همه آنچه که باید درباره سوارکاری بدانید

سوارکاری لوکس با اسب های چند 100 میلیونی!

نشست خبری رئیس فدراسیون سوارکاری برگزار شد

رکورد شکنی در میزان جایزه تاریخ سوارکاری ایران

جام جم ورزشی: نشست خبری رییس فدراسیون سوارکاری امروز در محل فدراسیون برگزار شد.
کد خبر: ۸۰۰۶۸۰
رکورد شکنی در میزان جایزه تاریخ سوارکاری ایران

به گزارش جام جم ورزشی، مسعود خلیلی رییس فدراسیون سوارکاری در این نشست اظهاراتی پیرامون مسابقات CSI که قرار است برای نخستین بار در ایران برگزار شود ارائه داد. بر اساس این گزارش این گران ترین رقابت های سوارکاری است که تاکنون در ایران برگزار می شود.

خلیلی در ابتدای نشست خبری خود به مشکل قرنطینه اسب های ایرانی اشاره کرد و گفت: یکی از قول‌هایی که سال قبل دادیم خروج از بن‌بست اعزام سوارکاران با اسب‌های‌شان و شرکت آنها در مسابقات بین‌المللی بود. این یکی از معضلات ما بود که خدا را شکر رفع شد. واقعا جای تاسف دارد که در سوارکاری صاحب مدال نیستیم. قدمت سوارکاری ایران به چند دهه قبل برمی‌گردد ولی متاسفانه توانایی در رویدادهای بین‌المللی از خود به نمایش نگذاشته‌ایم.

رئیس فدراسیون سوارکاری افزود: چندی پیش تیمی را با اسب‌های‌شان به مسابقات بین‌المللی قطر که جزو رقابت‌های معتبر دنیا و رنکینگ‌دار است اعزام کردیم. تورنمنت قطر جزو سخت‌ترین رقابت‌های جهانی است و در سال جاری تلاش می‌کنیم تیمی آماده‌تر از سال گذشته را به این پیکارها اعزام کنیم.

خلیلی با اشاره به میزبانی ایران در رقابت‌های CSI در هفته جاری یادآور شد: ما میزبان رقابت‌های مذکور هستیم و امیدوارم که پیکارهای خوبی را برگزار کنیم. این مسابقات زیر نظر فدراسیون جهانی است و تمام کادر اجرایی آن از بهترین‌های دنیا هستند که در این رویداد شرکت می‌کنند. 4 ورزشکار از کشورهای آلمان، سوئیس، بلغارستان و هلند را هماهنگ کرده‌ایم که به این پیکار بیایند. ورزشکاران فوق‌الذکر جزو بنام‌های سوارکاری هستند.

وی ادامه داد: رقابت‌های CSI قوانین خاص خود را دارد و زیر نظر فدراسیون جهانی برگزار می‌شود. حداقل جایزه در نظر گرفته شده برای این مسابقات 50 هزار فرانک سوئیس است که این مبلغ از محل درآمدهای فدراسیون و بدون استفاده از اسپانسر تامین شده است.

رئیس فدراسیون سوارکاری با یادآوری اینکه مسابقه دیگری را پیش‌بینی کرده‌ایم که درجه کیفی آن از رقابت‌‌های هفته جاری بالاتر خواهد بود گفت: امیدواریم بتوانیم چنین مسابقاتی را در سال جاری در کشورمان برگزار کنیم. وقتی ارتقای درجه بدهیم هم سطح فنی و کیفی مسابقات بالاتر می‌رود و هم جوایز زیادتر می‌شوند.

خلیلی اظهار داشت: جوایز معمولا باعث انگیزه می‌شوند و ورزشکاران مطرح دنیا هنگامی که جوایز بالا باشند در رقابت‌ها شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به تعدادی از ورزشکاران سوارکاری ایران که در کشورهای اروپایی مشغول پیگیری مسابقات و کسب رنکینگ جهت به دست آوردن سهمیه المپیک هستند گفت: امیدوارم این دوستان که دائما در حال مسابقه هستند بتوانند کاری بکنند و ما کسب سهمیه کنیم، البته در آن سطحی که این عزیزان مسابقه می‌دهند سهم اسب بیشتر از سوارکار است یعنی همه سوارکاران حرفه‌ای هستند اما اسب‌های‌شان است که نسبت به یکدیگر کارآزموده‌تر هستند. در هر صورت دوستان ایرانی ما با همت خود این خلاء اسب را جبران می‌کنند. به هر صورت دوستان ایرانی ما با همت خود تلاش می‌کنند این خلاء‌ را جبران کنند.

رئیس فدراسیون سوارکاری با اشاره به برگزاری نخستین حراج اسب در ایران تصریح کرد: امیدوارم به زودی و در روز عید سعید فطر اولین حراج اسب را برگزار کنیم. این کار برای ساماندهی ورود، خروج و خرید و فروش اسب است. سعی می‌کنیم از این به بعد در هر فصل یک حراج اسب برگزار کنیم و با دعوت از یک دامپزشک معتبر جهانی اسب‌ها را از نظر پزشکی مورد بررسی قرار داده و آنها را با خیالی آسوده به خریداران واگذار کنیم. سعی می‌کنیم قیمت‌ها را کنترل کنیم و البته این خرید و فروش در دو روز صورت می‌گیرد یک روز برای اسب‌های بومی در جهت تقویت و ترویج پرورش اسب و یک روز هم برای اسب‌های خارجی. هر چقدر بتوانیم این بخش را رونق دهیم پرورش دهندگان اسب بیشتر ترغیب می‌شوند. البته در روز سوم این برنامه هم جشنواره زیبایی اسب عرب را خواهیم داشت.

خلیلی افزود: ایجاد یک فضای مطمئن سبب می‌شود بازار بهتری داشته باشیم.

وی با اشاره به فعالیت کم نوجوانان و جوانان در سوارکاری خاطرنشان کرد: سال گذشته برای مسابقات سوارکاری نوجوانان ثبت نام به عمل آوردیم و تنها 40 ورزشکار برای شرکت در این مسابقات نام‌نویسی کردند. بررسی کردیم که چگونه باید این معضل را رفع کنیم و تعداد سوارکاران را افزایش دهیم. در هر صورت اگر این بخش را تقویت کنیم برای آینده ورزش سوارکاری کشور بسیار مفید خواهد بود. امروز لذت می‌برم وقتی والیبال را مشاهده می‌کنم بایک کار اصولی و پایه‌ای کار کرده‌ اند و که وقتی یک بازیکن از ترکیب اصلی خرج می‌شود بر روی نیمکت چندین و چند بازیکن بهتر از آن نشسته است.

رئیس فدراسیون سوارکاری افزود: به همین سبب با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان سفری به آلمان داشتم و صحبت‌هایی را با مسئولان فدراسیون سوارکاری این کشور و کمیته ملی المپیک آنها انجام دادم. قرار شد کلینیک‌های مختلف و مسائل آموزشی گوناگون را زیر نظر بهترین‌های اروپا انجام بدهیم به همین سبب شنبه هفته آینده نوجوانان سوارکار ایران زیر نظر یکی ازبهترین‌ها قرار می‌گیرند، سپس چند تن از برگزیدگان آنان انتخاب می‌شوند و بیست و یکم مرداد ماه برای پیگیری آموزش‌های خود به آلمان سفر می‌کنند. دو نوجوان اعزامی در مسابقات مختلف آلمان شرکت می‌کنند و قطعا کیفیت کاری‌شان ارتقاء می‌یابد. به نظرم این کار باعث افزایش سطح سوارکاری کشور خواهد شد.

خلیلی خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که فدراسیون به جد دنبال آن است برگزاری دوره‌های بین‌المللی است، البته در توضیح بحث حراج اسب باید بگویم که فدراسیون هیچ اسبی برای خودش ندارد و ما نقشی در این حراجی نخواهیم داشت. تنها می‌خواهیم کاری انجام دهیم که فروش اسب با سلامت کامل و بدون واسطه صورت بگیرد.

رئیس فدراسیون سوارکاری ادامه داد: سطح یک خیلی برای سوارکاران ما آسان است به همین دلیل ترجیح دادیم که مسابقات را 2 ستاره انتخاب کنیم و جایزه‌ای 50 هزار فرانکی تعیین کنیم. اگر خدا کمک‌مان کند مهرماه سال آینده رقابت 3 ستاره برگزار خواهیم کرد. وقتی که سطح مسابقات به این تعداد ستاره برسد اسب‌ها به مراتب حرفه‌ای‌تر می‌شوند و کار دشوارتر خواهد شد.

خلیلی گفت: حدود 45 سوارکار از کشورمان در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند که این 45 نفر براساس رنکینگ انتخاب شده‌اند. 4 ورزشکار خارجی هم هستند، البته چون جایزه مسابقات کم است برای سوارکاران خارجی خیلی صرف نمی‌کند که با اسب‌های خودشان به ایران بیایند به همین دلیل ما قول دادیم که در کمال انصاف و عدالت اسب‌های خوبی را در اختیار این افراد قرار بدهیم.

وی ادامه داد: این مسابقات زیر نظر فدراسیون جهانی است و این فدراسیون به هر کشوری چنین میزبانی را نمی‌دهد. امکانات در مانش در حال بهبود است و این یک اتفاق خوب برای سوارکاری کشور است. با روش‌های مدیریتی بخش خصوصی را فعال کردیم و آنها را ترغیب کرده که در احداث زمین‌های خوب و مناسب سوارکاری کارهایی را انجام دهند. ما هیچ سهمی در این بخش نداریم و آنها خودشان تمام این امور را انجام می‌دهند ما فقط بحث انگیزشی برای آنها داریم.

رئیس فدراسیون سوارکاری گفت: چون این مسابقات زیر نظر فدراسیون جهانی است اگر ورزشکاران خارجی هم در آن شرکت نکنند باز هم امتیازات رنکینگ خودش را خواهد داشت.

خلیلی در پاسخ به این پرسش که چرا در سالیان گذشته سوارکاری ایران فعالیت چندانی نداشته است، گفت: این سوال را باید از دوستان قبلی بپرسید اما چیزی که من می‌دانم این است که برنامه منسجمی وجود نداشته است. زمانی که به فدراسیون آمدم گفتم که برنامه‌های فدراسیون را به من نشان دهید آنها برنامه خاصی نداشتند و گفتند که برگزاری چند مسابقه را پیش‌رو داریم در آن مقطع گفتم که اینها برنامه نیست این تقویم فدراسیون است در هر صورت در مورد پرسش شما باید بگویم که افراد قبلی باید در این مورد صحبت کنند.

به گزارش جام جم ورزشی ، وی تاکید کرد: شرکتی را به نام اسب‌دوانی ایرانیان ثبت کرده‌ایم و اساسنامه مدونی را برای آن نوشته‌ایم. 10 درصد سهام آن برای فدراسیون است و 90 درصد آن به مالکان، مربیان و چابک‌سواران اختصاص خواهد یافت. دلیل اینکه 10 درصد این سهام برای فدراسیون است این خواهد بود که در بحث‌های دوپینگ، قوانین فنی و... اعمال نظر کنیم. فکر می‌کنم می‌توان با سهام‌دار کردن افراد مختلف و وارد کردن بخش خصوصی تکانی عظیم به سوارکاری کشور داد و می‌توانیم از طریق این شرکت پیست‌های سوارکاری از شرکت توسعه و تجهیز گرفته و آنها را آباد کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها