روایت این روزهای بازار

کم ‌فروشی‌ ها به اوج رسیده است

تلنگری به خود و دیگران

وای بر کم فروش وای بر فحاش

حال و روزمان شاید آنگونه که باید باشد، نیست. شهر نشینی است دیگر، عواقب خودش را دارد اما می‌تواند نداشته باشد. چیزهایی هم از دیگران به عاریه آمده است میان ما. برای خود شده‌ایم ملعبه‌ای!
کد خبر: ۷۹۹۰۱۷
وای بر کم فروش وای بر فحاش

البته همه‌مان نه، اما خیلی‌هایمان و خیلی‌های دیگر نه! برای آن خیلی‌های دیگر هم سخت است در میان آن ملعبه بودن و زیستن.

راهش این است که کمی توجه، کمی انصاف، کمی اخلاق، کمی وجدان و کمی شکیبایی و کمی ... را با هم قاطی کنیم، مثل آنهایی که دارند، بقیه را می‌گویم که ندارند. آنهایی هم که دارند مراقب باشند خرابش نکنند تا از دست برود آن داشته؟!

به هر حال معجونی است برای خودش این ترکیبات روانی، روحی و رفتاری، که اگر پیاده شود خیلی از چیزها درست می‌شود.

مثلاً همین رفتاری که داریم با هم دیگر. کمی فکرش را بکنید. تصادفی شده، دو ماشین به هم دیگر خورده‌اند. کمی به حافظه‌تان فشار بیاورید زیاد هم نمی‌خواهد، خوب است حالا چه می‌بینید؟! درست است دعوای دو نفر انسان را در پایتخت کشور بر سر دو وسیله بی جان و بی روح. دو انسان با جان و روح به جان هم می‌افتند. آقا جان، همشهری، هم وطن هم محلی شاید، اسمش روی آن هست. تصادف! اتفاق، حادثه. همین. همدیگر را لت و پار می‌کنید که چه بشود؟!

یک نفر هم که کوتاه می‌آید آن یکی دیگر بیشتر گُر می گیرد برای خودش! مرد حسابی زنگ بزنید پلیس بیاید تکلیف را روشن کند و بروید دنبال کارتان.

تازه فقط این نیست که، چیزهای دیگر هم هست. همین گران فروشی، همین کم فروشی. قبلاًها کاسب جماعت، فروشنده برای خودش کیا و بیایی داشت. اعتباری داشت برای خودش، الان هم دارد نه که نداشته باشد. اما بعضی‌ها هستند که دیگران را هم خراب می‌کنند و بد نام.

کم فروشی می‌کنند، جنس را با قیمت بیشتر از خودش به خریدار می‌فروشند. جنس خراب به دست مشتری می‌دهند و الی آخر.

قرآن کریم می‌دانید درباره کم فروشی چه گفته است. «وای بر کم فروشان»

آفریدگار ما، مالک مهربان ما رحیم و رحمان ما در قرآن همه چیز را به بندگانش یاد داده است. اما این ما هستیم که غفلت می‌کنیم و غافل می‌شویم. خداوند متعال عاقبت قومی را که کم فروشی و گران فروشی می‌کند بیان فرموده است.

در سوره مطففین که به نام کم فروشان معرفی شده است فرموده است؛

ویل للمطففین الذین اذا اکتالوا علی الناس یستوفون. و اذا کالو هم او وزنو هم یخسرون . الا یظن اولئک انهم مبعوثون. لیوم عظیم . یوم یقوم الناس لرب العالمین.

«وای به حال کم فروشان آنان که وقتی چیزی را با پیمانه یا وزن از مردم تحویل می گیرند کاملاً حق خود را استیفاء می‌کنند ولی وقتی چیزی را تحویل مردم می دهند در پیمانه و وزن کمتر می‌دهند. آیا آنها عقیده ندارند که بعد از مرگ زنده خواهند شد و به روز بزرگ رستاخیز ایمان ندارند. روزی که همه مردم در پیشگاه خداوند برای تعیین سرنوشت خود می‌ایستند.»

شاید شما هم با چنین اتفاقاتی برخورد کرده باشید. مثلاً برنج خریده‌اید آنگاه دیده‌اید که ته آن چیزی دیگری است و یا آنقر برنج خارجی نامرغوب قاطی برنج درجه یک ایرانی کرده‌اند که دیگر اسمش را نمی‌توان گذاشت برنج صد در صد ایرانی!

یا شکر خریده‌اید اما درون کیسه شکر چند تکه چیز دیگر هم یافت شده است، مثلاً سنگ! وزنش را زیاد می‌کند اما کم فروشی است. از حجم شکر کم می‌شود دیگر.

پروردگار عالم درباره فحاشی و ناسزا گویی هم سخن گفته و آن را تقبیح کرده است. غفلت را کنار بگذاریم،‌ کمی اخلاق را چاشنی زندگی کنیم، انصاف و خوشرویی را هم اضافه کنیم و البته آموزه‌های دینی خود را هم بیاوریم وسط میدان که اگر چنین شود گیر و گرفتاری‌هایمان هم به خدا خیلی کمتر می‌شود. آنهایی که رفتارهای ناشایست از خود بروز می‌دهند، اصلا شاید خودمان هم جزو آنها باشیم، همه باید تلاش کنیم تا بهتر شویم و بدی را طلاقش دهیم. سختی‌های زندگی هم راحت‌تر می‌شود.

محمد صفری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها