مشارکت را پذیرفتید، آن موقع می‌توانید روی نحوه شرکت و چگونگی صحبت کنید و بررسی کنید چگونه باید عمل کرد که اولاً مشارکت ممکن و معقول باشد و ثانیاً بیشترین شانس را برای پیروزی داشته باشیم و بیشترین رأی را کسب کنیم. اما آن زمان هیچ‌کس از مرحله اول عبور نکرد و بخش عمده‌ای حتی تا دو، سه روز آخر حاضر نشدند شرکت کنند، عده‌ای هم که کلا تحریم کردند، ولی اگر از این مرحله عبور می‌کردند باید فردی را به عنوان نامزد خود معرفی می‌کردند، اما چون این کار را نکردند نامزدی هم نداشتند.

عبدی تصریح کرد: روحانی که اصلاً نامزد اصلاح طلبان نبود، عارف هم که شخصی شرکت کرده بود، حتی گفتند عارف اصلاح‌طلب بدلی است. در مراسم ختم آقای طاهری که چند روز پیش از انتخابات بود، وقتی با یکی از دوستان درباره انتخابات بحث شده بود؛ گفته بود انتخابات چیه؟ ما اصلاً شرکت نمی‌کنیم. اساس شرکت را قبول نداشتند. باز هم با یک منطق اشتباه پشت آقای روحانی آمدند و ایستادند. به نتیجه نگاه نکنید. به منطق پشت آن نگاه کنید. منطق آنها هم این بود که چاره‌ای نداریم. درحالی که نیروی سیاسی باید از ابتدا، تصمیم خود را بگیرد، حتی اگر از ابتدا همین آقای روحانی را کاندیدا و از او حمایت می‌کردند و سعی می‌کردند رأی بیاورند بهتر از این بی‌واکنشی بود.

عباس عبدی در ادامه مصاحبه با مرور اتفاقات سال 88 می‌گوید: دوستانی که به نتایج انتخابات 88 اعتراض دارند، متوجه نیستند طرف مقابل آنها به رفتار این دوستان استناد می‌کند و می‌گوید شما به صورت ابزاری به انتخابات نگاه می‌کنید. انتخابات مگر ساز و کاری نیست که یک سیستم طراحی کرده است؟ این ساز و کار که نمی‌تواند ساختار خود را ذاتاً نقض کند و به حربه‌ای علیه آن تبدیل شود. این ساز و کار می‌تواند ساختار را تغییر دهد، اما به صورت بنیانی نقض نمی‌کند.می‌گویند می‌خواهد رأی را گرفته و پروژه خود را که پروژه‌ای مخالف اساس حکومت است به پیش ببرد. در هر نظامی هر کسی می‌تواند درپی این تحول باشد، ولی از طریق انتخابات همان نظام شدنی نیست.

وی با بیان اینکه رقابت در روز انتخابات تمام می‌شود، تصریح می‌کند: اما 22 خرداد 88 عکس این قضیه اتفاق افتاد. گویی مبارزه اصلی از 23 خرداد شروع می‌شود. این انتخابات نیست و نباید نام آن را انتخابات گذاشت. حتی اگر اسم آن انتخابات باشد رسم آن انتخابات نبود. هیچ نیروی اصلاح‌طلبی نباید در چنین فرآیندی شرکت کند یا حداقل چنین فرآیندی را شکل دهد. من به آقای موسوی اعتراضی ندارم، اعتراض من به اصلاح‌طلبان است.

یک کلمه هم درباره پروتکل از جرثومه فساد و تباهی

کیهان نوشت:یک وزیر کابینه رژیم صهیونیستی مدعی شد توافق با ایران بدون اجازه بازرسی از مراکز نظامی یک نیرنگ است.

به گزارش رادیو اسرائیل، یووال اشتاینیتز که مامور پیگیری «پرونده اتمی ایران» است، گفت: خودداری ایران از دادن اجازه بازرسی از اماکن نظامی مشکوک، بند نظارت در پروتکل الحاقی را «بی‌ارزش» می‌کند.

وزیر امور راهبردی اسرائیل می‌گوید: اگر ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امکان بازرسی از اماکن مشکوک در ایران را نداشته باشند، با ایران نه یک توافق بلکه یک فریب و نیرنگ به دست آمده است.

این اظهارات در حالی است که رژیم صهیونیستی نه تنها پروتکل الحاقی به ان‌‌پی‌تی بلکه اصل ان‌پی‌تی را نیز نپذیرفته و خارج از کمترین نظارت بین‌المللی در زمینه تسلیحات اتمی است.

رژیم‌های بی‌صداقت غربی نظیر آمریکا، انگلیس و کانادا اخیرا برای چندمین بار با کارشکنی در کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی، مانع از شکل‌گیری طرح خاورمیانه عاری از تسلیحات جمعی که اسرائیل را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد شدند.

نهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای بعد از یک ماه بحث و بررسی باز هم بدون نتیجه پایان یافت و هرگونه تصمیم‌گیری در این باره 5 سال دیگر به تعویق افتاد.

آنچه این کنفرانس را به شکست کشاند اختلاف قاطبه کشورها با سه کشور غربی شامل آمریکا، انگلیس و کانادا درباره لزوم برگزاری کنفرانس و دستیابی بر ساز و کار اجرای طرح عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای بود و این سه کشور با در نظر گرفتن ملاحظات و مواضع رژیم صهیونیستی با آن مخالفت کردند.

روسیه با توجه به برگزار نشدن کنفرانس که برای بررسی ساز و کار طرح عاری سازی خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای در هلسینکی پیش‌بینی شده بود، پیشنهاد کرد که این کنفرانس در اول مارس سال 2016 برگزار شود اما هر سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا با ارائه دلایلی در راستای مواضع و منافع رژیم صهیونیستی با آن مخالفت کردند.

نماینده آمریکا در نشست بازنگری ان‌پی‌تی گفت: اگر سندی به تصویب نرسد بهتر از یک سند نهایی بد است(!)

آمریکا و انگلیس و کانادا در این کنفرانس اعلام کردند که به دلیل عدم رضایت از متن بخش مربوط به ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه نمی‌توانند با متن پیشنهادی ریاست کنفرانس موافقت کنند.

همزمان نتانیاهو در دیدار وزیر خارجه آلمان گفت: توافق هسته‌ای باید علاوه بر بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران، آرمان‌های منطقه‌ای و انقلابی این کشور را نیز محدود کند.

وی اضافه کرد: ایران در حال گسترش صنعت اسلحه‌سازی از جمله تولید پهپاد، راکت،‌ موشک‌های هدفمند و زیردریایی و ماهواره است.

دادگاه متهمان حادثه فرودگاه «جده» آغاز شد

روزنامه ایران در ستون دیگه چه خبر نوشت:معاون پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه درباره برگزاری دادگاه دو خاطی پلیس سعودی گفت: «نخستین جلسه محاکمه دو مأمور خاطی در دادگاه شعبه ۷ جنایی جده با حضور متهمان روز دوشنبه (11 خرداد) برگزار شده است.» حسن قشقاوی در گفت‌وگو با مهر افزود: «وکلای دو متهم و دادستان جده کیفرخواست صادره را اعلام کرده و این کیفرخواست به اتهام سنگین خیانت در امانت به عنوان پلیس و اعمال شنیع در حین مأموریت اعلام شده و دادستان خواستار اعدام این افراد شده است.» قشقاوی با اشاره به اینکه سرکنسول ایران در جده در این جلسه حضور داشته است، بیان کرد: ادامه جلسه به چهارشنبه هفته آینده موکول شده است.»

روایت مذاکره کننده فرانسوی از مذاکرات هسته‌ای

ایران نوشت:سفیر فرانسه در امریکا مدعی شد که در زمان احمدی‌نژاد عملاً مذاکره‌ای بین ایران و 1+5 صورت نمی‌گرفته است. به گزارش انتخاب، «ژرار آرو» گفت: «مذاکرات هسته‌ای بین سه کشور اروپایی و ایرانی‌ها در پاییز سال 2003 منجر به تعلیق برنامه غنی‌سازی شد. برخی می‌گویند ما فرصتی مناسب را در آن زمان از دست دادیم. من نمی‌دانم، مورخان باید در این زمینه صحبت کنند.» وی افزود: «زمانی که احمدی‌نژاد رئیس جمهوری شد، مذاکرات متوقف شد و من می‌توانم بگویم که بین سال‌های 2005 تا 2012 هیچ مذاکره‌ای صورت نگرفت.» سفیر فرانسه در امریکا ادامه داد: «من به عنوان مذاکره کننده هسته‌ای فرانسه بین سال‌های 2006 تا 2009، چندین بار با ایرانی‌ها دیدار کردم.» وی مدعی شد: «در آن سال‌ها ایرانی‌ها هرگز وارد مذاکره نشدند.» آرو گفت: «مذاکرات با ایران این گونه بود، ساعت نخست به کوروش کبیر اختصاص داشت، ساعت دوم به مصدق و ساعت سوم به حقوق مردم ایران. این یک واقعیت است.» سفیر فرانسه در امریکا افزود: «در سال 2006، امریکایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها به ما ملحق شدند و سپس نخستین قطعنامه علیه ایران با درخواست توقف غنی‌سازی صادر شد، اما ایرانی‌ها به آن تن ندادند. این خیلی مهم بود که روس‌ها و چینی‌ها با ما بودند.»

همایش تازه دلواپسان در شیراز

ایران نوشت:دلواپسان هسته‌ای همایش دیگری تحت عنوان «کدام استقلال؟ کدام پیروزی؟»، برگزار کردند. این همایش یکشنبه شب در مسجد امتیاز شیراز و با سخنرانی کامران باقری لنکرانی، نامزد نخست جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری 92 و سعید زیباکلام، دکترای فلسفه برگزار شد. به گزارش ایرنا، با وجود نگاه انتقادی هر دو سخنران همایش به مذاکره و تیم مذاکره کننده، باقری لنکرانی در بخشی از سخنان خود گفت: «ما گرچه به مسئولان کشور و تیم مذاکره کننده توهین نکرده‌ایم اما از سوی کسانی که این عمل قبیح را انجام دادند، عذرخواهی می‌کنیم.» سعید زیباکلام هم تأکید کرد: «باید از صدا و سیمای ملی و مراکز استان‌ها مطالبه شود که درباره مسأله هسته‌ای برنامه بسازند و به مخاطبان ارائه دهند.»

نظر آیت‌الله خزعلی درباره آیت‌الله‌ هاشمی

روزنامه ایران آورده:آیت‌الله خزعلی در پاسخ به این سؤال «فارس» که «نظر شما درباره انتخابات خبرگان که در اسفندماه برگزار می‌شود، چیست؟»، گفت: «اگر آقای‌ هاشمی بخواهد روی کار بیاید، من بمیرم و زمان ایشان را نبینم.» این عضو مجلس خبرگان در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه «نظر شما درباره فعالیت اصلاح‌طلبان برای پررنگ کردن نقش آقای‌ هاشمی در انتخابات خبرگان چیست؟» تأکید کرد: «نمی‌توانند، آقای ‌هاشمی وضع‌شان روشن است.»

بیطرفی عراق در چالش ایران و عربستان

ایران نوشت:نخست وزیر عراق گفت کشورش مایل نیست وارد کشمکش‌های منطقه‌ای شود. به گزارش دویچه وله، حیدر عبادی در گفت‌وگو با تلویزیون العراقیه تأکید کرد که اگر منازعه‌ای میان عربستان و ایران باشد، بغداد خواهان درگیر شدن با آن نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها