یکی از فرماندهان نیروهای مردمی عراق:

زمین را زیر پای داعش می ‌لرزانیم

گزارش اختصاصی جام جم آنلاین

آیا منطقه برای نابودی داعش متحد شده است؟

تحرکات علیه داعش از عملیات کردها در الرقه و الحسکه در سوریه با پوشش گسترده و بی سابقه نیروی هوایی سوریه تا آماده باش فوری در لیبی و عملیات گسترده نیروهای الحشد الشعبی در عراق برای بستن راه های امدادی گروه تروریستی داعش در الرمادی همگی حاکی از یک حرکت هماهنگ برای درهم کوبیدن این تروریست‌ها در منطقه است.
کد خبر: ۸۰۳۹۲۱
آیا منطقه برای نابودی داعش متحد شده است؟

به گزارش جام جم آنلاین، در حالی که رسانه های سوریه از عملیات گسترده و بی سابقه ترین اقدام فوری نیروی هوایی ارتش سوریه علیه گروه تروریستی داعش با زمینه کار اطلاعاتی دقیق و نفوذ در صفوف داعش خبر می‌دهند، گزارش های واصله از دو استان الرقه و الحسکه در سوریه نیز حاکی از پیشروی نیروهای کرد و پاکسازی 12 روستای بزرگ این استان ها از وجود داعش است.

رکورد نیروی هوایی سوریه

بی سابقه ترین عملیات نیروی هوایی سوریه که به نظر می رسد پوشش مناسبی برای پیشروی مبارزان ضد داعش کرد و پاکسازی بسیاری از مناطق از وجود این گروه تروریستی را فراهم آورده است، بزرگ ترین عملیات نیروی هوایی ارتش سوریه از زمان آغاز بحران این کشور تاکنون به شمار می رود که در آن بیش از 30 پرواز را علیه «داعش» انجام داد.

شام تایمز در گزارشی خبر داده است که ده‌ها سرکرده ارشد گروه تروریستی داعش در این حملات در استان رقه به هلاکت رسیده اند.

منطقه «عاید صغیر» واقع در «ریف طبقه» از توابع استان رقه، نقطه ثقل و تمرکز عملیات بزرگ روز گذشته نیروی هوایی سوریه بود؛ منطقه ای ییلاقی که از زمان اشغال به دست تروریست های تکفیری به تفرجگاهی برای سران داعش بدل شده بود.

همزمان با این عملیات در استان الرقه سوریه، فرانس 24 در خبری فوری اعلام کرد که مبارزان کرد ضد داعش موفق شده اند، هشت روستای این استان را از چنگ تروریست های تکفیری داعش خارج کنند.

این خبر را دیده بان حقوق بشر در سوریه اعلام کرد اما مدعی شد این اقدام کردها با پوشش آتش نیروهای ائتلاف بین المللی موسوم به مبارزه با داعش انجام شده است و بعید به نظر می رسد که با توجه به بی سابقه و گسترده بودن عملیات نیروی هوایی ارتش سوریه، ناظران منطقه ای این عملیات را اشتباهاً به نام ائتلاف بین المللی ثبت کرده باشند.

تلاش برای ممانعت از ارسال سلاح ترکیه به داعش

این حملات در مرز ترکیه نزدیک شهر آزاد شده کوبانی انجام شد و گفته می شود حاشیه جنوبی این شهر به طور کامل از وجود تروریست ها پاکسازی شده است.

به نظر می رسد این عملیات، تلاشی برای قطع ارتباط تسلیحاتی گروه تروریستی داعش با ترکیه باشد؛ کشوری که همین چند روز پیش، کشف تسلیحات ارسالی آن برای تروریست ها به یک بی‌آبرویی سیاسی بزرگ برای دولت مدعی عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان منجر شد.

همچنین مبارزان کرد توانستند در استان الحسکه نیز چهار روستا و مزارع اطراف آن را در جنوب غرب شهر «رأس العین» و مرز استان الرقه آزاد کنند.

دیده بان حقوق بشر سوریه می گوید در این عملیات هشت تروریست داعشی و سه مبارز کرد کشته شده اند.

آماده باش بی سابقه ضد داعش در لیبی

لیبی؛ کشوری که بیش از چهار سال است زخم همزمان تیغ افراط گرایی تکفیری و دخالت نظامی غربی را بر کالبد خود، همچنان تازه دارد نیز به نظر می رسد به تصمیم قاطعی برای مبارزه با جریان‌های تکفیری و به شکل خاص، تروریست های داعشی رسیده باشد.

گویا در لیبی هم دیگر کارد به استخوان رسیده است. دولت گرداننده طرابلس پایتخت لیبی با کمک شبه نظامیان موسوم به «فجر لیبی» که از شناسایی بین المللی نیز برخوردار است در بیانیه ای از نیروهای دولتی و گروه های مسلح طرفدار خود خواست تا در وضعیت «آماده باش فوری» برای مواجهه با گروه تروریستی داعش باشند.

این بیانیه چند ساعت بعد از کشته شدن پنج تن از نیروهای ائتلاف داخلی موسوم به «فجر لیبی» (طرفدار حکومت) در بمب گذاری یک خودرو به دست تروریست های داعش در پایتخت و همچنین چهار روز پس از آن رخ داد که تروریست ها خیلی راحت وارد یک ایستگاه تلویزیون دولتی این کشور شدند و پنج خبرنگار را سلاخی کردند.

حالا بیانیه ای که «خلیفه محمد الغویل» رییس مکلف دولت لیبی مستقر در طرابلس آن را قرائت کرد تصریح می کند که «این یک فراخوان برای آماده باش فوری افسران عملیاتی، افسران ستاد، سربازان تابع ریاست ستاد کل ارتش لیبی، وزارت کشور، همه دستگاه های امنیتی، انقلابیون موسوم به 17 فوریه از همه شهرها است... افراد فراخوانده شده نگذارند کشورشان شکست بخورد و آماده دفاع از خاک، آبرو و دین در برابر خوارج زمان باشند.»

این اولین بار است که دولت لیبی آماده باشی در این سطح و گستردگی را در مقابل تروریست های داعش پس از ماه ها انفجار و تخریب مکرر به دست این گروه در این کشور اعلام می کند.

قطع محورهای مواصلاتی داعش در عراق

این سوی تحولات منطقه در عراق اما، نیروهای نظامی و داوطلب مردمی موسوم به الحشد الشعبی بر اهداف بزرگی متمرکز شده اند که می تواند راه های تغذیه داعش را ببندد و به این ترتیب زمینه را برای یک عملیات تعیین کننده علیه تروریست های تکفیری فراهم کند.

به گزارش راشاتودی، یک روز پس از اعلام حیدر العبادی نخست وزیر عراق مبنی بر افتادن بیش از دو هزار و 300 نفربر زرهی ارتش به دست داعش در شهر موصل پس از اشغال آن به دست این گروه، وزارت دفاع عراق اعلام کرد که ارتش این کشور با کمک نیروهای مردمی الحشد الشعبی روز و شب گذشته توانست همه راه های شهر الرمادی را ببندد و خطوط امداد رسانی به تروریست های داعش را قطع کند.

خطوط امداد و تسلیح داعش

خطوط امدادرسانی داعش در سه محور هم مرز با سوریه اهمیت شایانی برای شکست این گروه تروریستی دارد و این سه محور راهبردی تحرک، تغذیه و تسلیح داعش عبارتند از:

1-صحرای «الانبار» به سوی «الرمادی» که در واقع خط امدادی این گروه تروریستی از مرزهای سوریه به صحرای الانبار تا شمال غرب شهر الرمادی است. این خط امدادی و تجهیز تسلیحاتی به علت درگیری داعش در مناطق «الخالدیه» و «حصیبه الشرقیه» با هدف رسیدن به «الحبانیه» و پایگاه های مهم آن به عنوان کمربندی در اطراف بغداد برای تروریست ها اهمیتی دوچندان می یابد.

2-خط دوم باز هم از مرز سوریه به سوی صحرای الانبار تا شهر «الفلوجه» و «کرمه الفلوجه» کشیده می شود؛ منطقه ای که درگیری های شدید بین تروریست های تکفیری و ارتش عراق جریان دارد.

3-سومین خط ارتباطی و تسلیح داعش که برخی ناظران عملیاتی و میدانی نبرد آن را قطورترین محور امدادرسانی داعش می دانند از منطقه «البعاج المفتوحه» در مرزهای سوریه به سوی شهر «موصل» کشیده می شود و سپس از آنجا به سوی منطقه «الشرقاط» پایین می ید تا به «الصینیه» در غرب شهر نفتی «بیجی» برسد.

سه محور یاد شده مهمترین محورهای امدادرسانی به تروریست های داعش و نقاط عطفی در درگیری های جاری در استان صلاح الدین نیز به شمار می روند.

تحلیلگران عملیاتی می گویند این خطوط امدادی تاکنون موثرترین نقش را به سود داعش در اشغال مناطق عراق یکی پس از دیگری ایفا کرده اند و باز هم ناظران تحولات منطقه این سوال را مطرح می کنند که آیا ائتلاف بین المللی موسوم به مبارزه با داعش که مدعی است هر جنبنده ای را روی زمین می تواند با پیشرفته ترین تجهیزات رصد کند تا کنون تحرکات گسترده داعش را در این محورها رصد نکرده است؟!

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
۰
۰
هنوز هم تركیه كشور دوست و برادره ؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها