توصیه‌های یک کارشناس و مشاوره تغذیه

۱۱ باور عمومی غلط درباره خواص خوراکی‌ها و رژیم غذایی

جام جم سرا- باورهای اشتباه بسیاری در میان برخی از مردم رایج و شایع شده که برخی از آن‌ها بتازگی باب شده و برخی نیز از سال‌های دور در اذهان باقی مانده است. خطر چنین تصوراتی این است که بدون هیچ اساس علمی ترویج پیدا کرده‌اند و در نتیجه ممکن است پیروی از آن‌ها فرد را از تغذیه صحیح دور کنند و به سلامتش لطمه بزنند.
کد خبر: ۸۰۰۳۲۵
۱۱ باور عمومی غلط درباره خواص خوراکی‌ها و رژیم غذایی

باورهای تغذیه‌ای بسیاری به اشتباه در بین مردم رواج دارد که من مهم‌ترین آن‌ها مطرح می‌کنم:


۱-حذف کربوهیدرات‌ها از مواد غذایی مصرفی روزانه
خیلی از افراد تصور می‌کنند که این گروه غذایی ارزش چندانی ندارد و صرفا ایجاد چاقی می‌کند. در حالی که این تصور به طور کامل اشتباه است. در برنامه غذایی روزانه باید حتما از همه گروه‌ها مانند پروتیئن‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها استفاده شود. چرا که حذف کربوهیدرات‌ها خود باعث مصرف اضافی پروتئین‌ها و چربی می‌شود که کاملا مضراست. توصیه می‌شود که حتما حدود ۵۰ درصد از انرژی دریافتی روزانه را افراد از گروه (کربوهیدرات‌ها) تشکیل دهند.


۲-حذف وعده‌های اصلی بخصوص شام از برنامه غذایی روزانه
بیشتر افراد معتقدند که شام خوردن باعث ایجاد چاقی می‌شود. شام نخوردن باعث می‌شود که بعد از یک شب گرسنکی طولانی در ساعات اولیه روز بعد، قند خون بسیار افت کند و همچنین این امر سرعت متابولیسم وسوخت و ساز بدن را کاهش داده و حتی باعث افزایش وزن هم بشود. البته ساعت مصرف شام باید در ابتدای ساعت شب یعنی حدود ۷ الی ۸ شب باشد.


۳-افراط در وعده غذایی صبحانه
برخی افراد با این تصور که صبحانه از هر وعده‌ای مهمتر است، حجم غذای زیادی را در این وعده میل می‌کنند و می‌گویند که توصیه شده که وعده صبحانه باید کامل باشد. منظور از صبحانه کامل این نیست که مثلا ما یک نان بربری کامل را بخوریم منظور این است که از گروه‌های غذایی مختلف در برنامه صبحانه بگنجانیم؛ یعنی از گروه پروتئین‌ها، میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات و...


۴-افراط در مصرف شیر با تصور خواص زیاد آن
شیر بهترین منبع کلسیم برای افراد بخصوص خانم‌ها و افراد در حال رشد است ولی مصرف زیادی آن هم مضراست. مثلا بعضی افراد می‌گویند که ما خیلی به تغدیه اهمیت می‌دهیم و به جای آب شیر می‌خوریم اما باید بدانیم که مصرف شیر اضافی می‌تواند در فرد ایجاد کمبود آهن کند.


۵-میوه‌ها انرژی آن‌چنانی ندارند
برخی تصور می‌کنند میوه انرژی‌زا نیست! باید بدانیم که گاهی هر واحد از انواع میوه معادل ۶۰ کیلوکالری انرژی دارد که انرژی کمی هم نیست. توصیه می‌شود روزانه ۲ تا ۴ واحد (نه بیشتر) از این واحد مصرف شود.


۶-تبلیغات درباره خاصیت چربی سوزی قوی برخی خوراکی‌ها
تبلیغ زیادی درباره خواص بعضی از مواد غذایی مثل کرفس، گریپ فروت و... برای لاغر شدن می‌شود که باید بگویم ارزش این مواد غذایی به خاطر قرارگیری در گروه میوه‌ها و سیزی‌هاست؛ یعنی این‌که این میوه‌ها اثر چربی سوزی ندارند.


۷-باور اشتباه درباره اسفناج
اسفناج عموما به عنوان یک منبع غنی آهن شناخته می‌شود. اگرچه این سبزی آهن زیادی دارد اما اگزالات فراوانی که در این سبزی موجود است باعث کاهش جذب آهن می‌شود و بنابراین نمی‌توانیم از این گیاه برای درمان کم‌خونی‌ها استفاده کنیم. البته گنجاندن آن در برنامه غذایی به علت داشتن فیبر بالا و همچنین ویتامین‌های مختلف توصیه می‌شود.


۸-ارتباط ۱۰۰ درصدی بین شاخص قد و وزن
بسیاری از افراد معتقدند که مثلا اگر قد فردی ۱۷۰ است وزنش هم باید ۷۰ باشد البته تا حدودی چنین تصوری می‌تواند درست باشد ولی همیشه این طور نیست؛ مخصوصا در افراد ورزشکار به علت داشتن توده عضلانی بالا خیلی این شاخص به عنوان معیار در نظر گرفته نمی‌شود.


۹-تصور مضر بودن مصرف مایعات در زمان ورزش
این باور غلطی است زیرا افراد در حین فعالیت به علت دفع آب بدن باید با مصرف آب این کمبود را جبران کنند چراکه افت حتی ۲ درصد از آب بدن می‌تواند به مقدار زیادی عملکرد ورزشی فرد را کاهش دهد.


۱۰-پروتئین، غذای غالب ورزشکاران
برخی معتقدند غذای غالب ورزشکاران باید از غذاهای گروه پروتئینی باشد که این هم باور نادرستی است. درست است که ورزشکاران به پروتئین بیشتری نیازمندند ولی بازهم گروه غذایی اصلی باید از گروه کروبوهیدرات‌ها باشد که بهترین منبع سوخت در ورشکاران است؛ همچنین کربوهیدرات می‌تواند باعث صرفه جویی در مصرف پروتئین‌ها هم بشود.


۱۱-لاغری با کم خوری و گرسنگی کشیدن
برعکس، کمخوری و گرسنه ماندن حتی می‌تواند باعث چاقی شود چون سوخت و ساز بدن در اثر گرسنگی کشیدن پایین می‌آید و با پایین آمدن آن، نتیجه معکوس خواهد شد. (نسیبه نیکروش - کارشناش و مشاوره تغذیه‌ای فدراسیون پزشکی ورزشی)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها