چگونه محتوای تلفن‌همراه خود را روی تلویزیون و دیگر دستگاه‌ها ببینیم؟

انتقال محتوای چندرسانه‌ای میان دستگاه‌های مختلف

واژه‌ DLNA امروزه در بسیاری از تولیدات شرکت‌های سازنده محصولات الکترونیکی مشاهده می‌شود. این واژه برای بسیاری از کاربران آشناست؛ اما کمتر کاربری از مزایایی که این قابلیت در اختیارش قرار می‌دهد مطلع است. در مطلب این هفته قصد داریم علاوه بر ارائه اطلاعات تکمیلی درباره DLNA شما را با روش استفاده از این فناوری و اتصال بی‌سیم رایانه به تلویزیون و تبلت برای پخش محتوای چند‌رسانه‌ای بدون نیاز به هرگونه کابل آشنا کنیم.
کد خبر: ۸۰۱۲۰۸

DLNA چیست؟

به‌صورت خیلی خلاصه، DLNA فناوری یا استانداردی است که به شما این امکان را می‌دهد تا محتوای چندرسانه‌ای خود را میان دستگاه‌های مختلف در یک شبکه پخش کنید. تمام هدف DLNA این است که بدون توجه به برند و نوع دستگاه‌ها، میان آنها ارتباط برقرار کنید.

پشتیبانی از DLNA

پخش محتوای چندرسانه‌ای در بیشتر موارد با رایانه رومیزی، لپ‌تاپ، تلویزیون، تبلت و تلفن همراه هوشمند صورت می‌گیرد. برخورداری و پشتیبانی از DLNA در این دستگاه‌ها بستگی به امکانات سخت‌افزاری آنها دارد. برای نمونه تلویزیون‌هایی که از DLNA پشتیبانی می‌کنند به کارت شبکه نیز مجهز هستند. به‌عبارت دیگر بسیاری از تلویزیون‌هایی که مجهز به پورت شبکه هستند یا از شبکه‌ وای ـ فای پشتیبانی می‌کنند، قابلیت استفاده از DLNA را نیز دارند. در رایانه‌ها به کمک روش‌های نرم‌افزاری، استفاده از این استاندارد امکان‌پذیر است و تبلت‌ها و تلفن‌های همراه مجهز به کارت شبکه وایرلس نیز با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص می‌توانند از این فناوری بهره‌مند شوند.بنابراین هر دستگاهی که مجهز به پورت شبکه باشد یا از اتصال وایرلس پشتیبانی کند یا حتی با در اختیار داشتن نرم‌افزار موردنیاز، می‌تواند با استاندارد DLNA با دیگر دستگاه‌ها ارتباط برقرار کند.

گیر‌نده و فرستنده کدامند؟

برای DLNA فرقی ندارد فرستنده باشد یا گیرنده. نوع ارتباط را شما مشخص می‌کنید. به‌عنوان مثال پخش محتوای چند‌رسانه‌ای با DLNA در حالت‌های مختلف از رایانه به تلفن همراه، از تلفن همراه به رایانه، از رایانه به تلویزیون، از رایانه به رایانه، از تبلت به تلویزیون، از تلفن همراه به تبلت، از تبلت به تلفن همراه، از تلفن همراه به تلفن همراه و... امکان‌پذیر است و تعیین نوع ارتباط به نیاز شما بستگی دارد.

شما می‌توانید رایانه‌ خود را در اتاق کارتان روشن کنید و محتوای ذخیره شده در آن را در تلویزیون مشاهده کنید. در این روش، رایانه‌ شما برای کارهای دیگر قابل استفاده است و مشاهده محتوا از رایانه در تلویزیون برای فردی که در حال کار با رایانه است، هیچ مزاحمتی ایجاد نخواهد کرد.

تجهیزات لازم

همان‌طور که گفتیم با توجه به نیاز شما ممکن است دستگاه‌های مختلفی در شبکه‌ DLNA شما وجود داشته باشند. در این مطلب قصد داریم یکی از رایج‌ترین نیازهای کاربران یعنی انتقال محتوا از رایانه به تلویزیون، رایانه به تبلت و تلفن همراه، تبلت و تلفن همراه به تلویزیون و تبلت و تلفن همراه به تبلت یا تلفن همراه دیگر را آموزش دهیم.

تجهیزات لازم در این مثال، تلویزیون مجهز به کارت شبکه (با سیم یا بی‌سیم)، رایانه رومیزی یا لپ‌تاپ مجهز به کارت شبکه (سیستم‌عامل ویندوز 7)، تبلت و تلفن همراه مجهز به ارتباط وای ـ فای (در این مثال به سیستم‌عامل اندروید اشاره می‌شود) همراه مودم (+روتر) ای‌دی‌اس‌ال، روتر، سوئیچ یا تجهیزات دیگر برای اتصال همه دستگاه‌های موجود به یک شبکه‌ محلی است.

امیر عصاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها