افتتاحیه انتقادی سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره

قزوه: برای‌کاج و ولنتاین شعر می‌گویند برای یمن نه!

افتتاحیه سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره فضایی فراهم کرد تا علیرضا قزوه به انتقاد از برخی جریانات شعری بپردازد که برای درخت کاج و ولنتاین شعر می‌گویند، اما جرات ندارند برای یمن شعر بگویند.
کد خبر: ۷۹۹۲۶۵

روز گذشته سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره با حضور چهره‌هایی مانند علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، سعید بیابانکی دبیر هنری این جشنواره، محمد کرم‌اللهی دبیر اجرایی جشنواره، علی داوودی مدیر دفتر شعر حوزه هنری و جمعی از دیگر شاعران و نویسندگان جوان کشور در قزوین آغاز به کار کرد.

علیرضا قزوه، شاعر و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در این مراسم گفت: یکی از وظایف شاعران امروز ارتباط‌گیری با شاعران و ادیبان اهل سنت در دو استان کردستان و سیستان و بلوچستان است. حادثه‌ای در مهاباد اتفاق افتاد و دیدیم که چگونه شبکه‌های ماهواره‌ای ضد انقلاب جنجال برپا و تلاش کردند سود خود را ببرند. اگر ما ارتباط نزدیکی با اهل سنت کشورمان برقرار نکنیم، دشمنان از این فاصله‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

او با بیان این‌که ظرفیت‌های ادبی زبان فارسی و شعر ما بسیار زیاد است، افزود: ما باید در زمانه خود که وسایل جدید ارتباطی و فضای مجازی رشد پیدا کرده، از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و ارتباطات خود را بیشتر کنیم. شاعری مانند میرسیدعلی میرهمدانی در زمان حافظ راه طولانی ایران تا هند را طی می‌کند و به کشمیر و آسیای میانه می‌رود و ارتباطات خوبی بین ایران و هندوستان در زمینه ادبیات فارسی ایجاد می‌کند. چرا جوان شاعر امروزی که به نعمت ارتباطات قوی و آسان مجهز است، چنین ارتباطی را برقرار نکند؟

قزوه ادامه داد: امروز لازم نیست اسب زین کنید و راه‌های طولانی را طی کنید. فقط باید در فضای مجازی به جای لایک‌ها و تمجیدهای الکی، تلاش کنید با شاعران تاجیک و افغان و دیگر کشورها ارتباط بگیرید و باعث رشد زبان فارسی شوید.

این شاعر در ادامه سخنان خود خطاب به شاعران جوان شرکت‌کننده در سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره گفت: دغدغه شما نباید این باشد که چه کسی برنده شد یا از این بترسید که چون رتبه سوم را آوردید، آبرویتان رفته است. برخی از کارهای ادبی را حتی بنیاد سعدی و بنیاد زبان فارسی یا حوزه هنری و وزارت ارشاد هم نمی‌توانند انجام دهند و شما نباید منتظر اقدامات آن‌ها باشید. بحران کتاب و یارانه کتاب را ارگان‌های دولتی نمی‌توانند نجات دهند؛ شاید شما بتوانید کاری کنید.

رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری بیان کرد: باید تلاش کنیم به حرف واحدی در خصوص شعر و ادبیات برسیم. بخش مهمی از ادبیات ما وامدار ارزش‌های آیینی و دینی ما بوده و هست و همین ارزش‌های آیینی بود که در زمان پیروزی انقلاب و دفاع مقدس ما را پیش‌ برد. هرچند عده‌ای می‌خواهند این ارزش‌ها را با شعارهایی از قبیل «نه غزه، نه لبنان» بگیرند و تفکر بسیجی را در ما تضعیف کنند.

قزوه افزود: اگر در همین مذاکرات 1+5 همین تفکر بسیجی بر ما وجود می‌داشت، وضع ما خیلی بهتر از اکنون بود. نباید بترسیم، بلکه باید تأمل کنیم و ببینیم که جایگاه ادبیات امروز در خصوص این موضوعات، کجاست. متأسفانه برخی شاعران امروز ما آنقدر می‌ترسند که حتی درباره یمن شعر نمی‌گویند. در حالی که وظیفه ما پیش بردن آرمان‌های شهدایمان است.

این شاعر معاصر با بیان این‌که گاهی جریانی سعی می‌کند ما را به موضوعات بی‌تفاوت بکشاند، اظهار کرد: اگر غیرت نداشته باشیم، در جریان حل می‌شویم و آرمان‌مان تبدیل می‌شود به شعر گفتن درباره بی‌تفاوتی و سبک‌سری. تا جایی که ممکن است برای درخت کاج و ولنتاین شعر بگوییم. موضع‌گیری ما شاعران بسیار اهمیت دارد. ماجرای امروز ما نیاز به تأمل بیشتری دارد. باید ارتباطاتمان را با بچه‌های فارسی‌زبان در کشورهای دیگر بیشتر کنیم که در برابر جریان‌های داعش و طالبان موضع‌گیری داشته‌باشیم؛ زیرا این جریانات تلاش می‌کنند فعالیت‌مان را محدود کنند.

در این مراسم مستندی درباره فرهنگ و هنر قزوین و تأثیر آن بر فرهنگ ملی ایران‌زمین پخش شد و از بزرگان هنری و فرهنگی کشور نام برده شد. همچنین مستندی درباره چگونگی برگزاری سیزدهمین دوره این جشنواره ادبی پخش شد و در آن دبیران هنری و اجرایی جشنواره و برخی داوران آن به ارائه نکاتی در خصوص این دوره از جشنواره پرداختند. همچنین قدردانی از دو چهره ادبی استان قزوین شامل «سعید عاشقی» شاعر و منتقد ادبی و «علی قانع» داستان‌نویس و مترجم از دیگر بخش‌های مراسم افتتاحیه بود.

در ادامه‌ روز نخست سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره، کارگاه ادبی «شعر و ترانه» در سالن بهمن حوزه هنری استان قزوین، کارگاه «داستان» در سالن حافظ حوزه هنری استان قزوین و کارگاه «ادبیات کودک و نوجوان» در سالن سعدی حوزه هنری استان قزوین برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها