هشتم اردیبهشت در همین صفحه مقاله‌ای با موضوع تلاش دانشمندان برای جایگزینی آب به جای بنزین منتشر شده بود.
کد خبر: ۸۰۰۸۲۳

چند روز پیش محققان شرکت آئودی خبر از ساخت موتور دیزل ترکیبی دادند که فقط از آب و هوا برای تولید قدرت پیشرانشی استفاده می‌کند. این خودروساز آلمانی اخیرا اعلام کرده موفق به ساخت اولین موتور با سوخت e ـ diesel در مرکز تحقیقات درسدن شده است. تولید این سوخت را کمپانی ژرمن کیلین تِک (German clean tech) و شرکت سان‌فایر (Sunfire) شریک تجاری آئودی طراحی کرده‌اند.

در این فرآیند از دی‌اکسیدکربن ـ شایع‌ترین گاز گلخانه‌ای که می‌تواند به طور مستقیم از هوا به دام افتد ـ استفاده شده است. دی‌اکسیدکربن تا حد زیادی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی ایجاد شده و باعث گرم‌شدن تدریجی کره زمین می‌شود. اکنون شرکت سان‌فایر اعلام کرده که می‌تواند با بازیابی این گاز یک سوخت کارآمد و عاری از کربن تولید کند. بر خلاف سوخت‌های فسیلی مرسوم، ای ـ دیزل (e ـ diesel) حاوی گوگرد و دیگر آلاینده‌ها نیست. کریستین ون السن از محققان سان فایر درباره چگونگی کارکرد این موتور می‌گوید: موتور با این سوخت، کم سر و صداتر کار کرده و آلایندگی کمتری ایجاد می‌کند. سوخت در سه مرحله تولید می‌شود: اول محققان دمای بخار را تا حد زیادی بالا می‌برند تا آن را به هیدروژن و اکسیژن تجزیه کنند. این فرآیند به دمای بالاتر از 800 درجه سانتیگراد نیاز دارد و انرژی مورد نیاز آن با انرژی‌های سازگار با محیط‌زیست مانند انرژی باد یا خورشید تامین می‌شود. در مرحله دوم محققان هیدروژن را با دی‌اکسیدکربن تحت فشار مخلوط کرده و در دمای بالا ماده‌ای به نام ماده خام آبی‌رنگ تولید می‌کنند. سرانجام ماده خام آبی‌رنگ تصفیه شده و سوخت تولید می‌شود؛ درست شبیه فرآیندی که نفت خام فسیلی تصفیه شده و بنزین حاصل می‌شود. شرکت آئودی اعلام کرده آزمون‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد سوخت‌های ای ـ دیزل را می‌توان به تنهایی یا به صورت مخلوط با سوخت‌های دیزلی استفاده کرد.

وزیر تحقیقات و آموزش آلمان شخصا این سوخت را آزمایش کرده است. او برای اولین بار 5 لیتر از این سوخت را در باک خودروی اداری مورد استفاده خود ریخت و پس از رانندگی اعلام کرد که این پروژه موفقیت آمیز بوده است. او افزود: اگر ما بتوانیم به شکل گسترده از دی‌اکسیدکربن بعنوان ماده خام در تولید سوخت جدید استفاده کنیم، گام بسیار مهمی در حفاظت از محیط زیست برداشته‌ایم و ضمن استفاده موثر از منابع، اصول اقتصاد سبز را در جای خود به کار گرفته‌ایم.

سان فایر اعلام کرده کارخانه آنها برای تولید 3000 لیتر سوخت ای ـ دیزل در ماه پیش‌رو برنامه‌ریزی کرده است. قیمت هر لیتر از این سوخت بدون احتساب مالیات بین یک تا 1.2 یورو (حدود 3700 تا 4500 تومان) خواهد بود. اکنون قیمت هر لیتر بنزین در آلمان بدون احتساب مالیات 60 سِنت یورو (حدود 2200 تومان) است.

CNN ‌/‌ مترجم: آتنا حسن‌آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها