نشانه هایی از دود سفید در آسمان مسقط

گفتگوی آمریکایی ها و انصارالله به نتیجه می رسد؟

اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده ویژه سازمان ملل برای حل و فصل بحران یمن همچنان و در حالی به مذاکرات خود با طرف های درگیر پیش از نشست ژنو ادامه می دهد که صدها کیلومتر آنسوتر از صنعا در پایتخت عمان، آمریکایی ها با تقاضا از انصارالله برای گفتگوهایی به میزبانی پادشاهی عمان در حال رتق و فتق راه حلی برای این بحران هستند.
کد خبر: ۸۰۳۹۹۰
گفتگوی آمریکایی ها و انصارالله به نتیجه می رسد؟

آیا ارتباطی بین آنچه اکنون به گفته برخی منابع در عمان می گذرد با آن چیزی هست که روزنامه واشنگتن پست اخیرا مدعی شده است: ربودن چند آمریکایی به دست انصارالله در صنعا؟ این همه مساله نیست. اگر چنین است که واشنگتن پست مدعی شده و این رسانه آمریکایی قصد گرفتن دست برتر در مذاکرات با نیروهای مردمی یمن را ندارد پس چرا درباره دعوت به گفتگوی انصارالله به کشور عمان از سوی آمریکایی ها و با حمایت کامل واشنگتن آنگونه که منابع متعدد خبری از جمله رویترز، فرانس پرس، دویچه وله، راشاتودی و دیگر رسانه های مطرح جهانی نوشتند و گزارش دادند سکوت اختیار کرده است؟

به هر روی، آنچه اکنون بیش از همه خودنمایی می کند سایه سنگین دعوت آمریکایی ها از انصارالله و تدارک هواپیمایی برای حضور هیاتی از نیروهای مردمی یمن به رهبری انصارالله در مسقط عمان برای گفتگو با هدف برون رفت از بحران فعلی پیش از نشست ژنو در این باره است نشستی که فرستاده ویژه سازمان ملل شدیدا به دنبال زمینه سازی آن است و کسی چه می داند؟ شاید گفتگوها درباره بحران یمن با اقدام اخیر آمریکایی به ژنو قد ندهد یا ژنو را به یک پروتکل دیپلماتیک شبیه تر کند.

فرانس پرس در گزارش روز یکشنبه خود به نقل از «راجح بادی» سخنگوی «عبدربه منصور هادی» رییس جمهور مستعفی و فراری یمن به صراحت آورده است: گفتگوهای بین حوثی ها (انصارالله) و هیات آمریکایی بنا به درخواست طرف آمریکایی انجام می گیرد.

وی افزود: هیات حوثی را صالح الصمد رهبری می کند؛ رییس دفتر سیاسی حوثی ها که چند روز پیش سوار بر هواپیمایی که آمریکایی ها تدارک دیده بودند وارد مسقط شد.

عمان اگر چه جزء کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است اما به ائتلاف سعودی ها برای حمله به یمن تن نداد و البته مسقط سابقه آشکاری در میانجیگیری گفتگوها بین ایران و آمریکا نیز دارد.

نکته جالب و قابل تامل اما در نحوه تعامل برخی رسانه های داخلی با این خبر نهفته است.

برخی رسانه ها گزارش کردند و نوشتند که انصارالله همه شروط جبهه سعودی از جمله تحویل سلاح و کناره گیری از قدرت در یمن را پذیرفته است مشروط بر اینکه انصارالله تحت تعقیب و پیگرد قرار نگیرند؟

باید پرسید: چگونه ممکن است درخواست گفتگو از سوی آمریکایی ها باشد و حتی سخنگوی منصور هادی به این صراحت اذعان کند که آمریکایی ها خواستار گفتگو شده اند و هواپیمای حضور هیات انصارالله را نیز فراهم کرده اند و در عین حال نمایندگان نیروهای مردمی یمن چنین تقاضای تناقض آمیزی (کناره گیری مشروط بر منع پیگرد) را مطرح کرده باشند؟

به هر شکل باید منتظر ماند و دید که آیا دود سفید بر آسمان عمان مشاهده خواهد شد؟

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها