علیزاده، خدابخشی و یعقوبی آخرین مدال‌آوران ایران در روسیه بودند

بازگشت تکواندوی ایران به سکوی قهرمانی جهان

درخشش تکواندوی ایران در رقابت‌های جهانی تنها به گل کاشتن کیمیا علیزاده در بخش بانوان و کسب نخستین مدال تاریخ ایران در بخش بانوان رقابت‌ها محدود نشد، زیرا دیروز با ادامه درخشش شاگردان بیژن مقانلو، تیم ملی ایران در بخش مردان سرود قهرمانی جهان خواند.
کد خبر: ۷۹۹۳۷۷

به گزارش جام‌جم، بیست و دومین دوره رقابت‌های جهانی تکواندو در شرایطی دیروز در روسیه به پایان رسید که در این رقابت‌ها در مجموع 875 تکواندوکار از 144 کشور دنیا حضور داشتند . تیم ملی ایران در بخش مردان با کسب 4 مدال برای دومین بار بر سکوی قهرمانی ایستاد و در بخش زنان نیز برای اولین‌بار از این کارزار مدال صید کرد.

شاگردان بیژن مقانلو در حالی به این عنوان ارزشمند دست یافتند که پیشتر در سال 2011 تیم تحت هدایت رضا مهماندوست برای اولین‌بار و در کره‌جنوبی با 3 مدال طلای (علیرضا نصرآزادانی، یوسف کرمی و فرزاد عبداللهی) و 2 برنز (میثم باقری و کورش رجلی) قهرمان جهان شده بود، عنوانی که البته 2 سال بعد یعنی در 2013 به نایب قهرمانی تنزل یافت، زیرا تیم تحت هدایت مرتضی کریمی یک مدال طلا توسط بهنام اسبقی و 2 نقره توسط سجاد مردانی و هادی مستعان کسب کرد.نکته جالب توجه دیگر قهرمانی دیروز ایران، استمرار 16 سال ماندن تکواندوی ایران بر روی سکوهای جهانی است زیرا از سال 99 ـ که تیم ملی ایران نایب قهرمان جهان شد ـ به این سو همواره تیم کشورمان روی سکو بوده است. به‌طوری‌که در مجموع یک عنوان سومی (2001)، 6 عنوان نایب قهرمانی (99، 2003، 2005، 2007، 2009 و 2013) و قهرمانی در سال 2011 کسب کرده است و بازگشت تیم ملی به سکوی قهرمانی جهان استمرار این روند موفق نیز بود.

چگونه قهرمان شدیم؟

دیروز وقتی نمایندگان روسیه و کره‌جنوبی به عنوان اصلی‌ترین رقیبان قهرمانی ایران، حذفی زودهنگام از رقابت‌های آخرین وزن بخش مردان داشتند و در فضای مجازی بحث و جدل پیرامون قهرمانی زودهنگام تیم ایران بالا گرفت تنها یک احتمال یعنی طلایی شدن تکواندوکار ازبکستانی می‌توانست مانع قهرمانی تیم ایران شود. در این شرایط بیژن مقانلو سرمربی تیم ملی ایران طی اظهارنظری کوتاه تصریح کرد تنها به موفقیت شاگردانش در این روز یعنی یعقوبی و خدابخشی فکر می‌کند تا تیم ملی خود قهرمانی‌اش را مسجل کند. با این حال با راهیابی مهدی خدابخشی به دور سوم پیکارهای وزن 80ـ کیلو و شکست ماکسیم رافالویچ آخرین نماینده ازبکستان، قهرمانی ایران مسجل شد.

خدابخشی که در میان 60 شرکت‌کننده این وزن رقابت می‌کرد، پس از یک دور استراحت، در دور دوم نیکولاس تزلوس از یونان (نایب قهرمان اروپا) را 5 بر 3، در دور سوم حریف برزیلی را 8 بر یک و در نیمه‌نهایی استیون لوپز؛ اسطوره آمریکایی و پرافتخارترین تکواندوکار دنیا (2 طلا و یک برنز المپیک و 5 مدال جهان) را که در سال‌های آخر بازی به سر می‌برد با نتیجه 13 بر یک شکست داد و راهی نیمه‌نهایی شد.

خدابخشی پس از پیروزی مقابل حریف انگلیسی در فینال مدال طلای وزن خود را به دست آورد.

علیزاده و یعقوبی دیگر مدال‌آوران روز پایانی

کیمیا علیزاده، تکواندوکار وزن 57 کیلو تیم بانوان ایران در حالی دیروز در مرحله نیمه‌نهایی برابر مایو هامادا از ژاپن (نایب قهرمان دوره قبل مسابقات قهرمانی جهان) 5 بر 3 باخت و برنز گرفت که علیزاده جوان برای رسیدن به این مرحله، حریفانی از لهستان، کرواسی، آمریکا و انگلیس را شکست داده بود.

همچنین ابوالفضل یعقوبی در وزن 63 ـ کیلو در حالی در مرحله نیمه‌نهایی برابر حریف بلژیکی دارنده طلای اروپا قرار گرفت که پیشتر با شکست دادن حریفانی از برزیل، تونس، اردن و روسیه به نیمه‌نهایی رسیده بود. در نیمه نهایی این جوان 18 ساله 9 بر 8 به حریف بلژیکی باخت و برنز گرفت؛ درست مثل کیمیا علیزاده.به این ترتیب تیم ایران که پیشتر 2 مدال طلا توسط فرزان عاشورزاده و مسعود حجی‌زواره کسب کرده بود، بالاتر از تمامی رقیبان بر سکوی قهرمانی بخش مردان ایستاد.

ایزدی، آخرین ناکام تیم ایران

این در حالی بود که شکرانه ایزدی، پنجمین و آخرین نماینده ایران در بخش بانوان در حالی در وزن 62 ـ کیلو به مصاف حریفانش رفت که ابتدا حریف مجارستانی را 14 بر صفر شکست داد، اما در دور دوم برابر تکواندوکار ترکیه‌ای که طلای رقابت‌های قهرمانی اروپا را در کارنامه دارد، در امتیاز طلایی مغلوب و از دور رقابت‌ها کنار رفت. به عبارتی او نیز مانند اکرم خدابنده، فاطمه روحانی و هانیه اخلاقی دستش از مدال کوتاه ماند.

در بخش مردان نیز در حالی که حذف تکواندوکاران جوانی چون محمد کاظمی و امید عمیدی خیلی هم دور از انتظار نبود، علیرضا نصرآزادانی کاپیتان تیم ملی و دارنده طلای جهان و همچنین سجاد مردانی دارنده نقره جهان نیز در عین ناباوری از کسب مدال بازماندند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها