گروهی از دانشمندان آمریکایی به فناوری جی.پی.اس جدیدی دست یافته‌اند که قادر به شناسایی مکان‌ها با دقت سانتی‌متر است و می‌تواند راه‌های جدیدی را به سوی توسعه فناوری واقعیت مجازی و نقشه برداری موبایل ارائه کند.
کد خبر: ۷۹۹۶۲۱
سامانه جدید موقعیت‌یابی با دقت سانتی‌متری

بر اساس نتایج مطالعاتی که بتازگی منتشر شده است محققان مدرسه مهندسی کاکرل در دانشگاه تگزاس سیستم موقعیت‌یاب ارزان‌قیمت جدیدی را برپایه سیستم جی.پی.اس توسعه داده‌اند که با افزایش دقت به میزان بیش از 100 برابر سیستم‌های کنونی، خطاهای مکان‌یابی را از اندازه یک خودروی بزرگ به اندازه یک سکه کاهش می‌دهد.

این سیستم می‌تواند به افزایش دقت موقعیت‌یابی هواپیماهای بدون سرنشین به میزان قابل توجهی کمک کند. بعلاوه می‌تواند منجر به بالابردن دقت جهت‌یابی دستگاه‌های جی.پی.اس فعلی موجود در تلفن‌های همراه هوشمند شده و عملکرد «فناوری‌های اجتناب از تصادف» خودروها را بهبود بخشیده و به هدست‌های واقعیت مجازی (VR) اجازه دهد تا در محیط‌های باز بیرون نیز استفاده شوند. این پژوهشگران در این خصوص توضیح دادند که این جی.پی.اس پیشرفته که با دوربین تلفن همراه هوشمند کار می‌کند می‌تواند به سرعت نقشه‌ای سه‌بعدی را در شعاع وسیعی از محیط پیرامون برای انجام یک بازی واقعیت مجازی بسازد. درحال حاضر، VR از جی.پی.اس استفاده نمی‌کند و به همین علت استفاده از آن به فضاهای داخلی و معمولا تا شعاع 60 تا 70 سانتی‌متری محدود می‌شود.

سیستم‌های موقعیت‌یابی با دقت سانتی‌متری معمولا در علومی مثل زمین‌شناسی، نقشه‌برداری و زمین‌پیمایی استفاده می‌شوند.

اما آنتن‌های ویژه این سیستم‌ها برای استفاده در دستگاه‌های موبایل، بسیار بزرگ و گران هستند. اما اکنون به علت به‌کارگیری توانایی‌های نرم‌افزاری، در این سیستم جدید هزینه و اندازه آنتن‌ها کاهش یافته‌اند و بنابراین می‌توان از سیستم موقعیت‌یابی با دقت سانتی‌متری به شیوه‌ای مقرون به صرفه در ابزارهای موبایل بهره گرفت.

Independent / مترجم: هدا عربشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها