سوم خرداد یادآور یکی از ماندگارترین و الهام‌بخش‌ترین خاطرات در حافظه تاریخی ملت ایران است که در تارک آن حماسه بزرگ، آزادسازی خرمشهر و ایثار و فداکاری رزمندگان اسلام و تربیت‌یافتگان مکتب انقلاب اسلامی و ولایت فقیه می‌درخشد.
کد خبر: ۸۰۰۹۹۴
خرمشهر؛ نماد همدلی و همزبانی

حماسه بزرگی که نماد وحدت، یکپارچگی، همدلی، همزبانی، عزم و اراده ملی ایرانیان برای اخراج اشغالگران تحت حمایت قدرت‌های استکباری از شهر و نقطه‌ای بود که تمامیت ایران اسلامی و نماد مقاومت و سلحشوری مردمان آن به شمار می‌رفت.

تلاقی گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر با ایام ولادت امام حسین(ع) و روز پاسدار و نیز میلاد قمر بنی‌هاشم، حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز جانباز در سال جاری، بسیار معنادار و حاوی نکات آموزنده و حرکت‌آفرینی است که مستلزم تامل و نگاه ویژه است.

از جمله نکاتی که می‌تواند در این رهگذر به مثابه مقوله‌ای مستقل اما مرتبط با حماسه آزادسازی خرمشهر و روح جهاد، مقاومت، ایثار و فداکاری فاتحان خرمشهر مورد اشاره قرار گیرد، موضوع روز پاسدار و کارکردها و نقش‌آفرینی‌های ممتاز و سرنوشت‌ساز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. نهادی که عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر قهرمان، نقطه عطفی در روند تکامل و پیشروندگی آن محسوب می‌شود.

در این فرصت ارجمند، نگاهی اجمالی به فرآیند شکل‌گیری و کارکردهای سپاه طی 37 سال اخیر و نقش‌پذیری‌های امروز آن در دهه چهارم انقلاب و در عرصه مقاومت اسلامی و بیداری اسلامی می‌تواند راهگشا واقع شود.

سپاه پاسداران گر چه نهادی مسلح و نظامی بوده و وظیفه اصلی ان حفاظت از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن می‌باشد، اما با توجه به ماهیت، نوع و طیف تهدیدات که از سوی استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در ادوار گذشته تاکنون به کار گرفته شده است، واضح است تهاجم علیه انقلاب، اولا محدود به مرزهای جغرافیایی نمی‌باشد و ثانیا صرفا جنبه نظامی ندارد و چه بسا می‌تواند در اشکال امنیتی، فرهنگی و سیاسی هم ظهور و بروز داشته باشد.

بنابراین حوزه مسئولیت‌های قانونی سپاه براساس قانون اساسی مقابله با انواع تهدیدات و تهاجمات علیه انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن می‌باشد که اصولاً مفهومی کاملا غیرمادی و غیرفیزیکی داشته و مرز جغرافیایی نمی‌شناسد.

اکنون در دهه چهارم انقلاب اسلامی، سپاه با مسئولیت گسترده، سنگین و متنوعی که در دو بخش حفظ و توسعه و تعمیق انقلاب اسلامی به صورت قانونی عهده‌دار است، به عنوان یک سازمان منحصر به فرد در برابر هر آنچه اصل انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن را به مخاطره بیندازد، مسئولیت داشته و با حفظ پویایی، انعطاف راهبردی و تحول دائمی و با نگاه رسالت محوری، به پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن می‌پردازد که از جمله اقدامات مهم و راهبردی در این مقطع کمک به تحقق «گفتمان انقلاب اسلامی» است.

گفتمان تولید شده از سوی انقلاب و نظام اسلامی از بدو پیروزی تاکنون توانسته است با غلبه بر گفتمان‌های مخالف و رقیب به حیات افتخارآمیز خود ادامه دهد و با گذشت 37 سال جوامع امروز بشری را در معرض حرف جدیدی از فردی‌ترین حوزه اخلاقی تا نظام‌های سیاسی و اجتماعی تا شالوده‌پردازی و باز مهندسی فرهنگی و سامان‌بخشی اقتصادی قرار داده است.

صیانت از این گفتمان و تحقق کامل و تحکیم آن در داخل و توسعه منطقه‌ای و جهانی مستلزم حفظ پیش‌برندگی و پیش‌روندگی آن است که این مهم در متن ماموریت‌های ذاتی نهادهای ارزشی و انقلابی ـ بویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ـ بایستی با تلاش مستمر و پاینده دنبال شود.

سپاه همان گونه که در عرصه‌های نبرد و مقابله با تهدیدات سخت و نفسگیر گذشته نظیر دفاع مقدس و خنثی‌سازی فتنه‌های 78 و 88 توانست توطئه‌های دشمنان را میرا و ناکام سازد، در شرایط فعلی نیز جبهه دشمن انگشت خود را روی ناکارآمدی انقلاب اسلامی گذارده است، با ایجاد تصویر مثبت و کارآمد از گفتمان انقلاب اسلامی ماموریت خود را بدرستی به انجام خواهد رساند.

سردار رمضان شریف - سخنگوی سپاه پاسداران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها