غرب آسیا همچنان کانون اصلی تحولات بین‌المللی است که محور آن را نیز بحران‌های امنیتی تشکیل می‌دهد. آنچه اکنون در منطقه دیده می‌شود در دو حوزه سوریه و عراق از حساسیت‌ها و اهمیت بیشتری برخوردار است.
کد خبر: ۸۰۰۶۵۲
آنچه در الرمادی می‌گذرد

در عراق گروه‌های تروریستی فعالیت‌های گسترده‌ای در الرمادی والانبار داشته‌اند به گونه‌ای که گزارش‌های محافل رسانه‌ای غرب و عربی از سلطه آنان بر اکثر این مناطق حکایت دارد. ورود دوباره و گسترده‌تر نیروهای مردمی به حمایت از ارتش علیه تروریست‌ها موجب شده تا امیدها برای حذف تروریستها از این مناطق قوت بیشتری بگیرد. در این میان رفتار آمریکایی‌ها امری قابل توجه است.

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه اخیر خود تاکید دارد که سلطه داعش بر الرمادی شکست آمریکا نیست و عقب‌نشینی از الرمادی اقدامی تاکتیکی برای رسیدن به دستاوردهای بزرگ‌تر بوده است.

در تحلیل رفتاری آمریکا می‌توان گفت، اوباما با شریک قرار دادن آمریکا با عراق در مبارزه با تروریسم در حالی تلاش دارد تا ضمن پنهان‌سازی پرونده حمایت آمریکا از تروریسم سیاست شریک ‌شدن در پیروزی‌های آینده عراق را اجرایی سازد که در باب رفتار و نگاه آمریکا به تحولات اخیر سوریه و عراق لایه‌های پنهان قابل توجهی مشاهده می‌شود. باراک اوباما چندی پیش در مصاحبه با العربیه در باره جنگ سوریه می‌گوید این جنگ تا سال 2017 ادامه می‌یابد و وی یقین دارد که سوریه تا پایان ریاست‌جمهوری وی روی آرامش نخواهد دید.

هر چند که اظهارنظر اوباما معطوف به سوریه بوده اما نمی‌توان انکار کرد تروریسم در سوریه یعنی همان تروریسم در عراق. استمرار بحران در هر کدام از این دو کشور یعنی استمرار و گسترش بحران در کشور دیگر بر این اساس است که ناظران سیاسی و نظامی پیوند دو کشور در مبارزه همزمان با تروریسم را امری ضروری می‌دانند.

تحقق طرح اوباما برای ادامه بحران سوریه تا سال 2017 صرفاً در یک قالب تحقق می‌یابد و آن اجرای سناریو معروف هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق و تئوریسین آمریکایی است که می‌گوید در جنگ‌های خاورمیانه هیچ پیروزی نباید باشد و تعادل در توان طرفین باید زمینه ساز ادامه جنگ گردد.

نکته قابل توجه آنکه آمریکا در عراق تلاش دارد تا بازی دو سر‌ برد را برای خود رقم زند. از یک سو با تقویت تروریست‌ها سعی در حفظ بحران در این کشور دارد و از سوی دیگر با این ادعا که عملیات ائتلاف علیه داعش پیروز می‌شود طرح سهیم شدن در پیروزی عراقی‌ها بر تروریستها را نیز اجرا می‌سازد. آمریکا چنان وانمود می‌کند که کانون مبارزه با تروریسم در عراق است و دستاوردهای آینده عراق در این حوزه به دلیل حضور آمریکا بوده است.

به هر تقدیر می‌توان گفت که تشدید جنایات و حملات تروریستی در عراق و سوریه برگرفته از تحرکات آمریکا در حمایت از تروریستها است که برای رسیدن به منافع خود یعنی استمرار بحران در منطقه برای سالهای آینده در کنار تروریستها قرار گرفته در حالی که طرح‌هایی همچون توجیه حضور گسترده‌تر از منطقه، باج‌گیری از ایران در مذاکرات هسته‌ای، دورسازی افکار عمومی از جنایات عربستان در یمن و تحقق اهداف صهیونیستها را پی‌گیری می‌کند.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها