در حالی که فقط 17 روز دیگر به آغاز ماه مبارک رمضان مانده است، نام سه فیلم بیشتر از دیگر آثار برای اکران در این ماه به گوش می‌رسد؛ عصر یخبندان، دوران عاشقی و گینس سه فیلم با فضاهای مختلف و متنوع که با نمایش خود می‌توانند ماهی که از آن به عنوان زمان نامناسب و گاه‌مُرده اکران یاد می‌کنند را به فصلی دلپذیر برای سینمای ایران تبدیل کند.
کد خبر: ۸۰۳۷۱۸
شکوفایی سینما به برکت رمضان

به گزارش جام‌جم، سال‌هاست براساس قانونی نانوشته از ماه مبارک رمضان به فصل نامناسب اکران سینما یاد و کمتر تهیه‌کننده و پخش‌کننده‌ای حاضر می‌شود اثرش را در این ماه روانه پرده سینما کند. آنها به استناد و گواه سال‌های گذشته، معتقدند در فضای روحانی و معنوی ماه رمضان، بیشتر مردم بر نیایش‌ها و انجام امور دینی می‌افزایند و در حال و هوای بخصوصی سیر می‌کنند که تفریحی چون سینما چندان جایی در آن ندارد. در واقع بی‌میلی مردم به سینما، می‌تواند خطر بالقوه‌ای برای شکست احتمالی فیلمی باشد که با سختی و هزینه فراوان ساخته شده است. کما این‌که نگاهی به بسیاری از فیلم‌هایی که سال‌های گذشته و در ماه رمضان اکران شده‌اند، هم تا اندازه زیادی این نگاه سازندگان آثار سینمایی را موجه جلوه می‌دهد.

با این حال بتدریج و در سال‌های اخیر، این نگاه تا اندازه‌ای تلطیف شده است و برخی فیلمسازان، مقاومتی در برابر اکران آثارشان در ماه رمضان نشان نمی‌دهند. بی‌اغراق نیست اگر بگوییم، رسانه ملی با تولید سریال‌هایی جذاب و پرمخاطب در این ایام، یک راهکار امیدوارکننده به سینما نشان داده است؛ این که فیلم خوب، فصل نمی‌شناسد و هر زمانی روی پرده برود، مخاطبان پرشمار خودش را خواهد داشت. هرچند برخی سینماگران اتفاقا دست روی همین مساله می‌گذارند و می‌گویند اقبال بیش از اندازه مردم به سریال‌های مناسبتی ماه رمضان، نقش بسزایی در بی‌اعتنایی به فیلم‌های اکران شده در این ماه دارد.

ولی چند صباحی است برخی تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌ها فقط برای گرفتن سهمیه اکران نوروزی و عید فطر سر و دست نمی‌شکنند و نیم‌نگاهی به اکران ماه رمضان دارند و به آن به عنوان یک فرصت دلپذیر اکران نگاه می‌کنند، نه موعدی برای شکست تجاری.

شاید نخستین چراغ واقعی در این زمینه را رضا عطاران روشن کرده باشد که فیلم «رد کارپت/ فرش قرمز» او در ماه رمضان سال گذشته تماشاگران زیادی را به سالن‌های سینما کشاند و سه میلیارد تومان فروش کرد و باعث شد حتی نمایش آن در اکران عید فطر هم ادامه یابد. موفقیت رد کارپت، جرات فیلمسازان را برای اکران فیلمشان در ماه‌رمضان بیشتر کرد.

ضمن این که برخی تسهیلات تشویقی و ترغیبی ایجاد شده از سوی شورای صنفی نمایش همچون طرح اذان تا اذان (اکران ویژه از افطار تا سحر)، نیم‌بها شدن بلیت، تمدید مدت اکران فیلم‌هایی که سازندگانشان حاضر به نمایش در ماه رمضان می‌شوند، نیز سهم چشمگیری در این گرایش دارد.

بخت‌های اکران ماه رمضان

سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت‌وگو با جام‌جم، از احتمال فراوان اکران سه فیلم عصر یخبندان، دوران عاشقی و گینس در ماه مبارک رمضان امسال خبر داد و گفت: با این‌که مذاکرات درخصوص عقد قرارداد فیلم عصر یخبندان با گروه استقلال برای عید فطر ادامه دارد، اما تهیه‌کننده این فیلم، آقای منصور لشگری‌قوچانی برای اکران اثرش در ماه رمضان هم اعلام آمادگی کرده است.

غلامرضا فرجی درباره دیگر فیلم‌های در آستانه اکران هم بیان کرد: قرارداد فیلم «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش، برای اکران عید فطر در گروه آزادی بسته شده است. فیلم گینس ساخته محسن تنابنده هم قراردادش را با گروه ماندانا بسته و بزودی اکران می‌شود. مذاکره برای فیلم‌های عیدفطرِ سینماهای سرگروه اریکه ایرانیان، زندگی و کوروش همچنان ادامه دارد.

سخنگوی شورای صنفی نمایش افزود: در جلسه امروز شورای صنفی نمایش درخصوص مشخص شدن دیگر گزینه‌های اکران عیدفطر، چند و چون اکران فیلم‌ها در ماه رمضان، طرح اذان تا اذان و قیمت بلیت سینماها بحث خواهد شد.

فرجی با اعلام این نکته که فیلم‌های عصر یخبندان، دوران عاشقی و گینس بیشترین بخت را برای اکران در ماه رمضان دارند، به تقارن ماه رمضان با آغاز فصل تابستان اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی من این است که به دلیل همزمانی ماه رمضان و تابستان، مردم نسبت به سال‌های گذشته استقبال بیشتری از فیلم‌ها داشته باشند. ضمن این‌که جذابیت این فیلم‌ها هم به این موضوع کمک خواهد کرد. رسانه ملی هم مثل همیشه می‌تواند به اطلاع رسانی مناسب و معرفی فیلم‌ها، نقش مهمی در حمایت از سینما و استقبال مردم از فیلم‌ها داشته باشد.

فیلم عصر یخبندان که به عنوان مهم‌ترین و جدی‌ترین گزینه اکران ماه رمضان و عیدفطر مطرح است، در جشنواره سال گذشته فیلم فجر با استقبال بالای مردمی مواجه شد و پیش بینی می‌شود همچون ساخته‌های قبلی مصطفی کیایی، ضدگلوله و خط ویژه، تماشاگران زیادی را به سالن‌های سینما بکشاند و برای سال‌های بعد دل و جرات بیشتری به سازندگان آثار سینمایی برای اکران در ماه رمضان بدهد؛ البته به شرطی که کیفیت و ساختار و جذابیت فیلم‌ها ارزش این خطرپذیری را داشته باشد!

حضور چهره‌هایی همچون بهرام رادان، مهتاب کرامتی، آنا نعمتی، سحر دولتشاهی و فرهاد اصلانی و موضوع اجتماعی و ضرباهنگ سریع و روایت تلخ و شیرین فیلم، از جمله برگ برنده‌های عصر یخبندان است.

دوران عاشقی ساخته علیرضا رئیسیان هم یکی از گزینه‌های جدی اکران ماه رمضان است. فیلمی عاشقانه و پرکشش که می‌تواند طیف زیادی از مخاطبان را جذب کند. حضور شهاب حسینی، لیلا حاتمی و باز هم فرهاد اصلانی نیز اهرم‌های تشویقی خوبی برای تماشای این اثر است.

گینس هم به عنوان نخستین ساخته محسن تنابنده، شانس زیادی برای موفقیت دارد. حضور خود تنابنده در یکی از نقش‌های اصلی فیلم و فضای کمدی اثر، بهانه‌های خوبی برای تماشای گینس هستند. اما برگ برنده اصلی فیلم حضور رضا عطاران است که سال گذشته با رد کارپت، یک ماه رمضان خوش و سینمایی را رقم زد. او که این روزها فیلم‌های استراحت مطلق و نهنگ عنبر را روی پرده دارد و حضورش، از ارکان اساسی موفقیت این فیلم‌هاست، می‌تواند با نمایش «گینس» همچنان حضور موثرش را ادامه دهد. با اکران و موفقیت احتمالی گینس در ماه رمضان، می‌توان از عطاران به عنوان بازیگر مناسبتی و موفق سینما هم اسم برد! او که زمانی با سریال‌های مناسبتی اش در ماه رمضان تماشاگران زیادی را پای تلویزیون‌ها می‌نشاند، حالا دیگر این وظیفه را در سینما دنبال می‌کند.

به نظر می‌رسد، اکران این سه فیلم متنوع و جذاب، به اندازه کافی در شکوفایی اکران ماه رمضان نقش داشته باشد. تماشاگران می‌توانند با دیدن این فیلم‌ها یک ماه رمضان سینمایی را پشت سربگذارند و عیدی‌شان را در عید فطر با تماشای «رستاخیز» بگیرند.

علی رستگار / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها