با دکتر بهنام ملکی، کارشناس اقتصادی

خام‌فروشی، کلیه فروشی اقتصاد است

رهبر معظم انقلاب دیروز در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و آنجا که به بحث اقتصاد مقاومتی اشاراتی داشتند، به نکته ظریف اما قابل توجهی اشاره کردند که می‌تواند از اصلی‌ترین آسیب‌های اجرا نشدن اقتصاد مقاومتی باشد.
کد خبر: ۸۰۲۶۶۷
همدلی و اقتصاد مقاومتی

ایشان از دو ترکیب استفاده کردند: «همزبانی» و «همدلی» و ضمنا فرمودند همان‌قدر که در اقتصاد مقاومتی همزبان هستیم، باید همدل هم باشیم.

در کنار هم قرار دادن این عبارات شاید به این معنی باشد که به اندازه‌ای که در اجرای اقتصاد مقاومتی حرف زده شده و همه یکصدا بر اجرای آن تاکید کرده‌اند، عمل نشده است، اما این کم‌عملی از کجا ناشی شده است؟ پاسخ روشن است؛ از کمبود همدلی.

به عبارت بهتر می‌توان گفت شاید برخی کسانی که مامور اجرای اقتصاد مقاومتی هستند، چون شاید هنوز درک درستی از مفهوم این اقتصاد ندارند، یا به عمق و اهمیت آن پی نبرده‌اند، هنوز از دل و جان برای تحقق این اقتصاد تلاش نمی‌کنند و به قول معروف به آن دل نمی‌دهند؛ البته این امر به معنای زیر سوال بردن تلا‌ش‌های دولت در این خصوص نیست، زیرا انصافا دولت در عالی‌ترین سطح اجرای اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کند و برنامه‌های جداگانه وزارتخانه‌ها نیز در این‌باره تدوین و از تصویب دولت گذشته است.

با وجود این ظاهرا تلاش‌های صورت گرفته کافی نیست و نیاز به تلاش اجرایی بیشتری در این خصوص وجود دارد که راه آن از همدلی می‌گذرد.

وقتی شما به تحقق چیزی معتقد باشید و آن را راه‌حل یک مساله بدانید، از هر ابزاری که در اختیار دارید برای تحقق آن استفاده خواهید کرد، اما اگر اثر یک ابزار را نسبی یا مشروط فرض کنید، شاید اشتیاق زیادی به استفاده از آن ندارید.

این چنین است که باید به دولت پیشنهاد کرد در روند اجرای اقتصاد مقاومتی از سرمایه انسانی و بخصوص مدیرانی استفاده کند که با اقتصاد مقاومتی همدل باشند؛ یعنی به آن باور داشته و معقتد باشند که راه نجات اقتصاد کشور در این شرایط و حتی در صورت رفع تحریم‌ها، اقتصاد مقاومتی است.

قطعا استفاده بیشتر قوه مجریه از چنین سرمایه‌هایی، باعث روان‌تر شدن و سرعت بخشیدن به اجرای اقتصاد مقاومتی خواهد شد.

دکتر بهنام ملکی - کارشناس اقتصادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها