دبیر شورای نگهبان گفت: متاسفانه برخی از مقامات گرایش‌های خود را مخفی نمی کنند و صراحتاً هم می گویند ما عضو فلان حزب هستیم.
کد خبر: ۸۰۳۱۵۷
وزارت کشور نباید طرفدار هیچ گروهی باشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آیت الله جنتی در همایش فرمانداران سراسر کشور که در وزارت کشور برگزار شد، خطاب به آنان افزود: در سال جاری شما درگیر انتخابات هستید و دولت و وزارت کشور نمی توانند به جریانی گرایش داشته باشد.وی گفت: وزارت کشور نباید طرفدار هیچ گروهی باشد هرچه که می خواهد باشد.

آیت الله جنتی افزود: کسی باور می کند که مسئولی عضو حزبی باشد و اعضای حزبش از او در انتخابات کمک نخواهند.دبیر شورای نگهبان گفت: اما ما باید به قانون، شرع و اخلاق پایبند باشیم و آن را رعایت کنیم که البته هزینه هایی هم دارد.

وی افزود: وقتی مقام ارشدی که گرایشی دارد، به مسئول زیردست خود می گوید این کار را بکند و او می بیند شرعی و قانونی نیست و امکان دارد پستش را از دست بدهد، اشکالی ندارد رزاق خداست و او باید از ما راضی باشد.آیت الله جنتی گفت: عده ای هم می گویند اگر مجلس را گرفتیم می توانیم در این جایگاه بمانیم این صحیح نیست، دولت نباید در انتخابات دخالت و خلاف قانون عمل کند، مردم بصیرت پیدا کردند و همه چیز را می فهمند.

دبیر شورای نگهبان افزود: شورای نگهبان و وزارت کشور با هم هماهنگ و دوست هستند البته در دوره های گذشته و در یک جای وزارت کشور علنا مقابل شورای نگهبان ایستاد و به ما می گفتند شما نباید در شهرها دفتر داشته باشید و حرف‌های نامربوطی می زدند.

آیت الله جنتی گفت: گذشته هایی هم داشتیم که اوضاع خوبی بود و وزارت کشور و شورای نگهبان با هم روابط خوبی داشتند. وی تصریح کرد: در این دوره انشاء الله ما مشکل این چنینی نداریم اما امکان دارد مشکلات دیگری پیش بیاید.دبیر شورای نگهبان با اشاره به مساله احراز شرایط نامزدان انتخابات مجلس، گفت: در موضوع احراز شرایط نامزدها مسائلی داریم که حتی نتوانستیم آن را به برخی حقوقدانان هم تفهیم کنیم.

آیت الله جنتی با بیان مسائلی گفت: شرط وضو و قبله باید در نماز احراز شود و شک پذیرفته نیست.وی افزود: در انتخابات نیز مدرک تحصیلی شرط است و شما باید ببینید مدرک جعلی نباشد و احراز شود آن چنان که التزام عملی به اسلام شرط است، نمی توانیم بگوئیم انشاءلله التزام دارد علت اینکه برخی تائید نمی شوند این است که شرایطتشان احراز نمی شود.

آیت الله جنتی گفت: بسیاری از افراد هستند که از خارج از کشور آمدند و حالا دلشان خواسته است در انتخابات هم شرکت کنند و یا افرادی که در داخل هستند باید شرایطشان احراز شود و بدون آن شورای نگهبان حق ندارد تائید کند در تائید صلاحیت ها هیئت های اجرایی و شورای نگهبان مسئولیت دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه دو حق باید رعایت شود گفت: یکی حق شخص است که می تواند در انتخابات شرکت کند و اگر این فرد بی‌جا رد شود حقش ضایع می شود اما دیگری حق ملت و مجلس است که اگر ناحق این فرد تائید شود حق ملت و مجلس را زیرپا گذاشتیم و فرد چهار سال وارد مجلس می شود و حق ملت از بین می رود.

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه برخی هرجا که صبحت های مقام معظم رهبری به نفعشان است به آن توجه و تکرار می کنند، گفت: عده ای به دنبال جمله رعایت حق الناس مقام معظم رهبری هستند که این البته صحیح است اما حق ملت چه می شود؟ اگر نامزد حقش ضایع شود یک فرد است اما اگر حق مجلس و ملت ضایع شود حق 70 میلیون نفر از بین رفته است.

آیت الله جنتی با بیان اینکه نماینده ناصالح برای دولت هم گرفتاری ایجاد می کند، افزود: اگر نماینده ناصالح به مجلس راه یافت به مسئولان و وزرا می گوید این کار را بکن و آن را نکن، عزل و نصب کن و هنگامی که وزیر گوش نمی کند از او سوال و بعد هم استیضاح می کند.

وی گفت: ما به عنوان ناظر در شورای نگهبان با مشکلات و توقعات زیادی رو به رو هستیم برخی از دوستانمان از ما توقع دارند که فردی را تائید و یا رد کنیم اما این خلاف قانون است و ما از او عذرخواهی می کنیم.آیت الله جنتی با اشاره به نمونه ای گفت: فردی که خیلی او را قبول داشتیم و همه چیزش خوب بود و همه شرایط را جز مدرک تحصیلی داشت که اجتهاد نداشت آن را رد کردیم؛ نمی شود قانون را فدای دوستی کرد.

دبیر شورای نگهبان افزود: نمی توانیم قانون را در نظر نگیریم حدالامکان باید قانون را رعایت کنیم بعضی از جاها هم اشتباهاتی کردیم که مکرر استغفار کردیم.

دبیر شورای نگهبان گفت: مسئله فتنه مسئله روز ماست، کهنه نشده است و نباید فراموش شود.

آیت الله جنتی با بیان افزود: ما از شما انتظار داریم که به این مسئله از دیدگاه مقام معظم رهبری نگاه کنید.

وی گفت: مسئله فتنه، مسئله براندازی بود و آنان می خواستند نظام اسلامی نباشد زیرا نظام اسلامی ضربه‌ای به آمریکا زده که نباید باشد، اسلام مورد نظر آنها مثل اسلام آل سعود و بحرین است.

آیت الله جنتی افزود: فتنه، مسئله ای بود که بعد از 18 تیر 78 به وجود آمد و همان هدف شکست خورده را دنبال می کرد.

وی گفت: عده ای با طرح موضوع تقلب در انتخابات قصد داشتند تا همه باور کنند که انتخابات باید باطل شود و اوضاع را عوض کنندو پس از آن نیز هر که را خواستند عوض کنند.

وی گفت: این سیاستی است که هنوز ادامه دارد و شما مسئولین باید نسبت به آن آگاه باشید و بدانید که هنوز فتنه گران این سیاست را دنبال می کنند و می خواهند در همه جا حضور داشته باشند عده ای نیز به آنها مسئولیت می دهند که باید در درگاه الهی پاسخگوی باشند.

دبیر شورای نگهبان افزود: مسئله هسته ای نیز در مسیر براندازی است. اینها منظورشان این است که نظام اسلامی را از بین ببرند.

آیت الله جنتی گفت: فکر نکنید که بعد از مذاکرات اینها می خواهند تحریم ها را بشکنند و بگذارند ما کارمان را بکنیم بعد از آن ما را به نام حقوق بشر رها نمی کنند.

وی افزود: اینها همان کسانی هستند که بهشتی ، مطهری و رجایی را شهید کردند و در نمازجمعه با انفجار بمب نمازگزاران را به شهادت رساندند، به نام داعش افراد را می سوزانند و بچه ها را می کشند و می خواهند بر این مملکت مسلط شوند اما همان طور که ایستاده ایم باز باید بایستیم.

آیت الله جنتی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت بازرسی از مراکز نظامی گفت: هنوز اتفاقی نیفتاده می گویند باید مراکز نظامی شما را بازرسی و با دانشمندان شما مصاحبه کنیم ،تعدادی را که شهید کردند و باقی را نیز می خواهند در فهرست ترور قرار دهند .

وی در ادامه به مسئله اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: رهبر انقلاب راه چاره ما را اقتصاد مقاومتی اعلام کردند.

آیت الله جنتی گفت: تا شکممان گرسنه و دستمان دراز باشد راه به جایی نخواهیم برد.

وی افزود: تا جایی که اقتصاد کشور به بودجه نفت وابسته باشد آنها با کاهش قیمت آن ما را با مشکل مواجه می کنند.

دبیر شورای نگهبان گفت: علت این که برخی ها هنوز به میدان نیامده اند این است که باور نکرده اند و فکر می کنند مردم تحمل نمی کنند و به موضوع باور ندارند.

آیت الله جنتی در ادامه افزود: یک ملت از شما مسئولان انتظار دارد، اگر خدمتی کنید منافعش عاید یک ملت می شود اگر خیانتی خدای ناکرده صورت گیرد به یک ملت خیانت شده است.

وی گفت: اگر خیانت به بیت المال شود فرد به 70 میلیون نفر بدهکار می شود.

آیت الله جنتی افزود: بنده و شما این مسئولیت را پذیرفته ایم و در روز قیامت نه رئیس جمهور و نه کسی دیگر به درد ما نمی خورد؛ یک رئیس جمهور شب در کاخ ریاست جمهوری نشسته فردا صبح با یک کودتا در بازداشتگاه است آقای مرسی در مصر با آن دبدبه و غرور آمد به ایران، البته حرف های نامربوطی هم زد اما با یک کودتا رفت به زندان و حکم اعدامش صادر شد.

وی ادامه داد: شما با یک امضا سر کار می آئید و با یک امضا کنار می روید این خداوند است که معین می کند در این پست بمانید، قرار گرفتن در برخی جایگاه ها برای برخی ضرر دارد؛ گول پست ها را نخوریم و با مردم دوستانه و برادرانه رفتار کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها