فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه امام ‌حسین (ع) درباره خطوط قرمز توافق هسته‌ای و ممنوع بودن بازرسی از تاسیسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان کشورمان، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی به دنبال داشت و مسئولان کشورمان نیز تاکید کردند این خطوط قرمز در هرگونه توافقی لحاظ خواهد شد.
کد خبر: ۸۰۰۵۷۱

رئیس‌جمهور: نظرات رهبری برای همه و دولت مطاع است

یکی از مهم‌ترین واکنش‌ها در داخل، اظهارات رئیس‌جمهور در سفر استانی به آذربایجان شرقی بود که تاکید کرد دولت به هیچ عنوان با هیچ توافق و امضایی نخواهد گذاشت اسرار امنیتی، نظامی و فناوری کشور به دست دیگران بیفتد.

حسن روحانی که در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی صحبت می‌کرد، افزود: ما در مذاکرات 1+5 و قدرت‌های جهانی کار بسیار بزرگ دیپلماتیک انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به این که بخشی از این گفت‌وگوها فنی، حقوقی و سیاسی است، گفت: به شما قول می‌دهم هر کس که امروز مذاکرات را شاهد است و فردی که در آینده به مذاکرات مراجعه کند، احساس غرور و افتخار داشته باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به تاکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب گفت: نظر ایشان برای دولت و همه مطاع است؛ دسترسی طبق پروتکل باید مدیریت شده باشد و این در اختیار ماست.

روحانی افزود: با توجه به خطوط قرمز نظام که رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر آن تاکید کرده‌اند، وظیفه ما رعایت اصول، چارچوب‌ها و خط قرمزهاست که غنی‌سازی در داخل ایران نیز یکی از این خطوط است. رئیس‌جمهور، فناوری در زمینه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه را از دیگر خطوط قرمز نظام و کشور دانست و تصریح کرد: مذاکره‌کنندگان ما بخوبی خطوط قرمز را می‌دانند و به آن آگاه هستند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: باید اصول دینی ملی و انقلابی ما حفظ شود و راهی را انتخاب کنیم که کوتاه‌ترین و کم‌خرج‌ترین باشد و می‌توان این کار را سیاست درست نامید.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در سخنان خود گفت: ان شاءالله با تیزبینی رهبر معظم انقلاب و توجهات ملت، نیروهای مسلح و دولت نخواهیم گذاشت آنچه بدخواهان ایران به دنبال آن هستند، آتش ناامنی و درگیری به مرزهای ایران برسد.

ظریف: اجازه بازرسی نظامی داده نمی‌شود

وزیر امورخارجه هم درباره زیاده‌خواهی جدید آمریکا در بحث مذاکرات هسته‌ای در موضوع فردو و موضوع بازرسی از تاسیسات نظامی، گفت: بارها من و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تاکید کرده‌ایم که قطعا اجازه زیاده‌خواهی به طرف‌های غربی در بحث مذاکرات هسته‌ای نمی‌دهیم. محمدجواد ظریف ادامه داد: به طور حتم تیم مذاکره‌کننده خود را مقید به حفظ خطوط قرمز نظام در تمام مباحث مذاکرات هسته‌ای از جمله فردو می‌داند.

بازرسی از مراکز نظامی به هر شکلی جاسوسی است

فرمانده نیروی هوا ـ فضای سپاه پاسداران هم گفت: بازرسی تحت هر عنوانی شامل بازرسی هماهنگ شده یا نشده از مراکز نظامی یا حتی بازرسی از هر فاصله و به هر شکلی، در حکم جاسوسی است و پاسخ آن سرب داغ است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سردار امیرعلی حاجی‌زاده در دیدار وابستگان نظامی خارجی مقیم ایران به مناسبت روز پاسدار با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره اجازه ندادن به بازرسی از مراکز نظامی و دفاعی کشور افزود: بتازگی در حاشیه مذاکرات می‌شنویم مساله بازرسی مراکز نظامی و دفاعی را به بهانه مساله هسته‌ای مطرح می‌کنند، ولی نمی‌دانند روش‌های نفوذ و شیوه‌های موریانه‌ای آنها در نزد ایرانیان نخ‌نما شده و این درخواست غرب، در حقیقت درخواست جاسوسی رسمی در ایران است.

مواضع خارجی

همزمان با تاکید مسئولان کشورمان بر پایبندی به خطوط قرمز تبیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب، برخی مقامات کشورهای 1+5 نیز موضعگیری‌هایی با محوریت این خطوط قرمز داشته‌اند.

به عنوان مثال ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، ایران و آمریکا در حال مذاکره درباره مصداق‌های دسترسی به تاسیسات و افراد هستند و اگر واشنگتن نتواند در این‌باره با ایران به تفاهم برسد، توافق نهایی را امضا نخواهد کرد.

به گزارش تارنمای وزارت خارجه آمریکا، ماری هارف افزود: قطعا درباره صحبت‌های رهبر عالی ایران، در ملأعام رایزنی نخواهیم کرد، اما همان‌طور که پیشتر گفته‌ام و وزیر خارجه (جان کری) گفته است، ما و ایران توافق کرده‌ایم فرآیندی را برای حل و فصل جوانبی که می‌تواند احتمالا ابعاد نظامی داشته باشد، به کار گیریم؛ «دسترسی»، بخشی از این فرآیند است. همچنین طبق پروتکل الحاقی که ایران آن را اجرا خواهد کرد و گفته است اجرا می‌کند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: مسلما درباره این موضوع در حال گفت‌وگو هستیم، اما اگر ما از دسترسی به مراکز هسته‌ای که ممکن است فعالیت‌های نظامی داشته باشد، اطمینان نیابیم، برای ما یک مشکل خواهد بود. ما در این خصوص که آیا می‌توانیم در هفته‌های آینده، این مشکل را حل و فصل کنیم، به بررسی‌هایمان ادامه خواهیم داد.

به گزارش ایرنا، هارف در پاسخ به تکرار این پرسش که رهبری ایران گفته است خارجی‌ها اجازه دسترسی به دانشمندان هسته‌ای ایران را نخواهند داشت، گفت: به طور کلی در موضوع دسترسی توافق کرده‌ایم ابعاد احتمالا نظامی را حل و فصل کنیم. من درباره جزئیات آن و مصداق‌هایش فعلا صحبت نخواهم کرد. روشن است که تاسیسات، یکی از همین مصداق‌هاست، همین طور اطلاعات و افراد. این موضوعی است که درباره آن در حال مذاکره هستیم. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یادآور شد: اگر ما نتوانیم درباره مفهوم دسترسی به تفاهم برسیم، توافق نهایی را امضا نخواهیم کرد. این چیزی است که بروشنی گفته‌ایم.

اما این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از سوی مسئولان کشورمان بی‌پاسخ نماند و سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این‌باره گفت: تا همه موضوعات مورد نظر جمهوری اسلامی ایران نیز مشخص نشود و به نتیجه نرسد؛ توافقی نخواهد بود. افخم اضافه کرد:‌ نظرات ایران در همه موارد به صورت مشخص و شفاف از ابتدای مذاکرات مطرح شده است.

همزمان با این واکنش‌های دوطرفه از سوی وزارت خارجه ایران و آمریکا، وزیر خارجه فرانسه هم در اظهار نظری مدعی شد ایران درخواست کرده است پیش از بازدید بازرسان بین‌المللی از سایت‌های هسته‌ای، در صورت وجود شبهه‌ای مبنی بر تخلف از توافق هسته‌ای با گروه 1+5، 24 روز مهلت داشته باشد. به گزارش ایرنا و به نقل از آسوشیتدپرس، لوران فابیوس با بیان این که در مدت زمانی 24 روزه، چیزهای زیادی می‌تواند ناپدید شود، نحوه برچیده شدن تحریم‌های ضدایرانی را از دیگر مسائل مهم موجود خواند. البته این سخنان فابیوس، از سوی مذاکره‌کنندگان کشورمان تائید نشده است و با توجه به ادامه داشتن مذاکرات هسته‌ای و خطوط قرمز ترسیمی از سوی مقامات کشورمان، باید منتظر ماند و دید مذاکرات در روزهای آینده به کجا خواهد رسید.

عراقچی: روند نگارش متن توافق کند است

رایزنی‌های هسته‌ای در وین که میان هیات ایرانی به سرپرستی سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و هیات مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا به سرپرستی هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی این اتحادیه در جریان بود، دیروز پایان یافت و دو طرف توافق کردند گفت‌وگوها را سه‌شنبه این هفته در وین از سر بگیرند. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان با اشاره به دور اخیر گفت‌وگوها که از چهارشنبه تا دیروز ادامه داشت، گفت: طی سه روز، کار نگارش متن اصلی و ضمایم آن در دو سطح سیاسی و کارشناسی ادامه یافت. جلسات کارشناسی همزمان در دو حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای برگزار شد. معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: به دلیل گستردگی موضوعات و پیچیدگی آنها پیشرفت در نگارش بسیار کند صورت می‌گیرد. در همین حال یک منبع نزدیک به گروه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا وسیما گفت: این نشست‌ها به منظور مرور متن و کاسته شدن موارد اختلافی در همه زمینه‌ها یعنی هم هسته‌ای و هم تحریم‌هاست. به گفته این منبع، تمام مذاکراتی که طی 20 ماه گذشته انجام شده، اکنون در حال نگارش است. وی با ذکر این که از روز چهارشنبه جلسات مختلف چند تیم حقوقی، فنی و هسته‌ای در وین برگزار شده است، افزود: به طور نمونه جلسات عصر پنجشنبه این تیم‌ها از ساعت 15 و 30 دقیقه تا 19 به طول انجامید. وی با تاکید بر این که در دور بعدی هم نشست‌ها و جلسات به همین شکل خواهد بود، عنوان کرد: هرچه بیشتر کار کنیم پرانتز‌ها یا موارد اختلافی هم کمتر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها