وزیر نیرو اعلام کرد:

14 سال خشکسالی مستمر در ایران

وزیر نیرو با برشمردن برخی دلایل تاثیرگذار بر شوری رودخانه کارون گفت: ۱۴ سال خشکسالی مستمر در کشور رخ داده است.
کد خبر: ۸۰۳۱۰۲
14 سال خشکسالی مستمر در ایران

حمید چیت چیان گفت: با مصرف آب به شیوه گذشته دچار محدودیت کشت خواهیم شد و باید شیوه آبیاری غرقابی را به تحت فشار تبدیل کرد. به صورت کلی، در زمینه آب و کشاورزی نیازمند بازنگری در سیاست‌ ها و برنامه‌ ها هستیم که این مسئله بارها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است.

وزیر نیرو افزود: اگر شیوه کشت صیفی‌ جات به صورت گلخانه‌ ای شود، میزان محصول و درآمد کشاورزان کاهش نمی‌ یابد و با اعمال روش‌ های نوین آبیاری تا ۹۴ درصد در میزان مصرف آب صرفه‌ جویی می‌شود.

وی به ۱۴ سال خشکسالی مستمر در کشور اشاره کرد و گفت: تاریخ ایران نشان نمی‌ دهد که چنین دوره خشکسالی طولانی را تجربه کرده باشیم؛ میزان بارندگی در خوزستان امسال نسبت به متوسط سال‌ های گذشته ۴۵ درصد و نسبت به پارسال ۴۰ درصد کاهش دارد.

چیت‌ چیان افزود: از نظر منابع آب دچار محدودیت و مضیقه هستیم که بخشی از این مشکل به لحاظ ذخیره‌ سازی در پشت سدها برطرف شده و بخشی دیگر خارج از اختیار و کنترل مدیران منابع آب است، اما برای تأمین آب شرب و کشاورزی نهایت تلاش‌ها صورت می‌گیرد.

وزیر نیرو گفت: سد کرخه برای این احداث شده بود که ۷ میلیارد مترمکعب آب را ذخیره کند که نه تنها این میزان جمع نشده، بلکه در ۲۳ سال بهره‌ برداری هرگز آب ذخیره شده در آن فراتر از ۲.۹ میلیارد متر مکعب نبوده است.

وی درباره شوری رودخانه کارون به عنوان بزرگترین رودخانه کشور گفت: در خصوص کیفیت آب رودخانه کارون، سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت دارد که مطالعاتی در این زمینه داشته و شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در خوزستان تشکیل شده است، امید می‌رود در نتیجه این مطالعات بتوان وضعیت رودخانه کارون را به وضعیت مطلوب برگرداند.

چیت چیان درباره مسئله شوری رودخانه کارون نیز گفت: این مسئله یک مسئول واحد ندارد و تمام زه آب‌ های کشاورزی که وارد کارون می‌ شود به‌ ویژه زهاب مجتمع‌ های نیشکر، به شدت میزان شوری آن را بالا می‌برد.

وزیر نیرو افزود: امروز «ای‌ سی» کارون در خروجی گتوند کمتر از ۱۲۰۰ میکروموس است و وقتی به خرمشهر و آبادان می‌ رسد این رقم به ۳۷۰۰ میکروموس افزایش می‌ یابد.

وی با بیان اینکه فاضلاب‌ های شهری و قسمت عمده زه آب‌ های کشاورزی وارد رودخانه کارون و باعث شوری آن می‌ شود، تاکید کرد: وزارت نیرو موظف به پرداخت خسارت به افرادی که در منطقه دچار خسارت می‌ شوند نیست.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها