شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید «کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۷۹۹۰۱۰
بلیت 20 میلیونی برای مجلسی‌ها!

ازدواج همجنسگرای مقامات لوکزامبورگ

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:آقای خاویر بتل نخست‌وزیر لوکزامبورگ با دوست پسر بلژیکی خود ازدواج کرد. مراسم قانونی این دو همجنس باز توسط خانم لیدی بولفر شهردار لوکزامبورگ و با حضور نخست‌وزیر بلژیک صورت گرفت. نخست‌وزیر بلژیک در حاشیه این مراسم گفت: «لوکزامبورگ درحال ارائه نمونه مدرن و پیشرو در مسائل اجتماعی است درحالی که ما درحال مشاهده دشمنی با پدیده ازدواج همجنسگراها در اروپا هستیم.» غربی‌ها با پیشتازی در رسمیت بخشیدن به روابط غیراخلاقی همواره سعی می‌کنند به روابط نامشروع و ضد خانواده صبغه قانونی ببخشند و روشنفکرمآبان اروپایی این اقدام‌های غیراخلاقی را نمونه تمدن و احترام به مسائل اجتماعی و آزادی‌های فردی قلمداد می‌کنند!

مردمی دروغگو هستیم

جمهوری اسلامی نوشت:اظهارات «ضاحی خلفان» رئیس پلیس سابق دبی درباره فرسوده شدن امت عرب، جنجال زیادی در شبکه‌های اجتماعی به پا کرده است. وی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: مردمی هستیم که ناممان را امت عرب گذاشته‌اند، گذشت زمان ما را فرسوده و هلاک کرده و فاتحه آن را باید خواند، مردمی که از راستگویی و صداقت متنفر و عاشق دروغگویی هستیم. بسیاری از کاربران توییتر اظهارات خلفان را تایید کرده و برخی نیز با او به مخالفت برخاسته‌اند و مقامات اماراتی، انتساب نظرات وی به این امارات را رد می‌کنند.

دیدار هفتگی مقامات عرب، اسرائیلی

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:وبگاه خبری نشریه «المنار» فلسطین به نقل از منابع آگاه اروپایی اعلام کرد مقامات امنیتی، نظامی و سیاسی عرب و اسرائیلی به صورت هفتگی با یکدیگر دیدار دارند. براساس همین گزارش، مشورت‌ها با رژیم صهیونیستی بر چگونگی حمایت از میدان‌های نفتی و مقابله با هر تلاش خارجی که به ثبات داخلی آنها ضربه می‌زند،‌ متمرکز است.

تجمع مخابراتی‌ها و معلمان مقابل مجلس

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که جمعی از پرسنل شرکتی مخابرات ایران برای تعیین وضعیت شغلی‌شان مقابل مجلس تجمع کردند. ایسنا نوشت؛ جمعی از پرسنل بخش خصوصی شرکت مخابرات ایران با در دست داشتن پلاکاردهایی مقابل مجلس خواستار تبدیل وضعیت و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل طبق دستورالعمل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شدند. روی این پلاکاردها نوشته شده بود «از قانون‌گریزی‌های شرکت مخابرات ایران به مجلس پناه آورده‌ایم تا امنیت و عدالت شغلی و تبدیل وضعیت بر اساس طرح طبقه‌بندی مشاغل انجام گیرد». همچنین جمعی از معلمان حق‌التدریسی نیز با تجمع مقابل مجلس خواستار تعیین وضعیت شغلی‌شان شدند. این تجمع معلمان برای چندمین بار طی هفته‌های گذشته انجام گرفته است.

جزئیات ربوده شدن 14 صیاد ایرانی

آرمان نوشت:شنیده شد که رئیس سازمان شیلات چگونگی ربوده شدن 14 صیاد ایرانی در اقیانوس هند توسط گروه تروریستی الشباب را تشریح کرد و گفت: درحال حاضر اطلاعاتی از این صیادان نداریم که امیدواریم مشکل از طریق دستگاه‌های ذیربط حل شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره چگونگی این حادثه اظهار کرد: لنج ماهیگیران ربوده شده در اقیانوس هند خراب می‌شود و در این هنگام کنترل و هدایت لنج از دست ماهیگیران خارج شده و آنها به مرزهای آبی سومالی وارد می‌شوند. حسن صالحی افزود: لنج صیادان ربوده شده در قسمتی از مرزهای آبی سومالی مجبور به پهلوگیری می‌شود که به گروه تروریستی الشباب اختصاص داشته است و در نتیجه ماهیگیران ایرانی که حدود 14 نفر بوده‌اند، توسط این گروه تروریستی ربوده می‌شوند. رئیس سازمان شیلات ایران اظهار کرد: درحال حاضر گزارش‌های لازم به دستگاه‌های ذیربط ارائه شده و وزیر جهاد کشاورزی پس از اطلاع از این مساله دستور پیگیری هرچه سریع‌تر را برای رسیدن به نتیجه داده است.

احضار دو مقام فدراسیون فوتبال به مجلس

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که مهدی تاج و فریدون اصفهانیان صبح فردا باید در مجلس درباره اتفاقات تبریز توضیح بدهند. دولت بهار نوشت؛ پس از اتفاقات به وجود آمده در تبریز و حاشیه‌هایی که به وجود آمد، مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ برتر و فریدون‌اصفهانیان برای توضیحات در این مورد به مجلس احضار شدند. دعوت از این دو نفر نشان می‌دهد که مجلسی‌ها قرار است دید فوتبالی نسبت به اتفاقات تبریز داشته باشند.

به درد نمایندگی مجلس نمی‌خورم

آرمان آورده:شنیده شد که وزیر سابق علوم با بیان اینکه مشورت‌هایی را به شخص رئیس‌جمهور و وزیر علوم می‌دهد، گفت: کارم را به نحو احسن انجام می‌دهم اما در عالم سیاست مسئولیتی نخواهم داشت.رضا فرجی‌دانا اظهار کرد: اکنون در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران مشغول به کار هستم. فرجی‌دانا در پاسخ به این سوال که تصمیمی برای کاندیداتوری در مجلس دارید یا خیر، ابراز کرد: خیر، چنین تصمیمی ندارم. وی در پاسخ به این سوال که اگر اصلاح‌طلبان به لیست مشترک انتخاباتی برسند، بازهم در انتخابات شرکت نخواهد کرد، گفت: من به درد نمایندگی مجلس نمی‌خورم، مجلس سیاستمدار می‌خواهد و من اگر به درد کاری بخورم به درد دانشگاه می‌خورم و من سعی می‌کنم وظیفه‌ام را در سنگر معلمی به شیوه احسنت انجام دهم.

تاخیر در اجرای حکم شیخ نمر

آرمان نوشت:شنیده شد که یک منبع آگاه در شهر العوامیه در منطقه الشرقیه عربستان اعلام کرد: رژیم آل سعود اجرای حکم اعدام آیت‌ا... شیخ نمر باقرالنمر را تا اطلاع ثانوی به تاخیر انداخت. نسیم به نقل از اسپوتنیک نوشت؛ این منبع گفت: خبر تعویق اجرای حکم اعدام شیخ النمر در تماس تلفنی مقامات سعودی با خانواده این روحانی برجسته شیعی اعلام شده است. منبع مذکور افزود: مقامات سعودی به خانواده شیخ‌النمر اجازه داده‌اند که در بیست‌وهشتم ماه مه با وی ملاقات کنند اما تاکید کرده‌اند که حکم اعدام این روحانی مبارز عربستانی لغو نشده و به قوت خود باقی است. این در حالی است که در آستانه برپایی تظاهرات اعتراضی به بازداشت فعالان سیاسی و در راس آن شیخ النمر نیروهای امنیتی رژیم آل سعود با یورش به خیابان‌ها و خانه‌های شهروندان اقدام به بازداشت خودسرانه در شهر العوامیه در استان الشرقیه کردند که در نتیجه آن هشتاد تن بازداشت شدند.

بلیت 20 میلیونی برای مجلسی‌ها!

روزنامه آرمان آورده:شنیده شد که ناظر مجلس در هیأت نظارت بر سفرهای خارجی مسئولان گفت: بلیت سفرهای خارجی مسئولان گران است، به‌زودی مجلس سفری دارد که هزینه یک بلیت ۲۰ میلیون تومان خواهد شد که با این مبلغ می‌توان یک قنات و یا یک مسجد را تعمیر کرد. انتخاب نوشت؛ حسن کامران ضمن انتقاد مجدد از عدم ساماندهی سفرهای خارجی مسئولان گفت: متأسفانه سفرهای خارجی غیرضروری از سوی مسئولان همچنان ادامه دارد. وی به باشگاه خبرنگاران گفت: امیدوارم مجلس یک زمانی بتواند نظارت خودش را درست اعمال کند.

انتقاد از تک‌خوانی زن در سنندج

آرمان نوشت:شنیده شد که مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان گفت: آنچه در سینما بهمن سنندج به بهانه جشنواره فرهنگی هنری اقوام ایرانی اتفاق افتاد، هیچ سنخیتی با فرهنگ دینی و بومی مردم و سنت پیامبر اعظم(ص) و مبانی قرآنی و هیچ نسبتی به آرمان‌های امام، شهدا و منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و فرهنگ بومی اصیل مردمی نداشت. جمهوری اسلامی نوشت؛ حجت‌الاسلام صفی‌یاری افزود: اجرای تک‌خوانی زن، حضور افراد بی‌حجاب و بدلباس با چهره‌های زننده و فضای غیرفرهنگی، سینما بهمن سنندج را که باید ظرفیتی برای ترویج اخلاق و ارزش‌ها باشد به مرکز ضدارزش‌ها و حرمت‌شکنی‌ها و پرده‌دری‌ها تبدیل کرد.

پسر تونی اولیویرا مقصر اتفاقات تبریز؟

شنیده شد که مربی تیم فوتبال تراکتورسازی گفت: از هواداران تراکتورسازی عذرخواهی می کنم. پارسینه نوشت؛ قادر رحیم‌زاده اظهار کرد: ما هنوز هم نمی‌دانیم چه اتفاقاتی رخ داد. یک نقل قول دهان به دهان چرخید و به تیم ما رسید. البته برخلاف اینکه می‌گویند در دقیقه ۸۸ گفته‌اند بازی ۲ بر ۲ شده، صحت ندارد. در اواسط وقت‌های اضافی بود که این خبر را به ما دادند. ما قصد داشتیم خوشحالی کنیم اما متاسفانه آن اتفاقات رخ داد. وی در پاسخ به این پرسش که چه کسی این شایعه را به شما اطلاع داد، تاکید کرد: در آن هنگام پسر تونی اولیویرا که اخراج شده بود، از بالا شنیده موضوع را شنید و به ما اطلاع داد. مربی تراکتورسازی همچنین گفت: بعد از سوت پایان بازی، من مدام در کنار تونی بودم. او داشت خوشحالی می‌کرد اما بعد از اینکه گفتند بازی را سپاهان برده، تونی تحت فشار شدید مردم قرار گرفت و چهره‌اش به آن صورت که در عکس‌ها دیدید درآمد.

تعیین امتیازات ویژه برای صادرات از چابهار

روزنامه خراسان در ستون ویژه خود نوشت:بر اساس ابلاغیه یک مقام مسئول به همه دستگاهها و نهادهای ذی ربط در امر صادرات کالا، اعلام شده است که با توجه به تصمیمات اتخاذ شده برای تشویق شرکت های حمل و نقل بین المللی و تجار ایرانی، کلیه محموله های ترانزیتی که از طریق بندر چابهار به افغانستان منتقل شوند، شامل تخفیف 33 درصدی مابه التفاوت سوخت دریافتی و تخفیف 50 درصدی برای تعرفه های عوارض بندری، تخلیه و بارگیری و غیره می شوند. همچنین در این بخشنامه تاکید شده است که شرایط ورود موقت کامیون های افغانی نیز بدون هیچگونه محدودیتی فراهم خواهد شد.

هشدار درباره صیانت از منبع تامین آب پایتخت

خراسان نوشت:بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک دستگاه مسئول به تعدادی از مدیران استان البرز، تاکید شده است که با توجه به قرار گرفتن برخی روستاهای این استان در حریم دریاچه سد طالقان که بخشی از آب شرب شهر مهمی چون تهران را تامین می کند، مسئولان مربوطه باید ضمن کنترل و نظارت جدی بر ساخت و سازهای این حریم و صیانت از منابع آبی و اراضی منطقه مذکور، تا تصویب طرح ویژه مربوط به این منطقه، هرگونه توسعه روستاهای مذکور را ممنوع اعلام کنند.

انتقاد از القای شکست مذاکرات در برخی برنامه های سیما

روزنامه ایران در ستون دیگه چه خبر نوشت:«طرف امریکایی با کار رسانه‌ای هماهنگ، شکست‌ها و عقب‌نشینی‌های خود را در مستند‌هایش به پیروزی تشبیه می‌کند و در مقابل و به صورت شگفت‌آور، طرف ایرانی با کار رسانه‌ای هماهنگ پیروزی‌های به دست آورده را تشبیه به شکست می‌کند.» ایسنا با نقل این جمله از «تدبیر24» افزوده است: «مستندهای پرشمار با عنوان‌های: منطق روشن توافق خوب، بهانه، شوخی تلخ، فرصت‌های امریکایی، از هیروشیما تا لوزان، شطرنج با گرگ‌ها، نظارت و د‌ه‌ها نام دیگر که همگی با پخش فیلم‌های آرشیوی و وصله و پینه کردن گذرگاه‌های تاریخی و با گذاشتن آهنگ‌های تلخ و مأیوس‌کننده و حتی مصاحبه با مدیران دوران طاغوت به دنبال القای شکست و سازشکار جلوه دادن مذاکره‌کنندگان هسته‌ای هستند. بسیاری از مستند‌ها تمرکز در از بین رفتن دستاوردهای هسته‌ای دارند که توسط حسن روحانی در مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی شروع و در دوران ریاست جمهوری قرار است کار ناتمامش به پایان برسد. در هیچ کدام از این مستند‌ها تأکیدی بر حفظ زیرساخت‌های هسته‌ای، تعطیل نشدن هیچ‌یک از مراکز هسته‌ای، فعال ماندن کلیه مراکز علمی و تحقیقاتی، خارج نشدن هیچ گونه مواد هسته‌ای از کشور و از همه مهم‌تر به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای توسط مذاکره‌کنندگان دیده نمی‌شود و به جای به نمایش درآوردن رشادت‌ها، ایستادگی‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی مذاکره‌کنندگان، حتی کمترین اشاره‌ای از آنها در این مستندسازی‌ها پخش نمی‌شود. ولی در مقابل مخالفین توافق هسته‌ای با شبهه‌افکنی صرفاً به دنبال فریب خورده، سازشکار و غربزده جلوه دادن فرزندان انقلاب هستند.»

توافق «بعید» از نگاه ریابکوف

ایران نوشت:سرگئی ریابکوف با رد ادعای احتمال موافقت تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با بازدید بازرسان آژانس از مراکز نظامی و توافق زودهنگام ایران و گروه 1+5 برای بازرسی‌های آژانس از تأسیسات نظامی ایران از جمله پارچین را بعید دانست. به گزارش فرارو به نقل از «ایتارتاس»، معاون وزیر خارجه روسیه که سرپرستی هیأت مذاکره کننده این کشور را در مذاکرات هفته گذشته معاونان وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 در وین به منظور تدوین نگارش پیش‌نویس متن برنامه جامع اقدام مشترک را برعهده داشت، در پایان این مذاکرات از روند رو به پیشرفت مذاکرات خبر داد و گفت: «به غیر از رفع تحریم در همه حوزه‌ها پیشرفت کرده‌ایم.»

آلمان؛ در اندیشه معاملات کلان با ایران

روزنامه ایران نوشت:پایگاه اینترنتی صدای آلمان (دویچه‌وله) به نقل از کارشناسان اتاق بازرگانی این کشور نوشت: «آلمان به گسترش روابط بازرگانی خود با ایران می‌اندیشد و پیش‌بینی می‌شود با لغو تحریم‌ها، حجم مبادلات تجاری دو کشور به 12 میلیارد یورو برسد.» به گزارش ایرنا، این پایگاه خبری افزود در هفته‌های اخیر چند هیأت آلمانی متشکل از صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران این کشور به ایران سفر کرده‌اند. دویچه‌وله به کاهش سطح مبادلات تجاری و بازرگانی ایران و آلمان در سال‌های گذشته اشاره کرد و نوشت: «پیش از آخرین دور تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در سال 2011، میزان صادرات آلمان به این کشور حدود 4 میلیارد یورو بود و در سال 2013 نیز حجم مبادلات بازرگانی دو کشور به حدود 2 میلیارد یورو رسید.»

سه‌شنبه؛ خاموشی رادیو فارسی «صدای امریکا»

ایران نوشت:رادیو فارسی «صدای امریکا» وابسته به وزارت امور خارجه این کشور پس از 36 سال فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم استقبال مخاطبان به کار خود پایان می‌دهد. به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی «صدای امریکا» نوشت این رادیو که از اول آذرماه 1358 آغاز به کار کرده بود، بیست و نهم اردیبهشت ماه (19 ماه مه) به فعالیت خود پایان خواهد داد.

وقتی افراطیون مجلس ششم اعتدال‌گرا می‌شوند

روزنامه کیهان نوشت:عضو فراکسیون افراطیون در مجلس ششم می‌گوید باید با اعتدالگرایان برای انتخابات مجلس دهم ائتلاف کنیم.

حسین انصاری‌راد که عضو فراکسیون مشارکت و رئیس کمیسیون اصل 90 در مجلس ششم بود، به روزنامه آرمان گفت: باید در یک ائتلاف جامع و کامل از تمام شخصیت‌های اصلاح‌طلب در سطح کشور استفاده کرده و با کارشناسی قوی و با وحدت کامل به لیست واحدی از اصلاح‌طلبانی که پرونده قابل قبولی دارند برسند و آنها را به جامعه معرفی کنند. قطعا باید دایره انتخاب اصلاح‌طلبان برای داوطلبان وسعت پیدا کند. بنابراین، از اصولگرایان میانه‌رو و اعتدالگرایانی هم که بتوانند در چارچوب‌ موازین اصلاحات عمل کنند باید استفاده شود.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از معتدلین در چارچوب اصلاح‌طلبی نیستند اما خردمندانی محسوب می‌شوند که مصالح ملی، قانون‌اساسی و قوانین موضوعه را سرلوحه کار خودشان می‌دانند.

اما یدالله اسلامی یکی دیگر از افراطیون در مصاحبه با کلمه و درباره احتمال ائتلاف با «اصولگرایان میانه‌رو از جمله مطهری و ناطق» گفت: به نظر من این بحث ناپخته‌ای است و ممکن است برخی با دامن زدن به این بحث‌ها بخواهند تبلیغ کنند. البته رفتار و برخی صحبتهای آقای مطهری اصلاح‌طلبانه است، اصلاح‌طلبی که اصولش را کامل پاسداری می‌کند وقابل احترام است. اما طرح ائتلاف از پختگی لازم برخوردار نیست برای اینکه اصلاح‌طلبان دارای توان و رهبری مناسب هستند که بتوانند با سازماندهی مناسب وارد فضای انتخاباتی شوند. کلا بحث ائتلاف هم نیست بلکه نوعی کدخدامنشی با میدان دادن به ریش‌سفیدها است که آن را نباید ائتلاف نامید. ائتلاف زمانی شکل می‌گیرد که برنامه‌ها و راهبردهای مشترک داشته باشند و بر روی حداقل‌ها بتوانند با هم تصمیم بگیرند که در برنامه‌های بعدی این ائتلاف خود را نشان می‌دهد. متاسفانه برخی شتاب‌آلود به سراغ این بحث‌ها می‌روند.

یادآور می‌شود مجلس ششم و فراکسیون مشارکتی آن کانون افراطی‌گری و رفتارهای ساختارشکنانه‌ای نظیر استعفا و خروج از حاکمیت و حمایت از گروهک‌های ضدانقلاب و تدوین نامه‌های سرگشاده علیه حاکمیت بود و سرانجام نیز برخی اعضای آن از کشور گریخته و در آمریکا و اروپا پناهندگی گرفتند.

حکایت نسبت دادن عنوان اعتدال به خود از سوی افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی، حکایت همان شتری است که با زانوی پینه‌بسته و خاک‌آلود می‌گفت از حمام می‌آید.

اصلاحات را کارگزاران و هاشمی شروع کردند نه اصلاح‌طلبان

کیهان نوشت:عضو مرکزیت حزب کارگزاران می‌گوید اصلاح‌طلبی نه در سال 76 بلکه از سال 73 و به واسطه هاشمی و کارگزاران شروع شد. عطریانفر همچنین مجلس ششم را مجلسی فاقد کمترین سود و دستاورد برای مردم دانست.

محمد عطریانفر در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته است: آنچه به عنوان اصلاحات در سال‌های 76 و 80 رخ داد، حرکتی بود که تکیه‌گاه خود آنها از سال‌های 68 به بعد است. خیلی افراد می‌گویند تولد اصلاحات از سال 76 است، اما من این را قبول ندارم.

وی ادامه می‌دهد: اگر منطق آقای هاشمی را تعقیب کنید می‌بینید منطق او یک منطق اصلاحی است و اساسا 76 محصول دوران قبل است. نمی‌خواهم صحبت حزبی کنم اما آنچه در سال 75 به عنوان مقدمه 76 رخ داد، تکیه‌گاه اصلی‌اش مجموعه تدابیر سیاسی بود که سال 73 در قالب هویت حزب کارگزاران آغاز شد و تمامی نهادهای پشتیبان در استان‌ها و شهرستان‌ها را همین تشکل فعال کرد و در خدمت منتخب مردم در سال 76 قرار داد.

وی با بیان اینکه «رفتار اعتدالی و عقلانی آقای روحانی ادامه همان روند است»، درباره وزارت کشور گفت: اطلاعاتی که از وزارت کشور به ما می‌رسد این است که آقای رحمانی فضلی به بیش از 80-70 درصد توقعات اصلاح‌طلبان پاسخ مثبت داده است. البته مواردی هم وجود داشته که صورت نگرفته بنابراین فکر می‌کنم کسانی که در مقوله اصلاح‌طلبی وزارت کشور را خوب بشناسند حتی در این نقطه هم ایراد چندانی نمی‌گیرند.

عطریانفر در ادامه این مصاحبه گفت: الان اصلاح‌طلبان به صورت جبهه‌ای با هم کار می‌کنند و در قبال تابلوی حزب فعالیت ندارند. آنها اندیشه‌های متکثری هستند که در بخش بزرگی با همدیگر، هم عقیده‌اند. وضعیت امروز ما با سال 73 مشابهت دارد. آن سال بعد از جنگ در آستانه انتخابات مجلس پدیده‌ای به نام کارگزاران شکل گرفت. کارگزاران یک حزب نبود، بیشتر شبیه به یک جنبش فکری بود. کارگزاران یک پروژه بود تا پروسه. این افراد می‌خواستند بگویند جنگ تمام شده و باید به سمت توسعه حرکت کنیم و دلیلی ندارد که نهادهای منتخب ما که نیازمند انتخابات است همیشه چهره‌های ثابت و تکراری باشند. آنها با این منطق ظاهر شدند و در سال‌های 76 و 78 دیدیم از دل این جنبش ملی اصلاح‌طلبی احزاب مختلف شکل گرفتند. همه این احزاب در سال 73 با آن نظریه همراه بودند و اجازه دادند این قضیه شکسته شود. الان به همان نقطه اولیه رسیده‌ایم و بنابراین با اندیشه اصلاح‌طلبی کار را پیش می‌بریم.

عضو کارگزاران در پاسخ این سوال که «چرا در پیش‌بینی‌تان برای انتخابات، مجلس ششم نیست که اکثریت اصلاح‌طلب بودند؟ می‌گوید: مجلس ششم مجلس شاخصی که ما بتوانیم چیزی را با آن بسنجیم نیست. مجلسی است که در طول حیات چهار ساله خودش دستاوردی که به نفع مردم داشته باشد نداشت. چرا که وقتی به عنوان یک قطعه در پازل قدرت قرار می‌گیرید باید تناسب خودتان را داشته باشید. بهترین شاهد این گفته رئیس اطلاحات است. او گفته بود: ما در طول فعالیت در دولت هفتم هیچ وقت با مجلس پنجم که به اصولگرایان تعلق داشت مشکلی نداشتیم و در مقابل با مجلس ششم که متعلق به خودمان بوده مشکلات زیادی داشتیم.

تغییرات در کابینه با تأیید سخنگوی دولت جدی‌تر شد

کیهان نوشت:سخنگوی دولت برخی تغییرات در کابینه را تأیید کرد.

محمدباقر نوبخت در شهرکرد و در پاسخ سوال خبرنگاران مبنی بر تغییر برخی وزیران و استانداران از سوی رئیس‌جمهوری افزود: طبق اصل 113 قانون اساسی، رئیس‌جمهوری مسئول اجرای قانون در کشور و پس از مقام معظم رهبری عالی‌ترین مقام در کشور است و در این پیوند نیز دارای اختیاراتی است.

وی افزود: در مقابل اختیاراتی که رئیس‌جمهوری برعهده دارد، مردم نیز مطالباتی از وی دارند که طبیعی است رئیس‌جمهوری از عملکرد خود و مجریان کشور ارزیابی داشته باشد و در این ارزیابی‌ها، جابه‌جایی برخی افراد نیز ضروری باشد.

نوبخت تصریح کرد: این در حالی است که بنده در مقام جایگاهی که دارم از تعداد این جابه‌جایی‌ها اطلاعی ندارم.

در حالی که برخی محافل رسانه‌ای جا به جایی برخی وزرا را زمزمه می‌کنند، معاون اول رئیس‌جمهور گفت مدیران ارشد دولت ارزیابی می‌شوند.

اخیرا حسام‌الدین آشنا مشاور روحانی گفته بود: «برخی از سفرهای استانی برای تیم رئیس‌جمهور روشن کرد که برخلاف تصور اولیه، بعضی از استانداران توانایی کافی برای اداره استان را ندارند لذا تغییرات در دولت هم در سطح وزرا و هم در سطح استانداران اتفاق خواهد افتاد.» آشنا البته پس از برخی اعتراض‌ها گفت که این نظر شخصی وی بوده است اما برخی نشریات حامی دولت می‌گویند 7 وزیر شامل وزیران راه (آخوندی)، صنعت (نعمت‌زاده)، کشور (رحمانی ‌فضلی)، ورزش و جوانان (گودرزی)، آموزش و پرورش(فانی)، ارتباطات (واعظی) و ارشاد (جنتی) در معرض تغییر قرار دارند.

در همین حال جهانگیری در مصاحبه با روزنامه ایران تصریح کرد: راجع به مدیران ارشد دولت، رئیس‌جمهوری و دولت تصمیم می‌گیرد. مدیران ارشد به طور مرتب مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و حتما هم این ارزیابی یا توسط رئیس‌جمهوری انجام می‌شود و یا به بنده محول کرده‌اند که من انجام می‌دهم. اینگونه نیست که مدیران ارشد دولت در جاهای مختلف دارند ارزیابی می‌شوند، نه؛ اگر از دوستان هم کسی ارزیابی انجام می‌دهد حتما برای بنده یا رئیس‌جمهوری ارسال می‌کند. در نهایت رئیس‌جمهوری تصمیم‌ می‌گیرند که چه کسی باید جا به جا شود یا نه. تاکنون جابه‌جایی‌هایی کرده‌ایم. در این دوران استاندار و یا مدیران دیگری بودند که تغییر کردند، برخی جاها به تغییر رسیدیم. اما به دلیل محدودیت‌هایی که دولت با آن رو به روست مصلحت نمی‌دانیم و فکر نمی‌کنیم که تغییر ممکن است تبدیل به وضع بهتری شود، باید تحمل کنیم.

همزمان «آریا» از احتمال جایگزینی رحمانی فضلی در وزارت کشور با لطف‌ا... فروزنده یا مجید انصاری خبر داده است. این سایت منبع خود را صادق خرازی عنوان کرد. رحمانی فضلی بنا بر اعلام خودش 91 درصد فرمانداران را جا به جا کرده است.

برخی منابع خبری دیگر، از وزیر رفاه و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان گزینه‌های احتمالی تغییر خبر می‌دهند. از مرتضی بانک به عنوان جانشین احتمالی علی ربیعی و مسجدجامعی به عنوان جایگزین سلطانی‌فر نام برده شده است. نام علی عبدالعلی‌زاده نیز به عنوان جانشین آخوندی در وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است.

اخطار قوه‌ قضائیه درباره لیست بدهکاران بانکی

کیهان نوشت:بانک مرکزی اخطار قوه قضائیه در زمینه تعلل برخی بانک‌ها و عدم تکمیل لیست بدهکاران بانکی را تأیید کرد.

رئیس بانک مرکزی گفت: لیست بدهکاران بانکی ارائه شده به قوه‌قضائیه دارای نواقصی در بعضی اطلاعات بود که درحال تکمیل است و بانک مرکزی به بانک‌ها اخیراً اخطار داد که در صورت تأخیر بیش از این، مراتب اطلاع‌رسانی شده و هرگونه خللی در این امر مستقیماً متوجه مدیران بانک‌ها خواهد بود.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، در گفت‌وگو با ایرنا و در پاسخ به این پرسش که اخیراً معاون اول قوه قضائیه ضمن گلایه از اینکه در موضوع مطالبات معوق شبکه بانکی دستگاه‌های ذی‌ربط وظایف خود را انجام نمی‌دهند، با اشاره به لیست 575 بدهکار بانکی که توسط بانک مرکزی برای قوه قضائیه ارسال شده است، بانک مرکزی را مورد انتقاد قرار داده‌اند، در این‌باره چه نظری دارید؟، افزود: واقعیت آن است که به دلایل مختلف، مطالبات غیرجاری در شبکه بانکی روندی فزاینده داشته و به تدریج به معضل جدی فراروی نظام بانکی کشور تبدیل شده است. مسلماً باتوجه به اختیار و آزادی عمل بانک‌ها در اعطای تسهیلات به مشتریان مسئولیت مستقیم وصول مطالبات نیز برعهده بانک اعطاکننده تسهیلات است.

وی با اشاره به ارائه لیستی 575 نفره از بدهکاران کلان بانکی به قوه قضائیه گفت: البته بعداً معلوم شد نواقصی در بعضی اطلاعات ارائه شده در لیست مذکور وجود داشت که قاعدتاً باید توسط بانک‌ها تکمیل شود و این کار درحال انجام است، در این رابطه اخیراً به بانک‌ها اخطار داده شد درصورت تأخیر بیش از این، مراتب اطلاع‌رسانی شده و هرگونه خللی در این امر مستقیماً متوجه مدیران بانک‌ها خواهد بود.

سیف در پاسخ به این پرسش که دلیل به وجود آمدن و انباشت مطالبات معوق را چه می‌دانید؟ گفت: انباشته شدن این حجم از مطالبات لاوصول، دلایل مختلفی دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر، شرایط اقتصادی، محدودیت‌های بین‌المللی، خصوصاً جهش تورمی و نوسان شدید نرخ ارز در سال‌های 1390-91 است. عامل دیگر، بدهی‌های انباشته بخش دولتی به بانک‌ها، تبصره‌های تکلیفی و استفاده نامناسب از منابع نظام بانکی در طرح‌ها و پروژه‌هایی است که قاعدتاً باید از طریق سایر منابع تأمین مالی می‌شدند. ضمن آنکه در بعضی موارد نیز احتمال تخلف و سوء جریان وجود دارد که بعد از رسیدگی مشخص خواهد شد.

تعلل برخی مسئولان دولتی و مدیران بانک‌های دولتی در مطالبه معوقات کلان بانکی که بعضاً تا 100 هزار میلیارد تومان هم برآورد می‌شود درحالی است که شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی تبدیل به ابزاری برای برخی تسویه‌حساب‌های سیاسی شده است. رهبر معظم انقلاب اخیراً تصریح کردند با آی دزد آی دزد گفتن، دزد از دزدی دست نمی‌کشد و باید برخورد عملی صورت گیرد.

مشاور کروبی: آمریکا پس از ناامیدی از جنبش سبز تحریم‌ها را تشدید کرد

کیهان نوشت:مشاور سابق کروبی به ویدئوی منتشره در سایت هاشمی واکنش نشان داد.

داریوش سجادی در یادداشتی نوشت: انتشار ویدئوی پر مغلطه «نوبت جام زهر به هاشمی رسید» در سایت رسمی هاشمی که قبل از ذکاوت «آیت‌الله»، نشان از آن دارد مریدان به منظور تمشیت مراتب چاکرسالاری خود کمترین پروایی از پنجه کشیدن بر سیمای واقعیت ندارند!

خلاصه ویدئوی مزبور ناظر بر این ادعاست که هاشمی در مقام منجی مردم و ناشی از اقبال و فشار مردم به خود و از سر اکراه به انتخابات 92 ورود کرد هر چند شورای نگهبان با رد صلاحیت ایشان نارفیقانه کشور را از یک موهبت مسلم محروم کرد!

همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب نوشت: آنچه که سازندگان این ویدئو در تعمدی قابل فهم بدان «نپرداخته‌اند» آن است که؛ هاشمی برای ورود به انتخابات برخلاف القای ویدئو که تصمیم ایشان را ناشی از فشار مردم و در لحظه آخر معرفی کرده، ورود هاشمی متکی بر یک پروژه 4 ساله از 88 به بعد بود. دستور کار این پروژه بسیار روشن بود. هاشمی به استعداد عقبه سیاسی خود و با اتکای بر سرپل‌های خارج از کشور کوشید تا از طریق بحران اقتصادی بصورتی نامحسوس انتخابات 92 را به نفع خود و در قامت یک «منجی» مهندسی کند. تحریم‌های اقتصادی آمریکا بعد از ناامیدی از موفقیت جنبش سبز را باید دوپینگی بی‌اخلاقانه در میانه چنین بدافزاری نشانه‌گذاری کرد.

سجادی ادامه می‌دهد: سعایت مهدی هاشمی به نمایندگی از جانب «بابا» نزد غربی‌ها جهت تحریم و افزایش تحریم‌های خرد کننده اقتصادی طی سالهای فرارش به خارج در کنار همراهی و همدلی آمریکا بمنظور مساعدت رساندن به این پروژه جهت روی کار آوردن یک چهره شناخته شده به «پراگماتیسم» و «آمریکا ناستیز»! در ایران نقشه‌ای حساب شده و با تضمین بالایی از موفقیت بود. تنها چیزی که در این میان پیش‌بینی نشده بود، ماجرای رد صلاحیت بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها