نویسندگان کودک و نوجوان از کتاب‌های شاخص این حوزه می‌گویند

آی قصه قصه قصه

خرید کتاب‌های کودک و نوجوان حساسیت‌ دوچندانی در مقایسه با دیگر آثار ادبی و هنری و تاریخی و به طور کل دیگر حوزه‌های نشر مکتوب دارد، اصلا هر کالایی چه فرهنگی و چه غیرفرهنگی خریدش برای کودکان و نوجوانان نیاز به وسواس و دقت بیشتری دارد، حالا اگر این کالا فرهنگی هم باشد و روی تربیت و تعلیم آنها تاثیرگذار باشد که دیگر به قول معروف باید مو را از ماست کشید.
کد خبر: ۷۹۸۶۹۳

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شنبه به پایان رسید، نمایشگاهی که در آن اولین چادری که در انتهای خیابان اصلی مصلی قرار داشت به کتاب‌های کودک و نوجوان اختصاص داشت. در نمایشگاه کتاب، فقط چادرهای کودک و نوجوان است که با دنیایی از رنگ و تبلیغ و بادکنک و اوریگامی و حتی صدای شعرخوانی‌های کودکانه پر شده است، در این روزها ناشران مطرح این حوزه حسابی سرشان شلوغ بود. مثلا انتشارات قدیانی و محراب قلم از ناشران قدیمی هستند که کتاب‌های زیادی دارند. نشر افق هم یک بخش تخصصی برای کودک و نوجوان داشت.

نشر چکه کتاب‌های باکیفیتی به لحاظ محتوا و تصویر ارائه می‌دهد. حتی مجموعه 4 جلدی «شب هزار و دوم» این نشر که به زبان طنز توسط حامد حبیبی و مهدی فاتحی نوشته شده، به فهرست برگزیدگان یازدهمین لاک‌پشت پرنده راه یافته است.

از اینها که بگذریم، اگر می‌خواهید تصویرگری‌های حرفه‌ای در حوزه نشر کودک ببینید، آن هم تصویرگری‌هایی که معمولا جایزه‌های بین‌المللی را از آن خود کرده‌اند، حتما به سراغ کتاب‌های انتشارات شباویز بروید. راستی اگر اهل خواندن کتاب‌هایی هستید که بر دیوار نقش می‌بندند، آثار انتشارات نحل را برای کودکانتان برگزینید مثل نقشه‌های مختلف ایران و جهان که بسیار جالب هستند.

اگر فرصت رفتن به نمایشگاه کتاب تهران را به هر دلیل از دست داده‌اید و نتوانستید برای کودک و نوجوان خود کتابی از این رویداد فرهنگی تهیه کنید نگران نباشید، ما در این ایام به جای شما با چند نویسنده کودک و نوجوان که به نمایشگاه آمدند حسابی گپ زدیم تا شما را راهنمایی کنند چه کتابی را بخرید و بخوانید.

«شعر و شکر»

جعفر ابراهیمی (شاهد) ‌/‌ شاعر و نویسنده

شعر و شکر شامل 10 کتاب با عنوان‌هایی مانند: «بوس خیس» از شکوه قاسم‌نیا، «بی‌اجازه» از شراره وظیفه‌شناس، «پر، پر، منم پر» از افسانه شعبان‌نژاد، «خنده ما قشنگه» از مصطفی رحماندوست، «پولک به پولک» از اسدالله شعبانی، «هزار تا نی‌نی» از مریم هاشم‌پور و «کفش‌های جیک‌جیکی» از مهری ماهوتی ‌ است.

البته من 2 کتاب پیشنهادی دیگر نیز دارم. نخست، کتاب «هیچ، هیچ، هیچانه» که شامل 52 شعر از 7 شاعر مانند مصطفی رحماندوست، افسانه شعبان‌نژاد، بیوک ملکی و... می‌شود. دیگری، مجموعه 3 جلدی «شیرین‌تر از قند» است که در آن ارتباط بهتر با پدربزرگ‌ها آموزش داده می‌شود.

«خاطرات صددرصد واقعی یک سرخپوست پاره‌وقت»

نوشته شرمن الکسی، ترجمه رضی هیرمندی

فرهاد حسن‌زاده ‌/‌ نویسنده

شخصیت اصلی این کتاب از تحقیر شدن و دیده نشدن رنج می‌برد. در برهه‌ای تصمیم می‌گیرد که سرنوشت خود را تغییر دهد. تلاش او برای باور شدن از سوی دیگران، به مخاطب یاد می‌دهد هر انسانی در کنار ضعف‌هایش، توانایی‌ها و مهارت‌های ویژه‌ای نیز دارد. همین توانایی‌ها پوششی بر ضعف‌های اوست. این کتاب هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مناسب است.‌ پیشنهاد دیگرم، «کنسرو غول» نوشته مهدی رجبی است. این رمان نوجوانانه نیز دقیقا تفکری مانند کتاب پیشین را به مخاطب آموزش می‌دهد.

«شگفتی» نوشته آر. جی پالاسیو، ترجمه پروین علیپور

محبوبه نجف‌خانی ‌/‌ مترجم و از اعضای شورای کتاب کودک

این رمان نوجوانانه درباره پسربچه‌ای است که زمان تولدش بسیار زشت بوده و همه از دیدن او وحشت می‌کرده‌اند. والدینش تصمیم می‌گیرند که او تا سنی خاص در خانه و به دور از دیگر افراد آموزش ببیند و سپس وی را به مدرسه و دیگر محیط‌های اجتماعی می‌فرستند. گرچه در مدرسه همه از چهره‌اش می‌ترسند ولی رفتارهای خوشایند و مملو از عشق او و حمایت‌های زیبا و بجای خانواده‌اش موجب می‌شود که سیرت او مهم‌تر از صورتش باشد. این رمان با نام «اعجوبه» از سوی نشر پیدایش با قلم فرح بهبهانی نیز ترجمه شده که هر دو ترجمه روان و خواندنی دارد.

«رُنج»، محمد محمودی نورآبادی

اکبر صحرایی

این رمان در حوزه جنگ و ادبیات دفاع مقدس جای دارد که ضمن تجزیه و تحلیل جنگ، بر تحولات انسانی و حتی رسوم قبایل و ایل‌ها نیز اشاره دارد.‌ «رُنج» رمان خوش‌خوانی است که نثر و زبان سلیسی برای نوجوانان دارد. نویسنده در آن به رسم «خون بس» اشاره دارد. در این رسم برای جلوگیری از کشتارهای زیاد و طولانی، دختری را از قبیله قاتل به ازدواج قبیله مقتول درمی‌آورند. در داستان این کتاب، فرزند مقتول متوجه می‌شود که قاتل پدرش در جزایر مجنون در حال جنگ است. رفتن او به این منطقه و مواجه شدن با فضای جبهه تحولات انسانی فراوانی در او ایجاد می‌کند. این تغییرات در روحیه نوجوانان و خوانندگان اثر فراوانی می‌گذارد.

«مترسک عاشق بود»، سروده بیوک ملکی

بابک نیک‌طلب ‌/‌ شاعر

ملکی در مجموعه «مترسک عاشق بود» فضای بسیار نو و بکری را در شعر نوجوان امروز تجربه کرده است. او در این اثر خود مانند دیگر آثارش شرایط ویژه‌ای را مطرح می‌کند و با موضوعاتی تازه به استقبال شعر می‌رود.

کتاب دیگری که می‌توانم به نوجوانان پیشنهاد کنم، «غم‌های قلابی» نوشته شاهین رهنما، از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. رهنما شاعری گیلانی است که این مجموعه شعر زنده و پویای خود را برای نوجوانان آماده کرده تا از محتوای آن لذت ببرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها