CryptoLocker یکی از بدنام ترین باج افزارهای دنیای آی تی به حساب می آید که در سال های گذشته شاهد فعالیت های تخریبی آن بوده ایم.
کد خبر: ۸۰۱۰۰۰
5 توصیه برای مقابله با زورگیران اینترنتی

به گزارش جام جم کلیک: شرکت امنیتی پاندا توصیه کرد: در صورت گرفتار شدن با باجگیر اینترنتی کریپتولاکر و اگر فایل‌های شما رمزنگاری شد و هیچ‌گونه نسخه پشتیبانی از آنها در دست نداشتید، باز هم هیچ گونه هزینه‌ای بابت بازیافت فایل های خود پرداخت نکنید.

CryptoLocker یکی از بدنام ترین باج افزارهای دنیای آی تی به حساب می آید که در سال های گذشته شاهد فعالیت های تخریبی آن بوده ایم؛ اما با گذشت چند سال همچنان از آن به عنوان یک "مدل تجاری" نام برده می شود. روش تجارت آن مانند باجگیرهای دیگر، رمزنگاری برخی فایل های کاربران بوده که به ازای آزاد سازی آنها مبالغ هنگفتی از کاربران اخاذی می کند.

روند ترویج بدافزارهای باجگیر اینترنتی با انتشار بدافزاری تحت عنوان "ویروس پلیس" آغاز شد که با ترساندن کاربران به دلایل قانون گریزی و عدم رعایت استاندارد های اینترنتی، مبالغ زیادی را بعنوان جریمه نقدی از کاربران ساده اخاذی می کرد.

اما با گذشت زمان، باج افزارها بجای تظاهر کردن از سمت قانون، با شهامت کامل خود را یک بدافزار خطرناک معرفی کرده و فایل های کاربری را با الگوریتم پیشرفته ای رمزگذاری می‌کنند. بدافزار ادعا می کند که با دریافت مبالغ تعیین شده کلید رمز را در اختیارشان قرار می دهد که البته هیچگونه تضمینی برای بازگشت فایل های نابود شده آنها وجود نخواهد داشت.

مجرمان سایبری با استفاده از تکنیک های مهندسی اجتماعی و از طریق هرزنامه ها، لینک های ناشناخته و شبکه های اجتماعی، کاربران را به نوعی فریب داده و فایل آلوده را به سیستم آنها منتقل می کنند. البته نسخه های جدید این بدافزار می تواند از طریق فایل های فشرده شده یا Zip و با یک کلیدواژه از قبل تعیین شده استخراج شود.

نماینده ضدویروس پاندا در ایران در گزارشی توصیه هایی را برای مقابله با کریپتولاکر اعلام کرده است.

براساس این گزارش،‌ کاربران باید ایمیل های مشکوک و ناشناخته ای که خصوصاً به همراه خود فایل ضمیمه دارند را از صندوق ورودی خود حذف کنند.

قابلیت "پنهان کردن پسوند فایل ها " که به طور پیش فرض روی ویندوز وجود دارد را غیر فعال کنید. اینگونه می توان با مواجه شدن به فایل های مشکوکی که پسوند یک فایل اجرایی دارند را شناسایی و از کلیک کردن روی آن خودداری کرد.

پشتیبان گیری از فایل های ضروری و حیاتی، امر مهمی در جهت بازگرداندن فایل های آسیب دیده است. علاوه بر این، حتی در صورتی که دیسک سخت افزاری آسیب ببیند، باز هم فایل های از بین رفته به سادگی قابل بازیافت خواهند بود.

استفاده از یک نرم افزار ضدویروس قدرتمند توصیه می شود.

همچنین فعال سازی تمامی ماژول های حفاظتی برای مقابله با بدافزار های باجگیر الزامی است. البته فراموش نشود که پس از نصب آنتی ویروس، همواره باید به فکر به روز رسانی های مستمر آن باشید.

در پایان هم پیشنهاد می شود، در صورتی که فایل های شما رمزنگاری شد و هیچگونه نسخه پشتیبانی از آنها در دست نداشتید، باز هم هیچ گونه هزینه ای بابت بازیافت فایل های نابود شده خود پرداخت نکنید؛ چرا که با اینکار مسیر تازه ای در جهت درآمد زایی مجرمان اینترنتی بوجود می آید. علاوه بر این، با پرداخت هزینه مقرر شده، هیچگونه تضمینی برای بازیابی فایل های آسیب دیده تان وجود نخواهد داشت.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها